Epic Games stämmer Google i Australien

Robot
Epic Games stämmer Google i Australien

Fortsätter slåss för rätten att själva sälja mobilspel på Iphone och Android.

#apple, #epic, #fortnite, #google


Medlem

Sålde inte Epic Fortnite till Android i sin egen butik men bytte tillbaka till Play när det visade sig att ganska få var intresserade? Är kanske inte så förvånande att folk inte är så sugna på att varje app ska ha sin egen appbutik? Konstigt att Facebook inte gett sig in i detta än? Känns som deras våta dröm.

Medlem

go epic ! hoppas dom vinner.

Medlem
Skrivet av Brona:

Sålde inte Epic Fortnite till Android i sin egen butik men bytte tillbaka till Play när det visade sig att ganska få var intresserade? Är kanske inte så förvånande att folk inte är så sugna på att varje app ska ha sin egen appbutik? Konstigt att Facebook inte gett sig in i detta än? Känns som deras våta dröm.

Minns jag inte helt fel så var det i åtminstone galaxy store

Medlem

Går det inte att "köpa och installera appar" från andra ställen än Google Play och motsvarande på Apples platform? Jag använder knappt min telefon som en smartphone så jag har ärligt talat ingen aning.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Går det inte att "köpa och installera appar" från andra ställen än Google Play

jo, absolut. det är väl där deras skrikande på google faller lite och man inser att det handlar om att både ha kakan och att äta den, på apple är det en annan historia.

Medlem

Ja, sådan orättvisa av Apple och Google. Så de utnyttjar monopolet...på deras egna produkter.

Kopierat från Epic Games Store:

"More Revenue
Keep 88% of the revenue from your games instead of 70%. If your game is built using Unreal Engine, Epic will cover your engine royalties on Epic Games store revenue."

Ser ut som "frihetens förkämpar" ger rejäla fördelar till de som använder deras egen motor, men visst, jag ser inget hyckleri i det då jag är blind.

Medlem

Nu får väl Arla stämma Ica för att de inte får slå upp egen butik och kränga mjölk inne på Maxi.

Medlem

Om Epic games vinner (och på fler ställen än Australien) borde detta inte bli vägledande för alla digitala butiker som är bundna till ett ekosystem/hårdvara? Vad kommer gälla för tex xbox store på xbox och ps store på playstation? De har ju monopol på butiken på sin hårdvara (speciellt nu när skivläsare inte alltid är tillgängliga) ska en trejde parts butik få slå upp en digital butik i xboxs menyer?

Jag tycker iof att de digitala butikerna behöver mer konkurrens.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Går det inte att "köpa och installera appar" från andra ställen än Google Play och motsvarande på Apples platform? Jag använder knappt min telefon som en smartphone så jag har ärligt talat ingen aning.

På android ja, på Apple nej.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av Ender:

Ja, sådan orättvisa av Apple och Google. Så de utnyttjar monopolet...på deras egna produkter.

Kopierat från Epic Games Store:

"More Revenue
Keep 88% of the revenue from your games instead of 70%. If your game is built using Unreal Engine, Epic will cover your engine royalties on Epic Games store revenue."

Ser ut som "frihetens förkämpar" ger rejäla fördelar till de som använder deras egen motor, men visst, jag ser inget hyckleri i det då jag är blind.

Du läser inte fel där? Alla får behålla 88% av kakan. De som använder Epics egna spelmotor får dock rabatt på spelmotorn så länge spelet säljs hos Epic. Känns väl inte alltför orättvist?

Skrivet av kEJTLiN:

Går det inte att "köpa och installera appar" från andra ställen än Google Play och motsvarande på Apples platform? Jag använder knappt min telefon som en smartphone så jag har ärligt talat ingen aning.

Det går, men Google skickar väldigt många varningar om man försöker installera saker från ej betrodda källor. Om jag har förstått det rätt anser Epic att det är konkurrenshämmande. (Att sådana varningar kan behövas för att folk inte ska installera saker som förstör telefonen är en annan aspekt som de inte lyfter)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Epic framstår som extremt skenheliga tycker jag, dom är ett företag på lik linje som Apple och Google vars enda intresse är att tjäna mer pengar, det här flamset dom slänger runt med att bry sig om kunderna och konkurrensen är bara ursäkter.

Det handlar exklusivt om att dom ska tjäna mer pengar.

Redaktör
Skrivet av Laddemannen:

Epic framstår som extremt skenheliga tycker jag, dom är ett företag på lik linje som Apple och Google vars enda intresse är att tjäna mer pengar, det här flamset dom slänger runt med att bry sig om kunderna och konkurrensen är bara ursäkter.

Det handlar exklusivt om att dom ska tjäna mer pengar.

Det kan väl vara två saker samtidigt? Köparna får billiga spel och Epic tjänar mer pengar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan väl vara två saker samtidigt? Köparna får billiga spel och Epic tjänar mer pengar.

Billiga spel? Tror du på allvar på att priser kommer sänkas om Epic vinner? Är spelen billigare på Epic Store?

Redaktör
Skrivet av Sandal:

Billiga spel? Tror du på allvar på att priser kommer sänkas om Epic vinner? Är spelen billigare på Epic Store?

Hjärnsläpp.


signatur
Medlem
Skrivet av Nomman:

Du läser inte fel där? Alla får behålla 88% av kakan. De som använder Epics egna spelmotor får dock rabatt på spelmotorn så länge spelet säljs hos Epic. Känns väl inte alltför orättvist?

Sant, jag läste inte tillräckligt noga, men det är ju ändå "lika" illa...varför ska folk tvingas betala för en grafikmotor bara för att de inte släpper spelet de gjort i Epics store? Det är ju inte bättre än om Apple skulle göra det gratis för alla utvecklare att släppa sina alster på Apple Store, förutom de som var gjorda i UE ;D

Nu är det inte så att jag tycker Epic är dåliga för att de har bra priser, ÄN så länge, det är ju inte alls ovanligt att någon lägger sig lägre i pris än konkurrenterna för att sedan höja när konkurrensen är utmanövrerad. Just bu är det förmånligt för en utvecklare att släppa på Epic Game Store, men det betyder inte att jag tycker att Epic har rätt i vad de försöker göra mot Apple eller Google.

Epic har samma rätt att sälja spel billigt som Apple och Google har att sälja dem dyrare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan väl vara två saker samtidigt? Köparna får billiga spel och Epic tjänar mer pengar.

Absolut kan det vara det, men huvudanledningen kommer alltid vara tjäna pengar. Dom hade ju aldrig gjort detta om det inte fanns pengar att tjäna.

1
Skriv svar