Svenska Tarhead Studios släpper sitt arenaspel på Steam

Robot
Svenska Tarhead Studios släpper sitt arenaspel på Steam

Det som tidigare hette Ruin kallas Blast Out, ser lika kaosroligt ut.

#blast-out, #moba-brawler, #nyhetstips, #ruin, #tarhead-studios


Moderator | Testpilot

Om jag inte förstår det hela fel så är det väldigt likt Warlock från WC3 vilket uppskattas OTROLIGT mycket. Älskade det game-modet och har spelat det väldigt mycket på lan i yngre dagar.

Snackat flera gånger om att någon borde sätta sig ned och göra ett riktigt spel utav det.. HERE WE GO!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ser oerhört mycket ut som Battlerite?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Luciphear:

Ser oerhört mycket ut som Battlerite?

Två helt olika spel.

Battlerite handlar om att du ska slå ihjäl dina fiender på en statisk arena med en förvald karaktär som har diverse abilities.

I Blast out / Warlock banan på WC3 så väljer du själv vilka abilities du vill kombinera och ha på din karaktär. Allt från teleports till stora massvia attacker till lite mindre single target spells. Banan blir också mindre ju längre tiden går och fylls då med lava / gift som skadar dig när du är utanför "ringen" eller "arenan" så att säga.

Nu kan jag inte tala för Blast out (men gissar det är samma), men i Warlock till WC3 så funkade det lite som i Smash Brothers till Nintendo konsoler att ju mer skada du tar desto längre flyger du iväg av en ability. Vilket gör ju då att när banan blir mindre och du har sugit åt dig massvis med spells under matchens gång så kommer du flyga ut i lavan av minsta lilla som rör dig.

Lite hastigt skrivit men hoppas du förstår skillnaden. Medans LoL och Dota har en stor bana där du dödar NPCs och köper items så är Battlerite mer en arena fighter. Blast Out/Warlock är något helt eget när du kan kombinera abilities hur du vill och sedan hur skada och så funkar i själva matchens gång + arenan som blir mindre och mindre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Två helt olika spel.

Battlerite handlar om att du ska slå ihjäl dina fiender på en statisk arena med en förvald karaktär som har diverse abilities.

I Blast out / Warlock banan på WC3 så väljer du själv vilka abilities du vill kombinera och ha på din karaktär. Allt från teleports till stora massvia attacker till lite mindre single target spells. Banan blir också mindre ju längre tiden går och fylls då med lava / gift som skadar dig när du är utanför "ringen" eller "arenan" så att säga.

Nu kan jag inte tala för Blast out (men gissar det är samma), men i Warlock till WC3 så funkade det lite som i Smash Brothers till Nintendo konsoler att ju mer skada du tar desto längre flyger du iväg av en ability. Vilket gör ju då att när banan blir mindre och du har sugit åt dig massvis med spells under matchens gång så kommer du flyga ut i lavan av minsta lilla som rör dig.

Lite hastigt skrivit men hoppas du förstår skillnaden. Medans LoL och Dota har en stor bana där du dödar NPCs och köper items så är Battlerite mer en arena fighter. Blast Out/Warlock är något helt eget när du kan kombinera abilities hur du vill och sedan hur skada och så funkar i själva matchens gång + arenan som blir mindre och mindre.

Ah! Förstår skillnaden, tackar! Då är det väl mest den visuella biten som efterliknar Battlerite, vilket jag inte har några som helst problem med för den delen då jag älskar stilen.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Ser oerhört mycket ut som Battlerite?

Mycket riktigt! Innan spelet bytte namn och ändrade massor var det en kopia av battlerite. Googla lite gameplay på Ruin så får du se^^ Det roliga är att både ruin och battlerite-studiosen kommer ifrån skövde. Men tur att dom bytte namn och ändrade lite saker, för innan var det verkligen bara en dålig kopia av battlerite, allt var lika...

Medlem

@uberpwnage2.0: Warlocks är definitivt huvudinspirationen. Jag har ca 10h nu och det är skitroligt. Allt som gjorde Warlocks bra plus med extra spelmekanik och mycket skönare känsla!

