Inaktiv

Har alltid gjort och kommer alltid att säga negerboll.
Gnälla kan ni göra hur mycket ni vill.

signatur

I am a fanboy.. o_O

Medlem
Skrivet av sunwalker:

föreställ er en liten mulattkille (min systerson 8 år) som i skolan blir kallad negerboll
(ja barn är elaka de med, fast knappast medvetet) pga av att föräldrarna eller omgivningen inte vet bättre.
Vad förklarar du för den killen på frågan om varför barnen i hans klass kallar honom negerboll??

fråga är inte om jag förstår varför du "alltid sagt negerboll"
frågan är om du FÖRSTÅR varför DU inte skall säga så.

Fast det kommer väl när NI mognar till lite

Mvh
CHOKLADBOLLEN

Så du tror verkligen att om ordet "negerboll" inte skulle funnits så skulle han inte bli mobbad?

Barn mobbar inte för att det finns ord som gör det möjligt.
De mobbar alla med lägre status/står utanför/är annorlunda. De som mobbar är de med brist på empati.

Finns det inget att mobba någon med lägre status för så hittar de på något. Jag lovar att de kan komma på många ord att byta ut negerboll mot.

signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Nej, de som mobbar har dålig självkänsla, vilket innebär att de inte tycker om sig själva.

Många som mobbar känner sig sämst på allt och för att må bättre letar de efter andra att trycka ner. När de påpekar fel på andra känner de sig bättre än dem.

Men ja: De mobbar inte folk bara för att de finns ord som är nedsättande.

signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

"Nej, de som mobbar har dålig självkänsla, vilket innebär att de inte tycker om sig själva."

det där stämmer inte. Förr trodde man det ja, men senare forskningar visar det motsatta, och det tycker jag med stämmer med vad man ser irl.

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Så du menar att de som har god självkänsla, tycker bra om sig själva och ej jämnför sig med andra människor är de som vill mobba andra människor?

Självklart så har mobboffren dålig självkänsla, men de som mobbar har omöjligt inte god självkänsla om de måste trycka ner folk.

signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Fallen Hero:

Har alltid gjort och kommer alltid att säga negerboll.
Gnälla kan ni göra hur mycket ni vill.

Vad starkt att stå för sin sura inställning...

Höhö...

Det här blir mitt sista inlägg i den här tråden (om ni inte förolämpar mig eller nåt), för det leder ingen vart, och den slösar på min tid.

Skrivet av MillionStylez:

jag är mörkhyad själv å tar jävligt illa upp för att i min värld är det jävligt kränkande för att jag tycker att ordet i sig är direkt relaterat med slavtiden.

Det där räcker för att jag inte ska säga negerboll, folk blir kränkta av det och det finns faktiskt alternativ till ordet. Det där snacket om att det kränker friheten att "tvinga" andra att sluta säga negerboll är löjligt, dels är det mitt eget val, och jag försöker bara övertyga folk om att det är så lätt att skippa ordet när det är kränkande.

Handlar man av traditionen som Fallen Hero så får man tyvärr väldigt lite respekt från mitt håll. Det är inget argument, det är bara en dryg princip. Jag tycker verkligen inte om principer, "Jag har alltid sagt det och det ska jag fortsätta med..." eller "Jag säger negerboll för att kämpa mot kränkningen av min frihet..."

Det rycker lite i mitt öga när jag läser sånt...

Hejdå negerboll-tråden, have a good one!

signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av MillionStylez:

jag är mörkhyad själv å tar jävligt illa upp för att i min värld är det jävligt kränkande för att jag tycker att ordet i sig är direkt relaterat med slavtiden.

Det där räcker för att jag inte ska säga negerboll, folk blir kränkta av det och det finns faktiskt alternativ till ordet.

Jag är vit själv å tar jävligt illa upp för att i min värld är det jävligt kränkande för att jag tycker att ordet är direkt relaterat med tjocka och slöa människor.
Nu talar jag dock om vitlök.
I lumpen talade vi om lök med en negativ klang, en lök är en allmänt slö och gärna fluffig / tjock person som inte orkar så mycket.
Därför borde ordet vitlök på samma sätt som negerboll totalförbjudas att användas när folk kan höra...
En vit slö och tjock person = vitlök.

Jag fattar inte att folk är så trångsynta och inte ser det stora hela i ett perspektiv som sträcker sig långt fram i tiden.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Så du menar att de som har god självkänsla, tycker bra om sig själva och ej jämnför sig med andra människor är de som vill mobba andra människor?

Självklart så har mobboffren dålig självkänsla, men de som mobbar har omöjligt inte god självkänsla om de måste trycka ner folk.

