Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Hur fixar jag gratis versionen? hittar inte vart jag kan ladda ner

CIG fick problem vid launch (surprise) så även om eventet har startat för backers så är Free-Fly eventet flyttat till 15:00 senare idag.
På grund av detta har dom förlängt eventet till och med den 2 juni.

Medlem

I samband med att eventet startade släppte man en klassisk propaganda video för militären.

Medlem

Vecka 21:s community information från CIG
3.9.1 släpptes några timmar innan Invictus week eventet.
På grund av ett enormt tillflöde av spelare knäade servrarna i princip direkt med krascher i kösystemet och ett oresponsivt karaktärsystem som följd.
Under natten verkar man ha fått till det mesta.
Det har medfört att CIG flyttat Free-Fly eventet till 15:00 senare idag.
Dom har även förlängt eventet till och med den 2 juni.

Inside Star Citizen: Welcome to Invictus | Spring 2020
Invictus week och sprint report bjuds det på denna vecka i ISC.

Star Citizen Live: Invictus Launch Week Vehicle Q&A
Allt du skulle vilja veta om skepp i Star Citizen, men varit för skraj att fråga om (Q&A).

Road mappen
Drake Cutlass Blue har blivit satt som "Released". Det är allt. Nej, det är säkert, det var verkligen allt.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Inaktiv

Mina händer och armor blir osynliga hela tiden lmao

Medlem

signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Har varit en backer sedan innan de delade på Squadron 42 och SC men ännu inte testat spelet. Några frågor till er som spelar regelbundet -

- Bör jag ge mig in i spelet nu eller vänta tills det är mindre buggfritt?

- Har också hört att då spelet är i beta så gör de regelbundna "resets" av din karaktär. Hur fungerar det exakt? Vill definitivt inte börja lira då, p.g.a. att det finns så mycket annat att spela och det ökar risken att bränna ut sig på spelet tidigare än nödvändigt (väldigt sugen på att grotta mig ned i spelet).

- Bör jag ha ett bättre grafikkort än 1070 för att kunna uppleva spelet i all dess glans?

Medlem

Testade spelet för första gången en stund igår och i förrgår och jävlar vilken inlevelse det är. Sjukt mäktigt. tyvärr gick mycket tid åt att tampas med buggar (fastnade i hissar vid ett par tillfällen t.ex. pga. att knapparna helt försvann från hiss-displayen och man kom helt enkelt inte ut/vidare, fick starta om och börja om i sängen etc.) och sist jag spelade kunde jag inte köpa mat/dryck pga. något connection error.

Hoppas verkligen verkligen att detta spel blir klart och smidigare att spela en vacker dag för även i sitt till synes jääävligt buggiga och ofärdiga tillstånd är känslan av att navigera staden via tunnelbanan till rymdhamnen för att sedan flyga ut med sitt skepp etc. en av de mäktigaste rymdupplevelser jag haft i spel. Känslan av att vara fysiskt på plats i världen finns verkligen. Bara att åka tåget i spelet var mäktigt, haha.

Sen är jag ju en sucker för rymdstäder och sådär också men.. ja.
(också en höjdpunkt första gången jag kom till en rest stop-rymdstation och insåg att den var precis så mysigt som det ska vara, även om jag inte kunde köpa mat där då..). Kommer nog att lira lite till under gratistiden sen vänta (även om det kommer vara svårt att låta bli) och hoppas på att det blir klart en vacker dag.

Medlem

@Gubbtjyv: Det är rätt roligt att spela, dock inget som man ska spela hela tiden för allt kommer ändå resetas senare. Det är fortfarande alpha, och när dom släpper en stor patch, så brukar spelet va väldigt buggigt. Brukar va mindre buggigt efter några små patcher. Har inte haft någon reset nu på flera patcher, så om man spelar mycket så kan man köpa andra skepp i spelet. Med en catepillar fick jag ihop en miljon auec på runt en vecka, ändå förlorade all min last ibland när jag råkade nudda den röda barrirären med mitt skepp. Fick inte dc så ofta när jag spelade i 3.8, har inte spelat 3.9 så mycket än för servrarna är överbelastade för tillfället pga free week. Så det är lite mer riskablet att sälja last.

