SpaceXs Starship-tester đ
Nice! Starship landade dÀr den skulle och belly flop-manövern i dagsljus var grym! Synd att de inte försökte fÄnga boostern idag. SÄg ut som den funkade bra Àven dÀr i vattenlandningen. Tyckte vÀndningen sÄg lite mysko ut efter separationen, kanske hade för smÄ marginaler efter det för att vÄga sig pÄ en fÄngst.
Vafan, det small ju bra mycket mindre Ă€n vĂ€ntat! đ
De har fÄtt de dÀr kolosserna att tÄla ganska mycket stryk, varken boostern eller Starship exploderade ju efter att de vÀlte ned i vattnet den hÀr gÄngen!
JodÄ, boostern exploderade efter den vÀlte.
JodÄ, boostern exploderade efter den vÀlte.
Inte i nÀrheten av katastrofalt - den lÄg i ett förhÄllandevis intakt stycke och guppade ganska fint efterÄt. Mindre explosioner förekom dock bÄde pÄ booster och skepp, sÄ jag kanske skulle sagt RUD i stÀllet, för det blev det ingen för varken booster eller skepp. ^^ Everyday Astronaut följde den med egen kamera under hela livesÀndningen, och ingen FTS triggades sÄ sent som T+1 timme i alla fall (och precis nÀr jag skrev det var det lite mindre explosioner ombord pÄ boostern, men Àven de var smÄ i sammanhanget - vid T+1hr 22min):
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ugh, Aftonbladets rubrik fÄr mig att krÀkas
Ja fy fan, snacka om den skevaste möjliga vinklingen av testflygningen. Och sen att försöka göra hela grejen om "Musk och Trump", istÀllet för de 13000+ fantastiska mÀnniskor som investerat blod svett och tÄrar i projektet, som desstom ser pÄ testflygningen som allt annat Àn nÄgon form av misslyckande.
Allt fungerande som förvÀntat, inom uppdragets kriterier.
Kommentatorerna pÄ SpaceX pÄpekade redan tidigt under flygningen, att de enbart skulle försöka fÄnga boostern med tornet, om omstÀndigheterna var 100% perfekt, vilket de inte var. SÄ för bÄde allmÀnhetens och personalens sÀkerhet sÄ bestÀmde man sig för en vattenlandning med boostern, istÀllet.
"Kraschade i havet" gjorde varken boostern eller sjÀlva rymdskeppet.
Nice! Starship landade dÀr den skulle och belly flop-manövern i dagsljus var grym! Synd att de inte försökte fÄnga boostern idag. SÄg ut som den funkade bra Àven dÀr i vattenlandningen. Tyckte vÀndningen sÄg lite mysko ut efter separationen, kanske hade för smÄ marginaler efter det för att vÄga sig pÄ en fÄngst.
Boostern skötte sig bra, det var tornet som inte var i skick för landning.
Rastaration @ PSN & Twitch
MĂ„ste ju sĂ€ga att vad lugnt och fint starship presterade. Tidigare var ju ett vrĂ„lande inferno nĂ€r det vĂ€l var i atmosfĂ€ren, denna gĂ„ngen sĂ„ var det lite varmt en liten stund sen dalade skeppet ned sĂ„ fint och kontrollerat. Helt klart sĂ„ har deras förbĂ€ttringar gjort skillnad đ
Boostern skötte sig bra, det var tornet som inte var i skick för landning.
Ja, jag lĂ€ste det nu pĂ„ morgonen. Ăverraskande, dĂ„ de ropade ut i liveströmmen att tornet hade go for catch.
Ja fy fan, snacka om den skevaste möjliga vinklingen av testflygningen. Och sen att försöka göra hela grejen om "Musk och Trump", istÀllet för de 13000+ fantastiska mÀnniskor som investerat blod svett och tÄrar i projektet, som desstom ser pÄ testflygningen som allt annat Àn nÄgon form av misslyckande.
Kommentatorerna pÄ SpaceX pÄpekade redan tidigt under flygningen, att de enbart skulle försöka fÄnga boostern med tornet, om omstÀndigheterna var 100% perfekt, vilket de inte var. SÄ för bÄde allmÀnhetens och personalens sÀkerhet sÄ bestÀmde man sig för en vattenlandning med boostern, istÀllet.
Ja, det Ă€r helt okej att tycka illa om en chef (kĂ€nns liksom inte helt ovanligt att mĂ„nga Ă€ven pĂ„ sina egna arbetsplatser gör heller đ ), men varför de överhuvudtaget blandar in herr T Ă€r bara onödigt. Starship i sig Ă€r inget statligt/federalt projekt, och Ă€ven om sĂ„ vore Ă€r T inte president Ă€n.
