Medlem
Pappa spel

Hej! Jag vet att det har kommit upp många trådar förut angående spel när man har barn men känner att jag behöver fråga iallafall. När jag har min grabb så kan man sporadiskt få lite små tid över till gaming då och då på dagen. Då kör jag på telefonen genom gamepass eller steam link. Har en Razer Kishi till telefonen så spel med stöd för handkontroll är ett måste. Just nu kör jag Diablo 4 och det funkar bra. Men är ute efter bra singleplayer spel man bara kan plocka upp och köra allt från 10 minuter till timmar.

Genre spelar inte så stor roll då jag spelar det mesta. Men något som är väldigt viktigt för mig att det snabbt ska gå och spara och stänga av. Samt även att man snabbt kan hoppa tillbaka då man kan få ta små avbrott mitt i en session. Spel som jag tänker inte är så bra är te.x Yakuza. Bra spel för övrigt men det är just de långa cutscensen och inte läge att spara vart man vill som gör att jag inte kan spela det utan att vara barnfri.

Tack på förhand och trevligt gaming sommar på er där ute!

Medlem

Kan även tillägga att jag kan köra streamat från Ps4 också i telefonen

Moderator

Hört att Diablo IV ska vara ett perfekt Pappa-spel.

signatur

Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det funkar faktiskt väldigt bra. Men inget spel jag känner att jag kommer vilja spela hela sommar ledigheten. Söker gärna något som man kan spela ut. Så man får känna sig lite klar.

Medlem

Denna post fokuserar på strategispel.

Civilization serien erbjuder ett knippe alternativ som är gångbara. Min favorit är fyran, men många gillar femman bäst vad jag kan förstå.

Är du ute efter det nyaste är det dock siffran sex du skall leta efter för Civilization serien.

Kan även slå ett slag för Stellaris.. Det har förvisso något av en inlärningströskel, men kommer du bara över den så är den ett perfekt spel för att spela en kvart -sex timmar. Svårighetsgraden är dessutom mycket flexibel, du kan ställa in egna inställningar för nästan alla aspekter av svårighetsgraden

Det finns en uppsjö av DLC till Stellaris, men strunt i det. Det är ett utmärkt spel även i vanilla.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Denna post fokuserar på strategispel.

Civilization serien erbjuder ett knippe alternativ som är gångbara. Min favorit är fyran, men många gillar femman bäst vad jag kan förstå.

Är du ute efter det nyaste är det dock siffran sex du skall leta efter för Civilization serien.

Kan även slå ett slag för Stellaris.. Det har förvisso något av en inlärningströskel, men kommer du bara över den så är den ett perfekt spel för att spela en kvart -sex timmar. Svårighetsgraden är dessutom mycket flexibel, du kan ställa in egna inställningar för nästan alla aspekter av svårighetsgraden

Det finns en uppsjö av DLC till Stellaris, men strunt i det. Det är ett utmärkt spel även i vanilla.

Har både Civ 5 och 6 på steam. Även Stellaris. Inte spelat något av dem förutom nån timma Civ 5. Skulle kunna vara något att ge en chans till. Är även nyfiken på Stelaris. Kan man typ quicksavea när som? Finns det kanske någon bra youtube tutorial man bör se? Tack för tipsen

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Har både Civ 5 och 6 på steam. Även Stellaris. Inte spelat något av dem förutom nån timma Civ 5. Skulle kunna vara något att ge en chans till. Är även nyfiken på Stelaris. Kan man typ quicksavea när som? Finns det kanske någon bra youtube tutorial man bör se? Tack för tipsen

Vad jag vet finns ingen quick save, men det går att ställa in hur ofta den skall använda autosave. Och det går att spara manuellt när som helst i menyn.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Som pappa älskar jag quick resume på xboxen, den och switchen. In i vad som helst på några sekunder, behöver inte bry sig om någon meny och ladda en sparning.

Men strategi är ju smidigt, eller turn based jrpg när man aldrig vet om man får en blöja slängd på sig

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Som pappa älskar jag quick resume på xboxen, den och switchen. In i vad som helst på några sekunder, behöver inte bry sig om någon meny och ladda en sparning.

Men strategi är ju smidigt, eller turn based jrpg när man aldrig vet om man får en blöja slängd på sig

Underbart att sätta sig in i ett jrpg. Problemet där är ju tyvärr alla långa cutscens de brukar kunna ha. Skulle kanske vara ett alternativ att streama från xboxen till telefonen (då jag kör ekslusivt på telefonen när jag är med honom för då brukar han kunna ha tagit tvn) Men kan man pausa cutscense är det ju ett alternativ. Hade helt glömt bort Quick resume funktionen på min Xbx.

