Alla Doom efter Doom 3 är dåliga

Medlem
Alla Doom efter Doom 3 är dåliga

Doom från och med Doom (2016) - frammåt saknar Doom känslan, Doom 1 är bra, Doom 2 är bra, och Doom 3 är bra. Det skall vara den klaustrofobiska känslan i smala korridorer som det är på dom föregående.. lite läskiga. Dom nyare Doom är bara action utan stämning.. vad tycker ni ?

signatur

I Regret Nothing

Fragtjuv

Doom (2016) är ett av mina mitt favoritspel och uppföljarna som kommit till det har jag fått väldigt mycket underhållning av även om det har funnits störningsmoment som hoppandet i Eternal och flyg- och mechuppdragen i The dark ages.

Vad beträffar originalet och dess uppföljare så älskar jag dem också, så har de en given plats i mitt gaminghjärta. Nu är det emellertid flera år sedan jag spelade dem och jag låter det helst vara så då jag vill ha kvar det fina minnet av dem.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Nej, Doom 2016 är det bästa Doom som gjorts

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Personligen tycker jag du slänger ur dig rena dumheter.

Minns att Doom 3 fick otroligt mycket skit vid release. Det var inte likt Doom 1 & 2. Det var mer ett skräckspel än action. Bara ett exempel på att åsikterna då, inte är samma som du beskriver nu.

Så jag tror det är väldigt personligt vilka Doom-spel man tycker bäst om. För mig ska Doom vara actionfyllt med högadrenalin-pangande. Och det tycker jag även de nya har. Jag tycker mycket om 3:an, men det är trots allt det spelet som skiljer mest i formulan (ficklampan, etc).

Doom är en fantastisk serie, med extrema höjdpunkter. Blandat med lite mer mediokra partier. Stämningen är hög och kanske t.o.m. högst i just Doom 3. Men att de skulle tappat känsla i de nya håller jag inte alls med om.

Skribent

Det går väl diskutera de senaste två DOOM-spelen (även om jag gillar dem med) då storyn där börjar gå lite väl bananas. Men jag tycker 2016 har mer gemensamt med DOOM 1 än vad 3an hade.

Skulle säga 3an och Eternal är spelen som sticker ut mest. 3an är ett skräckspel och Eternal är ett "pussels-combat-spel".

Allt som allt gillar jag alla DOOM-spel på sina egna vis, sen är de bättre och sämre gentemot varandra.

signatur

"Writer and Fighter"

Tack, nu blev jag påmind om att jag borde skaffa Doom 64!

Medlem

Nja, tycker Doom 1 och Doom 2016 och framåt har mycket gemensamt, medans Doom 2 saktade ner lite och Doom 3 (bästa enligt mig) blev mer skräck med actiondelar än tvärtom.

Så det handlar väl om vilken typ av Doom du tycker om. Snabb action var väl kul på 90/tidigt 2000-tal men ända sedan Doom 3 var nytt föredrar jag den typen. Testade 2016 men för mycket action, för lite story för min smak men jag kan helt klart förstå varför många tycker det är bra.

signatur

I drank what?

Medlem

Jag håller med. Även om Doom 3 var väldigt annorlunda jämfört med 1 & 2 så fanns det någon form av Doomkänsla som jag tycker de nya spelen saknar. Sen var trean förfärligt snyggt när det begav sig!
2016 var okej, inte mer än så, var mest roligt att serien återupplivades och man hoppades på att Doom skulle hitta tillbaka. Men uppföljarna har varit långt ifrån vad Doom borde vara, de har inte alls rätt feeling i gameplay och i världen.
Nu menar jag inte att man inte får tycka om dem spelen, menar bara att de inte känns som Doom, mer som spel som har fått namnet påklistrat för att rida på varumärket.

Medlem

De första Doom spelen har så kass grafik så man får ont o ögonen, noll inlevelse så de senaste 3-4 spelen är väl de som kommer på tal om man ska spela överhuvudtaget

Medlem

Helt klart, Doom 2016 ligger nära toppen på min ”Tidernas sämsta” topplista. Självspelande skräp.

Medlem

Agree to disagree, som de säger. Finns fullt av stämning i nya Doom-spelen.

