Snabbkollen – Hur nöjd är du med Battlefield 6-lanseringen?

Robot
Snabbkollen – Hur nöjd är du med Battlefield 6-lanseringen?
Medlem

Om vi bara pratar tekniskt är jag nöjd med lanseringen. Inga större tekniska bekymmer eller spelförstörande buggar så här långt.

Jag har många åsikter om spelet i övrigt men det får bli i någon annan tråd.

Medlem

Riktigt bra lansering, inget att klaga på. Spelet i sig är för övrigt det bästa Battlefield sedan 3an, och det säger mycket.

Medlem

Rent funktionellt är jag helnöjd. Inte stött på några problem.

Men kartorna är riktigt kassa? Inte hittat någon jag klickar med. Alltså det är alldeles för forcerad flöde med tighta borders och chokes i attack/defend-modes. Det känns för trångt bara, i nästan alla kartor uppstår metro moments utan möjlighet för flankning.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Kanon, förutom ttd/ttk/nätkod som känns helt väck vissa matcher.

Medlem

Har inga klagomål, förutom nätkoden. Känns verkligen som Battlefield igen.

Medlem

Nätkod och pacing. Annars är det OK.

Medlem

Besviken! Jag kan inte spela för TPM 2.0 / Secure boot enable funkar inte, trots att jag läst massa dokument, kollat youtube instruktioner, följt alla instruktioner. Fick avinstallera och begära pengar tillbaka, man måste tydligen vara systemutvecklare för att få spela battlefield 6.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Besviken! Jag kan inte spela för TPM 2.0 / Secure boot enable funkar inte, trots att jag läst massa dokument, kollat youtube instruktioner, följt alla instruktioner. Fick avinstallera och begära pengar tillbaka, man måste tydligen vara systemutvecklare för att få spela battlefield 6.

Vad har du för cpu och moderkort? Är det aktiverat I bios?

signatur

Hoj: Ducati Streetfighter 848

PC: 9800X3D/ Noctua NH-D14/ Sapphire 9070 Pulse

Medlem

Jag är ganska nöjd men har rätt stora problem med ”rubberbanding” och synk. Eller det är vad jag kallar det för iallafall, vet inte var problemet ligger.

Jag har rätt stora problem att träffa motståndarna, visst är det till viss del ”skill issue” också haha men det är många fall där det är uppenbart att något är fel. Om det är min prestanda att jag redan är död utan att veta om det eller så skjuter jag med lösa skott.

Sen är det en hel del buggar med challanges och spawnande fordon. Spelare som åker runt på recon drönaren och tar sig upp på hustak de inte borde kunna va på tex. Det verkar ju också som folk farmar xp i särskilda custom bot servrar så de har högst level och alla vapen upplåsta, jag kan inte minnas att man kunnat få full xp i botmatcher i något spel tidigare så det känns orimligt.

Sen stör jag mig lite på många små kartor med mycket kaos där spelare ständigt är överallt. Så gärna lite större banor sen kanske sakta ner tempot lite för nu glider folk runt som det vore Cod eller Max Payne 😂

Geeks Gaming
Skrivet av HiRoller:

Kanon, förutom ttd/ttk/nätkod som känns helt väck vissa matcher.

Ooooh, detta håller jag med om. Det absolut största problemet jag har med spelet just nu 🤬

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Jag satt i flera timmar med det också. Jag klistrar in texten jag kommenterade i ett annat inlägg så kanske det hjälper i din situation. Och bara säg till om jag kan hjälpa dig att förklara mer ingående.

”Det var en jäkla procedur! I mitt fall tog det nog 2 timmar att lösa. Jag fick söka runt på YouTube och Reddit för alla lösningar.
Jag har ett gammalt moderkort från asus,rog strix z490-f gaming.