Medlem

Kanske inte intressant för dig då du nämner handkontroll men då både Stellaris och Civilization kommit på tal måste jag nämna Ozymandias som är ett "4X strategi" där en omgång tar cirka en timme vilket passar perfekt som pappa då en omgång Civilization för mig tar en månad.

I övrigt är "roguelites" en bra genre då en runda går fort och många går att pausa närsomhelst.
Dead Cells, Hades, Dome Keeper osv...
Jag gillar "Tiny Rogues" som är lite mer av en doldis.

Medlem

Oavsett typen av förslag på spel tråd så är mitt svar alltid Heroes of Might & Magic III

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Kanske inte intressant för dig då du nämner handkontroll men då både Stellaris och Civilization kommit på tal måste jag nämna Ozymandias som är ett "4X strategi" där en omgång tar cirka en timme vilket passar perfekt som pappa då en omgång Civilization för mig tar en månad.

I övrigt är "roguelites" en bra genre då en runda går fort och många går att pausa närsomhelst.
Dead Cells, Hades, Dome Keeper osv...
Jag gillar "Tiny Rogues" som är lite mer av en doldis.

Ozymandias såg intressant ut. Dock verka det inte som du sa ha stöd för handkontroll ja en schysst roguelite var bra tipsat! Undrar om Hades finns kvar på gamepass. Tiny Rogues har jag inte hört talas om. Skall kollas upp. Tack för tips!

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Oavsett typen av förslag på spel tråd så är mitt svar alltid Heroes of Might & Magic III

Odödligt!

Medlem

Grattis pappan. Då är det bara spel som Lawnmover simulator och Powerwash simulator som gäller. Allt med ordet simulator typ.

Medlem

Jag hade sagt senaste God of War! Perfekt pappa-spel!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Grattis pappan. Då är det bara spel som Lawnmover simulator och Powerwash simulator som gäller. Allt med ordet simulator typ.

Tack ska du ha! Riktiga pappa spel det där. Kan man till och med legat på soffan och ändå få känslan att man gjort något produktivt. Powerwash simulator ser satisfying ut

Medlem
Skrivet av Raider:

Jag hade sagt senaste God of War! Perfekt pappa-spel!

Just ja, det har jag glömt. Körde första och tyckte det var grymt. Kanske man kan lära sig lite faderstips av Kratos.

Medlem

Kanske inte aktuellt denna sommarn, men något att fundera på framöver för just "pappa"-funktionaliteten. Dvs att det är viktigt att kunna stänga av och sätta igång snabbt.

Skaffa en Steam Deck, för Singelplayer spel så är det sjuuukt användbart att bara kunna stänga av när som helst och sen fortsätta precis där man var när man är redo igen(funkar även under cut-scenes). Du kan spela i stort sett dom flesta spel, dom som ger problem just nu är oftast multiplayer spel som kräver nån form av säkerhetsklient som inte funkar så bra via linux(börjar dock stödjas mer o mer).

Stor utgift så klart, men har varit väl värt här hemma.

Medlem
Skrivet av piddau:

Kanske inte aktuellt denna sommarn, men något att fundera på framöver för just "pappa"-funktionaliteten. Dvs att det är viktigt att kunna stänga av och sätta igång snabbt.

Skaffa en Steam Deck, för Singelplayer spel så är det sjuuukt användbart att bara kunna stänga av när som helst och sen fortsätta precis där man var när man är redo igen(funkar även under cut-scenes). Du kan spela i stort sett dom flesta spel, dom som ger problem just nu är oftast multiplayer spel som kräver nån form av säkerhetsklient som inte funkar så bra via linux(börjar dock stödjas mer o mer).

Fortsätta precis där man var kan man ju på ett PS5, och förmodligen på ett XBSX, också.

OnT: Rougelites typ Hades och Dead Cells och även plattformare som Bloodstained, Tails of Iron och Celeste.

Medlem
Skrivet av piddau:

Det låter ju smidigt. När jag kör steamlink till telefonen så måste ju datorn vara på. Och pausar jag bara så är det fortfarande igång när jag startar steam link appen så det blir lite samma. Dock verkar steamdeck riktigt nice eftersom man inte är beroende av datorn. Kanske skulle kika på en sådan. Min dator börjar även bli ganska gammal så frågan är om inte den skulle snart klara av nya spel bättre än min burk haha. För de som är verifierade till steamdeck kör väl på dess hårdvara och ska funka bra? Tack för tips!

