Vi som ska importera Switch 2

Medlem
Skrivet av whoo:

Nice! När la du order?

Den 23 maj 😊

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hoppas bara Postnord tar den svenska delen (som det ofta är med import), annars blir det en lång väntan... DHL brukar behöva 5 dagar för att nå hit där jag bor (vilket Postnord i 100 fall av 100 klarar på 2 dagar). Då är i alla fall nästa helg räddad

Håller tummarna för dig vi har som tur är en DHL site i Göteborg som man även kan åka ut till och hämta paketet själv så jag är optimistisk:)

Medlem

Eftersom jag bor i norra Sverige så har det varit kört med leverans till release från dag 1. Som så ofta med alla releaser även från svenska firmor. Så för min del är jag nöjd om den kommer nästa vecka

Medlem
Skrivet av WL7:

Olika banker har olika valutakurser eller tillägg?!

Jag har Ica banken och fick betala 5674.75kr.

Kan ju bero på vilket datum och klockslag de initialt reserverade beloppet, kurserna går ju upp o ner på daglig basis..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kan ju bero på vilket datum och klockslag de initialt reserverade beloppet, kurserna går ju upp o ner på daglig basis..

Absolut så har dom flesta banker valutapåslag på någon procent vid köp i annan valuta. Jag betalade via Northmill som inte har något eget påslag och betalade 5565,75kr. Dom redovisade ett Visa påslag på 0,39% över ECB kursen som var på 10,91kr/Eur

Medlem
Skrivet av Anwest:

Kul! Vilken logistikpartner är det på kontrollen, DHL?

Japp, DHL!

Medlem
Skrivet av 19jonis92:

Absolut så har dom flesta banker valutapåslag på någon procent vid köp i annan valuta. Jag betalade via Northmill som inte har något eget påslag och betalade 5565,75kr. Dom redovisade ett Visa påslag på 0,39% över ECB kursen som var på 10,91kr/Eur

Nåväl, det är ju i alla fall klart lägre än Svennebanan-påslaget på 2000 kronor man får betala om man köper Switchen i Svea Riket.

Skribent
Skrivet av Jinsan:

Väldigt goda nyheter. Nu står det att beräknat leverans datum är på torsdag och att DHL levererar ! Beställde via tyska Nintendo store

Föranleddes detta av ett mail om att det skickats eller höll du koll på Tyska sidan själv?

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Föranleddes detta av ett mail om att det skickats eller höll du koll på Tyska sidan själv?

Jag såg det på sidan först via knappen för spårning. Men har fått mail nu om kontrollen som är en separat order. (Tyska)

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Såg det bara av en slump på hemsidan. Har inte fått något mail om det.
Det ända mailet jag fått är det som alla verkar ha fått igår om att ordern är redo för leverans

Medlem
Skrivet av hellmountain:

Jag såg det på sidan först via knappen för spårning. Men har fått mail nu om kontrollen som är en separat order. (Tyska)

Vart hittar man spårningknappen om man får fråga? 😃

Medlem
Skrivet av Ghostifman85:

Vart hittar man spårningknappen om man får fråga? 😃

Gå in på my Nintendo store och klicka på ordern. Längre ner där det står ”complete” ska det nu finnas en länk till höger om det

Medlem

Jag har ingen länk än 😢

Medlem

Nu har dom skeppat iväg min Pro 2 Controller. Surt om man får Pro controller till på torsdag, men blir utan Switch..

Medlem

Fick mail om att dom skickat Gamecube-kontroll och minneskort. Håller tummarna för att dom får iväg Switchen idag också så kanske den hinner fram till på torsdag med lite tur

Medlem
Skrivet av Dunfalken:

Nu har hela summan dragits och DHL har hämtat upp paketet.

Verkar bara vara du och jag som beställt från FNAC, här är status fortfarande "waiting for carrier to pick-up" med beräknad leverans 5 juni. Antar att det är samma för dig?

Någon annan här som beställt från FNAC?

Medlem
Skrivet av hellmountain:

Står "Skickat" nu på min och har fått ett spårningsnummer!

