PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Fin pizza anekdot. Jag beställde i december 2019 och väntar således fortfarande på min ”pizza”. Det enda jag tycker Webhallen gjort fel är att hålla inne med information.

Fel 1:
Redan den 23e April 2019 gick de ut med information om trycket på förhandsbokningar. https://www.mynewsdesk.com/se/webhallen/news/foerhandsbokning...

Problemet är att denna information skrev de aldrig på produktsidan så personer som jag som bokade 6 månader senare gick runt och inbillade oss att vi var ute i god tid istället för sent ute.

Fel 2:
När andra ÅF sen öppnade upp för förhandsbokning så säger fortfarande WH inget om läget. De väntar in i det sista (som att de på allvar trodde att de skulle få en tilldelning som täckte alla förhandsbokningar). Detta ledde till att många trodde att läget var lugnt när det var kört och därför inte bokade någon annanstans.

I övrigt har de skött allt bra tycker jag. Men jag måste säga att det var härligt när NetonNet sänkte priset på CX på BF så jag kunde avboka min på WH och köpa hos NoN istället. Så nu känner jag mig avreagerad och tillfreds.

Finns flera fel. Deras kösystem är uppdelat men ändå sammanhängande. De kan inte gå ut med vilken köplats du har, vilket gör att du är helt omedveten om ung. när du kan förvänta dig att få din produkt.
Deras kösystem är så trasigt att om du byter leveransmetod så förlorar du din köplats helt och hamnar längst bak. Så synd om du förbokade April 2019 och var en av de första, som sen har flyttat låt oss säga till Boden. Nu måste du alltså åka ner till Stockholm eller hoppas någon du känner bor i Stockholm för att hämta ut det åt dig, och sen skeppa det.

Annat fel (som jag tycker iaf) är hur de försvarar anledningen de bestämde ha förbokningen öppen innan de stängde den. De anser att det är schysst att låta kunder ställa sig i kö för en produkt, oavsett kölängd. Om det nu vore sant, så är frågan; varför har de då stängt möjligheten att boka/köpa konsolen? Webhallen vill inte gå ut med och säga att de har gjort ett enormt misstag av att inte stänga förbokningarna i tid.

Alla ÅF har gjort något dåligt denna år när det kommer till releaser, finns ingen som har gjort allting bra, inte ens EG. Däremot så tycker jag att WH har utan tvekan varit värst när det kommit till hantering av detta, och EG varit bästa.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Finns flera fel. Deras kösystem är uppdelat men ändå sammanhängande. De kan inte gå ut med vilken köplats du har, vilket gör att du är helt omedveten om ung. när du kan förvänta dig att få din produkt.
Deras kösystem är så trasigt att om du byter leveransmetod så förlorar du din köplats helt och hamnar längst bak. Så synd om du förbokade April 2019 och var en av de första, som sen har flyttat låt oss säga till Boden. Nu måste du alltså åka ner till Stockholm eller hoppas någon du känner bor i Stockholm för att hämta ut det åt dig, och sen skeppa det.

Annat fel (som jag tycker iaf) är hur de försvarar anledningen de bestämde ha förbokningen öppen innan de stängde den. De anser att det är schysst att låta kunder ställa sig i kö för en produkt, oavsett kölängd. Om det nu vore sant, så är frågan; varför har de då stängt möjligheten att boka/köpa konsolen? Webhallen vill inte gå ut med och säga att de har gjort ett enormt misstag av att inte stänga förbokningarna i tid.

Alla ÅF har gjort något dåligt denna år när det kommer till releaser, finns ingen som har gjort allting bra, inte ens EG. Däremot så tycker jag att WH har utan tvekan varit värst när det kommit till hantering av detta, och EG varit bästa.

Håller med om att deras bokningssystem är föråldrat men har inga personliga problem med det. Jag var sur över köplatsproblemet först men efter att ha räknat ut alla brytpunkter etc så inser man att det inte spelar någon roll. Eftersom man inte har en aning om hur leveranserna från Sony kommer se ut.

EG taktik tycker jag verkligen inte heller fungerar. Jag har bara blivit utkastad ur betalningsflödena, hamnat i lägen där jag inte kan välja uthämtningsställen, missat att de helt plötsligt släpper fler konsoler utan att släppa någon information om detta innan. Å slåss mot massa botar. Nä känns som ett enda stort lotteri. Då står jag hellre i en omöjligt lång kö.