Medlem
Skrivet av gamleaggan:

Fortsätta precis där man var kan man ju på ett PS5, och förmodligen på ett XBSX, också.

OnT: Rougelites typ Hades och Dead Cells och även plattformare som Bloodstained, Tails of Iron och Celeste.

Bloodstained har jag liggandes på steam. Skulle kunna vara något att köra. Sneglat på det många gånger och tänker mig lite som ett castlevania så det borde va smidigt att hoppa in och ut i. Bra tips

Medlem

No Man's Sky har ett ganska skönt flyt, känns som att man bestämmer mycket själv vad man ska göra. Hades som nämnt i tråden är väldigt kul, en run tar väl typ en halvtimme eller så, men det är ganska intensivt. Jag tycker Hearthstone: Battlegrounds är ganska slappt och skönt i soffan om jag vill ha nåt lugnare. Annars känns det som att alla turn based strategispel är ett bra val, enkelt att lägga ned vid behov.

Medlem

Många roguelites är ju enkla att pausa och starta upp utan några som helst laddningstider.

The Binding of Isaac - autospar efter varje avklarat rum
Dead Cells - autospar när du går in i ny zon
Hades - autospar vid checkpoints

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Just ja, det har jag glömt. Körde första och tyckte det var grymt. Kanske man kan lära sig lite faderstips av Kratos.

Tioåringen tittade lite när jag spelade och påpekade likheter och det handlade inte om de fysiska aspekterna.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Det låter ju smidigt. När jag kör steamlink till telefonen så måste ju datorn vara på. Och pausar jag bara så är det fortfarande igång när jag startar steam link appen så det blir lite samma. Dock verkar steamdeck riktigt nice eftersom man inte är beroende av datorn. Kanske skulle kika på en sådan. Min dator börjar även bli ganska gammal så frågan är om inte den skulle snart klara av nya spel bättre än min burk haha. För de som är verifierade till steamdeck kör väl på dess hårdvara och ska funka bra? Tack för tips!

Även spel som inte är verified brukar fungera bra, kan betyda att man kanske får göra nån inställning eller så för att det ska fungera men det är väldigt få spel i mitt lite för stora spelbibliotek på Steam som inte fungerar(förutom en del multiplayer spel på grund av fusk-skydd).

Sen en extra bonus är att du kan använda den som dator också, bara koppla in den till den usbhub/docka så kan du koppla på möss och tangentbord och använda desktop läget, det är Linux dock, men det är som att använda windows typ... I värsta fall kan du installera windows men inget jag har gjort eller kommer göra.

Jag har en rätt kraftig dator men finner mig oftare att jag använder Steam Deck just för att det är lättare att pausa när barnen eller frun behöver en lite då o då. Så det är lättare att få in lite speltid under den vanliga vardags-"stressen".

Medlem

När första barnet var ny till livet blev det Animal Crossing (dock till Nintendo Switch). Lugn och mysig gameplay. Stardew Valley kan vara ett alternativ till PC/mobil.
Griftlands funkade även bra med småbarn. Deck-building roguelite med snygg och rolig design.
Don't Starve rekomenaderas också, survival i en rolig och fantastifull värld.

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Underbart att sätta sig in i ett jrpg. Problemet där är ju tyvärr alla långa cutscens de brukar kunna ha. Skulle kanske vara ett alternativ att streama från xboxen till telefonen (då jag kör ekslusivt på telefonen när jag är med honom för då brukar han kunna ha tagit tvn) Men kan man pausa cutscense är det ju ett alternativ. Hade helt glömt bort Quick resume funktionen på min Xbx.

Alternativt köra äldre jrpg på telefonen, dragon quest och final fantasy finns till både android och iphone

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ganska bra Pappa-spel. Mycket av det man gör tar inte så lång tid så fungerar bra för både korta och långa pass.

Medlem

Mount&Blade 2 Bannerlord är ett underbart pappa spel!

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Tack ska du ha! Riktiga pappa spel det där. Kan man till och med legat på soffan och ändå få känslan att man gjort något produktivt. Powerwash simulator ser satisfying ut

Powerwash Simulator är fantastiskt. Köp, du kommer inte att ångra dig.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar