"Misskötsel och press" från Activision sänkte Warcraft 3

Robot
"Misskötsel och press" från Activision sänkte Warcraft 3

Blizzard visste om spelets skick, men kände sig ekonomiskt pressade att släppa det.

#activision, #blizzard-entertainment, #warcraft-iii-reforged


Medlem

Har vi något exempel på ett spel som har varit bra vid release när det har stressats fram?

Medlem

Är det någon som ens är förvånad över detta?

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Har vi något exempel på ett spel som har varit bra vid release när det har stressats fram?

Dragon age 2 var rätt bra. Besvikelse i jämförelse med 1an såklart men det blev ju även 3an som fick mycket mer utvecklingstid.

Medlem

Kan väl passa på att länka till denna också:
https://news.bloomberglaw.com/daily-labor-report/activision-b...

Citat:

The suit also points to a female Activision employee who took her own life while on a company trip with her male supervisor. The employee had been subjected to intense sexual harassment prior to her death, including having nude photos passed around at a company holiday party, the complaint says.

Vet knappt vad man ska säga om Blizzard längre. Deras image är nästan helt söndertrasat i mina egna ögon och om ovan stämmer är det nog helt bortom räddning. Ovan är inte pga av Activision merge BTW, utan detta verkar varit en del av företagets kultur en längre tid.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Dragon age 2 var rätt bra. Besvikelse i jämförelse med 1an såklart men det blev ju även 3an som fick mycket mer utvecklingstid.

Var det verkligen bra? Jag minns det som att folk var väldigt delade, helst när 1an var så bra som du själv beskrev. Är osäker på varför inte gillade 3an, tyvärr inte spelat själv. Det mesta jag hör dock är att det är skit.

Länge leve Dragon Age: Origins!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Kan väl passa på att länka till denna också:
https://news.bloomberglaw.com/daily-labor-report/activision-b...

Vet knappt vad man ska säga om Blizzard längre. Deras image är nästan helt söndertrasat i mina egna ögon och om ovan stämmer är det nog helt bortom räddning. Ovan är inte pga av Activision merge BTW, utan detta verkar varit en del av företagets kultur en längre tid.

Finns redan en nyhet på FZ som tar upp det; https://www.fz.se/nyhet/287295-activision-blizzard-anklagas-f...

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Dragon age 2 var rätt bra. Besvikelse i jämförelse med 1an såklart men det blev ju även 3an som fick mycket mer utvecklingstid.

En av tidernas sämsta uppföljare och ett hopplöst uselt spel även på egna meriter. Skulle inte hålla med om att det är ett bra exempel på något spel som blivit bra trots stress.

Medlem

Activision är det sämsta som hänt Blizzard. Robert "Bobby" Kotick är en idiot som endast vill driva in pengar till chefslöner och utdelningsbonusar. Det handlar inte om att göra bra spel, utan endast om att krama ur så mycket pengar som möjligt. Vad sägs om citat som:

"Mitt mål inom Activision var att ta bort allt det roliga ur spelutveckling."
"Den 25-procentiga vinstmarginalen vi har med World of Warcraft har potentialen att bli 50-procentig."
"Om det var upp till mig så skulle priserna vara mycket högre."
"Det kommer fler tillfällen för oss att utnyttja PC-marknaden."

Blizzard, som tvingats sparka personal och skära ner kostnader på kontoret, trots att man dragit in flera miljarder. I samma veva gav han välbetalda positioner inom Activision till bekanta och delade ut stora bonusar till vänner. För att inte nämna att han höjde sin egen lön ganska rejält vid ett tillfälle.

Även det här med att introducera Activision-titlar som inte alls har att göra med Blizzard in i själva Blizzard-launchern och butiken är ju ytterligare ett sätt att förstöra varumärket på. Vem vill se flertalet Call of Duty-titlar smyga sig in mitt bland Warcraft, Diablo och Starcraft? Ikoniska världar knutna till Blizzards identitet. Titlar från andra utvecklare har inget där att göra.

Det handlar inte längre om att göra de bästa spelen möjliga vilka i sin tur kommer sälja som smör av just den anledningen, utan nu handlar det endast om vad som driver in mest pengar till så låga kostnader som möjligt. Att Blizzards tidigare goda rykte som konsekvens dras ner i smutsen bryr man sig inte om.

Blizzard ansågs för en tid vara den heliga graalen inom spelutveckling, men det kan man inte riktigt säga i dag. Tack Bobby! Man får väl åtminstone vara glad över att cheferna på Activision tjänar bra med kosing.