Först följde jag EA guiden men där fick jag gå genom allt för jag var undantaget i varje steg typ…

Msinfo berättade att min dator var för gammal och inte stöder secureboot.
Först fick jag uppdatera BIOS och försöka aktivera något som hette PTT under secureboot.
Det hjälpte inte utan då fick jag kolla min bootdisk som visade sig vara MBR vilket jag måste konvertera till GPT för det är en nyare standard. Detta gick ju givetvis inte när jag provade då det tydligen saknades en partition med bootfiler på samma disk. Så jag fick krympa min disk och skapa en bootpartition och sedan fungerade det att konvertera bootdisken till GPT. Sedan kunde jag aktivera secureboot i bios och nu verkar det funka.”

Medlem

Spelat cirka 58 timmar. Fortfarande stora problem med nätkoden: blir ofta skjuten bakom cover/väggar. Har även hänt att jag tömt ett helt magasin i en person utan att döda — personen vänder sig om och dödade mig med 2–4 träffar.

Sen när man är inne i en byggnad och ska kika ut, man ser inte ett skvatt, inte så mina ögon fungerar i alla fall.
Men jag är fortfarande nöjd med spelet, hade inte skadat med lite större banor

signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus ROG Astral GeForce RTX™ 5080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem

Tror spelet kommer dö rätt snabbt, betan räckte gott och väl att det bara är falsk hype som gjorde spelet stort.

Medlem
Skrivet av noreason:

Tror spelet kommer dö rätt snabbt, betan räckte gott och väl att det bara är falsk hype som gjorde spelet stort.

Ok boomer 😂

Geeks Gaming
Skrivet av noreason:

Hoppas inte du investerar i aktier 😉😁

Medlem

Har kört runt 20-30 timmar sedan release och har riktigt kul!

Men kan hålla med om det här med nätkoden, att man ofta dör genom väggar mm.
Även ttd/ttk kan kännas helt off emellan åt.

Medlem

Jag tycker det är riktigt skoj! Kartorna är dock inte dom bästa, sen har vissa kartor någon bugg som gör att inte fordonen spawnar på ena laget. Det gör ju att det blir rätt ensidigt om bara en sida har fordon. Sen har jag problem med "memory leak" dvs att spelet flyter på klockrent i början när jag spelar men efter typ 2-3 matcher så börjar jag tappa fps. Har testat med nån textfil som en på youtube visade som skulle fixa problemet men tycker inte det löste det helt.

Medlem
Skrivet av Rowin42:

Har kört runt 20-30 timmar sedan release och har riktigt kul!

Men kan hålla med om det här med nätkoden, att man ofta dör genom väggar mm.
Även ttd/ttk kan kännas helt off emellan åt.

Vet inte vad som hände häromdan, men jag blev skjuten av en sniper genom en sten, och jag hade inte ens varit framme och stuckit ut skallen, utan gömde mig bakom stenen hela tiden.

Medlem

Jag är nöjd med allt förutom prestandan för min del.

Sitter på en 4070 med en Ryzen 5 5600x (5 år gammal CPU) och jag har knappa 60 FPS med alla settings på low. Mitt spel laggar något brutalt under vissa sekvenser i Conquest/Escalation, inte bara performance lagg utan också nätverks-lagg, om du får för låg FPS eller liknande och det är för mycket som händer, så börjar du flyta runt, och teleporta runt på din skärm och du får en nätverksikon i vänstra hörnet. Detta är ett problem som många har (googlar man så blir man directad till en reddit-tråd från 2 månader sedan under open betan där många har detta problem med att din dators prestanda blir till nätverkslagg där du teleportar runt nästan).

Min flickvän sitter på en 3080 och en Ryzen 5 5500 och kan spela på högsta kvalitet med 60+ FPS utan problem överallt även i Conquest. Så är ett problem från deras sida, det måste det vara. Hon har inga problem med just nätverks-lagget heller.

Medlem

nöjd med spelet, missnöjd med mitt grafikkort som är mindre än minsta rekommenderade geforce 1070, dom det flyter bättre för har klar fördel mot mig märker jag.

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Vad har du för moderkort?