Och nĂ€r man benĂ€mner det "fiasko" förstĂ„r man uppenbarligen ungefĂ€r ingenting om testmetodik, inte minst den hyfsat aggressiva sĂ„dana som SpaceX anvĂ€nder sig av. Riktigt uselt, Ă€ven för Aftonblaskan. Kallar de Tesla för "Musk-bilar" ocksĂ„? đ Det blir ju bara löjligt. Visst, som chef har han ansvar och förtjĂ€nar potentiellt ocksĂ„ en hel del kritik för det han gör/ansvarar för, och/eller annat han pysslar med pĂ„ annat hĂ„ll, men att likstĂ€lla honom med ett gigantiskt företag? Nej.
Precisionen och mjukheten bĂ„de Booster och Starship lyckades sĂ„ vĂ€l flyga som mjuklanda med Ă€r otroligt imponerande - det Ă€r bisarrt stora farkoster vi pratar om, lĂ„ngt mycket större Ă€n nĂ„gon annan raket som nĂ„gonsin flugit. Ăn mindre landat...
Och nu har SpaceX lagt upp en sammanfattning av den förra testflygningen (inför nÀsta, kallad IFT-7, som Àr tÀnkt att Àga rum frÄn klockan 23:00 svensk tid 10 januari (eller rÀttare sagt inte tidigare Àn, aka NET), fönstret brukar vara 30-60min för dessa testflygningar, har inte kollat upp hur lÄngt det Àr för specifikt IFT-7):
Visar ocksÄ att bÄde Booster och Starship landade (och dÀrefter vÀlte) imponerande mjukt i vattnet, absolut inga katastrofala explosioner att tala om. Boostern visas inte sÄ mycket i det hÀr klippet, men den gÄr dÀremot att se i EverydayAstronauts livestream jag lÀnkade ovan, Starship dÀremot visas nÀr den ligger horisontellt och guppar till synes intakt. FörÀndringarna frÄn IFT-6 i klippet till IFT-7 som ska Àga rum inom kort inkluderar bland annat en uppgraderad Starship-farkost ("block 2").
Och med facit frÄn dagen har det varit ett par dygn med mycket intressant rymdaktivitet, frÄn en liten faluröd stuga som flög upp mot mÄnen hÀromdagen till Blue Origins New Glenn som gjorde sin första flygning i morse (spola fram till 1:50:00 i videon ungefÀr):
Till skillnad frÄn Blue Origin (som förlorade sitt första steg, det andra verkar ha gÄtt bra men BO delger inte var det planerade ÄterintrÀdet skulle Àga rum) gick SpaceX Starships sjunde test *riktigt* bra för första steget/bÀrraketen, mindre bra för andra steget/farkosten:
Det blev ett tÀmligen spektakulÀrt "fyrverkeri" över Karibien.
Det Àr nÄgot speciellt med att se en raket landa med mekaniska armar som omfamnar den
Ryzen 7 Gökboet Edition med grĂ€ddvisp och kĂ€nsloregulator, Sapphire PĂLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig KattpĂ€ls Limited Edition med sjĂ€lvvĂ€rmande moduler
Snark, Thunderf00t gör en video i veckan om hur mycket han hatar SpaceX och Musk. Vad han tycker Àr irrelevant.
Snark, Thunderf00t gör en video i veckan om hur mycket han hatar SpaceX och Musk. Vad han tycker Àr irrelevant.
HÄller med till 100% om att han fokuserar för mycket pÄ musk, saknar hans andra videor dÀr han gör experiment.
För ca ett Är sen sÄ slÀppte han en video dÀr han sa att elon skulle bli bankrutt inom 3-5 Är och nu Àr det snarare sÄ att elon blir första trillionÀren i vÀrden.
Eller hur... De sitter pÄ redaktionen och hoppas det ska gÄ Ät helvete. Noll hÀnsyn till alla de otroliga ingenjörer som gör detta möjligt.
NÀsta flygning Àr planerad till söndag. Man kommer inte fÄnga raketen utan man kommer landa den i havet den hÀr gÄngen.
SpaceX-fantast, och Tesla-nörd. Ni hittar mig i SpaceX-trÄden.
*Jag skriver detta meddelande via Starlink*
https://www.spacex.com/launches/starship-flight-10
3,5 timma kvar till nĂ€sta uppskjutning!đ
Synd att de valde sÄ jobbig tid. Mitt i natten! Mitt i arbetsveckan! NÀe, SpaceX sÄ kan ni ju inte hÄlla pÄ!
För min del, fÄr den hÀr uppskjutningen gÀrna bli Scrubbed. GÀrna till helgen och nÄgon tid man kan vara vaken och se direktsÀnt.
TÀnk att hÄlla sig vaken till 01:30 och sen höra: Scrubbed!
âA man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]
MĂ„ste sĂ€ga att "pez-dispensern" ser bra mycket muppigare ut Ă€n vad jag vĂ€ntade mig. đ
Men ingenjörskonsten som krÀvs för att ta fram allt det hÀr... hatten av till alla tusentals personer som varit, och Àr, en del av det.
Borde gÄ att kolla i efterhand pÄ YT hos bl.a. EverydayAstronaut:
Det ser ut som raketen kom ivÀg ÀndÄ! Kul! FÄr kolla ikvÀll sen!
âA man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]