ELF
Medlem

Varför gjorde man bara inte en remaster... Snabbt, enkelt, "billigt".
Sen kunde man ha byggt vidare på det om det visde sig populärt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Activision är det sämsta som hänt Blizzard. Robert "Bobby" Kotick är en idiot som endast vill driva in pengar till chefslöner och utdelningsbonusar. Det handlar inte om att göra bra spel, utan endast om att krama ur så mycket pengar som möjligt. Vad sägs om citat som:

"Mitt mål inom Activision var att ta bort allt det roliga ur spelutveckling."
"Den 25-procentiga vinstmarginalen vi har med World of Warcraft har potentialen att bli 50-procentig."
"Om det var upp till mig så skulle priserna vara mycket högre."
"Det kommer fler tillfällen för oss att utnyttja PC-marknaden."

Blizzard, som tvingats sparka personal och skära ner kostnader på kontoret, trots att man dragit in flera miljarder. I samma veva gav han välbetalda positioner inom Activision till bekanta och delade ut stora bonusar till vänner. För att inte nämna att han höjde sin egen lön ganska rejält vid ett tillfälle.

Även det här med att introducera Activision-titlar som inte alls har att göra med Blizzard in i själva Blizzard-launchern och butiken är ju ytterligare ett sätt att förstöra varumärket på. Vem vill se flertalet Call of Duty-titlar smyga sig in mitt bland Warcraft, Diablo och Starcraft? Ikoniska världar knutna till Blizzards identitet. Titlar från andra utvecklare har inget där att göra.

Det handlar inte längre om att göra de bästa spelen möjliga vilka i sin tur kommer sälja som smör av just den anledningen, utan nu handlar det endast om vad som driver in mest pengar till så låga kostnader som möjligt. Att Blizzards tidigare goda rykte som konsekvens dras ner i smutsen bryr man sig inte om.

Blizzard ansågs för en tid vara den heliga graalen inom spelutveckling, men det kan man inte riktigt säga i dag. Tack Bobby! Man får väl åtminstone vara glad över att cheferna på Activision tjänar bra med kosing.

Oh boy. Blizzard var på väg åt fel håll redan när Vivendi köpte upp Blizzard, långt innan Activision. Hata hur mycket du vill, men alla spelföretag går från att vara entusiaster till att bli företag, och ändra sin vision från "Spel gjorda av gamers för gamers" till "vinstdrivande där man försöker kräma marginalerna så gott det går".

Att Blizzard vart uppköpt av Activision visste många redan då att det skulle gå utför. Samma sak med Vivendi. Vivendi var orsaken till att de stängde Blizzard North studion t.ex., en studio som hade gjort riktigt bra spel tidigare.

Men jag tror inte något spelföretag kommer någonsin vara ett evigt "Helig graal", alla har sina stunder. Även CDPR, som ansågs vid Witcher 3-tiden vara "Gamers vän". Titta hur det har gått.

Så jag skulle inte vilja påstå att Activision är det stämsta som har hänt Blizzard. Det sämsta som hänt Blizzard var att de valde att bli uppköpta från första början, med Vivendi. Sen dess har det bara gått utför.

Medlem

Klart a de var ”ekonomiskt pressade”, Kotick skulle ju ha sin bonus, och den kan ju knappast materialisera sig utifrån tomma intet. Måste vara så härligt att vara Blizzard-anställd och höra gnäll om vad de har råd med och inte efter nästan 17 år med en kassako som WoW.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Men jag tror inte något spelföretag kommer någonsin vara ett evigt "Helig graal", alla har sina stunder. Även CDPR, som ansågs vid Witcher 3-tiden vara "Gamers vän". Titta hur det har gått.

Så jag skulle inte vilja påstå att Activision är det stämsta som har hänt Blizzard. Det sämsta som hänt Blizzard var att de valde att bli uppköpta från första början, med Vivendi. Sen dess har det bara gått utför.

Det verkar vara så här när något växer, pengarna blir det viktiga och då ger sig andra aktörer in för att slå mynt. På något vis verkar det vara helt oundvikligt. Jag skulle säga att CDPR fortfarande har en chans att räta upp sig efter sitt snedsteg, men det återstår och se. Blizzard vet jag inte längre, för varje steg de tycks ta i rätt riktning tar de också 3 steg tillbaka. Dessutom med stämningen och allt känns det som deras storhetstid är förbi på riktigt. Det är trots allt allvarliga anklagelser som inte bara berör några personer utan en hel ledning.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

FZ ni har inte nämt något om Activisions senaste skandal där Californien gör en utredning på hur illa personal(särskilt kvinnlig) har behandlas hos Blizzard.

Medlem

Det finns alltid en förklaring runt hörnet som alla accepterar tills näst-nästa spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

FZ ni har inte nämt något om Activisions senaste skandal där Californien gör en utredning på hur illa personal(särskilt kvinnlig) har behandlas hos Blizzard.

Inte? https://www.fz.se/nyhet/287295-activision-blizzard-anklagas-f...

Fortfarande på framsidan om man orkar scrolla ner lite...

Medlem

Helt oförlåtligt att man inte bara skrotade ladder på WC3R, utan även på WC3 original. Ingen lösning i sikte. En hel e-sportscen dödad.

