Den snabblagade airfryer-tråden!

Medlem
Den snabblagade airfryer-tråden!

Hej,

Jag hittade ingen tråd om airfryers och jag kan väl inte vara den enda här som disponerar en sådan. Här kan man tipsa eller fråga om råd, ta del av recept eller gnälla som en kärring.

Jag tänkte testa att köra sidfläsk nu i helgen och googlade lite men fick inte fram något vettigt. Är det någon som har koll på temp och tid alternativt tips om just det här? Jag tänkte bestryka fläsket med lönnsirap!

signatur

Burn in the light.

Backloggens befriare

Det jag kan säga, är att lönnsirap börjar bränna vid relativt låg temperatur, 175 grader celsius.
Så ska du ha på det vill du inte över det för länge.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Lustigt att se den här tråden, jag är själv preciiis inne på att införskaffa en airfryer då jag känner att fixa specifikt pommes i ugn är så jäkla osmidigt. Värma upp en gigantisk (i sammanhanget) ugn för lite pommes (för en person, mig själv), på en stor plåt som sen ska diskas... och att köpa pommes ute blir ju svindyrt sett till vad det kostar att köpa ett paket frysta sådana (med svensk potatis dessutom) i affären.

Hoppas det inte gör något att jag klampar in och ber om lite tips/råd? Har kikat på en Philips NA221 då de verkar få bra betyg i tester/recensioner, och sen köpa till "skålar" av bakpapper (för att underlätta rengöring) och även en sprayflaska för att få lite olja på pommesen så de inte blir snustorra.

Andra rekommendationer? Vilken olja kör ni till pommes, om någon? Hur blir de? Hur ofta behöver man skaka om för att det inte ska bli ojämnt? Temp/tid-förslag o.s.v.?

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Lustigt att se den här tråden, jag är själv preciiis inne på att införskaffa en airfryer då jag känner att fixa specifikt pommes i ugn är så jäkla osmidigt. Värma upp en gigantisk (i sammanhanget) ugn för lite pommes (för en person, mig själv), på en stor plåt som sen ska diskas... och att köpa pommes ute blir ju svindyrt sett till vad det kostar att köpa ett paket frysta sådana (med svensk potatis dessutom) i affären.

Hoppas det inte gör något att jag klampar in och ber om lite tips/råd? Har kikat på en Philips NA221 då de verkar få bra betyg i tester/recensioner, och sen köpa till "skålar" av bakpapper (för att underlätta rengöring) och även en sprayflaska för att få lite olja på pommesen så de inte blir snustorra.

Andra rekommendationer? Vilken olja kör ni till pommes, om någon? Hur blir de? Hur ofta behöver man skaka om för att det inte ska bli ojämnt? Temp/tid-förslag o.s.v.?

Jag tycker att pommes från Aviko blir bäst. Föredrar utan olja, det har blivit ganska soggigt snabbt annars. Skakar om efter hälften av tiden, gör gärna små batcher!

200 grader i 10 minuter ge och ta beroende på vilken typ av pommes du köper.

Lax är det som blivit allra bäst mot annan tillagningsmetod!

signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag tycker att pommes från Aviko blir bäst. Föredrar utan olja, det har blivit ganska soggigt snabbt annars. Skakar om efter hälften av tiden, gör gärna små batcher!

200 grader i 10 minuter ge och ta beroende på vilken typ av pommes du köper.

Lax är det som blivit allra bäst mot annan tillagningsmetod!

Tack! Är nog värt att prova ändå, det är ju ingen förmögenhet i inköpspris även för en märkespryl. Såg att de billigare på Clas/Kjell/Netonnet låg på typ 300 spänn (EDIT: lite dyrare var det visst, ~500 riksdaler). 😅

Och just att slippa krångla med att värma upp en ugn eller diska stora pannor och grytor... det är lockande, helt klart.

signatur

Releasehästryttare
Skrivet av PeTTs0n:

Mitt tips är att inte köpa för liten, det misstaget gjorde jag och det ångrar jag än idag.

Medlem
Skrivet av Devan:

Mitt tips är att inte köpa för liten, det misstaget gjorde jag och det ångrar jag än idag.