Men håller med om att alla gjort mer eller mindre fel. Inkl nordisk film och Sony. Men vill ändå tro att alla gjort så gott de kunnat och att det finns lärdomar för alla att dra av detta.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Älskar min CX. Den får ju allt att se bra ut. Inget är bortkastat. Se en bra film eller serier och njut av uppskalningen på lastgen. Så får du fälla några glädjetårar när du tillsist får hem en nextgen. Den TVn kommer du ha glädje av länge. Tror förresten det blir många XSX till salu när fler PS5 levereras känns som många köpt XSX i väntan. Har du kollat ”gamepassdealen”? Vet att många som gjort det blivit lovande konsoler i januari.

Tack för tipset, men Game Pass-paketet är inget för mig. Jag spelar så pass sällan i praktiken att jag brukar köpa 14-dagarskort på eBay för ~25 kr när det kommer ett spel jag vill spela igenom.

Medlem
Skrivet av majep:

Just den butiken fick faktiskt 50 000 enheter, lustigt nog

Jaha, ja det förklarar ju varför det är så förbenat svårt att få tag i en. I Värnamo har dock varenda jävel och hans moster en PS5 nu.

Medlem

Fick meddelande ifrån Bring nu att min leverans kommer 17:00-22:00 på tisdag .
Vet inte riktigt hur expressleveransen kommer senare än lovat , så fanns ju ingen anledning att välja det .
Är ju en annan i tråden här som bor på samma ställe cirka som redan fått den 😂

Står att den kommit till en terminal sjukt nära mig redan idag. Tror ni man kan åka dit och hämta den istället och avbryta hemleverans?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Elgiganten skriver nu på sin hemsida "Helt slut, inga bekräftade leveranser". Även WH skrev väl i sitt forum att december-leveransen kom tidigt och att de inte hade några fler leveranser på väg in, så nu är det nog 2021 som gäller.

Komplett skickade ut sina 2 tilldelade exemplar den 19:e, en av varje sort. Sen får de inget förrens i mars nästa år.

Om du menar produktsidan på Elgiganten så har det stått sådär i princip hela tiden? Jag ser ingen skillnad mot tidigare.

Medlem
Skrivet av Astackofboxes:

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg sms från Bring i morse. Bokade PS5 från E.G 19/11, och trodde glatt det skulle levereras på måndag/tisdag.men Icke sa nicke. Det levereras imorgon istället, och typiskt nog är man inte hemma. Blir till att köra 20 mil extra, då det inte gick att boka ny leverans förrän mitten på nästa vecka...blir dock den bästa "roadtrip" jag haft på länge.

Vilket äventyr det blev! Gick upp i ottan för att köra 10 mil hem i tid till ps5 leveransen, bara för att upptäcka att bilen antagligen gillade xbox och vägrade starta. Olja upp till armbågarna(fortfarande 10 mil bort) när Bring ringde och sa att de stod utanför dörren med paket. Lyckades efter långa förhandlingar få chauffören att komma tillbaka i slutet på sin runda flera timmar senare. Nu står åbäket i vardagsrummet( Ps5, inte chauffören) och jag hoppas verkligen det var värt allt besvär

Medlem

Lite jävla digitala leveranser nu tack❤️ Eg för fan 😘

Medlem
Skrivet av Stålburken:

Lite jävla digitala leveranser nu tack❤️ Eg för fan 😘

Jag har gett upp för dagen förhoppningsvis får man en leveransbekräftelse imorgon

Medlem
Skrivet av niklas.logdal:

Jag har gett upp för dagen förhoppningsvis får man en leveransbekräftelse imorgon

Tror nästan detta! Är positivt inställd. Man vill bara vara med och känna samma glädje resten känner med sina bekräftningar 😭

Medlem
Skrivet av niklas.logdal:

Jag har gett upp för dagen förhoppningsvis får man en leveransbekräftelse imorgon

Samma här


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem
Skrivet av Stålburken:

Tror nästan detta! Är positivt inställd. Man vill bara vara med och känna samma glädje resten känner med sina bekräftningar 😭

Japp men med den turen jag har så får man väl inget

Medlem
Skrivet av Stålburken:

Tror nästan detta! Är positivt inställd. Man vill bara vara med och känna samma glädje resten känner med sina bekräftningar 😭

Känner precis samma, börjar dock bli svårt att hålla sig positivt inställd när varje våg av bekräftelser rinner förbi och man själv lämnas utanför 😔
Händer det inte något under natten eller morgondagen så får kundtjänst försöka förklara varför.
Är lovad leverans av både kvittot och kundtjänst imorgon.

