What grinds my gears!

Medlem

Att inte bli lyssnad på/kastad fram och tillbaka mellan vårdinstanser. :/
"Men det där får du söka vård för akut" -> kontaktar akuten -> "nej, det får du ta med din vårdcentral". Sigh.
Att behöva vara frisk för att orka vara sjuk är tröttsamt.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tågresenärer som inte respekterar regler. Varken skrivna eller oskrivna.
Lämna förihelvete tyst avdelning om du ska prata i mobilen och låt den inte spela acdc i 2 minuter innan du svarar.
Sen får människor gärna ta med sig soppåsen om de kliver av på en mellanstation, ingen vill sitta bredvid din tömda snusslask och halvätna curry.

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Folk som inte använder ringklockan på cykeln när de kommer bakom en.. precis som att dom förutsätter att man skall gå helt spikrakt. Och om du inte har klocka, ropa då ”pling pling”.

Det är lag på att ha ringklocka, läste jag nånstans.
Instämmer i vad du säger.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Folk som inte skapar en egen uppfattning utan bara återupprepar andras åsikter, ofta ifrån ”influencers”/youtubers/etc, ofta ordagrant dessutom.
När man försöker argumentera eller gå djupare på åsikterna med följdfrågor blir det tyst eller så får man en etikett på sig i form av politiskt tillhörighet.

Korrekt men åsikterna kan lika gärna komma från nyhetskanaler och tidningar, speciellt bland de lite äldre. Folk har väl inte tid eller energi att ta in nyheter och åsikter från alla möjliga håll. Inte jag heller men jag har åtminstone vett att hålla käft om saker jag inte har koll på när det gäller politik.

Det värsta med att vara tillbaka på arbetet är alla självutnämnda experter på exempelvis amerikansk politik som jag arbetar med.

Releasehästryttare
Skrivet av PeTTs0n:

Är det Way Out West du tänker på?

Miljöförvaltningen (eller primärt själva evenemanget/arrangören egentligen, ofta lättare sagt än gjort) - men det lär du få göra i efterhand då de i princip inte går att nå på sommaren överhuvudtaget. :/ Och de fick väl en del kritik för att de inte gjorde en enda mätning (paywalls) av ljudnivå på evenemang förra året...

Kan ju kontakta växeln och se om de har någon som kan ta det vidare, men även de öppnar först på måndag.

Är det på riktigt fara för egendom eller hälsa är det ju 112 som gäller, annars kan du teoretiskt kontakta PKC (114 14) och se om de kan göra något med stöd av ordningslagen.

Nu är det igång i år igen, verkar som de kör till 23 idag och 00 på fredag och lördag, att de får störa så här på nattetid är helt sjuk!

https://www.wayoutwest.se/schedule/

Kan man ta reda på vilka människor som är ansvariga och kan det vara värt att klaga till typ GP .. ?

Medlem
Skrivet av Devan:

Nu är det igång i år igen, verkar som de kör till 23 idag och 00 på fredag och lördag, att de får störa så här på nattetid är helt sjuk!

https://www.wayoutwest.se/schedule/

Kan man ta reda på vilka människor som är ansvariga och kan det vara värt att klaga till typ GP .. ?

Japp, bra kalas i år igen - biljetterna gick åt fort trots en skyhög prislapp.

Luger är det som anordnar, en del av Live Nation. (Något de inte skyltar särskilt öppet med, nämns ingenting om det på deras "om"-sida. Sånt är alltid vackert. Säger sig vara ansvarstagande*, men transparens är tydligen inte en del av det.)

Så om du inte får något gehör från miljöförvaltningen... lycka till. Live Nation lär säkert vara lyhörda. (Läs: totalt skita i eventuell kritik.)

*Du kan ju försöka hänvisa till det de själva skriver på sin om-sida, om du tar kontakt med dem:
"Social hållbarhet – att ha alla intressenter i åtanke i alla aspekter av festivalen. Ta hänsyn så att medarbetare, besökare, leverantörer, partners och artister mår bra i och runt Way Out West, samt ta hänsyn till Göteborgs stad och dess invånare som alla berörs av festivalens närvaro på olika sätt."

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Köpte en ny mobil. Flyttar över allt. Inga problem med undantag för BankID. Okej, försårligt att ett nytt måste skapas. Kommer så långt att man måste verifiera sig med pass eller nationellt ID. Känner inte igen detta sen tidigare, men visst. Tar fram passet. Funkar bra fram tills dess data är läst och nekat, då passet gått ut. Okej, tar fram mina tre ID-kort (körkortet + två från jobbet). Inget av dom är nationellt ID-kort. Kan inte heller identifiera mig med mitt gamla mobila BankID. Har alltså fem sätt att identifera mig på (ett förvisso utgånget) men det är inte gott nog.

