Nvidia släpper G-Assist – en AI-driven spelassistent

Robot
Nvidia släpper G-Assist – en AI-driven spelassistent

Aprilskämtet blir verklighet, på sätt och vis.

#G-assist, #Nvidia

Medlem

Finns motsvarande tjänst även för partners man kollar film med? Vore väldigt behjälpligt eftersom det kan vara otroligt utmattande att bli promptad i realtid när båda ser en film för första gången.

Pärlor som:
"Vem är det där? [i filmens första scen]"
"Vad händer nu? [Generisk, nästan retorisk fråga]"
"Undrar om han/hon är mördaren? [...]"

Medlem
Citat:

För att visa vad assistenten går för har de samarbetat med Studio Wildcard och deras spel Arc: Survival Ascended. De frågar till exempel vilket det bästa vapnet tidigt i spelet är och var man hittar materialen till det, varpå assistenten svarar i text- och röstform.

Snacka om att förstöra sin upplevelse.

Medlem

Nice! Då slipper man snart kanske att söka på google varje gång man fastnar i ett spel Detta gillas!

signatur
Medlem

Funktioner som extremt få människor efterfrågar.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Precis min tanke!
1. Sjukt tråkigt att ha facit när man spelar. Känns som att det kan bli som att åka på räls
2. Vad händer med alla fan- och content sites om en LLM snor deras jobb för att svara på våra frågor?

Nä, detta var nog det minst spännande sättet att ta hjälp av AI. Känns cheat-mode deluxe och sabbar community

Medlem

jag är en mkt rörig person. jag blir ofta förvirrad i spel. men vill ändå spela och nå slutet på spel. att googla är inte alltid så lätt eller kul och fråga folk i ett onlinespel kan ge att folk trollar en som svar eller tycker man är noob osv.

jag personligen skulle uppskatta detta ai system, jag skulle få uppleva spelen fram till slutet utan att fasta och förvirra runt . jag skulle slippa hoppa ut och googla eller få dryga svar från människor.

Medlem
Skrivet av superapan:

Funktioner som extremt få människor efterfrågar.

De sidor/youtube videos som får mycket träffa och tjänar mycket pengar på reklam är sidor på olika guider till spel
Så tror nog väldigt många vill ha detta

Medlem

Själv tycker jag nog inte att det är så svårt att kolla upp saker att jag behövt en assistent för det 😅
Känns som att de letar efter ett problem att lösa

Medlem

Verkar kul att prova på!

signatur

Here to play.

Medlem
Skrivet av Oblivious:

Själv tycker jag nog inte att det är så svårt att kolla upp saker att jag behövt en assistent för det 😅
Känns som att de letar efter ett problem att lösa

Jag skulle nog säga att problem faktiskt ofta finns där. Vissa grejer är inte alltid så lättgooglade. Och det kan även ta såpass mycket tid i anspråk att man lite grann tappar relationen till spelupplevelsen och sen får "börja om".

I många fall tror jag detta verkligen kan fylla en funktion. Inte för alla dock, såklart.

Medlem

Ja, snacka om att göra spelupplevelsen meningslös.

Dock skulle det vara bra om det här kunde leda till att AAA-spelen blev mer utmanande igen, för de som tycker det är för svårt kan fråga sin AI-assistent, istället för att spelet fördummas för alla.

signatur

Memento Mori

Medlem

En minoritet (personlig uppfattning) vill inte ha detta - samma minoritet kan även med lätthet kan stänga av funktionen (men ändå inte kommer att göra det ^_^).

En majoritet (personlig uppfattning) vill ha detta - det kommer tas emot med öppna armar för alla dom som vill tweaka sitt gameplay, hitta eastereggs och överlag få ut det mesta av spelupplevelsen. Att behöva tabba in och ut för att få tag på obskyr information om hur man tar sig igenom en särdeles irriterande del i ett spel kan bli ett minne blott.

Medlem

Som en obotlig "completionist" och excel-ninja så hade jag säkerligen uppskattat en sån funktion. Då hade jag kanske sluppit skriva ner allting jag ska komma ihåg, räkna ut exakt hur mycket material jag behöver för att crafta allt som finns, eller söka reda på obskyra drop-locations för vissa material.

Tänk att kunna fråga om jag fångat alla möjliga Pokemons på en route istället för att kolla i en Wiki.

