Vilket är det bästa fps som jag inte spelat?

Medlem
Skrivet av Devan:

Det ser ju nice ut, tackar för tipset. Kommer vänta in 1.0, så man hoppas ju att det inte tar 7 långa år...

Medlem
Skrivet av maq777:

STALKER har jag alltid varit lite halv intresserad av.

För Stalker rekommenderar jag att spela på högsta svårighetsgrad för bästa upplevelse.
Spelen har en väldigt konstigt skala, där Master svårighetsgrad resulterar i 100% skada för alla vapen, både för dig och fienden. Dvs om du siktar och skjuter bra, är det troligtvis betydligt trevligare upplevelse med den högsta svårighetsgraden, där fienden tar skada mer som man förväntar sig, än i de lägre svårighetsgraderna, där fienden ibland kan upplevas som bulletsponges.

Spelen är lite semi realistiska, inte riktigt militärsimulator men du kan heller inte springa omkring som om det vore COD. Man kanske ska ha en lite annan inställning mot andra spel, tänka sig för hur man beter sig, vilken utrustning man faktiskt behöver, vara lite mer uppmärksam och beakta sin omgivning.

Kan tyvärr vara ganska buggiga spel och säkrast att "slö spara" med jämna mellanrum, eftersom en quicksave inte alltid kan hantera och fånga allt som händer omkring när spelet inte är pausat.

Shadow of Chernobyl och Call of Pripyat är riktigt bra spel, med oslagbar atmosfär. Clear Sky kan man skippa om man inte är superfantast av serien.

Vissa mildare grafikmoddar kan vara att föredra men annars tycker jag man ska hålla sig nära originalet, åtminstone första gången man spelar. Den här genomspelningen tycker jag går igenom allt bra, med lämpliga moddar på lagom nivå.

Zone Reclamation Project v1.7
Absolute Nature v1.3
Absolute Structure v1.0
Shaders Max v1.05
Stalker Weather Overhauled v3.1.1

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Powerslave, PS-versionen.
Ion Fury
Damage Incorporated på Mac
Delta Force
Soldier of Fortune 1 och 2

Det finns asmånga, men jag måste sova =/

Tack @Hipshot. Nu har jag spelat ut PowerSlave Exhumed. Det var väl typ bra. Man märker verkligen att de lagt mycket tanke bakom bandesignen. Kul också att spelet var så vertikalt.

Men jag har lite svårt för spel där ända utmaningen är att hitta runt. Jag gillar nog lite mer skjutiga skjutarspel. Jag spelade på normal, så här i efterhand borde jag nog spelat på svårare svårighetsgrad för en trevligare upplevelse.

Satt fast i på flera ställen där jag helt enkelt inte hittade vart jag skulle. Frusterande. Jag var inte heller beredd på att spelet var ett metroidvania i förstaperson.

Medlem

Red Faction
High on Life

Medlem

Jag skulle vilja säga Battlefield 1. Ett spel jag fortfarande kan återkomma till efter flera år och njuta av kaoset multiplayern röken elden gasen blodet skriken när soldater springer med sina bajonetter i högsta hugg väldigt skönt spel. Har knappt rört alla singel player banor. För mig är det kaos i multiplayern som jag verkligen uppskattar.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Red Faction
High on Life

Skrivet av Alienshade:

Battlefield 1

Spelat, spelat & spelat. Läser ni inte inte listan pojkar (HoL är iofs släppt och spelat efter listan skapades)?

Medlem
Skrivet av maq777:

Spelat, spelat & spelat. Läser ni inte inte listan pojkar (HoL är iofs släppt och spelat efter listan skapades)?

Sorry, såg bara Red Faction Guerilla

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Sorry, såg bara Red Faction Guerilla

My mistake. Jag borde sluta anta så mycket. Jag trodde du var ute efter Guerilla, eftersom det är bäst i serien??? Jag visste inte att de andra var något att ha alls. Men nu när jag googlar lite så ser "enbart Red Faction" rätt nice ut. Tack för tipset. Det ska jag kolla upp mer.