Går till närmsta bank för att få hjälp med detta. Ska tydligen gå snabbt och vara enkelt. Tills dom kommer på att jag inte är kund på banken och trots bägge banker är under "Sparbanken" så är det här en lokal avart av något slag som inte är kopplat till samma system som min första bank. Jag nekas alltså än en gång.

Så jag har inget fortfarande inget nytt BankID. Ska svara på ett meddelande på tradera på nya telefonen. När jag trycker på skicka så blir jag ombed att verifiera mig. Med BankID.

Skjut mig.

Farsan har också köpt en ny mobil. Men vägrar att själv sätta igång överföringen mellan mobilerna, för han tror han inte kan. Så jag måste hjälpa honom med det. Trots att det bara är att klicka sig igenom processen...

Sen ingick en jävla glassmaskin när han skaffa telefonen. Så den måste jag också hjälpa honom att beställa. Hela processen luktar bonnfångeri. För att få glassmaskinen måste man registrera sig på en annan sida och sen skanna ett kvitto med specifika attribut och sedan beställa. Hela sidan känns amatörbyggd. Att fixa inskanningen av kvittot har tagit fyra dagar. Ingen fysisk spec med i leveransen, sidan vägrar läsa in en skärmdump och vägrar känna igen bilder man tar digital faktura. På det en farsa som inte har koll på något men som vägrar ge sig och tror att jag ska kunna fixa allt.

Varför ingår ens en glassmaskin vid ett telefonköp?

signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Köpte en ny mobil. Flyttar över allt. Inga problem med undantag för BankID. Okej, försårligt att ett nytt måste skapas. Kommer så långt att man måste verifiera sig med pass eller nationellt ID. Känner inte igen detta sen tidigare, men visst. Tar fram passet. Funkar bra fram tills dess data är läst och nekat, då passet gått ut. Okej, tar fram mina tre ID-kort (körkortet + två från jobbet). Inget av dom är nationellt ID-kort. Kan inte heller identifiera mig med mitt gamla mobila BankID. Har alltså fem sätt att identifera mig på (ett förvisso utgånget) men det är inte gott nog.

Går till närmsta bank för att få hjälp med detta. Ska tydligen gå snabbt och vara enkelt. Tills dom kommer på att jag inte är kund på banken och trots bägge banker är under "Sparbanken" så är det här en lokal avart av något slag som inte är kopplat till samma system som min första bank. Jag nekas alltså än en gång.

Så jag har inget fortfarande inget nytt BankID. Ska svara på ett meddelande på tradera på nya telefonen. När jag trycker på skicka så blir jag ombed att verifiera mig. Med BankID.

Skjut mig.

Farsan har också köpt en ny mobil. Men vägrar att själv sätta igång överföringen mellan mobilerna, för han tror han inte kan. Så jag måste hjälpa honom med det. Trots att det bara är att klicka sig igenom processen...

Sen ingick en jävla glassmaskin när han skaffa telefonen. Så den måste jag också hjälpa honom att beställa. Hela processen luktar bonnfångeri. För att få glassmaskinen måste man registrera sig på en annan sida och sen skanna ett kvitto med specifika attribut och sedan beställa. Hela sidan känns amatörbyggd. Att fixa inskanningen av kvittot har tagit fyra dagar. Ingen fysisk spec med i leveransen, sidan vägrar läsa in en skärmdump och vägrar känna igen bilder man tar digital faktura. På det en farsa som inte har koll på något men som vägrar ge sig och tror att jag ska kunna fixa allt.

Amen! Det blir såhär när det finns personer som hela tiden försöker sig på bedrägerier. De blir fler och fler och skickligare. Samtliga blir drabbade tyvärr, hängslen och livrem som gäller. Jag minns för nåt år sen Samsung hade en kampanj. Köp soundbar och tv ihop (det senaste), få rabatt och en valfri teknikpryl. Jaha, trevligt tänkte jag. Ja bara det att få ut den här prylen som kostade några tusenlappar var ett helvete. Skriv en recension, fota skicka med. Ta kopia på kvitto. Ta serienummer på soundbar och tv. Vänta på att din recension ska bli godkänd. Om du skött detta inom en viss tid och krav så fick du äntligen din pryl, 3 månader efter. Hur många orkar göra denna process? Systemet knows how its done.

Medlem

Skjut mig.

Har du kvar din gamla telefon SKA man kunna "föra över det" / beställa till den nya, via den gamla.
Har gjort det två gånger och har än så länge duckat ID-korts-tjafset.
Vet inte vilken bank du har, alla är olika gissar jag.