Medlem
Skrivet av Gurkskal:

Känner precis samma, börjar dock bli svårt att hålla sig positivt inställd när varje våg av bekräftelser rinner förbi och man själv lämnas utanför 😔
Händer det inte något under natten eller morgondagen så får kundtjänst försöka förklara varför.
Är lovad leverans av både kvittot och kundtjänst imorgon.

Ska du ha en digital?

Medlem
Skrivet av DvsBstd:

Deras kö funkar utan tvekan inte. Helt obegripligt hur de kan låta folk gå före. Bokade min 2019-10-09 och blev lovad en enhet i December. Kundtjänsten har hittills varit helt oförmögna att svara på mina frågor. Kommer dock inte sluta förpesta dem tills jag har ett svar på vad som hänt och vad de kan göra åt det.

Oh tusan. Nu sjunker mitt förtroende för webhallen ännu mer.
Skitdåligt rent utsagt

Medlem
Skrivet av niklas.logdal:

Ska du ha en digital?

Nepp, en SE.
Verkar inte vara många fler som väntar på den varianten längre vilket gör en än mer orolig för att bli utan.

Medlem
Skrivet av Gurkskal:

Nepp, en SE.
Verkar inte vara många fler som väntar på den varianten längre vilket gör en än mer orolig för att bli utan.

Beställde du från EG?

Medlem

Jag hoppas på att vakna upp imorgon och se att min är bra mycket närmare Norrbotten än Jönköping, där den senaste uppdateringen skedde för drygt 2 dygn sedan. Inte för att jag har bråttom att få den utan för att jag annars kommer börja nojja över att de har slarvat bort den. Helt sjukt vad man har varit nojjig över mycket kring denna konsol haha!

Medlem
Skrivet av niklas.logdal:

Beställde du från EG?

Stämmer bra det, 13:41 fick jag bekräftelsen.
Har även express hemleverans, inte för att det spelar någon roll 😉
Finns dom som beställde senare ändå som hämtat ut sina i helgen.
Har iof inget emot att det plockas random och att det drar ut på tiden, förstår mycket väl att dom har sjukt mycket att göra för tillfället.
Vill mest bara veta att det faktiskt finns en konsol till mig så jag kan lugna nerverna lite ☺️

Medlem
Skrivet av e3henri:

Oh tusan. Nu sjunker mitt förtroende för webhallen ännu mer.
Skitdåligt rent utsagt

Jag är lagom glad, nästan enbart bokat från dem de senaste 8 åren men de får inga mer pengar av mig inte.

Hade inte en aning att deras kundservice var så här dålig. De är bra på att säga att det uppenbarliga, att jag inte tilldelats en enhet. Men de verkar inte ha någon engagemang att försöka ta reda på varför, när jag sett att jag hade en tilldelad förra helgen. Att jag inte är den enda som är påverkad visar att något är fel i deras kösystem men det får jag känslan av att de blundar för det och istället drar ursäkter. Jag påpekade i telefon att jag vet att personer som bokat efter mig har fått sina enheter tilldelade, svaret jag fick var "oj, det låter konstigt... var det något mer jag kan hjälpa till med". Jag frågade i följd om det hade varit utdelningen av klarna länken som brustit men svaret jag fick då var bara att det kommer skickas ut när jag har en konsol tilldelad.

Jag kan leva med att inte få PS5 någon månad till eller så, men bristen på information vad som händer med min order nu gör mig fruktansvärt irriterad. Ser jag att bokningar öppnar i andra butiker senare ska jag se till att vara på hugget, för jag litar inte på Webhallen för 5 öre nu.

Medlem
Skrivet av fjeddo:

Jag hoppas på att vakna upp imorgon och se att min är bra mycket närmare Norrbotten än Jönköping, där den senaste uppdateringen skedde för drygt 2 dygn sedan. Inte för att jag har bråttom att få den utan för att jag annars kommer börja nojja över att de har slarvat bort den. Helt sjukt vad man har varit nojjig över mycket kring denna konsol haha!

Du har åtminstone blivit tilldelad en som är på väg, jag har fortfarande inte hört något alls 😁

Medlem
Skrivet av fjeddo:

Jag hoppas på att vakna upp imorgon och se att min är bra mycket närmare Norrbotten än Jönköping, där den senaste uppdateringen skedde för drygt 2 dygn sedan. Inte för att jag har bråttom att få den utan för att jag annars kommer börja nojja över att de har slarvat bort den. Helt sjukt vad man har varit nojjig över mycket kring denna konsol haha!