Här kan du se vilken fps du kommer ha i spelet, baserat på andra med liknande maskinvara.
https://robertsspaceindustries.com/telemetry

Dock är spelet väldigt tidskrävande, ibland kan det ta timmar för att ta sig från punk a till b för en ny spelare.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Vecka 22:s community information från CIG
Invictus Launch Week avslutas nu på Tisdag så passa på och testa innan det är över.

Video skapad av Gemini

Inside Star Citizen: Danger! High Voltage! | Spring 2020
Veckans avsnitt kommer kanske inte som en blixt från klar himmel men man har laddat med spännande eller chockerande innehåll till och med. (suck)

Star Citizen: Calling All Devs - The Road to Salvage
Veckans Calling all devs handlar om salvage.
Salvage, när det implementeras, kommer att bestå av flera olika moment.

  • Man kan skrapa färgen från skrovet (Hull scraping)

  • Montera ur komponenter som t.ex. CPU, Sköldgenerator mm (Component Retrieval)

  • Suga ur Syre, Vatten, Bränslen av olika slag men även Data. (Siphoning)

  • Mala ner skeppet. (Mav)

Road mappen
Inga större förändringar på roadmappen men hel del arbete har gjorts på New Babbage - Shop additions och Ship HUD rework.

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Inaktiv
Skrivet av JRico:

skrapa färgen från skrovet

wtf, vad ska man med det till? ska man kunna återanvända färgen typ?

I övrigt verkar salvaging jäkligt nice. Hoppas att varje jobb har olika moment, så det känns djupt.
Är mest intresserad av/orolig över exploring.

Det där med elpistoler känns dock enligt mig lite för star wars. Tyckte om den råa realistiska känslan på vapnen.

Medlem

Salvage-grejen låter mysig, drömmer lite om att köra runt i rymden som någon slags rymd-skrotnisse och samla och sälja skräp och greja. Asmysigt.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

wtf, vad ska man med det till? ska man kunna återanvända färgen typ?

I övrigt verkar salvaging jäkligt nice. Hoppas att varje jobb har olika moment, så det känns djupt.
Är mest intresserad av/orolig över exploring.

Det där med elpistoler känns dock enligt mig lite för star wars. Tyckte om den råa realistiska känslan på vapnen.

Jag håller med, tyckte också att det lät underligt med hull scraping.
Vet inte om det finns nån motsvarighet i den riktiga världen när man skrotar stora fartyg, nån som vet?
Jag tvivlar på att det skulle vara ekonomiskt hållbart.

Jag skulle gissa att elvapnen är ett sätt att få in non-lethal combat så att man kan inte alltid behöver döda sina bounties. Jag vet inte, det ser lite för oprecist ut för min smak.
Det finns sedan länge redan laservapen i spelet

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Salvage-grejen låter mysig, drömmer lite om att köra runt i rymden som någon slags rymd-skrotnisse och samla och sälja skräp och greja. Asmysigt.

Jag tror jag kommer gilla salvaging mer än (den utmärkta) miningen i spelet.
Den sista videon har en Q&A (startar runt 13:52) om det kommande Vulture skeppet som är ett salvage skepp, bra info där.

Medlem

Vecka 23:s community information från CIG
Invictus launch week är över och även om det var ett fantastiskt event så överskuggades det lite av alla disconnects. Det genererade trots det många nya spelare och rekord i insamlade pengar under en månad. (142 miljoner kronor)
Flottan visade upp sig ovanför Stantons planeter och varje gång dom dockade bjöds det på fyrverkerier.

Allt förevigat av den franska streamern Terada.

Inside Star Citizen: Stick the Landing | Spring 2020
Restricted areas ändringar samt sprint report.

Star Citizen Live: Intragalactic Noodle Delivery
Sarah McCulloch visar upp sina Photoshop skills när hon konceptar ett fiktivt nudel leverans skepp.

Road mappen
Law System v2: Surrender är flyttat till 3.11 då man inte hinner få färdigt detta i tid.
3.10 har istället uttökats med följande,
Turret and Gunnery Improvements (yay!), Electron Damage, Law System v2: Impounding Improvements, Kruger Intergalactic P-72 Archimedes Emerald.

