Diskutera – Vad är viktigt för dig med recensioner?
Viktigaste för mig är sammanfattningen. Vad som är plus och vad som är minus med spelet. Resten är bara fluff. Sen tycker jag att alla recensioner bör vara betygen 1-3
1- håll dig undan.
2- ett spel värt att spela om genren är för dig
3- ett ”must play” i stil med BG3 och expedition 33
Vad betyder egentligen betygen 7,8 eller 3, 4?
Det ska vara en personlig touch på texten och välskrivet, snyggt upplägg och några läckra bilder! Bryr mig inte så mycket om betygssnitt osv, men det kan ju ge en fingervisning så klart om spelet är bra. Men har ett par duktiga skribenter jag följer, jag gillar Eurogamer skarpt, annars läser jag lite varstans.
För min del handlar det om att hitta recensenter som har ungefär samma syn som mig själv, samma tankesätt om hur man värderar ett spel. Då kan en betygsskala betyda mer.
Men jag försöker även se det kollektiva, pussla ihop det med enskilda recensioner.
Spel är bättre (lättare) än filmer med det kollektiva, men det gäller även med enskilda filmrecensenter.
Konsumerar recensioner helst från många vanliga slutanvändare. Stora spelsidor och mindre som FZ visar bara nån promille av hur bra detta spelet är. Siffran spelar ingen roll, texten ingen roll. Vilka plus och minus...ingen roll alls. Vem och vilka som gillar spelet väger långt mycket tyngre för min egen del.
Det viktigaste för mig när det kommer till recensioner är väl att den som recenserar är tydlig med att recensionen endast är deras egna åsikt och upplevelse som inte bör tas som ett rent faktum för hur bra spelet är.
Betyg får gärna slopas helt och hållet i mitt tycke då jag, genom åren, har upplevt att folk fixerar sig för mycket på vilket betyg ett spel får(eller inte får), alternativt att en betygs-skala endast är där för att visa hur nöjd den som recenserar är(till skillnad från att den visar hur "bra" eller "dåligt" ett spel är).
Läser i regel nästan aldrig recensioner här utan scrollar ned till betyget med udantaget för ett fåtal spel. Undantaget var Jocke, trots att det var spel jag i regel aldrig kommer spela just för att han hade sån begåvning med språket.
Text känns väldigt passé för spel, det behövs video för att förmedla vissa segment ibland och blir mer levande. Sen är i regel videos för recensenter jag gillar som t ex SkillUp mycket mer givande. Hade hans recensioner varit i textformat här på fz hade folk smällt av när det var tio sidor att klicka sig igenom.
1-5 borde skrotas fö. Känns mest som det blir diskussion om att betyget var för ”lågt” och ibland känns siffran ologisk när man läser plus och minus (som jag för övrigt tycker är en riktigt bra summering).
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Ärligt talat, för mig personligen?
Inte det minsta. Varken läser eller tittar på recensioner speciellt ofta.
För branschen?
Livsviktigt.
Det är ju ett moment 22 och jag önskar att jag var mer intresserad av recensioner, men det är jag inte, när det kommer till något alls.
På sin höjd skummar ja igenom något om jag inte kan få en vettig uppfattning på egen hand.
Men sedan behövs det ju, både som pr och som rättesnöre.
Att se till att utgivare håller sig ärliga och fulspelet inte blir för påtagligt.
Ad hoc addendum
Ser gärna en balans mellan åsikt och konsumentupplysning. Är väldigt vanligt idag att skribenter ignorerar information om buggar, optimering och mikrotransaktioner bara för att de gillar ett spel. Eller ja, går ju också att utelämna sådan information i utbyte mot tidigare spelkod/embargo så som Dragon's Dogma 2 eller Journey to the Savage Planet, det verkar också ganska populärt.
Jag är en av de få, (tror jag) som tycker om 0-10 med decimaler eller 0-100 då såklart. Ibland är det tillfredställande att kunna ge ett spel betyget t.ex 9.6/10 istället för 10/10 om det inte finns decimaler. Det viktigaste är ju såklart texten och kvaliteten på recensentens språk samt deras relation till vilken typ av spel det är.
Viktigaste för mig är sammanfattningen. Vad som är plus och vad som är minus med spelet. Resten är bara fluff. Sen tycker jag att alla recensioner bör vara betygen 1-3
1- håll dig undan.
2- ett spel värt att spela om genren är för dig
3- ett ”must play” i stil med BG3 och expedition 33
Vad betyder egentligen betygen 7,8 eller 3, 4?
Det är rätt likt betyg 1,2 och 5 på den existerande skalan:
"5 Mästerligt! En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts.
4 Mycket bra! Om ett spel eller en produkt får detta betyg gör det något extra.
3 Bra Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem.
2 Tveksamt Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp.
1 Dåligt Tveksamt om ens ett rea-pris är skäl nog att plocka fram pengarna."
Tyvärr är jag en sån som scrollar ner till betyget först av allt. Sen läser jag texten. Därefter så bestämmer jag mig för om det var en bra och trovärdig recension. Vilket det oftast är, i alla fall sett från recencentens point of view. Om inte så kanske jag argumenterar emot.
Dom där plus resp minus är nästan viktigare än själva betyget. Men viktigast av allt är själva recensionen där beskrivning av spelets funktioner, mekanik osv är bra.
Men sedan beror det på vilken typ av spel det är.
Är det ett RPG: skriv om karaktärerna, klasserna, skills, skill tree, items, om det är turn based osv osv.
Är det ett racing: hur bilarna beter sig på vägen, styrning, går att anpassa, grindigt att samla ihop till uppgraderingar osv osv.
RTS: enheter, resurssamlande eller inte, basbyggande eller inte. Balans mellan fraktioner, MP eller inte osv.
