FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)
Hej folket. Nu är vi ju halvvägs in i säsong 5 utav FZDZ, Season of Speed, och jag tycker därför att det är ett ypperligt tillfälle att höra lite med er om ni är nöjda med upplägget och formatet, eller om något skulle behöva ändras.
Här i FZDZ låter vi majoriteten styra klubbens riktning, och jag har därför sammanställt ett kort frågeformulär med ett antal frågor jag gärna skulle se att ni besvarar. Det är helt anonymt, man delar inte sin e-post med mig och man får hoppa över frågor man inte känner för att svara på. Ni som varit med sedan tidigare kommer känna igen upplägget, vi körde ett liknande formulär inför säsong 4.
Frågeformuläret hittar ni här, läs gärna den korta introduktionen då det finns lite viktig info där.
Frågor? Skriv!
Edit: jag har även lagt länken i förstainlägget här i tråden, under informationen om pågående säsong.
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
En fråga jag tänkte ta med er här istället för i formuläret: nuvarande säsong tar slut den 4:e december, vilket alltså är sista dagen man har på sig att köra avslutande rallyt i USA. Efter detta har vi ju normalt en veckas uppehåll, vilket skulle innebära att nästa säsong drar igång lördagen den 11:e december.
Min fråga: skulle ni vara OK med om vi tog lite jul-ledigt med FZDZ och drog igång med säsong 6 i januari istället? Jag tänker mig i så fall den 8:e januari
Vi kan ju köra ett special-rally i mellandagarna som en kul grej bara, någon form av helvetisk kombination. Rally GT, 12 sträckor utan service i Monte Carlo?
I mål med Porsche'n, det var spännande på SS3 och SS6 när däcken var slitna, halt som f-n, men inga avåkningar eller punkor, så man får väl vara nöjd. Film på race't:
https://youtu.be/kXtUOkiTgGM?t=195
Snyggt kört! Häftigt med din svenska kartläsare tycker jag. Jag har en fråga dock, vad är det för skillnad på en "höger tre plus" och en "höger tre minus"?
Ok! Ser ut som att du kör lite mjukare inställningar möjligtvis. Thumbnailen till videon visar endast upp till 340 grader rattrörelse i Thrustmaster mjukvara, stämmer det eller har det bara blivit någon random bild?
Ändrar du inställningar efter maximal realism eller det som gör dig snabbast (om de två nu är exklusiva)?
En fråga jag tänkte ta med er här istället för i formuläret: nuvarande säsong tar slut den 4:e december, vilket alltså är sista dagen man har på sig att köra avslutande rallyt i USA. Efter detta har vi ju normalt en veckas uppehåll, vilket skulle innebära att nästa säsong drar igång lördagen den 11:e december.
Min fråga: skulle ni vara OK med om vi tog lite jul-ledigt med FZDZ och drog igång med säsong 6 i januari istället? Jag tänker mig i så fall den 8:e januari
Vi kan ju köra ett special-rally i mellandagarna som en kul grej bara, någon form av helvetisk kombination. Rally GT, 12 sträckor utan service i Monte Carlo?
Jag skulle nog vilja lägga mycket av beslutet på dig. Du gör ett enormt, fantastiskt arbete med att driva ligan och du ska absolut inte behöva låsa upp dig över ledigheten.
Med det sagt så låter det spännande med lite special-sträckor.
Snyggt kört! Häftigt med din svenska kartläsare tycker jag. Jag har en fråga dock, vad är det för skillnad på en "höger tre plus" och en "höger tre minus"?
Det borde vara att en H3+ går ner mot en 2:a och H3- mer mot en 4:a eller tvärtom ?
Ok! Ser ut som att du kör lite mjukare inställningar möjligtvis. Thumbnailen till videon visar endast upp till 340 grader rattrörelse i Thrustmaster mjukvara, stämmer det eller har det bara blivit någon random bild?
Ändrar du inställningar efter maximal realism eller det som gör dig snabbast (om de två nu är exklusiva)?
