Dammsuga ps5
Hej alla fina fzare! (Imponerad hur hjälpsamma folket här är ❤️)
Jag verkar hamnat i en elektronikhaveris säsong utan dess like och nu har min ps5a börjat stänga av sig själv efter 20min. Efter mycket felsök tror jag det beror på att jag inte rengjort den sen köp (2021) så tänkte ge mig på att göra det nu! Men jag blir inte klok på hur jag ska göra för halva internet säger använd dammsugare och andra halvan tryckluft och båda sidor säger att motsvarande alternativ kommer att riskera att förstöra konsolen. Vad tycker ni på fz är det som gäller? Funderar på o gå en mellanväg och bara torka med microfiberduk🤷♂️
Jag verkar hamnat i en elektronikhaveris säsong utan dess like och nu har min ps5a börjat stänga av sig själv efter 20min. Efter mycket felsök tror jag det beror på att jag inte rengjort den sen köp (2021) så tänkte ge mig på att göra det nu! Men jag blir inte klok på hur jag ska göra för halva internet säger använd dammsugare och andra halvan tryckluft och båda sidor säger att motsvarande alternativ kommer att riskera att förstöra konsolen. Vad tycker ni på fz är det som gäller? Funderar på o gå en mellanväg och bara torka med microfiberduk🤷♂️
Använd inte dammsugare eller microfiberduk.
Anledningen är att dessa kan bygga upp ESD (typ statisk elektricitet) som kan skada kretsarna.
Det finns dukar som är ”ESD säkra” men har ingen erfarenhet av dessa.
Det bästa är att använda tryckluft och stoppa fläktarna med något när du rengör dessa så de inte snurrar fel håll/i onödan.
Av ren nyfikenhet, vad säger interwebben för negativt om tryckluft och elektronik?
Tryckluft funkar alldeles ypperligt på pc så borde funka på ps5 med men använder du kompressor så bör du ha en vattenavskiljare på slangen
Nackdelen med tryckluft är att det bildas kondens ifall mam håller den fel eller trycker för länge och flera skriver att de förstört sina konsoler så
Hur ska jag tänka med skruvmejslar? Behöver jag nån särskild för elektronik eller kan jag använda vanliga t8, t8h skruvmejslar, är på biltema nu för o köpa 😅
Halva internet säger definitivt inte dammsugare. Det är stor risk att du förstör enheten då. Ifixit har säkert guider för hur du rengör och avlägsnar (om det nu verkligen behövs) fläkten. Köp en burk tryckluft.
Kanske överdrivet o säga halva internet men typ kanske 100 personer på 6 - 7 redditrådar.
Har sökt how to clean ps5 på youtube och kanske 5 - 6 videos använder dammsugare 😲
Använd inte dammsugare eller microfiberduk.
Anledningen är att dessa kan bygga upp ESD (typ statisk elektricitet) som kan skada kretsarna.
Det finns dukar som är ”ESD säkra” men har ingen erfarenhet av dessa.
Det bästa är att använda tryckluft och stoppa fläktarna med något när du rengör dessa så de inte snurrar fel håll/i onödan.
Av ren nyfikenhet, vad säger interwebben för negativt om tryckluft och elektronik?
Dels att det bildas kondensation om man håller den lite fel eller trycker för länge ( flera som skrev att deras konsoler gått sönder av det. Men även att dammet inte avlägsnas utan blåses längre in i konsolen. Men vet inte vad som stämmer
Så länge man inte öppnat upp PS5:an helt och hållet så går det bra att använda dammsugaren. Sony har designat den så att luftkanalerna ska användas just så. Står till och med hos iFixit (se steg 9).
https://www.ifixit.com/Guide/How+to+Clean+Dust+Out+of+a+Plays...
ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ
Enligt sony så ska du dammsuga fläkten på låg effekt. Har du öppnat och kollat hur mycket damm det är? Fläkten kanske är trasig.
Ska öppna imorgon förhoppningsvis!
Så länge man inte öppnat upp PS5:an helt och hållet så går det bra att använda dammsugaren. Sony har designat den så att luftkanalerna ska användas just så. Står till och med hos iFixit (se steg 9).
https://www.ifixit.com/Guide/How+to+Clean+Dust+Out+of+a+Plays...
Åh ok! om Sony själva säger det går bra att damsuga så borde det ju gå bra. Men kan man alltså damssuga baksidans ventilation?
Tack för länken till ifixit! De var verkligen tydliga där så ska införskaffa mig en sån där blåsbälg och följa deras instruktioner 🙂
Jag testade att ta ut hdmi sladden när skärmen blev svart senast (ljud kvar) och den var alldeles glödhet så misstänker att det kan vara mycket damm där som gör att den överhettas..