Diskutera – Ditt bästa hårdvaruköp?

Medlem
Skrivet av lonian:

Så du menar att det enbart handlar om datorer? Jag älskar min systemkamera.

Aaaah kameror, gillar min Fujifilm X-S20 skarpt men autofokusen är lite för bångstyrig ibland för att jag ska klassa det som mitt bästa köp.

Däremot Fuji XF 35mm/F1,4:an som jag köpte begagnad... Oavsett vad huset håller på med så är den linsen fullkomlig magi, den gör lixom nåt utomjordligt som får allt att poppa på ett annat sätt än vad en mer knivskarp men klinisk lins gör. Mycket rolig att fotografera med, så länge barnen håller sig någorlunda still!

För att inte tala om Viltrox 75mm/F1,2 som är både hysteriskt skarp men också har karaktär och djup. Lite för tung och klumpig och snäv för att vara en favorit, men samtidigt togs våra bröllopsporträtt med den linsen så den kanske kommer få den sentimentala vikten att bli ett favoritköp en vacker dag!

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag har en Super Swede i sunburst. Så jävla fin och härlig gitarr! Jag packade ner min Schecter Demon-6 och stoppade den i förrådet en stund efter jag köpte den.

Riktigt bra grejer. Den nya generationen Swede är inte att leka med heller, även om jag tycker de plockat bort för mycket av det som gör dem så annorlunda både mot Les Paul och sinsemellan.

Medlem

Mitt RTX 1080 Ti, i9 9900k som jag fortfarande använder idag och mitt i7 2600K sitter i min NAS.

signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Kanske Airpods Max, Macbook Pro och Oled TV. Förbannat bra grejjor.

signatur

PS5, OLED 65"

Medlem

Amiga 500'an under den tidiga tonåren

signatur
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Aaaah kameror, gillar min Fujifilm X-S20 skarpt men autofokusen är lite för bångstyrig ibland för att jag ska klassa det som mitt bästa köp.

Däremot Fuji XF 35mm/F1,4:an som jag köpte begagnad... Oavsett vad huset håller på med så är den linsen fullkomlig magi, den gör lixom nåt utomjordligt som får allt att poppa på ett annat sätt än vad en mer knivskarp men klinisk lins gör. Mycket rolig att fotografera med, så länge barnen håller sig någorlunda still!

För att inte tala om Viltrox 75mm/F1,2 som är både hysteriskt skarp men också har karaktär och djup. Lite för tung och klumpig och snäv för att vara en favorit, men samtidigt togs våra bröllopsporträtt med den linsen så den kanske kommer få den sentimentala vikten att bli ett favoritköp en vacker dag!

Fotade idag med Nikon Z9 + Nikon F 105mm f1.4 samt Nikon Z8 + Nikon z 50mm f1.2. men även med Nikon z 24-70 f2.8

Bild

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sent i höstas köpte jag en gaminglaptop med ett 4050 för 7k på Tradera. Helt ny, från en person som köpt den två månader tidigare men ångrat sig. Nypris typ 13k. Fick även 3 månaders gamepass som ingick med Windows.

Går att lira de flesta spel i silent mode, så den låter knappt något, och nästan allt jag provat har jag fått upp till 60fps i 1080p. Svinnöjd 😁

Medlem

Mitt RX 6600. Skulle bara vara ett tillfälligt kort för enklare spel men visade sig vara mycket mer kapabelt än jag hade räknat med så den har suttit först i min spelrigg och nu i min "media" dator i snart två år och är perfekt till 1080p med höga fps/inställningar. Bara på senare tid som kortet får kämpa med alla UE5 titlar men då har man spelriggen som tur är.

Medlem
Skrivet av lonian:

Fotade idag med Nikon Z9 + Nikon F 105mm f1.4 samt Nikon Z8 + Nikon z 50mm f1.2. men även med Nikon z 24-70 f2.8

Bild

Z8 är nog nåt som många skulle klassa som favorithårdvara (smidigare än Z9 så kanske trevligare att använda). En drömkamera för mig I alla fall som amatör 🙂 tjusig bild!

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Z8 är nog nåt som många skulle klassa som favorithårdvara (smidigare än Z9 så kanske trevligare att använda). En drömkamera för mig I alla fall som amatör 🙂 tjusig bild!

Tackar, ja. Smidigare är den. Har funderat på att byta ut Z9an mot en till Z8 men det är så stora belopp det handlar om så man vill som inte göra fel. Sen är ju tekniskt Z9an liite bättre även om Z8an blir mest använd. Men på vintern med handskar så är Z9an störtskön att använda.

signatur

Medlem

Kommer inte på nått jag varit mer nöjd med än min Steam Deck eller min Xbox 360.

Blev galet mycket spelande på 360:n, online med polarna eller själv i singleplayer spel. Lätt bästa konsolen jag haft.

Sen när jag köpte Steam Decken så kom spelglädjen tillbaka igen efter en svacka. Och den hänger med nästan alltid när jag reser. Även om det blivit mindre spelande på den sista tiden nu.

