Den snabblagade airfryer-tråden!

Medlem
Skrivet av lonian:

Använder du såna där bakplåtspapper man kan köpa till?

Våran airfryer består av 2 delar. Bunken undertill och ett galler ovantill. Bunken blir geggig efter ett tag.

Nej jag har inte använt bakplåtspapperna. Min består väl av tre delar kan man säga, bottendelen, sedan ett grövre galler med handtag som knäpps fast i bottendelen samt ett galler till som går att lägga i, för t ex grillspett. Spett medföljde också!

signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av lonian:

Går att köra kyckling och pommes samtidigt i alla airfryers om det ryms men det ena brukar ju bli klart snabbare så man får hålla koll.

Ja jag tänker väl det så vet inte om jag känner det är någonting jag vill betala extra för bara för att få en andra korg vilket inte gör så mycket förutom att dela upp men det är väl ändå inte olika värme-zoner så det blir väl precis likadant som den billigare.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Lustigt att se den här tråden, jag är själv preciiis inne på att införskaffa en airfryer då jag känner att fixa specifikt pommes i ugn är så jäkla osmidigt. Värma upp en gigantisk (i sammanhanget) ugn för lite pommes (för en person, mig själv), på en stor plåt som sen ska diskas... och att köpa pommes ute blir ju svindyrt sett till vad det kostar att köpa ett paket frysta sådana (med svensk potatis dessutom) i affären.

Hoppas det inte gör något att jag klampar in och ber om lite tips/råd? Har kikat på en Philips NA221 då de verkar få bra betyg i tester/recensioner, och sen köpa till "skålar" av bakpapper (för att underlätta rengöring) och även en sprayflaska för att få lite olja på pommesen så de inte blir snustorra.

Andra rekommendationer? Vilken olja kör ni till pommes, om någon? Hur blir de? Hur ofta behöver man skaka om för att det inte ska bli ojämnt? Temp/tid-förslag o.s.v.?

Går lite off-topic (sorry!), men har man induktionssspis är det superenkelt att fritera (och då behövs ej airfryer). För en portion räcker några centimeter billig rapsolja i lagom stor kastrull, en termometer. I med pommes, sätt spis på hög temp (dämpa spisen vid 180 grader), ta upp med hålslev när färgen är bra och lägg i durkslag. Klart!

När oljan svalnat silar man ner den i glasburk, sätter på lock och fryser. Håller ett halvår.

Man måste ha koll på temp hela tiden förstås pga brandrisk. Ha tättslutande lock eller brandfilt intill om nåt går fel, men har man bara koll så är det lugnt. Börjar oljan ryka är det för varmt, stäng av spisen och håll ett öga på oljan. Andra spisar kan funka, men är svårare pga ofta lägre effekt och mycket, mycket långsammare uppvärmning/avkylning. Rekommenderas ej.

Skrivet av redruM:

Jag tycker att pommes från Aviko blir bäst. Föredrar utan olja, det har blivit ganska soggigt snabbt annars. Skakar om efter hälften av tiden, gör gärna små batcher!

200 grader i 10 minuter ge och ta beroende på vilken typ av pommes du köper.

Lax är det som blivit allra bäst mot annan tillagningsmetod!

Avikos pommes frites är riktigt bra. Jag har sluta göra pommes själv sen jag upptäckte dem.

signatur
Medlem

Offtopic
Glöm inte stänga av fläkten om ni friterar i olja...
Var rädda om er i värmen🌞

Releasehästryttare
Skrivet av Hanzo:

Hur lång tid tar det att värma upp en Airfryer till 200 grader eller så då?

air fryern tar 3 minuter att komma upp i 200c
min ugn tar 40 minuter att komma upp i samma

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Går lite off-topic (sorry!), men har man induktionssspis är det superenkelt att fritera (och då behövs ej airfryer). För en portion räcker några centimeter billig rapsolja i lagom stor kastrull, en termometer. I med pommes, sätt spis på hög temp (dämpa spisen vid 180 grader), ta upp med hålslev när färgen är bra och lägg i durkslag. Klart!

När oljan svalnat silar man ner den i glasburk, sätter på lock och fryser. Håller ett halvår.

Man måste ha koll på temp hela tiden förstås pga brandrisk. Ha tättslutande lock eller brandfilt intill om nåt går fel, men har man bara koll så är det lugnt. Börjar oljan ryka är det för varmt, stäng av spisen och håll ett öga på oljan. Andra spisar kan funka, men är svårare pga ofta lägre effekt och mycket, mycket långsammare uppvärmning/avkylning. Rekommenderas ej.