Skrivet av Jinsan:

Väldigt goda nyheter. Nu står det att beräknat leverans datum är på torsdag och att DHL levererar ! Beställde via tyska Nintendo store

Skrivet av dyb:

<Uppladdad bildlänk>

Är det konsolen ni fått skickat eller tillbehör/kontroll/spel?

signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Konsol & tillbehör
Det ända som inte skickades med ordern var spelet som kommer ut senare

Medlem
Skrivet av Herbert:

Bor du i Sverige?

signatur

Where one man falls,
another one stands.

För mig står det bara "väntar på leverans" på Nintendo store Tyskland.
Fick endast meddelandet igår om att konsolen är redo för leverans.

Hur många av er har fått sin konsol skickad redan i dag på förmiddagen?

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

För mig står det bara "väntar på leverans" på Nintendo store Tyskland.
Fick endast meddelandet igår om att konsolen är redo för leverans.

Hur många av er har fått sin konsol skickad redan i dag på förmiddagen?

Samma för mig, beställde igår och pengarna drogs inatt. Gissar att de skickar på eftermiddagen så har vi tur får vi uppdatering om leverans ikväll. Enligt sidan så ska förbeställningar komma fram i tid om beställning sker senast tre dagar före release, så borde komma i tid för mig (med reservation för att de inte garanterar leverans på dagen för Sverige då).

Medlem

Nu blir det 48h av hopp att den hinner komma på torsdag. När jag kollar på Nintendos FAQ och jämför länderna med Nintendos europeiska distributörer där de själva inte lösen distributionen, så lovar de leverans på releasedagen i länder där Nintendo of Europe agerar, Övriga länder som sköts av Bergsala m.m. flaggas för att det kan komma ett senare datum.

Tänkt lite på detta, och hoppet om att få på torsdag växer. För jag har svårt att se att de prioriterar länderna som Nintendo of Europe agerar i, det skulle införa ett extra steg i logistikprocessen. De vill bara slänga in så många paket som möjligt i lastbilarna/flygplanen oavsett destination. Jag tror att de har arbetat upp en logistikkedja inom Nintendo of Europe's marknad där de känner att de kan lova till ett visst datum, medan vi på övriga marknader inte har samma upparbetade kedja ännu. Men om DHL sköter logistiken så finns det en väl upparbetat distribution, de gör ju ingen skillnad på om paketet kommer från Nintendo. Och jag som bor i Stockholm har nära till en DHL-hubb, så jag börjar få upp en förhoppning om att få den på torsdag Det bygger dock på att Nintendo inte skulle prioritera Tyskland, Spanien osv när de lastar pallarna på lagret.

Från Nintendo FAQ:

Nintendo Switch 2 consoles and other products within the same order will be delivered on release day in the following markets: Germany, Netherlands, Belgium, Austria, Luxembourg, France, Italy, Spain, Portugal, Switzerland, United Kingdom and Ireland.
In the following locations, courier service availability may result in delivery after release date: Czech Republic, Denmark, Estonia, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Finland, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Andorra, Gibraltar, Monaco, San Marino, Vatican City, Poland, Liechtenstein, Guernsey (Channel Islands), Jersey and Isle of Man.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Nu blir det 48h av hopp att den hinner komma på torsdag. När jag kollar på Nintendos FAQ och jämför länderna med Nintendos europeiska distributörer där de själva inte lösen distributionen, så lovar de leverans på releasedagen i länder där Nintendo of Europe agerar, Övriga länder som sköts av Bergsala m.m. flaggas för att det kan komma ett senare datum.

Tänkt lite på detta, och hoppet om att få på torsdag växer. För jag har svårt att se att de prioriterar länderna som Nintendo of Europe agerar i, det skulle införa ett extra steg i logistikprocessen. De vill bara slänga in så många paket som möjligt i lastbilarna/flygplanen oavsett destination. Jag tror att de har arbetat upp en logistikkedja inom Nintendo of Europe's marknad där de känner att de kan lova till ett visst datum, medan vi på övriga marknader inte har samma upparbetade kedja ännu. Men om DHL sköter logistiken så finns det en väl upparbetat distribution, de gör ju ingen skillnad på om paketet kommer från Nintendo. Och jag som bor i Stockholm har nära till en DHL-hubb, så jag börjar få upp en förhoppning om att få den på torsdag Det bygger dock på att Nintendo inte skulle prioritera Tyskland, Spanien osv när de lastar pallarna på lagret.