Medlem

Doom 2016 gick an, även om jag inte var något större fan av glory kills. Men Doom Eternal var fullständigt ospelbart för mig. Kändes allt för krystat och påklistrat med plattforming mekanik och att man blev pushad att använda "rätt vapen" hela tiden.

Låt mig kötta ihjäl mina fiender i egen takt med valfritt vapen, säger jag! Jag vill bara ha en fiende i siktet och trycka av!

Skribent
Skrivet av Mirage:

Nja, tycker Doom 1 och Doom 2016 och framåt har mycket gemensamt, medans Doom 2 saktade ner lite och Doom 3 (bästa enligt mig) blev mer skräck med actiondelar än tvärtom.

Så det handlar väl om vilken typ av Doom du tycker om. Snabb action var väl kul på 90/tidigt 2000-tal men ända sedan Doom 3 var nytt föredrar jag den typen. Testade 2016 men för mycket action, för lite story för min smak men jag kan helt klart förstå varför många tycker det är bra.

DOOM 3 var väl egentligen hur de visualiserade DOOM 1 men att tekniken inte fanns då? Dvs ett skräckspel då ID var stora skräckfilmsfans. DOOM 3 blev ju lite av en reboot till serien där man återberättade storyn igen men betonad på just skräcken. Fansen verkade dock ha en annan syn på DOOM så det tog ju många år innan vi fick ett mer actionbetonad variant igen.

Men det är väl här jag kan tycka DOOM-serien är rätt rolig för det finns något för alla. Båda krypande skräck och mer rå action där man går fullt ös medvetslös.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Doom från och med Doom (2016) - frammåt saknar Doom känslan, Doom 1 är bra, Doom 2 är bra, och Doom 3 är bra. Det skall vara den klaustrofobiska känslan i smala korridorer som det är på dom föregående.. lite läskiga. Dom nyare Doom är bara action utan stämning.. vad tycker ni ?

Kan hålla med om att Doom peakade lite vid 3an, där var det spännande och tryckande atmosfär och mer fokus på skräck än action. Numer är det ju nästan mer railshooter. Kan vara kul i stunder, men tycker inte heller de är lika bra i helhet som de äldre. Edit: skulle dock inte hålla med om rubriken, de är ju inte dåliga spel, bara... annorlunda. Och det kan vara kul ibland också. Men kan sakna skräckspelet också, även om jag bara kan spela det i stunder också annars blir jag för rädd!

Skrivet av Sebastian Lind:

Tack, nu blev jag påmind om att jag borde skaffa Doom 64!

Nästan gratis på epic game store.

Medlem
Skrivet av Köttarbjörnen:

Finns billigt på Switch storen också!

Medlem

Nä... Doom 3 är inte alls så bra som gamla Doom och nya är det verkligen inte heller. Spelade ett demo av nya doom för många år sedan, that's it.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Doom 1&2 var brutalt actionfullt, atmosfäriskt, dynamiskt, revolutionerande, hade banbrytande tech, grym multiplayer, co-op, har fortfarande nya mods och aktiv speedrunning. De är odödliga spel som kommer leva förevigt.

Doom 3 var atmosfäriskt, hade banbrytande skuggteknik, men saknade mycket utav den snabba action och sandlådekänsla som gjorde orginalspelen så bra. Det borde ha hetat något annat egentligen.

Doom 2016, Eternal och Dark Ages är softa reboots som försöker efterlikna de första spelen mer men saknar fortfarande den riktiga Doom-känslan. De moderna spelen är mer arkadiga och plastiga, bossfighter har livmätare, man saknar infighting och dynamiken från orginalspelen finns helt enkelt inte där. Samma sak med trycket i vapnen och reaktionen från fienden.
Jag tror många rycktes med hypen för 2016 pga hur fps-spel hade sett ut de senaste åren med trötta moderna militär shooters och sedan alla generiska hero shooters. Men när man väl kollar tillbaks så inser man att 2016 mest bara var ett helt okej spel, men inget man är sugen på att spela igen. Det är långt ifrån en odödlig klassiker.