Avikos pommes frites är riktigt bra. Jag har sluta göra pommes själv sen jag upptäckte dem.

Tack för tipset. Är nog inget jag kommer ge mig på, men det är alltid kul att få lite idéer och uppslag.

Och japp, oljebränder är verkligen inget att leka med - gått ett par kurser i taktisk släckteknik som involverar bl.a. bränder i olja.
Hoppas verkligen alla som tänker tanken att fritera lyder råden att ha brandfilt och/eller lämplig släckare nära till hands, och också vara mentalt förberedd på rejäla eldklot om något skiter sig. Förhoppningsvis gör det aldrig det. Har dock en släkting som fick ett totalt nedsotat kök och lättare brännskador efter att ha kombinerat olja och vatten, det är inte helt ovanligt heller.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Devan:

air fryern tar 3 minuter att komma upp i 200c
min ugn tar 40 minuter att komma upp i samma

Aj, 40 min!? Är din ugn stort som ett kylskåp mån tro? Det normala är väl 10-12 minuter?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Tack för tipset. Är nog inget jag kommer ge mig på, men det är alltid kul att få lite idéer och uppslag.

Och japp, oljebränder är verkligen inget att leka med - gått ett par kurser i taktisk släckteknik som involverar bl.a. bränder i olja.
Hoppas verkligen alla som tänker tanken att fritera lyder råden att ha brandfilt och/eller lämplig släckare nära till hands, och också vara mentalt förberedd på rejäla eldklot om något skiter sig. Förhoppningsvis gör det aldrig det. Har dock en släkting som fick ett totalt nedsotat kök och lättare brännskador efter att ha kombinerat olja och vatten, det är inte helt ovanligt heller.

Det är enkelt som sagt, bara man planerar och tänker sig för. (Aldrig vätska i varm olja, glömde jag säga.)

Otäckt för släktingen. Jag vet ingen som drabbats så, men gick i kockskola med en kille som blev blodförgiftad efter att han brände sig på oljan och hade foten i en hink vatten som kylning på natten. Det ska vi kanske inte lasta fritering i sig för, men man ska vara försiktig.

signatur
Medlem

Hålla koll på tid, brandrisk, böka med att lagra olja, variation från spis till spis, etc.

Inget bra sälj. 😅😎

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare
Skrivet av Hanzo:

Aj, 40 min!? Är din ugn stort som ett kylskåp mån tro? Det normala är väl 10-12 minuter?

Vet ej, men den är nog från 70 talet

Redaktör
Skrivet av Freakon:

Hålla koll på tid, brandrisk, böka med att lagra olja, variation från spis till spis, etc.

Inget bra sälj. 😅😎

Heh. Det är inte svårt att fritera pommes själv om intresset finns, är väl vad jag vill säga. Sparar dessutom pengar och plats. Och friterat är godare - punkt. 😃

signatur
Medlem

Jag tycker inte alls om airfryern min fru köpt åt mig. Den är stor och åbäkig och tar upp plats som jag hellre haft till annat. Dammet syns direkt på den blanka svarta plasten. Trots att det är en stor modell så ryms det inte tillräckligt med mat för en familj på fyra varav två små barn, man vill helst få mat över till matlåda/lunch dagen efter också.

Den enkla rengöringen är ju inte heller enklare än att lägga en plåt eller form från vanliga ugnen i diskmaskinen, och byttan från airfryern är så stor att den tar upp nästan hela nedervåningen i diskmaskinen.

Men en gång lagade jag kycklingklubbor i den som blev jäkligt goda.

Medlem

Heh. Det är inte svårt att fritera pommes själv om intresset finns, är väl vad jag vill säga. Sparar dessutom pengar och plats. Och friterat är godare - punkt. 😃

Friterat är definitivt godare.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det är mycket snack om pommes, vad använder ni den annars till?

Är dock väldigt sugen på en själv.

Medlem

Själv gillar jag att använda den istället för mikron. När man värmer upp gårdagens rester eller liknande så bli maten betydligt godare i en airfryer än i mikron. Min har en ”reheat” funktion på kanske 5 minuter. Brukar räcka för det mesta. Annars är det bara att köra det igen. Tar lite längre tid än i mikron men blir betydligt godare, och snabbare än om man hade stoppat det i ugnen.
Tar några försök att lära sig ungefär hur länge olika saker ska vara i om man vill ha det optimalt, men det är värt det tycker jag.
Ingen livsviktig pryl, men är ett skönt komplement om man har plats. Har en Cosori på 6.4 liter.