Äventyr: typ av story, hur det berättas, stämning och liknande.
Detta var såklart bara exempel, det finns ju mycket mer. Men tror ni hajjar vad jag är ute efter.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Personligen behöver det inte vara så jättelångt.
Kort motivation och betyg i hur man upplever kategorier som
Det visuella (grafik,artstyle) 1-5
Ljudet (musik,Röstskådespeleri,ljudeffekter) 1-5
Gameplay 1-5
Skrivandet (karaktärer,berättande, världsbygge) 1-5
Sen sammanfattande helhetsbetyg utifrån dessa.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Personligen behöver det inte vara så jättelångt.
Kort motivation och betyg i hur man upplever kategorier som
Det visuella (grafik,artstyle) 1-5
Ljudet (musik,ljuddesign,ljudeffekter) 1-5
Gameplay 1-5
Skrivandet (karaktärer,berättande, världsbygge) 1-5
Sen sammanfattande helhetsbetyg utifrån dessa.
++++++++++ på detta
Ibland orkar jag inte läsa hela recensioner och skulle snabbt vilja få en överblick. Sen kanske vissa spel är duktiga på gameplay medan andra premierar det visuella och man kan snabbt få en tydligare bild vad spelet är bra på. På det sättet kan man förstå ett lägre betyg. Sen kan vi väl lägga till hur bra det flyter.
Faktiskt förvånad att inte fler använder en betygsättning som ovan oavsett om det handlar om spel eller film.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Föredrar analyserande recensioner där spelsystem, funktioner och det tekniska tas upp. Objektivt – show and tell. Det finns såklart utrymme för subjektiva åsikter också, men i det stora hela vill jag veta om spelet är vettigt på ett kategoriskt och tekniskt plan, mer än om recensenten hade roligt när hen spelade det.
För att dra en parallell: "Den här tomaten smakar bittert, beskt och har en mjuk textur väl igenom det hårda skalet – inget för mig, men för den som gillar tomat är det en reko tomat."
Betygsskala med siffror är något jag aktivt ignorerar, och ärligt talat önskar jag att det försvann helt från industrin. Tycker @Thedonnaz beskrev det bra i första inlägget när det kommer till vad som är relevant i en betygsskala: Undvik, överväg eller köp-köp-köp!
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
1. Rör det inte
2. Dåligt
3. Bra
4. Riktigt bra
5. Fantastiskt bra!
Men jag undrar hur många läser det så. Skulle säga att det finns en förskjutning i betyget till
1. Sämsta spelet någonsin.
2. Rör det inte
3. Dåligt
4. Bra
5. Riktigt bra
För egen del, så är det väldigt sällan jag ger mig på ett spel som fått under 4.
Men jag undrar hur många läser det så. Skulle säga att det finns en förskjutning i betyget till
1. Sämsta spelet någonsin.
2. Rör det inte
3. Dåligt
4. Bra
5. Riktigt bra
För egen del, så är det väldigt sällan jag ger mig på ett spel som fått under 4.
Ja, iofs.
Jag köper inga spel som har 1-3 eller 1-7 i betyg ^^
Då måste 1-3 eller 1-7 vara dåligt. Eller inte värt min tid och peng
Med tanke på hur ofärdiga (ibland rent av trasiga) många spel är hade jag velat ha mer information om den tekniska biten. fps, hur mycket buggar det är, behövs inget antal men mer en generell känsla av hur buggigt spelet är och sen andra aspekter som kan påverka.
Behöver kanske inte vara i texten (om inte personen känner att han eller hon vill ha med det) men kanske en info ruta som tar upp det här.
Jag har personligen tröttnat rejält på trasiga spel och hade uppskattat mer info om det.
Den som recenserar bör ha förutsättningen att gilla spelet/genren och vara intresserad av liknande skapelser.
Jag gillar att ta simulatorer som exempel bara för det blir så tydligt. Sätt någon som avskyr eller aldrig spelat en simulator och du kommer få klagomål på allt möjligt som förmodligen uppskattas av de som gillar den typen av spel, och recensionen kommer i sin tur säga/betyda noll för om det faktiskt är en bra simulator eller ej.
I verkligheten sitter ju inte fotbollslag med recensenter redo att ta sig ann just sina favoritområden, men ändå, Alien Isolation 5/10.. ign..
Precis som i vilken journalistik som helst går det att var mer eller mindre proffisionell. Möt spelet på dess egna villkor och försök uppskatta de för vad det är. Bara för du inte gillar skräckspel är inte xyz dåliga spel osv.
Läser i regel inte recensioner utan kollar på slut rutan. Jag tycker att recensioner behövs och är bra men. Det som inte får mig att lösa dem är att dom är skriva av en person och denna intryck och erfarenheter.
Det jag hade tyckt varit intressant är om man skulle få flera personer i samma region och få dom dela med sig sina intryck och upplevelser och sedan dra ett genomsnitt betyg på dessa.
Jag har fullt förståelse att det blir mycket jobb och tid med detta koncept. Men det är bara en ide och en tanke jag har
Personligen tycker jag det skulle vara bättre med en -5 till +5 skala.
-5 är totalt värdelös och undvik för allt vad man bara kan
0 är medel
+5 är mästerverk
Men läser sällan recensioner numer. Det tar helt enkelt för lång tid och jag tycker heller inte att recensionerna tillför något. Det var en annan känsla förr, slutet på 90-talet. Nu har "man" läst "allt" redan och tycker att finessen i texterna försvinner mer och mer. Det blir en slags mellanmjölk med tagningar man läst så otroligt många gånger redan.
All heder till er som orkar skriva recensioner, det kanske bara jag som är allmänt gubbgrining i onödan.