Inte helt konstigt att vara lite orolig när man läst att dessa maskiner stulits i US och UK(utav chaufförer och ombud). Har även hänt en stackars själ här i tråden, mina tankar går till dig!

Medlem

Beställde min 12.24 den 19e och fått leveransbesked nu. Det som tar emot lite är att syskonbarnen ska få den i julklapp och min egna enhet kommer först någon gång 2021. Har velat många gånger fram och tillbaka om jag inte skulle behålla den själv (nya saker är ju alltid trevliga) men Xbox Series X får ”räcka” fram till 2021. Julen är ju trots allt barnens högtid.

Medlem

Jag skulle gissa på att de som beställde en Digital edition får sina skickade imorgon

Medlem
Skrivet av niklas.logdal:

Jag skulle gissa på att de som beställde en Digital edition får sina skickade imorgon

Jag håller tummarna för det, så hoppas vi på åtminstone en till SE också 😉

Medlem
Skrivet av Gurkskal:

Jag håller tummarna för det, så hoppas vi på åtminstone en till SE också 😉

Jag har sett dina inlägg både här och på Sweclockers, håller tummarna för dig! Man får ändå försöka tänka att det är fler än oss som är aktiva i dessa typer av trådar som beställt, och med det fler som inte hört något ännu. Lätt att man känner sig utelämnad när man läser om alla andras bekräftelser, leveranser m.m. Håll ut min vän!

Edit: Såg precis i ett annat forum att någon som beställt ungefär samma tid som dig hade blivit lovad att få den på tisdag 8/12. EG har hittills levererat allt de lovat sedan den 19e, dock hade vissa tur att till och med få sina konsoler tidigare.

Medlem
Skrivet av Hadji:

Inte helt konstigt att vara lite orolig när man läst att dessa maskiner stulits i US och UK(utav chaufförer och ombud). Har även hänt en stackars själ här i tråden, mina tankar går till dig!

Nej precis, man blir inte direkt lugnare efter att ha läst det. Jag själv har nog haft tur då jag aldrig haft problem med något transportföretag. Skulle vara typiskt om detta blir första gången haha.

Medlem
Skrivet av Chrizkillah:

Jag har sett dina inlägg både här och på Sweclockers, håller tummarna för dig! Man får ändå försöka tänka att det är fler än oss som är aktiva i dessa typer av trådar som beställt, och med det fler som inte hört något ännu. Lätt att man känner sig utelämnad när man läser om alla andras bekräftelser, leveranser m.m. Håll ut min vän!

Edit: Såg precis i ett annat forum att någon som beställt ungefär samma tid som dig hade blivit lovad att få den på tisdag 8/12. EG har hittills levererat allt de lovat sedan den 19e, dock hade vissa tur att till och med få sina konsoler tidigare.

Det har du absolut helt rätt i, vi här på forumen är nog en väldigt liten del av alla som har beställt, den tanken har slagit mig.
Skulle vara väldigt intressant o höra hur många konsoler dom hanterat under dessa dagar ☺️
Vet iaf att jag inte är helt ensam kvar här på forumen heller 😁
Och någonstans innerst inne så tror jag faktiskt att EG levererar, dom verkar ha gjort detta bra så här långt då dom verkar vara dom enda som enbart tagit upp beställningar på bekräftade leveranser.

Tack för ditt stöd min vän 😘

Följde båda trådarna på SweClockers och FZ länge innan jag till slut kastade mig in i dom och registrerade konton 😉🤣

Medlem

Fick sms från Bring nyss om leverans på tisdag. Klickade på länken och kunde välja leverans på måndag istället. Oklart varför den hade tisdag som förinställt.

Medlem
Skrivet av Bubka122:

Fick sms från Bring nyss om leverans på tisdag. Klickade på länken och kunde välja leverans på måndag istället. Oklart varför den hade tisdag som förinställt.

Säker på att de inte menade Måndagen veckan efter? Jag har samma SMS men kunde inte välja imorgon som leveransalternativ.

Edit: Såg nu att jag kunde ändra till Tomorrow, såg inte det alternativet tidigare. Antingen var jag blind eller så har de kanske friat upp tider för körning imorgon.

Skriv svar