Medlem

Jag har aldrig lyckats gjort något mer eller bättre i en airfryer än vad min varmluftsugn klarar av. Men visst, har man ingen ugn eller bara är en person så är väl en Airfryer mer effektiv. Får dock mycket ström för 1000-2000kr.
Pommes kör jag i riktig fritös.

Medlem

Jag själv älskar köra ägg i airfryer perfekt och går fort i princip alltid perfekt.

120grader i ca 12-15min.
Lägger bara ner lite ägg och kör men se till helst finns lite utrymme mellan dom.

Testpilot
Skrivet av Gertzy:

Vad blir fördelen? Att en kan tillaga typ pommes och kyckling samtidigt? Verkar gå rätt fort att tillaga var för sig så vet inte om det är värt de extra pengarna. Men verkar finnas här i Trollhättan så kanske kniper en där på Netonnet!

Ja, typ. Ska ge ett exempel.

I fack 1 så slänger jag ner pommes, ställer in den på 12 minuter "max crisp", dvs ~230 grader.
I fack 2 lägger jag ner en panerad fisk, ställer in den på 14 minuter, "air fry", dvs ~200 grader.
Väljer sync och trycker igång. Då kör den fisken 2 minuter innan den startar pommes, och håller de olika temperaturerna i de olika facken

Medan kan jag då fixa en sallad, eller göra en sås utan att behöva bry mig om att dubbelkolla något eller riskera att något blir bränt eller dylikt. Vända på fisken i fack 2 och skaka om pommesen i fack 1 vid tillfälle.

Men, visst det går absolut att sköta allt med ett stort fack eller med vanlig varmluftsugn som en del säger, beroende på hur mycket handpåläggning man vill göra. Allt beror på preferens och vad man tänker använda den till, som det brukar vara med teknik. Vissa tycker att en robotdammsugare är fullständigt onödigt, medan andra älskar den. Så, oavsett vad folk säger i den här tråden så fundera på vad du vill göra och köp (eller inte köp) en därefter.

För övrigt så häromdagen tinade jag korvbröd på 2 minuter t.ex. En annan fördel är att behållarna är mindre så de är enklare att rengöra/tar mindre plats i diskmaskinen.

Testpilot
Skrivet av DeadMeat1234:

Det är mycket snack om pommes, vad använder ni den annars till?

Är dock väldigt sugen på en själv.

Lax, panerad fisk, kyckling, vårrullar, uppvärmning/återvärmning främst. Har även "dehydrate" på min som jag tänkte prova göra beef jerky någon gång. Även ett "bake" läge som jag är nyfiken på att prova.

Men, som du säger. Som jag förstår så är det pommes som är den huvudsakliga användningen. Att få godare pommes än i ugn och nyttigare samt enklare än i fritös. Även slippa frityrstanken för oss som bor i lägenhet och inte kan använda fritösen utomhus. Skulle gärna ha en riktig fritös med automatisk oljefiltrering, men efter en användning skulle det stinka i lägenheten i flera dagar.

Medlem

Nyfiken på airfryer.
Är det någon som har erfarenhet av bakning i en sådan? Är alltid inne på snabbare, jämnare och nyttigare bakning men bibehållen smak liksom.

Tänkte tex på churros, donuts eller muffins mm vad har folket bakat och hur blev det?
Jag har gjort donuts tex på kastrull med rapsolja förr men har lite för stor respekt till oljebränder för att göra det för ofta.
Dessutom kanske mindre olja krävs till en airfryer = nyttigare, eller?

Och om man har erfarenhet av bakning, vad för storlek på fryern kör ni? Dubbla eller enkla boxar osv?

Medlem

Chopped Krämig Sweet Chili Chicken Wrap

https://vimeo.com/1110530316

Provade göra denna i Airfryer (fast hade den upptinade kycklingfilén på 13 minuter istället för 10 som i videon då jag är feg med kyckling). Hursomhelst - blev riktigt gott!

Pyttpanna funkar utmärkt i Air Fryer. Brukar köra Prime Patrol från Hemköp/Willyz.

Tillsammans med skivad Trinidad Scorpion kryddkorv, även det från Hemköp/Willyz.

Tar ca 7-10 minuter (180°) beroende på hur mycket man tänker tillaga.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, typ. Ska ge ett exempel.