Origin 100i, Origin 125a och Origin 135c har lagts till i 3.11
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Man hade även en AMA om Theaters of war (ToW)
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...

Den månatliga sammanfattningen för maj 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i maj.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...

Medlem

Vecka 24:s community information från CIG
Invictus Launch Week är över men misströsta inte, redan nu är Alien Week 2050 live.

Inside Star Citizen: Creature Feature | Spring 2020
Mer info om Alien creatures i Star Citizen.

Star Citizen Live: Alien Week Roundtable
Q&A om de olika raserna i Star Citizen.

Road mappen
En hel del ändringar denna vecka.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Slutligen, Nej, Sony och CiG har inte inlett ett samarbete även om det är lätt att tro det

Medlem

I går nådde CIG $300,281,062 i insamlat kapital. Det är 2,8 Miljarder svenska kronor.
De som var oroliga att CIG skulle få slut på kapital innan Squadron 42 och Star Citizen blev klara kan nog andas ut. Bara i maj fick man in 142 miljoner kronor.

En bonus är att vi nu återigen får massvis med syrliga artiklar om att man trots rekordsummor inte är färdiga med nåt av spelen ännu att se fram emot

Som en liten reality check till detta kommer här en jämförelse till ett annat enormt efterlängtat (och försenat) spel,

  • CD Project Red utannonserade Cyberpunk 2077 år 2012 (men påbörjades troligen en bit innan), samma år som Star Citizen och Squadron 42.

  • CD Project Red var en väletablerad studio 2012 (Witcher 1,2,3 någon?), CIG bestod av 12 personer där bara ett fåtal var utvecklare och Chris Roberts var en av programmerarna.

  • CD Project Red gör ett spel (Cyberpunk 2077), CIG två spel (Star Citizen och Squadron 42) och även om spelen delar assets så är de två helt olika typer av spel där Squadron 42 är ett single player spel med mycket dialog och "cutscenes" och Star Citizen ett MMO.

Medlem
Skrivet av JRico:

I går nådde CIG $300,281,062 i insamlat kapital. Det är 2,8 Miljarder svenska kronor.
De som var oroliga att CIG skulle få slut på kapital innan Squadron 42 och Star Citizen blev klara kan nog andas ut. Bara i maj fick man in 142 miljoner kronor.

En bonus är att vi nu återigen får massvis med syrliga artiklar om att man trots rekordsummor inte är färdiga med nåt av spelen ännu att se fram emot

Som en liten reality check till detta kommer här en jämförelse till ett annat enormt efterlängtat (och försenat) spel,

  • CD Project Red utannonserade Cyberpunk 2077 år 2012 (men påbörjades troligen en bit innan), samma år som Star Citizen och Squadron 42.

  • CD Project Red var en väletablerad studio 2012 (Witcher 1,2,3 någon?), CIG bestod av 12 personer där bara ett fåtal var utvecklare och Chris Roberts var en av programmerarna.

  • CD Project Red gör ett spel (Cyberpunk 2077), CIG två spel (Star Citizen och Squadron 42) och även om spelen delar assets så är de två helt olika typer av spel där Squadron 42 är ett single player spel med mycket dialog och "cutscenes" och Star Citizen ett MMO.

En annan reality check är att Cyperpunk 2077 släpps nu i September som ett färdigt och komplett spel. Troligtvis med mer innehåll än vad Star Citizen har nu. Och detta på en mindre budget.

Men hur som helst så ser jag fram emot Star Citizen. Önskar att utvecklingen går snabbare. Väldigt intressant spel och som lätt rymdnörd är detta ett perfekt spel.

Medlem
Skrivet av JRico:

I går nådde CIG $300,281,062 i insamlat kapital. Det är 2,8 Miljarder svenska kronor.
De som var oroliga att CIG skulle få slut på kapital innan Squadron 42 och Star Citizen blev klara kan nog andas ut. Bara i maj fick man in 142 miljoner kronor.

En bonus är att vi nu återigen får massvis med syrliga artiklar om att man trots rekordsummor inte är färdiga med nåt av spelen ännu att se fram emot

Som en liten reality check till detta kommer här en jämförelse till ett annat enormt efterlängtat (och försenat) spel,

  • CD Project Red utannonserade Cyberpunk 2077 år 2012 (men påbörjades troligen en bit innan), samma år som Star Citizen och Squadron 42.