Medlem

Favoriterna är DOOM 2, 3 och 64 är tätt inpå, men har spelat om DOOM 3 mest, särskilt med olika mods (BFG-edition skaffade jag enbart för att köra igenom "lost mission"). Det är något speciellt med atmosfären i DOOM 3 vanilla, men hade varit bättre om man behållit ljudbilden och designen från alphan samt om man kunnat utforska mars lite mer.

Inte ens det senaste Geforce 3 kunde köra DOOM 3-demot i stabila fps, detta var 2001.

DOOM 64 är väl det närmaste man kan komma de två första spelen, oldschool rakt igenom.

DOOM 2016, eternal och dark ages är också bra, men inte i närheten som de tidigare spelen, men inga dåliga försök.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Backloggens befriare

Vadådå, e inte doom andra bra eller? >:D

signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av Majinbuu:

De första Doom spelen har så kass grafik så man får ont o ögonen, noll inlevelse så de senaste 3-4 spelen är väl de som kommer på tal om man ska spela överhuvudtaget

Oj, själv tycker jag att de åldrats ganska så bra, faktiskt. Grafiken är så simpel att miljöerna blir smått surrealistiska, vilket ger både Doom 1 och 2 en helt tidlös, drömlik atmosfär. Imho.

Skrivet av Johan Lorentzon:

DOOM 3 var väl egentligen hur de visualiserade DOOM 1 men att tekniken inte fanns då? Dvs ett skräckspel då ID var stora skräckfilmsfans. DOOM 3 blev ju lite av en reboot till serien där man återberättade storyn igen men betonad på just skräcken. Fansen verkade dock ha en annan syn på DOOM så det tog ju många år innan vi fick ett mer actionbetonad variant igen.

Men det är väl här jag kan tycka DOOM-serien är rätt rolig för det finns något för alla. Båda krypande skräck och mer rå action där man går fullt ös medvetslös.

Intressant! Vet att jag köpte Doom 3 vid launch, men bounced off. Borde ge det en ny chans!

Skrivet av Köttarbjörnen:

Tack för tipset! Men håller mig till Steam, när det kommer till pc.

Skrivet av Gertzy:

Finns billigt på Switch storen också!

Nice! Personligen avskyr jag dock att köra FPS med handkontroll, så får bli pc för min del. Köper dock typ allt annat till Switch, om det går! Men bra tips!

Skrivet av keffkebab:

Vadådå, e inte doom andra bra eller? >:D

Skribent
Skrivet av magma:

Favoriterna är DOOM 2, 3 och 64 är tätt inpå, men har spelat om DOOM 3 mest, särskilt med olika mods (BFG-edition skaffade jag enbart för att köra igenom "lost mission"). Det är något speciellt med atmosfären i DOOM 3 vanilla, men hade varit bättre om man behållit ljudbilden och designen från alphan samt om man kunnat utforska mars lite mer.

Inte ens det senaste Geforce 3 kunde köra DOOM 3-demot i stabila fps, detta var 2001.
https://www.youtube.com/watch?v=F5gEjW2lFgM

DOOM 64 är väl det närmaste man kan komma de två första spelen, oldschool rakt igenom.

DOOM 2016, eternal och dark ages är också bra, men inte i närheten som de tidigare spelen, men inga dåliga försök.

Doom 3 var sjukt tekniskt imponerande när det kom, och som du skriver, inte ens den bästa hårdvaran på marknaden kunde mxa spelet. Grafiskt håller spelet fortfarande tack vare ljussättningen och skuggorna. Atmosfären är fortfarande riktigt bra men spelet lider lite av gammaldags speldesign där monster kommer fram från luckor som öppnas i väggarna och liknande. Då allt annat känns som en realistisk rymdbas så frågar man sig vem fan som gömt de där tre IMP:arna i lämpliga "garderober" i väggarna?

Det klagades ju över att man inte kunde hålla ficklampan samtidigt som ett vapen vilket var lite irriterande. Samtidigt så byggde det också upp skräcken rejält. Sen kan jag fortfarande tycka att spelet är lite väl mörkt då det ibland känns som man mest famlar runt i mörkret utan att se varken miljöer eller fiender.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tycker Doom 1 och Doom 2 är dom bästa spelen. Brutal Doom gör det snäppet bättre.

Doom 2016 är ett bra spel men efter det går det utför. Eternal och Dark Ages är okej en genomspelning.

