Battlefield 6 saknar ray-tracing – prestanda viktigare

Medlem

Raytracing/path tracing sätter väldigt höga kvar på utvecklarna att få till prestandan,t.ex. som i senaste Doom. Annars blir det bara ghosting/reconstruction grynfest. Men BF6 tycker jag klarar sig fint utan ändå.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Så mord i filmer är inget för dig hör jag.

Klart man vill ha realism annars hade vi kunnat stanna kvar på 16 bit.

RT är viktigt, det är de moderna inom grafik, de som klagar sitter antagligen på konsol eller trötta grafikkort.

"Så mord i filmer" är någonting som utförs av någon annan än dig, och finns ofta i manus just för att det ska vara obehagligt.
Just saying.

Medlem

RT känns viktigare i spel där man hinner stanna upp och njuta av det, som Witcher 3, inte i snabba spel där man knappt hinner hålla sig vid liv.

All grafiskt jolm för maximal realism och sen är ett rosa hårkors det första applicerar.

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Medlem

Jag har nog aldrig sett ett raytracing spel som ser imponerande ut. Fullt av visuella artefakt och förföljs av dålig prestanda. Även ifrån Nvidias egna 5090 presentation så såg det förskräckligt ut; gitter, flimmer och korta lod för skuggor i Cyberpunk.
Det kan bli framtiden, men vi är inte där än, och tekniken har sålts i över 6 år nu. Det är en gimmick. Det behövs stora innovationer på mjukvarusidan.

Medlem

Kanske inte specifikt BF utan rent generellt har jag börjat stänga av RT förutom reflektioner. Tycker också att GI på rätt sätt görs väldigt bra med RT, likt Indy Jones.

Spiderman 2 tex har massor av RT men drar egentligen bara nytta av reflektioner precis som konsolversionen. Det är ju också ett problem eftersom spel ofta görs med konsol i åtanke så läggs inga resurser på RT mer än de enklare varianterna.

Medlem
Skrivet av andreasanders:

Jo då, ray tracing var ett viktigt steg i modern spelutveckling. Att du personligen inte tycker om det eller har ett grafikkort som inte orkar dra lasset är en annan femma. I snabba fps-spel kan det dock skippas så tycker BF6 gör helt rätt val här.

"Internet är bara en fluga!"

Trams

Medlem

problemet med ray tracing är ju hur mycket prestenda det drar tillskilland hur mycket grafik uppdatering det är.

om Ray Tracing nu bara tog ner ens FPS men 10 eller så tror jag inte folk skulle bry sig lika mycket, men nu är det så att om du inte har en top of the line GPU så blir oftast att du slår på RT och din FPS droppar 50-60fps i vissa spel. och när spel tvingar en att använda RT så är det som värst

Medlem
Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Dags att uppgradera grafikkort för dig med? Skämt åsido, tack för ditt utvecklande svar. Bidrar med mycket till tråden!

Varför skulle man spela bf6 om man inte ens försöker satsa på att ha en bra hög grafik. Då har ju redan Call of duty vunnit i år?

Medlem

Helt rätt. RT är fortfarande en gimmick som varken gör till eller från. Det kostar bara prestanda.

Medlem

Ni som säger att man inte ser något skillnad med RT på eller av, kan det vara dags för ett besök hos optikern.

signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus ROG Astral GeForce RTX™ 5080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem
Skrivet av Tjobb0:

Ni som säger att man inte ser något skillnad med RT på eller av, kan det vara dags för ett besök hos optikern.

Det är väl ingen här som säger att dem inte ser någon skillnad på Ray tracing på eller av?
De som inte vill ha det vill hellre ha bättre prestanda, Ray tracing är snyggt men det är inte värt prestandan man tappar i ett sånt spel som Battlefield.

Medlem
Skrivet av Tusske:

Fan vad skönt. Ray tracing är så jävla önidgt. Det ändra nästan ingenting man kan see med kostar så jävla mycket prestanda

Skrivet av Kiske:

Helt rätt. RT är fortfarande en gimmick som varken gör till eller från. Det kostar bara prestanda.

Skrivet av blackidus:

Det är väl ingen här som säger att dem inte ser någon skillnad på Ray tracing på eller av?
De som inte vill ha det vill hellre ha bättre prestanda, Ray tracing är snyggt men det är inte värt prestandan man tappar i ett sånt spel som Battlefield.

Nä det var kanske lite dåligt formulerat av mig.
Jag själv skulle inte ha användt RT i BF6 (multiplayer), men att säga att det är en "gimmick" eller att det inte gör någon skillnad för grafiken, tycker jag är konstigt, men men vi alla är olika : )

signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus ROG Astral GeForce RTX™ 5080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem
Skrivet av Tjobb0:

Jag hittar inte en enda kommentar som säger att man inte ser skillnad, däremot är vinsten i visuell kvalitet kontra hur mycket prestanda som krävs för att erbjuda det långt ifrån värt det, framförallt i en onlineshooter där varje extra bildruta man kan krama ur datorn räknas. Alla ser givetvis skillnad, men det betyder inte att det är värt kostnaden.

12
Skriv svar