Annars så kanske första egna datorn, en färdigbyggd från komplett ligger högt upp. Men minns inte vad den hade för komponenter så det räknar jag inte.

signatur

Playstation 5 | Series X | Steam Deck

Medlem

Jag brukar inte kunna nöja mig med budgetalternativen. Köper jag hårdvara så blir det de dyrare alternativen, annars står jag över. Så jag tror jag har känt mig nöjd med i stort sett samtliga köp jag gjort, för att de varit någorlunda genomtänkta. Jag är ingen prylfantast så impulsköper inte prylar vilket gör listan på inköp kortare.

Medlem

Delongi Eletta kaffemaskin. Klart bästa köpet jag minnas..

Medlem

Måste nog vara när jag bytte till SSD diskar. Men det som gett mig mest glädje hårdvarumässigt är nog det 1080ti som fortfarande tuggar på i burken.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ps5 den är otrolig
Allt funkar så smidigt att det är Applekänsla
Psplus är grymt

Medlem

Det finns absolut fina hårdvaruminnen. Här kommer ett urval.

• Julafton 1998 när vi fick Playstation av tomten bundlat med Colin McRae Rally.

• Julafton 2002 när vi fick Playstation 2 av tomten med Gran Turismo 3: A-Spec.

• Hösten 2006 när jag byggde min första egna speldator med ATIs då kraftigaste grafikkort X1950XTX 512mb DDR4.

• Hösten 2009 när jag införskaffade mig Playstation 3 Slim på releasen. Denna kompletterades inom kort med en fin Sony TV, Sony Förstärkare och Bose högtalare.

signatur

🖥️ Sony Bravia KD55-XF9005| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-XF9000 2.1 Soundbar| 📀 Sony UBP-X700

Medlem

Jag gillar alla mina Sonos-inköp. Synd att de inte går att köra gamla och nya enheter ihop.

Medlem

OLED ultrawide skärm med HDR 1000. 34" Dell Alienware AW3423DW

Haft den i ca 2 år nu tror jag och blir fortfarande imponerad av OLED + HDR upplevelsen.

Medlem

mitt streamdeck, bästa prylen hands down. Underskattad då många inte verkar inse att den funkar till allt - inte bara streaming.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Medlem

Mitt första 3d-kort. Voodoo 2?
Jag hade spenderat typ 15,000 på en dator som blev gammal på ett år (Pentium 150mhz). Ångesten var skyhög.
Men köpye ett grafikkort. Och helt plötsligt fungerade min dator perfekt igen. Behövde inte uppgradera på flera år.

Medlem
Skrivet av anon_13498:

OLED-TV. Inget har lyft min livskvalitet så mycket som den.

tänkte precis skriva de! min LG OLED är utan tvekan de köp jag blivit mest nöjd med. Geforce 4090 kommer som stark 2:a

Medlem

Som många andra, min 1080, den var mig trogen 2016-2024. Var inget fel med den, jag kände bara att, ja är väl dags att uppgradera, har ändå lite slantar jag kan spendera, så blev en 4070 på det!

På stadig andra plats är nog min Samsung EVO 870 1TB SSD, för ynka 800kr så gör den stor skillnad.

Medlem

Commodore 64
Amiga 600HD
Voodoo 1
HTC Vive VR

signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Commodore 64

Kommer du ihåg vad du betalade för den?

Min pappa köpte Commodore 64 åt oss barn på 80 talet.
Sen fixade min bror en Amiga på 90 talet, gissar att farsan betalade den också.

signatur

Medlem

Det måste vara mitt xbox 360❤️

Medlem
Skrivet av lonian:

Kommer du ihåg vad du betalade för den?

Min pappa köpte Commodore 64 åt oss barn på 80 talet.
Sen fixade min bror en Amiga på 90 talet, gissar att farsan betalade den också.

C64 och Amigan köpte jag faktiskt inte själv utan mina föräldrar köpte dem. Men det var ju inköp TILL mig 😊

signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Svårt val, har egentligen två. Det ena var en Core 2 Duo E4300, gick i 1.8ghz men lyckades köra den stabilt i 3ghz, var nästan stabil i 3.1ghz.
Gjorde enorm skillnad i spel, speciellt i Gta IV.

Andra alternativet var ett Geforce 6800LE, det gick att "låsa upp" grafikkortet så att prestandan ökade med nästan 50%, därtill klockade kortet bra och presterade nästan lika bra som de dyraste korten i serien.

Medlem

voodoo 2 3dfx - Vilken cool grafik det blev på spelen.

Senaste datorn köpte jag 2015 och har hållt bra i 10 år! Kan fortfarande spela nya spel

Medlem

Gamecube, bästa hårdvaran någonsin.

Super Smash Bros Melee, Super Mario Sunshine, Mario Kart Double Dash, Metal Gear Solid twin snakes, Eternal Darkness, Phantasy Star Online episode 1 & 2. Så sjukt mycket kvalitetsspel.

Medlem

ens 7800gt grafikkort. gav mig så många år med bra grafik, sedan lite sämre grafik.. men kortet var en trooper 🥲

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Skriv svar