Recension – Cuphead

Robot
Recension – Cuphead

Det må se nästan hundra år gammalt ut men är i själva verket ett stordåd årgång 2017.

#cuphead, #pc, #studio-mdhr, #xbox-one


Medlem

Ett av de mer grafiskt tilltalande spelen jag sett på bra länge.

Ambassadör
Xbox

Inte min kopp te (hah!) egentligen men det ser vansinnigt snyggt ut! Välgjort och svårt, som spel brukade vara. Blir nog ett köp.


signatur

Jump in.

Medlem

Den enorma mängden trial and error som förekommer i bossfighterna gör det långt från "hardcor på precis rätt sätt", känns snarare otroligt billigt. Ett spel som gör sig bättre på stream än att spela själv imo.

Medlem

Sjukt häftigt spel på alla plan. Dock ser det lite...jag vet inte, som någon slags LSD-trip ibland? (ungefär lite som Desync). Superhot fick till en bra balans mellan svårighetsgrad och nöje. Påminner också som scenen från dumbo där både elefanten och råttan fått lite för mycket av det goda: https://www.youtube.com/watch?v=Pl3YXl_m0uk
Cuphead har ju en väldigt hög lärningskurva. Det blir för svårt alldeles för snabbt tidigt i spelet. Kontrollerna är i alla fall "on-spot", vilket är ett krav för denna typ av spel.

Nu vill jag inte spoila något, men vissa bossar i spelet är totalt crazy med alla projektiler man ska dodga. Det blir mycket trial-and-error eftersom det handlar om att lära sig bossarnas attackmönster.

Tydligen så var cuphead från början tänkt som ett spel med fokus på enbart bossar, men senare la man till även separata plattformsbanor (vilket är trevligt och de jag tycker om mest).
Förutom detta är spelet riktigt unikt i speldesign och grafisk stil. Soundtracket är odödligt och hektiskt precis som det ska vara.

Cuphead får 4 av 5 koppar från mig. Hade varit full pott om det inte varit för några av de onödigt frustrerande bossarna samt att jag blir yr efter någon timmes spelande.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tanken var att jag skulle väntat med att spela detta då denna månaden redan är fullknökad med spel att spela! Din recension övertygade mig dock att jag genast måste skaffa det! 😊

Redaktör
Ponny

@kebbe: "Billigt" håller jag inte alls med om. Bossarna har rörelsemönster och faser som är en liten sadistisk fröjd att lära sig. Straffet för att gå denna "kurs" är ju inte särskilt hårt heller då banorna är korta historier. Därför är det för mig hardcore på helt rätt sätt. Men ja, det är också lite p.g.a. detta jag tror att många kommer älska och många kommer avsky spelet. Mest älska, gissar jag.

Själv vill jag ha Cuphead 2 helst igår.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@tollsjo: Haha, ja. Spelhösten är ett hårt arbete, men ett som måste göras!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Skitskoj och absolut as-svårt. Något som gjorde det enklare för mig var dock att binda om skjutknappen till vänstersidan, lr eller lt, så du slipper släppa när det är behov av dodge eller dash

Medlem

BKI Kaffe Skånerost 1kg (hela bönor) bara 129kr!

Medlem

Vill ha till switchen😕

Medlem

Vill också ha till switchen, har ingen Xbox och är inte så sugen på att spela det på PC. Finns det ens en möjlighet att det ska komma till switchen eller har Microsoft för stor inblandning i finansieringen?

Moderator | Testpilot
Skrivet av GlennCoco:

Vill också ha till switchen, har ingen Xbox och är inte så sugen på att spela det på PC. Finns det ens en möjlighet att det ska komma till switchen eller har Microsoft för stor inblandning i finansieringen?

Tror inte det är stor chans alls att det kommer till någon annan platform. Möjligen senare eller nästa uppföljare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension, kan bara hålla med på alla punkter. Cuphead 2 nu tack 😊


signatur

Nämen!

Medlem

Oerhört underhållande och utmanande spel med en otroligt charmig grafik. Det är som om Bill Rizer och Lance Bean fått ett barn på Disneyland

Redaktör
Ponny

@Struggle: Tackar för det! Och ja, det skålar vi för (förslagsvis i koppar!).


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Grymt bra spel, nöter det själv om kvällarna. Visuellt makalöst.

Medlem

Såg grafiken, blev intresserad. Såg betyget, blev imponerad. Hörde musiken - såld!

Medlem

Mer en hyllning till Max Fleischer än Disney skulle jag vilja påstå men stilen är spot on, älskar den.

Testpilot

Inget spel för mig men nån får gärna tipsa mig på nån som streamat då de spelar och som är grym på att spela denna typ av spel.

Kan vara kul att kolla på även om jag själv inte kommer spela.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Inget spel för mig men nån får gärna tipsa mig på nån som streamat då de spelar och som är grym på att spela denna typ av spel.

Kan vara kul att kolla på även om jag själv inte kommer spela.

En av mina favoritstreamers: https://www.youtube.com/watch?v=3fNqU7KCDZY&t=16395s


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Jag har kollat på när Angry Joe och Other Joe plågas av detta spel.
Roligare att kolla på folk som är dåliga på spelet.

Själv gillar jag spelet väldigt mycket men önskar även att det skulle komma ett spel med större scope i samma stil. Där man kan mysa in sig i världen. Typ ett RPG eller något mer likt Super Mario World. Men jag antar att det är allt för tidskrävande att göra ett stort spel om man måste handmåla och animera alltihop.

Så känner jag förövrigt med väldigt många indiespel. "Denna idé är ju awesome och gameplayet är skitkul men tänk om det skulle varit ett AAA-spel istället".

edit: Robbaz spelar förövrigt nu: https://go.twitch.tv/robbaz

Medlem

Väldigt bra spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är så vackert! Jag och min tjej lirar det här om kvällarna men saaaatan vad svårt det är!

Medlem

Så jäkla glad att detta spel existerar!

Medlem

När jag läste om det här spelet för första gången så tänkte jag bara en sak; frisk fläkt.

Medlem

Det är inte många spel jag spelat på min 3 år gamla Xbox One. Men av dom 5 jag spelat så är detta nog numero uno!

Inaktiv
Skrivet av sebrock:

BKI Kaffe Skånerost 1kg (hela bönor) bara 129kr!

Ja skit i spelet jag köper skånerost för hela slanten! Där har vi något att stoppa i koppen

Medlem

Köpte dirr. Efter sett en bossfight


signatur

work hard play hard

Medlem

Ser vansinnigt roligt ut, men jag har inte råd att köpa nytt tangentbord efter varje boss, så jag får nöja mig med att se streams...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

12
Skriv svar