Men Doom 3 nej det håller inte. När det släpptes så var det en ball grafikmotor. En genomspelning i VR känns okej men annars är det rätt trist och långsamt spel, extremt repetivt. Motorn gör sig dock bättre i Prey (2006).

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Testade 2016 men för mycket action, för lite story för min smak men jag kan helt klart förstå varför många tycker det är bra.

Personligen spelar jag inte Doom pga story. Har aldrig brytt mig om storyn i doom annat än helvetet och döda demoner.

signatur

Medlem

Doom 2016 = Världens bästa Doom spel.
Doom = Odödligt mästerverk som kommer att överleva alla dom andra Doom spelen och alltid vara bra.
Doom 3 = Ett av världens bästa skräckspel. Punkt.
Doom 2 = Det är bra men helt ärligt går jag bara vilse.
Dom andra Doom spelen håller jag med om att faktiskt inte är så bra.

Medlem

Jag har försökt mig på Doom 64, ballt men känns lite tråkigt stundvis då det känns som ett enormt pussel man ska lösa på banorna. Orkade inte köra klart det.

Jag tycker det är tid nu för ID software att återuppliva Quake singelplayer.

signatur

Medlem

Doom 3 är ett ok skräck/action spel men ett dåligt Doom spel.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av lonian:

Personligen spelar jag inte Doom pga story. Har aldrig brytt mig om storyn i doom annat än helvetet och döda demoner.

Haha, var inte storyn i trean typ "månbas som blir attackerad av demoner"? Knappast något djup story eller karaktärsutveckling. Men... vem bryr sig? Det är kul att bli skrämd lite och dessutom få skjuta på något emellanåt! Behövs inte mer än så ibland.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, var inte storyn i trean typ "månbas som blir attackerad av demoner"? Knappast något djup story eller karaktärsutveckling. Men... vem bryr sig? Det är kul att bli skrämd lite och dessutom få skjuta på något emellanåt! Behövs inte mer än så ibland.

Doom 3 har grävt in mycket av sin story i textformat som man ska läsa i olika e-mail konvensationer eller liknande.

Om jag kommer ihåg det rätt så hittade dom kvarlevor av forntida civilisationer på Mars som gav dem teknologin att öppna upp Helvetet.
Sen har jag för mig att livet spreds vidare till jorden, alltså att människorasen har sitt ursprung från Mars.

Filmen som baseras på Doom 3 är dock ännu sämre då dom snarare gör det till att forskarna skapat mutanter av människor.

signatur

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Doom 3 var sjukt tekniskt imponerande när det kom, och som du skriver, inte ens den bästa hårdvaran på marknaden kunde mxa spelet. Grafiskt håller spelet fortfarande tack vare ljussättningen och skuggorna. Atmosfären är fortfarande riktigt bra men spelet lider lite av gammaldags speldesign där monster kommer fram från luckor som öppnas i väggarna och liknande. Då allt annat känns som en realistisk rymdbas så frågar man sig vem fan som gömt de där tre IMP:arna i lämpliga "garderober" i väggarna?

Det klagades ju över att man inte kunde hålla ficklampan samtidigt som ett vapen vilket var lite irriterande. Samtidigt så byggde det också upp skräcken rejält. Sen kan jag fortfarande tycka att spelet är lite väl mörkt då det ibland känns som man mest famlar runt i mörkret utan att se varken miljöer eller fiender.

Ja, speldesignen lämnar en del att önska med sina "monster closets" som var ganska uttjatad redan efter DOOM 2.

Många bekanta och vänner köpte nytt grafikkort inför DOOM 3-släppet.

Och då är det "bara" 8 år mellan DOOM 1 och DOOM 3, helt galet hur snabbt utvecklingen gått ändå. Sådana genombrott ser vi väldigt sällan idag, om inte alls längre, men imponerande hur id software ingenjörer förbättrat id-techmotorn med varje nytt spel i serien. Hade varit kul att få något annat än DOOM efter the dark ages, jag hoppas på nytt Hexen eller Heretic.

I BFG-edition kan man ha ficklampan på samtidigt som vapnet, men det förstör stämningen för mig.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

12
Skriv svar