Medlem
Skrivet av maq777:

My mistake. Jag borde sluta anta så mycket. Jag trodde du var ute efter Guerilla, eftersom det är bäst i serien??? Jag visste inte att de andra var något att ha alls. Men nu när jag googlar lite så ser "enbart Red Faction" rätt nice ut. Tack för tipset. Det ska jag kolla upp mer.

Lätt hänt Jag spelade det själv nyligen för första gången, det var riktigt underhållande.

Medlem

Half life alyx


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Såg inte Ultrakill eller Amid Evil i din lista, kan starkt rekommendera båda.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

För Stalker rekommenderar jag att spela på högsta svårighetsgrad för bästa upplevelse.
Spelen har en väldigt konstigt skala, där Master svårighetsgrad resulterar i 100% skada för alla vapen, både för dig och fienden. Dvs om du siktar och skjuter bra, är det troligtvis betydligt trevligare upplevelse med den högsta svårighetsgraden, där fienden tar skada mer som man förväntar sig, än i de lägre svårighetsgraderna, där fienden ibland kan upplevas som bulletsponges.

Spelen är lite semi realistiska, inte riktigt militärsimulator men du kan heller inte springa omkring som om det vore COD. Man kanske ska ha en lite annan inställning mot andra spel, tänka sig för hur man beter sig, vilken utrustning man faktiskt behöver, vara lite mer uppmärksam och beakta sin omgivning.

Kan tyvärr vara ganska buggiga spel och säkrast att "slö spara" med jämna mellanrum, eftersom en quicksave inte alltid kan hantera och fånga allt som händer omkring när spelet inte är pausat.

Shadow of Chernobyl och Call of Pripyat är riktigt bra spel, med oslagbar atmosfär. Clear Sky kan man skippa om man inte är superfantast av serien.

Vissa mildare grafikmoddar kan vara att föredra men annars tycker jag man ska hålla sig nära originalet, åtminstone första gången man spelar. Den här genomspelningen tycker jag går igenom allt bra, med lämpliga moddar på lagom nivå.
https://www.youtube.com/watch?v=eLX0zXynM0g&list=PLE7DlYarj-D...

Zone Reclamation Project v1.7
Absolute Nature v1.3
Absolute Structure v1.0
Shaders Max v1.05
Stalker Weather Overhauled v3.1.1

Rekommenderar annars S.T.A.L.K.E.R Anomaly, gratis stand alone som jag tycker gör många saker bättre än original-spelen.

Detta kom i september om du missat det, om du bara vill kötta lite.

Och detta som kommer nästa månad ser ut att bli grymt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Half life alyx

Önskar du livet av mig? Jag blir illamående av att spela Wolf3d. Jag är den mest VR okompatibla person som finns!

Skrivet av Inso89:

Såg inte Ultrakill eller Amid Evil i din lista, kan starkt rekommendera båda.

Ultrakill ser lite ut som Stafe. Vilket är synd, för det spelet gillade jag inte. Amid Evil har jag sneglat lite på innan. Men nu kanske det blir det till slut...

Skrivet av Fr0gg0.:

[Prodeus video]
Detta kom i september om du missat det, om du bara vill kötta lite.

[Atomic heart video]
Och detta som kommer nästa månad ser ut att bli grymt.

Jag har spelat lite prodeus (i early access). Såg inte storheten alls. Gick vilse och sedan har jag inte startat upp det igen.

Atomic Heart ser läckert ut. Så det kommer jag definitivt spela när det kommer på Game Pass och allt.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag har spelat lite prodeus (i early access). Såg inte storheten alls. Gick vilse och sedan har jag inte startat upp det igen.

Atomic Heart ser läckert ut. Så det kommer jag definitivt spela när det kommer på Game Pass och allt.

What? Vilse? Världens simplaste bandesign i det.

Inge Far Cry 2 eller Far Cry 3 på listan, men det sämsta spelet har du lyckats kört, Far Cry 6 (eller ja, Far Cry 5 är nog sämre). Kom igen nu!
Finns bra moddar till Far Cry 2 som fixar till det.

Soma har du också, dock är väl det ingen direkt shooter.

Sedan går ju The Suffering 1 och 2 att köra i first person också (älskar själv dessa).