Eller så fortsätter man bygga sina excelfiler för att det är roligt. 😉

Skribent

Känns även som att det skulle kunna bli en riktigt bra grej för personer med funktionsvariationer, typ synskadade eller färgblinda, eftersom de potentiellt kan rikta kameran mot något och få svar på specifika frågor om det.

KoP
Medlem

Bara det går att stänga av så är jag nöjd.

Medlem

Snälla sluta bränna ned planeten genom att beräkna sånt här skräp 😞

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Känns även som att det skulle kunna bli en riktigt bra grej för personer med funktionsvariationer, typ synskadade eller färgblinda, eftersom de potentiellt kan rikta kameran mot något och få svar på specifika frågor om det.

Japp! Det är den mest spännande delen när det kommer till AI i spel (för mig)! Jag har inga funktionsvariationer men jobbar dagligen med att tillgänglighetsanpassa webb och pysslar en del med AI. Möjligheterna som finns och förmodligen kommer finnas gör mig yr av all potential.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag skulle nog säga att problem faktiskt ofta finns där. Vissa grejer är inte alltid så lättgooglade. Och det kan även ta såpass mycket tid i anspråk att man lite grann tappar relationen till spelupplevelsen och sen får "börja om".

I många fall tror jag detta verkligen kan fylla en funktion. Inte för alla dock, såklart.

Ja det beror kanske lite på hur väl det fungerar. Om det kan hjälpa i väldigt specifika fall där man kanske gått vilse eller inte förstår vad mer som behövs för att slutföra ett quest så kanske det sparar tid.

Det låter dock mer som en glorifierad wiki som dessutom kostar en del att hålla igång, men det får väl tiden visa.

För inlevelse tror jag inte detta gör saken bättre för istället för att interagera med världen frågar du din assistent och gör vad den säger istället för att själv fundera och experimentera. Ingen skillnad från att bara följa guide/google.

Medlem

Härligt för alla som inte vill tänka överhuvudtaget när de spelar. Yikes.

signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem

Spännande namnval.

Medlem

Ja varför inte

Testpilot
Skrivet av Påskmust:

Jag tror ordet du letar efter är "optimera"

Alltså;
Snacka om att optimera sin upplevelse!

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Testpilot
Skrivet av vajn:

Precis min tanke!
1. Sjukt tråkigt att ha facit när man spelar. Känns som att det kan bli som att åka på räls
2. Vad händer med alla fan- och content sites om en LLM snor deras jobb för att svara på våra frågor?

Tror andra punkten är ett icke-problem.

AI:n kanske enkelt i dagsläget kan ge svar på frågor som "vilket är bästa vapnet" och i textformat svara på vart dessa material införskaffas. Däremot finns det så mycket mer en kvalitativ skapare på exempelvis YouTube kan göra; dels personlighet bakom levererandet, sedan visa bilder eller video på processen, eller för den delen göra en djupare analys av situationen och knyta ihop det i en större serie genom spelets gång.

Kan personligen anse att "skapare" som läser innantill från ett spel-wiki och kastar på någon generisk bakgrundsvideo kan gått gå omkull. Medför inget större mervärde i slutändan ändå, inget som inte en AI likt denna från Nvidia ändå kan leverera snabbare.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem

Det är väl A.I, inte någon fejklösning, så varför citattecken är nödvändigt runt A.I förstår jag inte?

signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Medlem

Förstår inte hur det alltid kan finnas nay-sayers till uppfinningar som underlättar våra liv.

Hade botemedlet mot cancer lanserats imorgon hade vi haft en handfull av människor som bojkottar det.

Säg mig hur kan det vara dåligt att ha en funktion, som också går att stänga av ifall man inte vill använda det, som hjälper dig att exempelvis optimera spelen utefter din burks config?
Vill ni hellre kolla igenom 10 videos om vilka settings som är bra/dåliga? Vad som är optimerat bra/dåligt?
F.ö slippa googla runt i minuters minuter för att hitta svaret på något som borde finnas i spelet (Host MORTAL ONLINE Host) är för mig dröm.

Men nope. Detta är skräp för det förstör "utforskning" av spelet. Alla som använder det kommer bli hjärndöda, YIKES!!!
För det är så att Nvidia bokstavligen står med en pistol mot ert huvud och tvingar er till att använda funktionen.
Herregud

1
Skriv svar