Jag tror inte det handlar nog inte om god självkänsla.
En svag person triggar gärna sådana handlingar i omgivningen. Jag kan tänka mig att det är "naturen" människans sätt att stöta bort de svaga för att gynna de starka.

Det måste varit en fördel att göra så för att slippa en del svaga gener i gruppen , byn eller samhället.
För annars hade det sannolikt inte funnits så många elaka människor som vi har idag.
Anledningen till varför alla inte är så tordes vara att vissa grupper var så små och hade det så tärt att man måste ta hand om alla.
Olika strategier helt enkelt.

Inaktiv

Negerboll ska man inte säga för det är diskriminerande, dvärg ska man inte heller säga för det anses också vara nedsättande om kortväxta personer. Då måste vi väl också döpa om t.ex. Dvärghöns, dvärgtax, och allt annat som börjar på dvärg. Lapp ska man inte heller säga, så vi måste väl döpa om Lappland till Sameland och att sätta en lapp på en byxa vad ska det heta?

Alltså svenskar är nog ett av världens löjligaste folk. Man får för tusan inte säga nånting snacka om idioti, i Sverige ojjar sig folk om man säger negerboll, I Sudan skulle de skita fullständigt i det. Där ojjar dom sig för att få mat eller slippa en kula i pannan. Lägg av nu gott folk.

Alltså detta är ju sjukt.

signatur
Inaktiv
Skrivet av Swiper:
Skrivet av Sipmo:

Jag tror inte det handlar nog inte om god självkänsla.

Nej, det handlar om dålig självkänsla!

http://www.kvp.se/nyheter/1.895704/mobbaren-har-dalig-sjalvka...

http://www.sthlmsfinest.com/userBlog/?uid=27050&beid=987540

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000029...

signatur

Medlem

det där bevisar ju ingenting Sipmo

Medlem

Felet med en anonym forum miljö som denna är att barn med nedsatt förmåga att förstå saker och ting, tror att dom verkligen bidrar med, och är delaktiga en en verklig diskussion. Jag måste anta att iaf hälften här tycker att det är kul att provocera lite (hihi. ja det är kul, hihi) medans den andra halvan verkligen tror att det inte finns något nedsättande i ordet neger. Man behöver inte läsa många poster för att identifiera de små smygrasisterna, de som ganska snart börjar med "vi och dom" resonemanget.
Andra är inte ens så diskreta, utan säger faktiskt saker i stil med "men om då en neger skulle bla bla bla", för att i en annan post tala om någon slags demokrati och yttrandefrihet. Applåder, det är skönt att se att ni har en "normal" människosyn till att börja med.
Ni kan sluta jämföra med påhittade ord som "Svenne" eller "Vitlök". Vi "Svennar" togs inte från våra hemländer för att bli slavar i ett par hudra år. Vi fick inte ett fint namn som ska förklara vad vi egentligen "är", att vi egentligen inte är människor som alla andra, utan nåtot "lägre stående" som bara duger till slavgöra.
Det går inte att bara hitta på ett ord som ska kännas lika förnedrande som ett som har varit väletablerat under fruktansvärt förnedrande omständigheter i hundratals år. Att referera till en gammal SVAOL som bevis för att afrikaner faktiskt HETER negrer, är ju smart. På den tiden fick "negrerna" inte ens blanda sig med "hederligt vitt folk". Ni kan läsa lite intressant fakta på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Apartheid om ni är nyfikna på hur det var för inte särskilt länge sedan.

Under vad, 150-200 år, av sinneskjuk människosyn så blir naturligtvis ordet "neger" någonting vanligt. En fin gammal tradition helt enkelt. För att det låter ju som att många lutar sig på att det är något vi alltid sagt, eller hur? It goes WAAAY back. Jo, det gör ju det, tragiskt nog, och det vore ju dumt att rätta till ett gammalt fel, eller hur?
Och sen babblar en del av er om "moralpanik"...imponerande

Jag ska försöka sammanfatta det hela så att tom ni förstår.
Neger: Fult gammalt ord
Negerboll: Fult gammalt ord för en vanlig jävla choklad/kokosboll
Forumtroll: Någon som låtsas ha udda, bizzara åsikter, med syfte att irritera andra.
Forumretard. Någon som tycker forumtrollet har en poäng, och håller med.

Jag är rädd att det samlas betydligt mer forumretards här än troll, och det är därför som det här inlägget knappast kommer lysa upp mer än en tänd lampa skulle göra för en blind. Det är ju tyvärr rätt uppenbart att de flesta inte är intresserade av att ens försöka förstå, vilket gör en diskussion helt onödig. Men det är OK egentligen...det är ju faktiskt bara dumskallarna som INTE skyltar med att dom är just dummskallar som är farliga, så jag känner mig rätt trygg här ändå.