Teardown

Zeno Clash 1 och 2

ADACA

Cryostasis

Ha även koll på detta, har släppt 4 av 8 chapters.

Medlem

Swat 3 och 4 och även ready or not är riktigt bra spel

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

What? Vilse? Världens simplaste bandesign i det.

Inge Far Cry 2 eller Far Cry 3 på listan, men det sämsta spelet har du lyckats kört, Far Cry 6 (eller ja, Far Cry 5 är nog sämre). Kom igen nu!
Finns bra moddar till Far Cry 2 som fixar till det.

Soma har du också, dock är väl det ingen direkt shooter.
Sedan går ju The Suffering 1 och 2 att köra i first person också (älskar själv dessa).
Teardown
Zeno Clash 1 och 2
ADACA
Cryostasis

Gick alldeles utmärkt att gå vilse i Prodeus... och jag har ändå rätt ok lokalsinne, iallafall ibland.

Som jag sagt tidigare i tråden kring Far Cry. Det har aldrig riktigt klickat med mig. Jag har provat flera. Och ja, 6an var inget toppenspel. Men eftersom tipsen fortfarande rasar in kring denna serie har jag nu faktiskt installerat ett av dem igen. Så det kommer påbörjas inom kort.

Av din lista måste jag nog säga att Cryostasis såg mest intressant ut. Det får jag kolla upp.

Skrivet av DarkSvenn1002:

Swat 3 och 4 och även ready or not är riktigt bra spel

Har aldrig spelat ett swat. Jag älskade verkligen de tidiga Rainbow Six spelen och detta ser ganska likt ut?!

Medlem
Skrivet av maq777:

Gick alldeles utmärkt att gå vilse i Prodeus... och jag har ändå rätt ok lokalsinne, iallafall ibland.

Som jag sagt tidigare i tråden kring Far Cry. Det har aldrig riktigt klickat med mig. Jag har provat flera. Och ja, 6an var inget toppenspel. Men eftersom tipsen fortfarande rasar in kring denna serie har jag nu faktiskt installerat ett av dem igen. Så det kommer påbörjas inom kort.

Av din lista måste jag nog säga att Cryostasis såg mest intressant ut. Det får jag kolla upp.

Har aldrig spelat ett swat. Jag älskade verkligen de tidiga Rainbow Six spelen och detta ser ganska likt ut?!

Jo swat är ganska likt de gamla rainbow six och ready or not är en spirituell efterföljare till swat 4

Medlem
Skrivet av maq777:

Som jag sagt tidigare i tråden kring Far Cry. Det har aldrig riktigt klickat med mig. Jag har provat flera. Och ja, 6an var inget toppenspel. Men eftersom tipsen fortfarande rasar in kring denna serie har jag nu faktiskt installerat ett av dem igen. Så det kommer påbörjas inom kort.

Av din lista måste jag nog säga att Cryostasis såg mest intressant ut. Det får jag kolla upp.

Ah, trodde jag lyckats läst allt men lyckades missa just det inlägget.

The Long Dark eller Penumbra-serien då?

Medlem

Man kan säkert inte klassa det som ett generiskt FPS då det egentligen är en byggsim men jag slår ett slag för Satisfactory.
Du vet säkert redan vad det är men det är min rek. på vad jag kommer på i relation till det du inte spelat.
Allt gott.

Medlem
Skrivet av maq777:

Ultrakill ser lite ut som Stafe. Vilket är synd, för det spelet gillade jag inte. Amid Evil har jag sneglat lite på innan. Men nu kanske det blir det till slut...

Ultrakill är rätt så likt Strafe grafiskt men väldigt annorlunda som spel, Ultrakill är lite som ett fps Hotline Miami, kortare levels med intensiva fighter där om man dör så börjar man igen vid en checkpoint rätt så nära där man dog. Tror det finns ett demo på steam så du kan testa ifall det är något för dig eller inte utan att spendera pengar

Medlem

Nu har jag spelat klart Far Cry 3. Gillade varje sekund av det. Jag brukar inte spela så mycket sidemissions, men här gjorde jag relativt mycket.

* Gillade verkligen att jaga. Och att jaga rabieshundar med raketgevär var riktigt f-up.
* Gillade drogtemat
* Bra gunplay
* Varför smyga när man kan bomba & skjuta

Tack för tipset @scaryfoot & @Fr0gg0.