Medlem

Jag är ändå sugen att testa av nostalgi, men sjukt nog var denna flopp en av få grejor som vad jag såg -inte- var prissänkt i sommarrean nu(!).

Misstänker att dom är rädda att en prissänkning på nått sätt ska ses som en verifiering av misslyckandet och därmed fortsätter hålla fast vid hutlösa 30 euros… runt 50:- ligger min betalvilja…

Medlem

Det är som min VD sa vid förra MBL:n; "ett genomsnittligt företags varaktighet i sverige har på 50 år gått från 61 år till 18 år". Jag gissar på att det har att göra med att när grundaren av företaget (oavsett inriktning) slutar vara den drivande kraften till det lyckade konceptet, så rasar hela rasket. Tyvärr lever många på gamla meriter inom dataspelsbranchen oavsett land och jag hoppas verkligen att folk genomskådar detta på sikt.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Hur är WC3 Reforged idag gentemot release? Är det ett bra spel. Har velat återvända till WC3 men vet inte om jag bör gå på classic eller reforged.

Medlem

Bara parasiter kvar på toppen i de flesta klassiska spelbolag idag. De lever på gamla meriter och skor sig kontraktsarbetere i låglöneländer.

All passion och skaparglädje som skapade dessa utvecklare är sedan länge borta, ersatt med girighet och fokus på kvartalsrapporter.

De kan hållas pga konkurransen senaste årtiondet består nästan bara av dessa gamla drakar och de få nya som kommit upp är oftast lika illa eller värre.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bara parasiter kvar på toppen i de flesta klassiska spelbolag idag. De lever på gamla meriter och skor sig kontraktsarbetere i låglöneländer.

All passion och skaparglädje som skapade dessa utvecklare är sedan länge borta, ersatt med girighet och fokus på kvartalsrapporter.

De kan hållas pga konkurransen senaste årtiondet består nästan bara av dessa gamla drakar och de få nya som kommit upp är oftast lika illa eller värre.

Eller köps av tencent

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Eller köps av tencent

Bland annat därför jag skrev "eller värre". Idag får man vara glad när en lovande mindre utvecklare köps upp av Microsoft istället.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det är som min VD sa vid förra MBL:n; "ett genomsnittligt företags varaktighet i sverige har på 50 år gått från 61 år till 18 år". Jag gissar på att det har att göra med att när grundaren av företaget (oavsett inriktning) slutar vara den drivande kraften till det lyckade konceptet, så rasar hela rasket. Tyvärr lever många på gamla meriter inom dataspelsbranchen oavsett land och jag hoppas verkligen att folk genomskådar detta på sikt.

Kan bara hålla med, aldrig bra när grundarna överger skeppet. Fattar ändå inte riktigt att som klantade bort chansen med WC3. Nu har jag inte kört Reforged än, vill inte förstöra minnena av originalet men kommer nog att testa någon gång.

Medlem

Är fortfarande sugen att testa Reforged för har goda minnen från originalet.. Men vill samtidigt inte ge Blizzard mina pengar, speciellt för en produkt som skulle vart så mkt mer.. Tror dock inte jag kommer kunna avstå från D2 Resurrected, det var ett av mina mest spelade spel under högstadiet/gymnasiet..

Medlem

Har klarat mig bra från att röra i något som Activision har att göra med i många år nu, och kommer så förbli.

Folk hatar på EA, men Activision är hundra gånger värre på alla sätt imo.

Fuck Bobby Kotick.

Hur många spel är det som släpps om året nu, 6 - 7000%, hur många är egentligen bra, 2%?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Dragon age 2 var rätt bra. Besvikelse i jämförelse med 1an såklart men det blev ju även 3an som fick mycket mer utvecklingstid.

Dragon Age: Inquisition hade en rätt ökänd utveckling, där Bioware höjdare hela tiden gick runt och pratade om att "bioware magic" skulle göra så de blev klara i tid även fast det var sjuka deadlines så folk bokstavligen nästan jobbade ihjäl sig.

Detta läckte ut samtidigt som hela Anthem grejen.

Medlem
Skrivet av superapan:

Helt oförlåtligt att man inte bara skrotade ladder på WC3R, utan även på WC3 original. Ingen lösning i sikte. En hel e-sportscen dödad.

Hela projektteamet för WC3 har ju lösts upp, det kommer aldrig fixats.

Medlem
Skrivet av Ender:

Klart a de var ”ekonomiskt pressade”, Kotick skulle ju ha sin bonus, och den kan ju knappast materialisera sig utifrån tomma intet. Måste vara så härligt att vara Blizzard-anställd och höra gnäll om vad de har råd med och inte efter nästan 17 år med en kassako som WoW.

Enligt Jason Schreier så finns det ju massa anställda som inte tjänar tillräckligt bra för att ens äta i kafeterian på Blizzard.

12
Skriv svar