PS. Gör inte misstaget att tro att jag bjuder in till debatt. Bebis debatten har pågått i hela tråden, i vad, 16 sidor? Det här är bara fakta, vilket naturligtvist är ointressant för de fleast

Skrivet av Ender:

Felet med en anonym forum miljö som denna är att barn med nedsatt förmåga att förstå saker och ting, tror att dom verkligen bidrar med, och är delaktiga en en verklig diskution. Jag måste anta att iaf hälften här tycker att det är kul att provocera lite (hihi. ja det är kul, hihi) medans den andra halvan verkligen tror att det inte finns något nedsättande i ordet neger. Man behöver inte läsa många poster för att identifiera de små smygrasisterna, de som ganska snart börjar med "vi och dom" resonemanget.
Andra är inte ens så diskreta, utan säger faktiskt saker i stil med "men om då en neger skulle bla bla bla", för att i en annan post tala om någon slags demokrati och yttrandefrihet. Applåder.
Ni kan sluta jämföra med påhittade ord som "Svenne" eller "Vitlök". Vi "Svennar" togs inte från våra hemländer för att bli slavar i ett par hudra år. Vi fick inte ett fint namn som ska förklara vad vi egentligen "är", att vi egentligen inte är människor som alla andra, utan nåtot "lägre stående" som bara duger till slavgöra.

Under vad, 150-200 år, av sinneskjuk människosyn så blir naturligtvis ordet "neger" någonting vanligt. En fin gammal tradition helt enkelt. För att det låter ju som att många lutar sig på att det är något vi alltid sagt, eller hur? It goes WAAAY back. Jo, det gör ju det, tragiskt nog, och det vore ju dumt att rätta till ett gammalt fel, eller hur?
Och sen babblar en del av er om "moralpanik"...imponerande

Jag ska försöka sammanfatta det hela så att tom ni förstår.
Neger: Fult gammalt ord
Negerboll: Fult gammalt ord för en vanlig jävla choklad/kokosboll
Forumtroll: Någon som låtsas ha udda, bizzara åsikter, med syfte att irritera andra.
Forumretard. Någon som tycker forumtrollet har en poäng, och håller med.

Jag är rädd att det samlas betydligt mer forumretards här än troll, och det är därför som det här inlägget knappast kommer lysa upp mer än en tänd lampa skulle göra för en blind. Det är ju tyvärr rätt uppenbart att de flesta inte är intresserade av att ens försöka förstå, vilket gör en diskussion helt onödig. Men det är OK egentligen...det är ju faktiskt bara dumskallarna som INTE skyltar med att dom är just dummskallar som är farliga, så jag känner mig rätt trygg här ändå.

Japp jag erkänner jag är en dumskalle men det är även organisationen CMR. Varför nu en sådan organisation ens existerar i ett land som Sverige. I ett land utan större rasism skapar en sådan organisation en större rasism. Det som dom kallar rasism började egentligen som Jantelagen. Lär istället ut vad Jantelagen är till nyanlända araber etc som endast känner till koranen.

För sista gången det finns INGET rasistiskt med en negerboll, basta! 8)

signatur
Inaktiv

Swiper, jo det säger att mobbaren har dålig självkänsla, har du något som visar motsatsen?

Ender, lär dig att använda stycken.

signatur

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Smart sagt, ordet "neger" uppkom ju bara ur rasism. Jag misstänker att du inte är rasistisk bara för att du använder det idag, utan bara ignorant och okunnig.

PS. Jämför inte heller med modernare ord som Nogger Black eller Lakrits Puck. Även om man skulle kunna dra rasistiska paralleller om man verkligen tog i, så finns det ingen historisk laddning alls bakom de namnen, och förbjudandet av glassen Nogger Black är imo bland det fånigaste jag läst om.
Det är inte ordet "neger eller negerboll i sig som är så negativt, det är dess uppkomst och historia. Lägg det till det faktum att rasism INTE är ett överspelat kapittel i människans historia, utan ett högaktuellt samhälls problem. DET gör att ordet "negerboll" inte kan uppfattas som något oskyldigt och harmlöst.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Ender, lär dig att använda stycken.

Lär dig att läsa.

Edit: Förlåt...

LÄR

DIG

ATT

LÄSA.

Skrivet av Ender:

Smart sagt, ordet "neger" uppkom ju bara ur rasism. Jag misstänker att du inte är rasistisk bara för att du använder det idag, utan bara ignorant och okunnig.