  • CD Project Red var en väletablerad studio 2012 (Witcher 1,2,3 någon?), CIG bestod av 12 personer där bara ett fåtal var utvecklare och Chris Roberts var en av programmerarna.

  • CD Project Red gör ett spel (Cyberpunk 2077), CIG två spel (Star Citizen och Squadron 42) och även om spelen delar assets så är de två helt olika typer av spel där Squadron 42 är ett single player spel med mycket dialog och "cutscenes" och Star Citizen ett MMO.

Imponerande summa!

Jag har spelat ett par free fly-event och spelet är kul en kortare stund sen ledsnar jag på alla buggar och rätt trökiga missions. Upplevelsen att bara utforska (även om det inte finns något direkt content ute i världen) är riktigt skoj och inlevelserik.

Jag ställer mig dock frågande till vad de lagt alla pengar på hittills, eller snarare vad det är som kostat så ofantliga mycket då man tycks ha spenderat majoriteten av det som samlats in? Jag menar i nuvarande tappning av SC känns det inte som man spenderat mer än några procent av den summan. Kanske visar om några månader när Squadron 42 släpps.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Imponerande summa!

Jag har spelat ett par free fly-event och spelet är kul en kortare stund sen ledsnar jag på alla buggar och rätt trökiga missions. Upplevelsen att bara utforska (även om det inte finns något direkt content ute i världen) är riktigt skoj och inlevelserik.

Jag ställer mig dock frågande till vad de lagt alla pengar på hittills, eller snarare vad det är som kostat så ofantliga mycket då man tycks ha spenderat majoriteten av det som samlats in? Jag menar i nuvarande tappning av SC känns det inte som man spenderat mer än några procent av den summan. Kanske visar om några månader när Squadron 42 släpps.

Man har spenderat det på löner till den stora mängd anställda som krävs för att göra spelet, samt den infrastruktur som är nödvändig.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Imponerande summa!

Jag har spelat ett par free fly-event och spelet är kul en kortare stund sen ledsnar jag på alla buggar och rätt trökiga missions. Upplevelsen att bara utforska (även om det inte finns något direkt content ute i världen) är riktigt skoj och inlevelserik.

Jag ställer mig dock frågande till vad de lagt alla pengar på hittills, eller snarare vad det är som kostat så ofantliga mycket då man tycks ha spenderat majoriteten av det som samlats in? Jag menar i nuvarande tappning av SC känns det inte som man spenderat mer än några procent av den summan. Kanske visar om några månader när Squadron 42 släpps.

Buggar kan vara riktigt irriterande, man måste ha oceaner av tålamod för att spela Alfan
Squadron 42 kommer dock INTE att släppas om några månader, vet inte var det kommer ifrån?

Vi får vara glada om SQ42 släpps till Julen 2021.

Medlem
Skrivet av redruM:

Man har spenderat det på löner till den stora mängd anställda som krävs för att göra spelet, samt den infrastruktur som är nödvändig.

RSI har väl inte fler anställda än vilken studio modell större som helst där ute? Googlade mig fram till att det är strax under 500.

Vilken infrastruktur syftar du på? Idag har SC ingen infrastruktur att tala om direkt med endast 50 pers per server - något som kommer bestå en bra tid framöver om jag förstått det rätt, de har inte lyckats bygga procedurella verktyg för att skapa flera system, utveckling av AI:n står mer eller mindre stilla mer än någon slags bartender som till och med blivit en meme på Spectrum. Missförstå mig rätt men hittills ganska svagt presterat på så stor budget. Det kan givetvis räddas upp om SQ42 blir riktigt jävla fett! Vi blir varse inom en snar framtid vad gäller den biten.

Hur som helst så hoppas jag att pengarna fortsätter rulla in så att det en dag iaf blir i närheten av vad som målats upp, för jag hoppas RSI lyckas!

Medlem
Skrivet av JRico:

Buggar kan vara riktigt irriterande, man måste ha oceaner av tålamod för att spela Alfan
Squadron 42 kommer dock INTE att släppas om några månader, vet inte var det kommer ifrån?

Vi får vara glada om SQ42 släpps till Julen 2021.