Jag tänker väl att jag budgeterar för en chansning, inte direkt den dyraste - i värsta fall får jag väl byta mot en större i framtiden.
Men ja, den jag kikat på ligger på 4,2L medan de billigaste ligger på 2-3L (var visst ~500kr, så lite dyrare än jag skrev ovan), och kapaciteten för då ex. pommes är specificerat till typ 800g om jag inte minns fel - känner att det räcker. 😅 Samtidigt riskerar det väl att bli mer ojämnt om man fyller den till max också, men det känns ändå som att marginalen räcker i mitt fall. ^^

signatur

Troll – skulle jag?!
Skrivet av PeTTs0n:

Tack! Är nog värt att prova ändå, det är ju ingen förmögenhet i inköpspris även för en märkespryl. Såg att de billigare på Clas/Kjell/Netonnet låg på typ 300 spänn. 😅

Och just att slippa krångla med att värma upp en ugn eller diska stora pannor och grytor... det är lockande, helt klart.

Ett tips är att inte köpa för liten. Vi har en Philips XXL och den är på gränsen till för liten ibland. Oftast lagar vi mat för 2 personer, ibland pommes till 4 när barnen är här. Aviko pommesen är lätt bäst. Men har hört om några som skall vara ännu bättre, från Lidl som heter nåt med Farmers Market eller nåt liknande.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Ett tips är att inte köpa för liten. Vi har en Philips XXL och den är på gränsen till för liten ibland. Oftast lagar vi mat för 2 personer, ibland pommes till 4 när barnen är här. Aviko pommesen är lätt bäst. Men har hört om några som skall vara ännu bättre, från Lidl som heter nåt med Farmers Market eller nåt liknande.

Lär nog bo själv resten av min levnadstid, och är verkligen ingen storätare, så jag känner att en lite mindre variant nog kommer räcka rätt bra. Men bra tips med lite olika varianter på pommes dessutom - det blir nästa steg. ^^

signatur

Medlem

Jag har köpt följande nyligen. Är jättenöjd. Den är på 8L och mindre hade jag blivit missnöjd med. Denna är alldeles lagom, även om jag gärna hade haft en större (dubbla korgar).

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vad är poängen med en airfryer?

Är det inte bara en ugn i ett mindre format?

Aldrig förstått hypen.

Vi är fem så jag har aldrig känt att vi behöver en mindre ugn.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Testpilot

Jag rekommenderar en med dual zone, har själv en från Ninja och den är riktigt bra. Köpte när Power körde nyöppning så inte så fasligt dyrt då.
https://www.power.se/koksapparater/stekning-och-kokning/airfr... <-- Vet inte om det är exakt den modellen jag har, men den är riktigt lik i alla fall.

Ska göra beef jerky i den har jag tänkt (Ninja har en "dehydration" funktion), men inte kommit till skott att prova än. Scones har jag också tänkt prova! Har använt den till mest fisk och pommes än så länge. Snöade in på fish and chips här för någon månad sedan så höll på med egen gravy, köpt specialvinäger (maltvinäger) och ärtor (Marrowfat peas) från en brittisk butik för att få till så autentisk smak + mushy peas som möjligt.

Det jag gillar mest med den jag har är syncfunktionen för båda zonerna. Riktigt fint att kunna förbereda två saker och ställa den på sync så det blir klart samtidigt. Skulle dock vilja haft möjligheten att göra om den till en stor, då det ibland känns som facken är för små.
Typ en sådan här: https://www.bagarenochkocken.se/p/wilfa-af-2x50-dual-zone-air... så man kan använda halva om man bara ska göra pommes eller något annat enkelt, men har möjligheten att prova på med en hel kyckling eller något annat.

Till sist, så är det ju tillbehören som är det viktigaste Måste finnas mycket smuts att köpa, typ den här har jag köpt: https://www.amazon.se/stycken-Airfryer-tillbehörsset-varmluft...

edit: Kollade upp och det var den airfryern jag hade köpt. 1 299:- gav jag.

Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Aldrig förstått hypen.

Snabbare och enklare än ugn, nyttigare än fritös. Två största fördelarna skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Snabbare och enklare än ugn, nyttigare än fritös. Två största fördelarna skulle jag säga.

