Dragon Age-remasters ska ha nekats av EA: "Verkar vara emot gratis pengar"

Robot
Dragon Age-remasters ska ha nekats av EA: "Verkar vara emot gratis pengar"

Men svårigheter med olika motorer ska också spela in, tros det.

#dragon-age

Moderator

En remaster på Origins hade varit fett. Att köra originalet på PC idag är lite bökigt och krävs en del pillande för att få till det bra, i alla fall på en 1440-skärm.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

En strikt remaster av Origins+expansion helt utan "kreativ frihet" hade väl varit drömmen. Resten av serien kan lämnas i skräphögen där de hör hemma.

Medlem

det är ju det Dragon Age spelet som behöver en remaster. spelet funkar inte på moderna PCs utan ett mod (eller GoG Versionen)

Medlem

En remastered-version av första spelet hade räckt långt.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av kebbe:

En strikt remaster av Origins+expansion helt utan "kreativ frihet" hade väl varit drömmen. Resten av serien kan lämnas i skräphögen där de hör hemma.

Vas menar du med "kreativ frihet"?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vilken tur att originalspelet finns kvar, om nu det är så viktigt att det ska vara precis som innan.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Vilken tur att originalspelet finns kvar, om nu det är så viktigt att det ska vara precis som innan.

Väldigt märklig kommentar, som att det skulle vara helt otänkbart att optimera ett spel för modern hårdvara utan att gå in och peta runt i innehållet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Väldigt märklig kommentar, som att det skulle vara helt otänkbart att optimera ett spel för modern hårdvara utan att gå in och peta runt i innehållet.

Märklig varför då? Räcker väl med att dom skickar ut en patch till det gamla spelet om det nu fungerar dåligt.
För min del skulle jag hellre se QoL-uppdateringar, exempelvis.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Gillade faktiskt tvåan trots att dom återanvände samma få kartor (tidsbrist?) hela tiden. Expansionerna gillade jag med. Men Origins expansion (Awakening) är en av de bästa expansionerna ever tillsammans med Morrowinds Tribunal och Bloodmoon samt Elden Rings Shadow of the Erdtree.

Medlem

Skönt att utvecklarna själva inte hymlar med syftet av remasters, gratis pengar

Sluta lata er och bygg nya spel istället.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Märklig varför då? Räcker väl med att dom skickar ut en patch till det gamla spelet om det nu fungerar dåligt.
För min del skulle jag hellre se QoL-uppdateringar, exempelvis.

Remaster är för att förbättra grafiken, samt göra så att spelet fungerar bättre på nyare hårdvara än den som fanns när spelet släpptes.

QoL grejer har inget med remaster att göra.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av androsynth:

Gillade faktiskt tvåan trots att dom återanvände samma få kartor (tidsbrist?) hela tiden. Expansionerna gillade jag med. Men Origins expansion (Awakening) är en av de bästa expansionerna ever tillsammans med Morrowinds Tribunal och Bloodmoon samt Elden Rings Shadow of the Erdtree.

Jag gillade också DA II. Överlägset bäst story i serien. Sen att du nämner Tribunal och Bloodmoon vittnar om oerhört bra smak.

signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Jag gillade också DA II. Överlägset bäst story i serien. Sen att du nämner Tribunal och Bloodmoon vittnar om oerhört bra smak.

Jag blev glad när man fick återanvända till Solstheim i Skyrim. En liten trip down the memory lane. Drömmer om en Morrowind remake till nya konsoler (utan förändringar i spelsystem etc, spelet är i övrigt perfekt!)

Medlem

EA ville väl inte ha någon remaster som störde deras stora släpp, det där veilgard...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av whoo:

Tänkte också lite så. Skulle ju vara kul om de faktiskt tog tillfället i akt att fixa det som var trasigt, tex 2:ans upprepande "dungeons". Visst är väl optimering till moderna system bra, men varför då ta fullpris för det.

Medlem
Skrivet av whoo:

De klarar ju inte att göra nya bra spel vad det verkar. Således måste de köra på vad de tror är ett säkert kort.

Älskade Origins när det begav sig, men det de byggde upp då fick inte den fortsättningen man hoppades på.

signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

EA har inget förtroende för Bioware längre.

Medlem

Att The Veilguard floppade är föga förvånande. Gemene man är nog rejält trött på att det pushas woke-agenda i spel. Möjligheten att kunna välja "top surgery scars" samt Taash katastrofala dialoger var nog seriens absoluta lågvattenmärke.

Origins var seriens bästa, framförallt stridssystemet. Om de släpper en remaster köper jag den direkt!

Medlem
Skrivet av ErikD:

Att The Veilguard floppade är föga förvånande. Gemene man är nog rejält trött på att det pushas woke-agenda i spel. Möjligheten att kunna välja "top surgery scars" samt Taash katastrofala dialoger var nog seriens absoluta lågvattenmärke.

"woke agenda" är inte en grej.

att kunna ändra mer grejer med sin karaktär är ju bara bra för RPGs

Medlem

Tror det skulle kunna bli en succé ändå inom den moderna publiken om de i remaken kapar bort otidsenliga inslag och gör spelet mer likt Veilguard.

Skribent

Ettan var ju en spirituell uppföljare på Baldur's Gate. I alla fall så sas det ju så på den tiden och spelet liknade ju väldigt mycket BG i upplägg. Jag tror en remaster/remake inte hade funkat för typ 5 år sen. Idag har dock den typen av RPG även lyckats sälja på konsoler och med tanke på hur bra BG3 sålde så hade nog många också gillat Dragon Age 1. De hade ju till och med kunna marknadsföra det som "From the creators of original Baldur's Gate" och bara kunna sälja på det...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

QoL grejer har inget med remaster att göra.

Dumheter.

KoP
Medlem

Bra. Fokusera på att göra nya spel än att hålla på å ge ut gammal skåpmat.

1
Skriv svar