340 grader stämmer, jag har så för att inte behöva vrida på ratten så mycket, men man får passa sig när man flyger, då är det lätt att man vrider lite för mycket och då blir det vobbel efter landningen
Realismen är av sen gammalt, har alltid åkt utan ända sedan jag började med Colin McRae, Colin McRae 2, RBR, Dirt Rally och nu Dirt Rally 2, spelar inga andra spel
Plus är snabbare än minus. Dvs, en höger tre plus är närmare en fyra, en höger tre minus är närmare en tvåa. Lite extra detaljer i noterna helt enkelt utan att utöka siffersystemet 🙂
Plus är snabbare än minus. Dvs, en höger tre plus är närmare en fyra, en höger tre minus är närmare en tvåa. Lite extra detaljer i noterna helt enkelt utan att utöka siffersystemet 🙂
Ah, snyggt! Nu blev man ju lite sugen på att fixa svensk kartläsare må jag säga!
340 grader stämmer, jag har så för att inte behöva vrida på ratten så mycket, men man får passa sig när man flyger, då är det lätt att man vrider lite för mycket och då blir det vobbel efter landningen
Realismen är av sen gammalt, har alltid åkt utan ända sedan jag började med Colin McRae, Colin McRae 2, RBR, Dirt Rally och nu Dirt Rally 2, spelar inga andra spel
Jag förstår! Snygg körning, helt klart.
Nå, hur är det du lyckats få kameran till rätt sida av bilen nu då? Det är ju en hemlis värt att veta.
Nå, hur är det du lyckats få kameran till rätt sida av bilen nu då? Det är ju en hemlis värt att veta.
Den heter DR2_DashCam_Mod och var med på köpet av dom svenska noterna (som kostar 200 Kr)
För att få svenska noter, sök på FB efter "DR2 Swedish Pacenotes PC (Full Version)"
Den heter DR2_DashCam_Mod och var med på köpet av dom svenska noterna (som kostar 200 Kr)
För att få svenska noter, sök på FB efter "DR2 Swedish Pacenotes PC (Full Version)"
Vet du om det går att få tag på utan att hoppa in på FB? Har inget konto där och vill inte skaffa det för svensk kartläsare
Vet du om det går att få tag på utan att hoppa in på FB? Har inget konto där och vill inte skaffa det för svensk kartläsare
Svar i PM
Nu har det gått och helvete på riktigt här. Jag slant med handen och råkade klicka hem ett par Thrustmaster T-LCM Pedals.
Den förargliga händelsen till trots, så ska det bli spännande att pröva dessa pedaler med loadcell.
"Oh no" haha Man får gratulera, de ser helt fantastiska ut!

Nu har det gått och helvete på riktigt här. Jag slant med handen och råkade klicka hem ett par Thrustmaster T-LCM Pedals.
Den förargliga händelsen till trots, så ska det bli spännande att pröva dessa pedaler med loadcell.
Har du kört med vanliga pedaler innan där du trampar ner pedalen i botten? Det kommer kännas sjukt märkligt i början men när du har vant dig kommer det aldrig gå att gå tillbaks till klassisk brompedal.
"Oh no" haha Man får gratulera, de ser helt fantastiska ut!
Tackar! Knep de något billigare på Tradera och för priset är det inte en dyr uppgradering mot vanliga T3PA-Pro. Om de nu är bättre, det får utvärderas.
Har du kört med vanliga pedaler innan där du trampar ner pedalen i botten? Det kommer kännas sjukt märkligt i början men när du har vant dig kommer det aldrig gå att gå tillbaks till klassisk brompedal.
Har T3PA-Pro sedan innan, så förhoppningen är ett smärre lyft. Låter ju lovande ändå
EDIT: Jodå. Det krävdes inte ens en 10 minuter spelande innan jag förstod hela grejen med loadcell. Behöver givetvis mer träning, men känslan i pedalen är mycket trevlig. Förutom att jag numera behöver ta i med hela underkroppen för att bromsa, så är största problemet för mig just nu är att jag är van vid inverterade pedaler och har lite svårt för att dessa inte går att använda så. Får se hur jag löser den biten.
Fy jädrar va roligt 😅 Som vanligt i botten men fasen vad skoj kombo denna bilen och Wales var.
@lerb jag röstar för nästa säsong nästa år som ditt förslag löd. Men jag tycker nog man måste ha knipit en top5 specialsträcka för att ha rösträtt, så jag har inget att säga till om 😅
Wales avklarat.. Klantade bort mig på en liten grästuva redan på SS1. Hamnade på taket med 14s straff. Lyckades sen klösa mig tillbaka närmare och närmare ledaren och det såg ut att kunna lösa sig ändå tills jag klantade mig igen på SS5.