Hur lång tid tar det att värma upp en Airfryer till 200 grader eller så då?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Hur lång tid tar det att värma upp en Airfryer till 200 grader eller så då?

Förvärmer aldrig. Utan man petar in t.ex. pommes, ställer in 12 minuter och 200 grader så börjar timern så är det klart på 12 minuter. Så det går rätt snabbt.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Aldrig förstått hypen.

Snabbare, billigare (kräver mindre energi) och hälsosammare (mindre behov av fett).

Det är riktigt gött att köra potatis/grönsaker i airfryern och köttet/fisken i ugnen. Och panpizza, buffalo wings, pommes, och liknande, blir bättre och klart betydligt snabbare.

Städningen är enklare också.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hur fort blir en airfryer varm? Åt pommes från en en gång och märkte ärligt talat ingen skillnad mot varmluftsugn.

Är den snabbare och kräver mindre diskande kan det ju ändå vara värt

Troll – skulle jag?!
Skrivet av PeTTs0n:

Lär nog bo själv resten av min levnadstid, och är verkligen ingen storätare, så jag känner att en lite mindre variant nog kommer räcka rätt bra. Men bra tips med lite olika varianter på pommes dessutom - det blir nästa steg. ^^

Kyckling blir alltid bra i airfryer. Saftig och god. Jag kör dock min i röken nu och då blir den amazing.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Hur fort blir en airfryer varm? Åt pommes från en en gång och märkte ärligt talat ingen skillnad mot varmluftsugn.

En airfryer är en varmluftsugn i mindre format. Min blir 200 grader på kanske en minut eller två. Byttorna är löstagbara och kan köras i diskmaskinen så det är smidigt. Använder i princip aldrig min gammelugn längre!

Edit: En annan fördel är att laga sådant som stänker mycket i vanliga fall, vare sig det är stekpanna eller ugn. Här lägger sig allt på botten i korgen och det är bara att torka eller skölja ur.

signatur

Burn in the light.

Medlem

Vill man ha något gott och snabbt till en film så blir det väldigt bra med kycklingvingar. Släng i frysta vingar och kör 16 minuter på 200 grader. Ta ut korgen efter åtta minuter och häll över till en bunke. Sedan kan du krydda och hälla över någon glaze eller liknande. Skaka runt ordentligt och kör sedan klart resterande 8 minuter.

Servera med en god blåmögelostdipp eller varför inte en chipsdipp?

signatur

Burn in the light.

Troll – skulle jag?!
Skrivet av Sunstalker:

Som redrum skrev. Tar max 1-2 minuter att bli varm.det är ju det som är skillnaden på en vanlig ugn och airfryer. Tänk inte att det är en frityr maskin, du får aldrig samma resultat som i en fritös. Det är en helt vanlig ugn men mer compact och allt går mycket snabbare i den. Du kan inte fritera i den som namnet antyder. Eller att det ska vara så mycket hälsosammare, det är mer snabbheten och det blir oftast bra result i den. Mindre chans att torka ur kött/kyckling än vanlig ugn. Lätt att göra ren. Tips Billys panpizza 7 minuter på full patte... Krispigt god. Inte soggy och friterad ost som i micron efter 2 min.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Har ingen air fryer, men kanske ska skaffa en inom kort. Någon att rekommendera för ensamhushåll?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har ingen air fryer, men kanske ska skaffa en inom kort. Någon att rekommendera för ensamhushåll?

Jag köpte den här förra året och den är snorbillig nu med kampanj:

https://www.komplett.se/product/1183554/hem-fritid/koksappara...

signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag köpte den här förra året och den är snorbillig nu med kampanj:

https://www.komplett.se/product/1183554/hem-fritid/koksappara...

Oj, ja, väldigt bra pris! Blir nog att slå till på en sådan! Tack för tipset!

Testpilot
Skrivet av Gertzy:

En med "Dual zone" rekommenderar jag. Se mitt inlägg längre upp i tråden, men måste säga att det var lockande pris på den där från Phillips - även om Komplett har ett högt ordinarie pris.

Netonet har samma pris, om du har en butik i närheten och vill köpa fysiskt på plats.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10288804

1
Skriv svar