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Jag satt i flera timmar med det också. Jag klistrar in texten jag kommenterade i ett annat inlägg så kanske det hjälper i din situation. Och bara säg till om jag kan hjälpa dig att förklara mer ingående.

”Det var en jäkla procedur! I mitt fall tog det nog 2 timmar att lösa. Jag fick söka runt på YouTube och Reddit för alla lösningar.
Jag har ett gammalt moderkort från asus,rog strix z490-f gaming.

Först följde jag EA guiden men där fick jag gå genom allt för jag var undantaget i varje steg typ…

Msinfo berättade att min dator var för gammal och inte stöder secureboot.
Först fick jag uppdatera BIOS och försöka aktivera något som hette PTT under secureboot.
Det hjälpte inte utan då fick jag kolla min bootdisk som visade sig vara MBR vilket jag måste konvertera till GPT för det är en nyare standard. Detta gick ju givetvis inte när jag provade då det tydligen saknades en partition med bootfiler på samma disk. Så jag fick krympa min disk och skapa en bootpartition och sedan fungerade det att konvertera bootdisken till GPT. Sedan kunde jag aktivera secureboot i bios och nu verkar det funka.”

Tack för ett jättefint svar och hjälpen.
Jag är för rädd att jag förstör något om jag klickar bort mig i BIOS. Jag är först och främst DCS spelare och vill inte riskera förstöra något i det spelet. Battlefield 6 ser verkligen jättekul ut så jag är glad för er som kan spela.

Medlem

Jöttenöjd med spelet. Visst finns det saker som kan bättras som hit-reg, större kartor, mindre grind för unlocks osv.
MEN spelet har en jättebra grund att stå på jämfört med det förra misstaget.

Hade dock varit perfekt med en serverbrowser med permanenta servrar även för officiella servrar. Och låsta vapen istället för denna halv lösning där vi har både och i olika spel-listor.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Vad har du för moderkort?

ASUS och jag hittade dokument på EAs hemsida med mitt kort. Alla bilder i det dokumentet såg ut som mitt BIOS fönster.
I mitt BIOS så är secure boot enabled, om jag söker msinfo32 så får jag att mitt kort kör UEFI men att secure boot är disabled trots att inne i BIOS är den enabled. Jag vill verkligen inte pilla djupare så min dator pajar. Tycket det är helt sjukt att man som spelare ska behöva sitta och ställa in moderkortsinställningar för att få ett spel att fungera överhuvudtaget. Under mina 22 år som gamer har jag aldrig sett något liknande.

Medlem

Sjukt bra optimerat och frametimes som är spikrak. Nätkoden behöver dock bättras till.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

ASUS och jag hittade dokument på EAs hemsida med mitt kort. Alla bilder i det dokumentet såg ut som mitt BIOS fönster.
I mitt BIOS så är secure boot enabled, om jag söker msinfo32 så får jag att mitt kort kör UEFI men att secure boot är disabled trots att inne i BIOS är den enabled. Jag vill verkligen inte pilla djupare så min dator pajar. Tycket det är helt sjukt att man som spelare ska behöva sitta och ställa in moderkortsinställningar för att få ett spel att fungera överhuvudtaget. Under mina 22 år som gamer har jag aldrig sett något liknande.

Nej dem gör ju det för jobba emot fuskande och jag ser det positivt, vilken modell på moder kortet är det?

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Jag hade att secure boot stod som enabled men not active I mitt bios. Fick ändra om från standard till custom och sen tillbaka igen så hoppade det igång som active. Sen save and exit och windows bootar som vanligt.

Jag har dock ett gigabyte b850 moderkort

Har inte ens skaffat spelet än lol.

signatur

Hoj: Ducati Streetfighter 848

PC: 9800X3D/ Noctua NH-D14/ Sapphire 9070 Pulse

Medlem

Jag har bara spelat kampanjen än så länge och den flyter ju på bra så jo, jag är jättenöjd. 😁

Medlem

Blev så fruktansvärt bränd av BFV så jag avvaktar jag

signatur

Allätare

12
Skriv svar