Hur ofta spelar du helt nya spel?
Hur ofta spelar du nya spel? Spel som precis släppts?
Jag kollade vilka spel jag spelat ut i år och jag tror inte något av dom är från i år.
Demon slayer
Karate kid
New Zealand story revolution
Thundercats
No more Heroes 2
Mad streets
Enchanted portals
Modern warfare 2019
Turtles Mutants unleashed
Gravity Circuit
Mega man 11
Tales of phantasia
Game advent calendar 2024 Platina
No more Heroes 3
Kirby Krystal Shards
Dustborn
No more Heroes 3
Oni Road to be the Mightiest Oni Platina "Platina"
Ever Forward Platina "Platina"
The Knight Witch
Cat Quest 3 "platina
Anime Girls: Suns of a beach
Pretty Girls Panic! "Platina"
Astro bot
Sonic origin plus
House of the dead remake
The Case Of The Golden Idol
Ufo Robot Grendizer
Wonderful 101
Putty Squad
Hello Kitty & Sanrio Friends 3D Racing
Donkey Kong Country
Teenage mutant Ninja turtles Turtles in time (Arcade)
Bluey
Transformers Fall of cybertron
På gång har jag Transformers Rise of the dark spark och Star Wars Jedi Survivor.
Jag köper aldrig spel när de släpps längre, innan köpte jag nästan något helt nytt varje månad. I Juni köpte jag Switch 2 med Mario kart Bundle, Bravely Default och Rune factory, men det är nog det.
Gamepass har jag heller inte spelat något nytt, jag är lite sugen på att spela Clair Obscur: Expedition 33 men jag har en enorm backlogg och så är jag lite skeptisk när det är indie spel.
Annars tror jag det är Tekken 8 och Tales of Arise jag köpte på release senast. Men Tales har jag inte ens startat då jag ofta vill "Spara" de spelen då jag tycker de är så bra.
Helt nya spel, väldigt sällan nuförtiden då många spel släpps alltför ofärdiga och kräver en hel del patchar innan de blir spelbara. Om de ens blir spelbara någongång.
Spel som släppts de senaste sex månaderna, lite då och då beroende på vad jag är sugen på och om de faller mig i smaken. Då brukar det ofta ha kommit tillräckligt med patchar för att spelen ska vara spelbara. Väntar i princip alltid tre till sex månader med att spela nya spel. Då hinner man också se om det bara var hype eller om spelet faktiskt är bra eller något som tilltalar mig och om utvecklarna faktiskt kan fixa eventuella problem som fanns vid launch
Känner ingen stress med att spel nya spel bara för att de är nya. Är de bra så kommer de fortfarande vara bra några månader senare
Inte jätteofta, direkt. Sällan, snarare.
Och ännu mer sällan om man tänker på just vid release/däromkring. Det senaste jag kan komma på som jag köpte på release day var Animal Crossing: New Horizons. Innan dess vet jag att jag förbokade Baldur's Gate 2 och Icewind Dale, men det var ju för ett helt liv sedan. 😅
Jag är neofil när det kommer till spel! Jag skulle säga att hälften av spelen jag spelar är väldigt nya, släppta det senaste året eller så. Sällan jag spelar ett spel som är äldre än 5 år. Storspel inom en spelserie jag diggar spelar jag ofta på release, typ Zelda eller liknande. Plockar gärna upp spel på rea ett par år efter release dock. Känns ju alltid trevligt att göra ett kap.
Det kan vara en skön känsla att spela ett gammalt spel, men jag tröttnar fort, efter 15-30 min som mest kanske. Men att spela ett spel tillsammans med polare, som man spelade förr, det säger jag aldrig nej till. Men då är nog umgänget det största nöjet
Typ aldrig har så mycket spel ändå att ta mig igenom och väntar hellre på patcher så man får en bättre upplevelse än vid release men visst händer det vartannat vart tredje år kanske. I år blir det nog bara Pokemon z-a som jag köper och kommer lira direkt vid release.
The Owls Are Not What They Seem
Nästan aldrig.
Det har mest att göra med att:
1. Priserna på nya spel är i mina ögon helt sinnessjuka i många fall. Det brukar inte dröja alls länge (såvida vi inte snackar Nintendo, lol) innan man kan köpa en licens för halva priset.
2. Jag är oerhört ointresserad av "hårdvarupressande" upplevelser vilket innebär att i princip alla större produktioner faller bort från min intressesfär. Kvar är då mindre produktioner och de är oftast mer fokuserade på estetik än teknik och då räcker min klena datorhårdvara till att spela dem... men samtidigt så kan då ett helt nytt (dyrt) spel kännas lika "modernt" som ett fem eller tio år gammalt spel (billigt) som jag inte spelat men länge haft ögonen på... och då blir det oftast det billigare, äldre, spelet jag vänder mig till utan att jag känner att jag tummar minsta lilla på underhållningsvärdet.
3. Jag tycker retro är otroligt intressant ur både ett analysmässigt perspektiv och ett speldesignmässigt dito. Det vill säga, att "dåtidens" speldesign i många fall är så tidsbunden att det är svårt att få en liknande upplevelse idag... och eftersom att den attityden i speldesign attraherar mig mer än modern dito i många fall faller det sig rätt naturligt att det inte primärt är nya upplevelser jag vänder mig till.
Med det sagt, jag har inget emot nya spel. Det är bara OERHÖRT sällan jag känner mig så peppad på något nytt spel att jag inte kan hålla mig från att köpa det till dess att priset gått ned en aning.
3. Jag tycker retro är otroligt intressant ur både ett analysmässigt perspektiv och ett speldesignmässigt dito. Det vill säga, att "dåtidens" speldesign i många fall är så tidsbunden att det är svårt att få en liknande upplevelse idag... och eftersom att den attityden i speldesign attraherar mig mer än modern dito i många fall faller det sig rätt naturligt att det inte primärt är nya upplevelser jag vänder mig till.
På nåt märkligt sätt känns inte nya mer krävande spel direkt snyggare än de som kom ut för 10 år sedan. Kanske för att jag inte har en 4k-skärm
Men tycker de kändes mer enhetliga och konsekventa i grafiken på nåt sätt.
Och så har det kommit många styggelser i senare spel som inte lockar.
Indiespel däremot är en annan femma
Jag började med Clair Obscur tre månader efter att det släpptes, så det kanske räknas. Annars är Elden Ring det senaste jag spelat dag ett.
Jag köper nya spel så sällan att när jag väl köper dem så är det inte något som känns ekonomiskt.
Astrobot köpte jag när det släpptes samt AC Shadows (men det har jag inte spelat färdigt).
Det enda planerade nyköp i år kommer att vara Ghost of Yōtei och nästa blir nog GTA VI.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Eftersom dagens spel oftast handlar om grafik före gameplay så måste man vara snabb att testa när det är nytt. Om jag inte spelar spelen medans de är nya så finns det stor risk att jag aldrig rör spelen.
Med det sagt så spelar man oftast favoriter, hur gamla de än blir.
Grafik håller inte måttet länge, så därför tappar man lusten att spela de efter ett tag.
| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |
Eftersom dagens spel oftast handlar om grafik före gameplay så måste man vara snabb att testa när det är nytt. Om jag inte spelar spelen medans de är nya så finns det stor risk att jag aldrig rör spelen.
Med det sagt så spelar man oftast favoriter, hur gamla de än blir.
Grafik håller inte måttet länge, så därför tappar man lusten att spela de efter ett tag.
Ja, om det inte är det senaste så går det inte att spela längre. Det är därför som rema... Oops! I almost did it again.