Men här är saxat från Swedbank t.ex:
"Om du redan har ett Mobilt BankID som du har åtkomst till. Till exempel i din gamla mobil eller på en surfplatta. Då kan du använda det för att skaffa ett nytt. Gör så här:
Öppna Swedbank Privat-appen i din gamla mobil
Tryck på Fler alternativ och cookies på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in
När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet
När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil, tryck på "Skanna QR-kod" och skanna av genom att rikta kameran mot QR-koden. När den är klar skickas du automatiskt vidare
Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!
Det är viktigt att spärra ditt gamla BankID om du inte längre ska använda det."

Medlem

Det där är nog något din far borde ha frågat sig innan han köpte telefonen.
Övertygade föräldrarna för ett tag sig att låta mig och mina bröder kolla igenom den typen av köp och erbjudanden. Är lite jobbigt ibland men man slipper allt sånt där som är designat för att lura folk.

Skrivet av Razken:

Har du kvar din gamla telefon SKA man kunna "föra över det" / beställa till den nya, via den gamla.
Har gjort det två gånger och har än så länge duckat ID-korts-tjafset.
Vet inte vilken bank du har, alla är olika gissar jag.

Stort tack! Det funka faktiskt!

Måste helt enkelt börjat i fel ände och försökte skapa BankID på nya telefonen. Vilket tydligen inte gick.

Skönt att kunna pensionera den gamla och den inte behöver leva vidare som en "digipass".:D

signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Releasehästryttare

Va och handlade i morse och funderade på att köpa denna

men ..

Det står inte på paketen om den innehåller koffein eller ej, hade ej heller telefonen med mig så jag kunde kolla på deras hemsida.

Tycker att en sådan viktig grej borde stå på paketet.

https://www.oddlygood.com/se/produkter/oddlygood-iskaffe-cara...

Medlem

När ingen revivar i BF6. 😆

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Releasehästryttare

Nu behöver man åldersverifiera sig som Svensk på X om man vill ha tillgång till snusk..

Releasehästryttare
Är jobbigt paranoid när det gäller en sak

Mitt blåtand är skräp, jag vill kunna ha telefonen i byxorna och lyssna med hörlurar men det bara sprakar så jag måste hålla den i handen och det gör att jag hela tiden tror att någon skall rycka den ur handen på mig och springa iväg, är jag ensam om detta fenomenet?

Medlem
Skrivet av Devan:

Mitt blåtand är skräp, jag vill kunna ha telefonen i byxorna och lyssna med hörlurar men det bara sprakar så jag måste hålla den i handen och det gör att jag hela tiden tror att någon skall rycka den ur handen på mig och springa iväg, är jag ensam om detta fenomenet?

Prova att vända din telefon uppochner när den är i fickan. Ibland kan det vara så att antennen för blåtand sitter i botten eller toppen och då kan en vändning på telefonen lösa problemet.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Releasehästryttare
Skrivet av Sarato:

Prova att vända din telefon uppochner när den är i fickan. Ibland kan det vara så att antennen för blåtand sitter i botten eller toppen och då kan en vändning på telefonen lösa problemet.

Har testat allt, ända som funkar är att hålla den.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har testat allt, ända som funkar är att hålla den.

Vad är det för en telefon?

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Releasehästryttare
Skrivet av Sarato:

Vad är det för en telefon?

Oneplus nord

Medlem
Skrivet av Devan:

Oneplus nord

Kunde nästan gissa mig till att det var OnePlus, då jag hade exakt samma problem med min OP6.
Hade även massa konstigheter med anslutningen på portabla BT högtalare, som inte anslöt ordentligt eller fortsatte att spela musik ur örondelen på telefonen vid samtal.

Fick anledning att skaffa ny lur förra året när kameran helt slutade att fungera och då försvann även alla tidigare problem med bluetooth.
Så, jag kan nästan lova att det är telefonen som är boven.

Releasehästryttare
Skrivet av Razken:

Kunde nästan gissa mig till att det var OnePlus, då jag hade exakt samma problem med min OP6.
Hade även massa konstigheter med anslutningen på portabla BT högtalare, som inte anslöt ordentligt eller fortsatte att spela musik ur örondelen på telefonen vid samtal.

Fick anledning att skaffa ny lur förra året när kameran helt slutade att fungera och då försvann även alla tidigare problem med bluetooth.

Planen är att byta snart, har dock svårt att hitta en som jag gillar, just nu lutar det mot en Honor.

Medlem

Är ju värt en diskussion om alla dessa satans segelbåtar. Broöppning var och varannan minut för att idioter ska glida runt i segelbåtar utan segel; Skaffa en vanlig jävla båt om ni inte tänkt använda segel. Borde lagstadgas att masten ska kunna fällas ihop så att inte hela samhället behöver stanna för att någon kräftröd tjockis vill larpa att de har en fot inne i seglingskulturen.

Medlem
Skrivet av Devan:

Oneplus nord

Skrivet av Razken:

Huh. Tur att problemet inte verkar finnas på fruns OP11.

Skriv svar