Spelade in mina äventyr om någon är intresserad. Vet inte varför det blir så lågupplöst när jag spelar in? Måste kolla upp det någon gång. Men för er som inte kör i VR vill jag bara säga att så här suddigt ser det inte ut i headsettet. Det är skarpt och fint.
Vi ses på hemmaplan nästa vecka.
Wales... uuuff...
Ja det här med att sitta i Phil's knä och köra funkade verkligen inte alls igår. Snurra, rullningar flera besök ute ibland träden.
Efter jag misshandlat bilen i 6 sträckor så fick jag lämna bilen ute i skogen. Och om någon behöver reservdelar så finns det nog inget att använda ifrån min bil.
Här är mitt försök att hämta någon extrapoäng på Powerstage, det gick sådär...
Wales... uuuff...
Ja det här med att sitta i Phil's knä och köra funkade verkligen inte alls igår. Snurra, rullningar flera besök ute ibland träden.
Efter jag misshandlat bilen i 6 sträckor så fick jag lämna bilen ute i skogen. Och om någon behöver reservdelar så finns det nog inget att använda ifrån min bil.
Synd där, det började ju så bra! Märkligt det där med hur svårt det är att hitta fokus igen efter första krocken på sträckan väl är ett faktum.
Wales... uuuff...
Ouch.. "is that a puncture in the front" - hur fan hände den?? Såg bara vanlig körning.. Det där är största anledningen till att jag ogillar punktering så mycket.. Det känns oftast så orimligt jämfört med vad som INTE blir punktering..
Hur funkar det med bilval i nästa tävling, är det fritt val inom klassen när det inte än nån specifik bil i listan?
Det stämmer bra det!
Synd där, det började ju så bra! Märkligt det där med hur svårt det är att hitta fokus igen efter första krocken på sträckan väl är ett faktum.
Jo så är det ju, helst när det har hänt 4 gånger innan under rallyt 🙂
Ouch.. "is that a puncture in the front" - hur fan hände den?? Såg bara vanlig körning.. Det där är största anledningen till att jag ogillar punktering så mycket.. Det känns oftast så orimligt jämfört med vad som INTE blir punktering..
Jag tror att jag landade på den lilla grusvallen, om jag inte minns fel så är det lättare att dra på sig punktering om man har slitna däck. Kan ha träffat en sån här osynlig kant också men jag kollade inte på reprisen för att se vad som orsakade punkteringen
Wales alltså, det är trångt och det är svårt och det är kul! Men som med många andra har jag stora problem med högerstyrd bil, tycker att oavsett om man kör i VR eller på vanlig skärm så är positionen... konstig. Jag har inga problem att anpassa mig till högerstyrda bilar i andra bilspel men just Dirt Rally 2 är problematiskt! Så, mindre olycka på sträcka ett, längre rullning på sträcka två (upplevelse i VR vill jag lova), mådde liiiite fysiskt dåligt efter rullningen ut på sträcka tre och avslutade det in i ett träd... Nåväl. Jag har garanterat för lite körtid i de flesta av bilar och klasser inser jag så bara på grund av det är det väldigt kul att delta i dessa tävlingar! Även om det många gånger slutar alldeles för tidigt
Nya tag i Sverige då, snön brukar vara ett härligt underlag!
Ja, en specialare över jul tycker jag vore kul
Äntligen dax för Sverige, en favorit ! Det gick max attack hela tiden, blev en fullfartsnurr på SS 4, på SS6 kanade jag en stund på sidan, men tippde ner igen. Annars gick det kanon, mest nöjd att sätta PB på SS 3 och första gången under 6 minuter.
Snyggt gjort! Du har kört Sverige-rallyt några ggr tidigare gissar jag... Här har jag nog ingen chans. Jag kommer inte kunna pressa sådär hårt och fortfarande vara vid liv efter sex sträckor är jag rädd...men jag ska försöka iaf
Snyggt gjort! Du har kört Sverige-rallyt några ggr tidigare gissar jag...
Tack, jo det har väl blivit några timmar Det är ju en favorit också.