I fack 1 så slänger jag ner pommes, ställer in den på 12 minuter "max crisp", dvs ~230 grader.
I fack 2 lägger jag ner en panerad fisk, ställer in den på 14 minuter, "air fry", dvs ~200 grader.
Väljer sync och trycker igång. Då kör den fisken 2 minuter innan den startar pommes, och håller de olika temperaturerna i de olika facken

Medan kan jag då fixa en sallad, eller göra en sås utan att behöva bry mig om att dubbelkolla något eller riskera att något blir bränt eller dylikt. Vända på fisken i fack 2 och skaka om pommesen i fack 1 vid tillfälle.

Men, visst det går absolut att sköta allt med ett stort fack eller med vanlig varmluftsugn som en del säger, beroende på hur mycket handpåläggning man vill göra. Allt beror på preferens och vad man tänker använda den till, som det brukar vara med teknik. Vissa tycker att en robotdammsugare är fullständigt onödigt, medan andra älskar den. Så, oavsett vad folk säger i den här tråden så fundera på vad du vill göra och köp (eller inte köp) en därefter.

För övrigt så häromdagen tinade jag korvbröd på 2 minuter t.ex. En annan fördel är att behållarna är mindre så de är enklare att rengöra/tar mindre plats i diskmaskinen.

Oh, tack för utvecklat svar. Det låter ju faktiskt rätt fantastiskt! Tidsanpassningen så en inte behöver tänka på det själv bara sig känns ju jättebra! Kanske köper en sådan med dubbel i alla fall, kan nog vara värt de extra kosingarna. Då stressar jag inte med ett sådant köp utan prioriterar Switch 2 först!

Medlem

Som hemmajobbare så är airfryern fantastisk. Den gör ugnens jobb, fast snabbare.

Min defaultlunch är att slänga in lite random grönsaker så som förkokta rödbetor, champinjoner, zucchini, morötter, potatis, småtomater, paprika osv osv. 12 minuter på 205c. Sprayar på lite avocadoolja (varför avocado? ingen aning!) och lite salt.

Under dom 12 minuterna steker jag ofta på nån köttabit.

Klart. God och enkel mat på 15 minuter end-to-end.

Medlem

och som folk nämnt. Aviko. Jävla bra pommes. Brukar inte tillsätta någon olja men dom blir bra ändå.

Testpilot
Skrivet av Gertzy:

Oh, tack för utvecklat svar. Det låter ju faktiskt rätt fantastiskt! Tidsanpassningen så en inte behöver tänka på det själv bara sig känns ju jättebra! Kanske köper en sådan med dubbel i alla fall, kan nog vara värt de extra kosingarna. Då stressar jag inte med ett sådant köp utan prioriterar Switch 2 först!

MEN. Det negativa är ju att det är två små. Flera har påpekat innan "köp inte för liten" och jag måste erkänna att min lider lite av det problemet. Om vi återgår till pommes, så är det liten yta att ha pommesen på vilket gör att det enkelt blir så att det inte blir någon luft mellan pommesen och de blir inte så bra som hade blivit om de haft möjlighet att ligga mer separerat i en större airfryer. För en person så fungerar det absolut, kanske två men fler än så vette fan.

Testpilot

Minut 0: Direkt från frysen. lite olja, Herbamare kryddsalt + citronpeppar

Minut 7: Sidbyte och kryddning

Minut 14: Klar!

Medlem
Skrivet av Shadee:

MEN. Det negativa är ju att det är två små. Flera har påpekat innan "köp inte för liten" och jag måste erkänna att min lider lite av det problemet. Om vi återgår till pommes, så är det liten yta att ha pommesen på vilket gör att det enkelt blir så att det inte blir någon luft mellan pommesen och de blir inte så bra som hade blivit om de haft möjlighet att ligga mer separerat i en större airfryer. För en person så fungerar det absolut, kanske två men fler än så vette fan.

Jag lagar bara mat åt mig själv så låter inte som det är ett problem

Medlem
Skrivet av robbis:

Tips Billys panpizza 7 minuter på full patte... Krispigt god. Inte soggy och friterad ost som i micron efter 2 min.

Har inte käkat Billys på säkert 15 år men nu var jag tvungen att testa i airfryern. Blev överraskande bra, krispig som du skriver. Jag fick dock köra två stycken i 9 min istället för 7!

signatur

Burn in the light.

Medlem

Att tillaga okokta ägg använder jag den till hela tiden, har slutat med att koka ägg i vatten helt.

135 grader i 14 minuter så blir de perfekt, sen ner med äggen i ett kallt vattenbad.

123
Skriv svar