Från Nintendo FAQ:

Nintendo Switch 2 consoles and other products within the same order will be delivered on release day in the following markets: Germany, Netherlands, Belgium, Austria, Luxembourg, France, Italy, Spain, Portugal, Switzerland, United Kingdom and Ireland.
In the following locations, courier service availability may result in delivery after release date: Czech Republic, Denmark, Estonia, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Finland, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Andorra, Gibraltar, Monaco, San Marino, Vatican City, Poland, Liechtenstein, Guernsey (Channel Islands), Jersey and Isle of Man.

Vad jag förstår skickas allt från My Nintendo Store via Tyskland. Extra leveransdagar för Sverige har nog mer att göra med att DHL inte kan leverera på 1-2 vardagar (som expressfrakten ska vara) i hela Sverige, exempelvis. Bor du i närheten av stora hubbar för DHL är nog sannolikheten betydligt bättre, men jag har också varit med om att leveransen till Sverige går superfort (med flyg) och sen är de långsamma med att ta emot i Sverige och paketet missar att hamna på lastbil samma morgon (Stockholm).

Medlem
Skrivet av Anwest:

Från Nintendo FAQ:

Postnord tar över när paketet hamnar i Sverige, baserat på tidigare Nintendo-beställningar.

signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Postnord tar över när paketet hamnar i Sverige, baserat på tidigare Nintendo-beställningar.

Säker, för hela Sverige? Låter konstigt om det är DHL som levererar eftersom de har egna distributionskanaler i åtminstone de större städerna i Sverige. Om Postmord tar över för hela Sverige är det nog kört att hoppas på leverans före helgen...

Medlem
Skrivet av Herbert:

Det behöver inte vara en nackdel, med tanke på att Postnord har fler valmöjligheter hur jag vill få varan levererad. När jag vill ha det så snabbt som möjligt så brukar jag åka till den stora terminalen i Veddesta och plocka upp paketet, brukar spara en dag leveranstid

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av nicbex:

Säker, för hela Sverige? Låter konstigt om det är DHL som levererar eftersom de har egna distributionskanaler i åtminstone de större städerna i Sverige. Om Postmord tar över för hela Sverige är det nog kört att hoppas på leverans före helgen...

Ja. Sedan kan Nintendo valt att ändra och köra DHL hela vägen till den här releasen.

Sätt att vissa återförsäljare inom Sverige kommer skicka med DHL, så det kan vara att Nintendo arbetat fram en deal med DHL om att det ska skickas med DHL hela vägen i Europa.

Tidigare har dock Postnord tagit över när paketen hamnat i Sverige.

signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av NickNack007:

Verkar bara vara du och jag som beställt från FNAC, här är status fortfarande "waiting for carrier to pick-up" med beräknad leverans 5 juni. Antar att det är samma för dig?

Någon annan här som beställt från FNAC?

Japp samma status här. Har svårt att se att 5:e Juni kommer ske så räknar kallt med att den kommer nån gång nästa vecka. Men hoppet är det sista som överger människan och skickas det med nån turboexpress idag kanske vi har den innan långhelgen. 😅

Medlem
Skrivet av Anwest:

Det behöver inte vara en nackdel, med tanke på att Postnord har fler valmöjligheter hur jag vill få varan levererad. När jag vill ha det så snabbt som möjligt så brukar jag åka till den stora terminalen i Veddesta och plocka upp paketet, brukar spara en dag leveranstid

Kan man hämta ut på terminaler? Vore guld då jag också har en terminal nära mig.

signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Brukar vara så vid import, att DHL levererar till nån importterminal och där tar Postnord över.

Tur det, för Postnord brukar vara oerhört konsekventa med leveranstider, åtminstone hit till norr. Beställer jag nåt en helg som skickas med Postnord så skickas det på måndag, och är framme onsdag i 100% av fallen. DHL brukar komma fram tisdag, en vecka senare. Maken till värdelöst transportbolag har jag aldrig varit med om. Skulle inte ens lita på att få det nästa helg om dom skickade idag och DHL skulle ta det hela vägen fram.

Däremot brukar DHL vara väldigt effektiva på att få fram grejorna hit till Sverige så det är det hoppet vi får leva på nu

Skriv svar