Ibland flöt det dock på fint i längre perioder och då har jag haft förbannat skoj!

Ah, det är betan som kommer snart och inte "full release". Hade missförstått det, my bad! Ska oavsett bli spännande att se hur den faller ut.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Ibland flöt det dock på fint i längre perioder och då har jag haft förbannat skoj!

Ah, det är betan som kommer snart och inte "full release". Hade missförstått det, my bad! Ska oavsett bli spännande att se hur den faller ut.

Jag vill inte vara nån "partypooper" men det är en intern beta som ska börja senare i år, alltså inget vi backers får ta del av.
Det är ingen överraskning direkt då SQ42 är ett single player spel och det har läckts friskt från de NDA-belagda testerna för Star Citizen.

Medlem
Skrivet av JRico:

Jag vill inte vara nån "partypooper" men det är en intern beta som ska börja senare i år, alltså inget vi backers får ta del av.
Det är ingen överraskning direkt då SQ42 är ett single player spel och det har läckts friskt från de NDA-belagda testerna för Star Citizen.

Tänker mest att det kommer börja rulla ut mer innehåll från spelet då i marknadsföringssyfte och bygga hype. Var taggad inför senaste videon som hade ”redigeringsproblem” (lol) men den föll ganska platt för mig. Hade hoppats på mer gameplay med interaktioner av allehanda slag och inte de vanliga vyerna man mer eller mindre kan uppleva själv på vissa platser.

Den som väntar på någonting gott och det där..

Medlem

@IMSG: Jag väntar lite spännt på det med.

Hehe det var en hel del folk som också misstog "editorial issues" för "editing issues".

Medlem

Vecka 25:s community information från CIG
Alien week är nu över och allt är tillbaka till det normala igen.
Evocati gruppen testar 3.10 för tillfället och det verkar som om 3.10 skulle kunna gå Live första veckan i juli.

Flight & Fight - Upcoming Improvements
Man informerade om kommande ändringar i flygmekaniken.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...

Inside Star Citizen: Enemy Mine | Spring 2020
Vi tar en titt på Vanduul skeppens nya design samt får en sprint report.

Star Citizen Live: Sounds of a Life in Space
Delar av ljudteamet svarar på frågor om allt som har med ljud att göra i Star Citizen.

Road mappen
En hel del uppgifter i 3.10 har fått sin status ändrad till "Polishing"

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

Vecka 26:s community information från CIG

Inside Star Citizen: Alpha 3.10 Approaches | Spring 2020
Information om kommande ändringar vad det gäller skeppstrider. Vi bjuds även på en intressant genomgång av vad 3.10 kommer att innehålla.

Star Citizen: Calling All Devs - Player vs. Player
Rundringning rörande framtida PvP i Star Citizen.

Road mappen
Inga större förändringar på roadmappen denna vecka.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

Tyckte denna var lite intressant, angående hit pieces från forbes och andra nyhetskällor på starcitizen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Vecka 27:s community information från CIG
Inget ISC denna vecka då ISC tar en paus ca en månad.

Star Citizen Live: Targets, Turrets & Take-Offs
Vehicle Experience Teamet svarar på frågor om flygupplevelsen i 3.10 och framåt.

Road mappen
Bara bartendern kvar nu i 3.10 och smärre statusändringar i 3.11.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Invictus Launch Week & Alpha 3.9.X Postmortem
En rejäl genomgång av vad som fungerade bra och vad som inte fungerade under Invictus Launch Week & Alpha 3.9.X.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...

Den månatliga sammanfattningen för juni 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i juni.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tyckte denna var lite intressant, angående hit pieces från forbes och andra nyhetskällor på starcitizen.

Han har helt rätt.
Det tråkiga är att det inte stannar vid Star Citizen utan den "svart eller vitt" mentaliteten, som förr fanns mest när man diskuterade nVidia vs AMD, PS vs Xbox etc, nu finns i det minsta lilla ämne på nätet.
Det finns noll intresse av att se frågan från den andres håll och faktaresistensen är massiv.
Det påminner nästan om religiösa fundamentalister.

Sorry för avvikelsen men det är så frustrerande att se internet, som jag trodde skulle föra samman människor, istället verkar splittra oss.

Skriv svar