Medlem

@dummle112: Fast nä, som uber skrev så är det här baserat på spelet customkartan Warlocks till Warcraft 3. Det handlar om att försöka få ut varandra från arenan. Lite som Smash Bros. Men sätt Battlerite jämte Bloodline Champions så har du något som liknar varandra mycket

Medlem
Skrivet av Frolle:

@dummle112: Fast nä, som uber skrev så är det här baserat på spelet customkartan Warlocks till Warcraft 3. Det handlar om att försöka få ut varandra från arenan. Lite som Smash Bros. Men sätt Battlerite jämte Bloodline Champions så har du något som liknar varandra mycket

EEh fast jo. Läs en gång till vad jag skrev. Innan dom bytte namn och ändrade massor så vart det som battlerite. Men nu har dom som sagt gjort om en del så det blir lite mer eget. För innan så var det en kopia. BLC och battlerite är ju samma spel? Det är samma företag och samma hjältar. Dom har ju själva sagt att battlerite är en ny version av BLC, så som skaparna ville ha det från början.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dummle112:

EEh fast jo. Läs en gång till vad jag skrev. Innan dom bytte namn och ändrade massor så vart det som battlerite. Men nu har dom som sagt gjort om en del så det blir lite mer eget. För innan så var det en kopia. BLC och battlerite är ju samma spel? Det är samma företag och samma hjältar. Dom har ju själva sagt att battlerite är en ny version av BLC, så som skaparna ville ha det från början.

Inte exakt samma hjältar men nästintill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@dummle112: Grundidén till spelet har alltid vart densamma, en modern variant av custom-mappen Warlocks, både före och efter namnbytet. Det är inte samma sak som Battlerite. Har du spelat Warlocks någon gång? Alternativt spelat Ruin? Som Blast Out hette innan namnbytet.

Battlerite är BLC släppt på nytt, det är ju så klart också en intressant diskussion. Om BLC == Battlerite, varför släppa samma spel två gånger?

Medlem
Skrivet av Frolle:

@dummle112: Grundidén till spelet har alltid vart densamma, en modern variant av custom-mappen Warlocks, både före och efter namnbytet. Det är inte samma sak som Battlerite. Har du spelat Warlocks någon gång? Alternativt spelat Ruin? Som Blast Out hette innan namnbytet.

Battlerite är BLC släppt på nytt, det är ju så klart också en intressant diskussion. Om BLC == Battlerite, varför släppa samma spel två gånger?

Med BLC så vare så att det var något norskt företag som kom in med pengar till dom men så fick dom även makt. Då ändrades spelet så mycket att skaparna inte kände igen sin skapelse längre. Då ville dom göra ett nytt liknande spel som är på deras egna sätt utan att någon blandar sig i. Så dom använder gamla hjältar och ideer.

Ja jag har kört tidiga betor/alphor. Jag vet att det är en liten skillnad men jag tycker inte den är stor. Väldigt mycket är sjuuukt likt. Tycker inte att den "slå-ut-från-arenan-aspekten" är tillräckligt stor. För det ser liknande ut i battlerite när det blir sudden death och mappen börja minskas osv. Men du kanske inte tycker att Paladins är en kopia av overwatch heller? Jag tycker iaf battlerite och ruin är sjukt lika, speciellt med tanke på att folket som gjort spelen kommer från samma stad, samma skola, samma utbildning.

Medlem

@dummle112: Det är väl dags att jag erkänner att en av utvecklarna är mina kompisar, så jag är inte helt ojävig i frågan. Absolut, jag kan både förstå och även tycker själv att spelen _ser_ lika ut. Men jag kan försäkra dig om att en kopia av Battlerite aldrig legat i intresset. Om det nu skulle funnits några ambitioner att göra en kopia av ett spel så är det spelet Warlocks.

Utöver det så annonserades Ruin i januari 2015. Battlerite annonserades först ett år efter. Det säger så klart inte allt, men en del i alla fall.

1
Skriv svar