Medlem
Skrivet av maq777:

Nu har jag spelat klart Far Cry 3. Gillade varje sekund av det. Jag brukar inte spela så mycket sidemissions, men här gjorde jag relativt mycket.

* Gillade verkligen att jaga. Och att jaga rabieshundar med raketgevär var riktigt f-up.
* Gillade drogtemat
* Bra gunplay
* Varför smyga när man kan bomba & skjuta

Tack för tipset @scaryfoot & @Fr0gg0.

Ja, det är coolt. Lite för svårt för mig tyvärr. Jag gillade att leta upp torn och klättra upp i dom

Medlem

@BeeJac Metroid Prime (remake) avklarat. Inte så bra jag hoppats på. Det var för lite skjutande och för mycket hoppande. Behövde guide, helt omöjligt att förstå vad man skulle göra härnäst. Tyvärr inte min typ av fps. Men tack för tipset.

@scaryfoot Tack för Deathloop tipset. Tyckte det var underhållande. Min spelstil var naturligtvis guns blazing med hagelbrakare. Spelet var lagom, kunde varit mer spektakulärt.

@Fr0gg0. Atomic Heart var en stor besvikelse. Mycket yta, mycket lite substans. Otroligt tråkiga dörrpuzzel. Men tack för tipset.

Medlem

Jag letar vidare. Glöm inte tipsa mig om pärlor jag förbisett. Gärna spel som har ett par år på nacken!

Medlem

Rekommenderar att du provar Star Citizen.
Spelet är inte färdigt, men kommer nog alltid vara lite under utveckling. Det du får är ett spel med den högst satta ambitionen i hela spelindustrin. Att vara ett riktigt universum fullt simulerat i första person.

Finns ett startpaket som just nu erbjuder lite rabatt;

https://robertsspaceindustries.com/pledge/Packages/Mustang-Al...

Medlem
Skrivet av maq777:

@BeeJac Metroid Prime (remake) avklarat. Inte så bra jag hoppats på. Det var för lite skjutande och för mycket hoppande. Behövde guide, helt omöjligt att förstå vad man skulle göra härnäst. Tyvärr inte min typ av fps. Men tack för tipset.

Måste ju ändå varit tillräckligt gripande för att du skulle ta dig tid och klara ut det.

På detta måste jag ändå säga att det är en imponerande lista du har med spel som du klarat ut! Svårt att tipsa om något då du redan spelat det mesta. Då du gillade Far Cry 3 tror jag 5an kommer falla väl i smaken.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Måste ju ändå varit tillräckligt gripande för att du skulle ta dig tid och klara ut det.

På detta måste jag ändå säga att det är en imponerande lista du har med spel som du klarat ut! Svårt att tipsa om något då du redan spelat det mesta. Då du gillade Far Cry 3 tror jag 5an kommer falla väl i smaken.

Spelet är bra. Jag förstår att det har kvalitet. Men det var inte just den kvalitet jag sökte. Jag älskar att panga, gärna med hagelbrakare. Metroid Prime handlar mer om att utforska än att panga.

Medlem
Skrivet av maq777:

Edit: Spel jag spelat igenom tack vare denna tråd och dess deltagare!

  • Wolfenstein (2009) +++

  • Half-Life 2 +++

  • PowerSlave Exhumed +

  • Far Cry 3 +++

  • Metroid Prime Remastered +

  • Deathloop ++

  • Atomic Heart +

Half-Life 2 Episode 1 och 2 också? Det första Portal ser jag inte i din lista. Är ju mer pussel dock, men i förstaperson.

Medlem
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Half-Life 2 Episode 1 och 2 också? Det första Portal ser jag inte i din lista. Är ju mer pussel dock, men i förstaperson.

Portal har jag faktiskt spelat efter det att jag publiserade listan. Jag kanske får uppdatera den snart. Det enda jag har att säga om det är att 2an är bättre...

Ep1 och 2 är naturligtvis högintressanta. Men jag avskyr när saker slutar med en cliffhanger, är jag ensam om att vänta in 3an?

Skriv svar