Diskutera - Shigeru Miyamotos bästa spel

Robot
Diskutera - Shigeru Miyamotos bästa spel

I veckan fyllde Nintendo-legendaren 70 år. Vilket (eller vilka) är hans bästa spel?

#diskutera, #nintendo, #shigeru-miyamoto


Medlem

Zelda 3 - A Link to the Past

Moderator | Testpilot

Super Mario Bros. 3


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Super Mario 64 och Ocarina of Time har varit mest magiska för mig.

Tycker fortfarande Mario 64 har bäst styrning av alla 3d-mario. Finns en annan tyngd i fysiken när man hoppar runt som gör det svårare men det ger en häftigare känsla när man lyckas med väldigt precisa hopp. Typ long jumps men bromsa i luften så man landar precis rätt eller sidovolter till vägghopp och sen styra lite med air control för att hamna rätt. 3d-Mario blev lite för enkelt efter det spelet.

Medlem

Super Mario Bros. 3.

Det känns nästan som en symbolisk slutpunkt för 90-talets konsolkrig att vi i den här artikeln firar Miyamotos 70-årsdag och nostalgiserar över hans karriär, och fyra inlägg ner kan man läsa att Sonics pappa har arresterats för insiderhandel.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Ocarina of Time, SM64, A Link to the Past och SM3. Kan inte sätta något av spelen överst.

Medlem

Super Mario 64, Super Mario Bros 3 och Zelda III är hans topp-3 skulle jag säga.

Medlem

Ocarina of Time är fortfarande ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna! Kan lyssna på musiken till spelet ibland och få sån nostalgikick

Medlem

Ocarina of Time är fortfarande legendariskt i min värld!

Medlem

A link to the past pga intrycket det gav, men A link between worlds är väldigt nära. Därefter SM64, sen Mario World på SNES.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

The Legend of Zelda: Ocarina of Time.


signatur

Memento Mori

Medlem

Pikmintrilogin.

Medlem

A Link to the past.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Super Mario Sunshine

Medlem

The legend of Zelda -det första spelet.
Super Mario Bros
Dom första spelen var helt otroliga för sin tid.
Det var fantastiskt att man kunde skapa magi med den hårdvaran.
Sedan har serierna utvecklats och på vissa sätt blivit bättre, men samtidigt inte lika magiskt bra som dom var där och då.

Skribent

Måste också säga A Link to the Past, av nostalgiskäl. Fantastiskt spel, och har förstått att de var tvungna att vara kreativa under utveckling för att kunna klämma in allt innehåll i SNES-kassetten.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Pikmintrilogin.

Har bara spelat 3an och vill ha mycket mer.
Jag tror ju att 4an kommer vara bäst.

Svårt att säga vilket som är bästa spelet för jag vill ju sätta 4an på min lista utan ens ha spelat det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har bara spelat 3an och vill ha mycket mer.
Jag tror ju att 4an kommer vara bäst.

Svårt att säga vilket som är bästa spelet för jag vill ju sätta 4an på min lista utan ens ha spelat det.

😊😊 Ja det är ju svårt innan det släppts. Jag älskar verkligen Pikmin 1,2 och 3, otroligt välgjorda och mysiga.

Medlem

Nästan omöjligt att säga, men han hat "påverkat" mitt liv och gett mig en rad med minnen från min barndom (och senare) .

Medlem

Super Mario Bros 3 vinner alla dagar i veckan.

Det var så otroligt nyskapande med bl.a. detaljrikedom, världar, warp, både horisontell- och vertikal scroll på samma bana. Det var ett spel låååångt före sin tid och jag vill påstå att det är ett mästerverk som influerat de flesta genrer efter sitt släpp.
Bara det att du kan spela det idag utan att känna att spelet är helt föråldrat är något väldigt unikt. Jämför det med t.ex. Ocarina of Time som visserligen var bra när det kom men kontrollen och grafiken nu känns utdaterat.

A link to the Past är i princip en upphottad version av The Legend of Zelda. Inte direkt jättenyskapande på det sättet.

SMB3 är peak NES och Miyamoto

Medlem

A Link To The Past är ohotat! Helt fantastiskt spel! Dock ligger Ocarina Of Time väldigt nära då det var otroligt nyskapande när det kom!


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

Redaktör

Super Mario Galaxy är ett vulkanutbrott av kreativitet, vansinnigt bra spel. Är även duktigt svag för Yoshi's Island, även om det inte är hans/Nintendos bästa.


signatur
Medlem

Mario kart till super nes

Medlem

Super Mario World på plats 1. känns helt galet välbevarat. Super Mario 3 var säkert mer revolutionerande. Men jag tycler kontroller och småmdetaljer åldrats.

Super Mario Galaxy tar plats 2. Det spel i vyxen liv som hänfört mig hårdast. Helt magisk blandking av mys, kreativitet, bra kontroller och med lite riktigt tuffa banor i slutet.

Tredje plats är Zelda III. Var och är magiskt. Men har åldrats lite mer

Medlem
Skrivet av lasselason:

😊😊 Ja det är ju svårt innan det släppts. Jag älskar verkligen Pikmin 1,2 och 3, otroligt välgjorda och mysiga.

Jag klarade nyss ut Tinykin. Om du inte spelat det så gör det. Känns väldigt likt Pikmin. Fantastiskt spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag klarade nyss ut Tinykin. Om du inte spelat det så gör det. Känns väldigt likt Pikmin. Fantastiskt spel.

Ja det är väldigt bra, inte mycket utmaning men kul ändå.

1
Skriv svar