PS. Jämför inte heller med modernare ord som Nogger Black eller Lakrits Puck. Även om man skulle kunna dra rasistiska paralleller om man verkligen tog, så finns det ingen historisk laddning alls bakom de namnen, och förbjudandet av glassen Nogger Black är imo bland det fånigaste jag läst om.
Det är inte ordet "neger eller negerboll i sig som är så negativt, det är dess uppkomst och historia. Lägg det till det faktum att rasism INTE är ett överspelat kapittel i människans historia, utan ett högaktuellt samhälls problem. DET gör att ordet "negerboll" inte kan uppfattas som något oskyldigt och harmlöst.

Äsch pyttsan ordet neger är inget rasistiskt ord det är laddningen bakom om lägger till svordom etc. Ordet negress t.ex är vackert. Liksom är oder negerboll. Dessutom är ordet chokladboll lika rasistiskt som ordet negerboll. Tro inte att du kan komma och säga vilket som är rätt och fel bara för att du tagit till dig vad folk som CMR har sagt. Det är bara löjligt. Sedan har du mage att kalla mig okunning undra vem som är ignorant av oss två egentligen. Hade du läst allt som sagts hade du fattat gallopen.

signatur
Medlem

Dessutom är ordet chokladboll lika rasistiskt som ordet negerboll.

Neeeej, det är fel. Chokladboll är ett helt normalt namn på ett bakverk av bla choklad. Negerboll är (ursprungligen) ett nedsättnade namn på samma bakverk, antagligen tänkt att likna en afrikans huvud. Men stå på dig för all del.

Tro inte att du kan komma och säga vilket som är rätt och fel bara för att du tagit till dig vad folk som CMR har sagt. Det är bara löjligt. Sedan har du mage att kalla mig okunning undra vem som är ignorant av oss två egentligen. Hade du läst allt som sagts hade du fattat gallopen.

Har aldrig hört talas om "CMR", så jag antar att du har fel även där. Och, vad menar du med "allt som sagts"? Ah, du kanske menar den genomgånde intelligenta "diskussionen" i denna tråd? rofl!

Skrivet av Ender:

Dessutom är ordet chokladboll lika rasistiskt som ordet negerboll.

Neeeej, det är fel. Chokladboll är ett helt normalt namn på ett bakverk av bla choklad. Negerboll är (ursprungligen) ett nedsättnade namn på samma bakverk, antagligen tänkt att likna en afrikans huvud. Men stå på dig för all del.

Så det går bra att säga chokladboll då!? lol Det är samma ord som negerboll om du säger det i samma mening.

Du ordet negerboll är ett fint namn på ett bakverk och i större delen av sverige används det fortfarande.

signatur

Nej nu orkar jag inte debattera mer det är ett så löjligt ämne ändå.

signatur
Medlem

Så, du tycker att ordet chokladboll kan uppfattas som kränkande bara för att man kan använda det som en slags negativ liknelse...och försvarar därför ordet negerboll. Så...logiskt, det visar verkligen att du har förstått det här.

Stora grupper i sverige tycker att mörkhåriga människor från andra länder är mindre värda, bara för att dom ÄR mörkhåriga, och från andra länder. Nej men då är det ju helt OK, eller hur. Bara för att folk i skrämmande stor utsträckning tycker det. Fantastiskt argument där.

Hehe, och vad "fint" det är med ordet "negerboll" förresten Ungefät som "julafton"...varmt, traditionellt och vackert...lite som ordet "fitta" faktiskt. Kvinnor har ju haft "fittor" i tusentals år...kanske tom lika länge som kvinnor har funnits! Aaah, kvinnans "fitta", källan till liv och glädje världen över...jätte fint ord, verkligen. Bara för att ett ord BESKRIVER någonting fint, gott eller harmlöst så kan man väl för fan inte använda vilket ord som helt och tro att DET ska bli lika "fint, gott eller harmlöst".
Påminner mig om ett annat hyfsat rasistiskt uttryck, "negergöra", vilket naturligtvis inte syftar på en färgad persons yrkesval, utan på skitjobb som bara en slav skulle utföra under tvång. Det är väl också ett fint gammalt ord som "många" gamla svensson 30-40 talister använder?

Jag tror du får förklara för mig vad det är som gör ordet "negerboll" så fantastiskt fint. Visa att du har förstått hur ordet kom till, och berätta var det vackra är tack.

Medlem
Skrivet av Ender:

Felet med en anonym forum miljö som denna är att barn med nedsatt förmåga att förstå saker och ting, tror att dom verkligen bidrar med, och är delaktiga en en verklig diskussion. Jag måste anta att iaf hälften här tycker att det är kul att provocera lite (hihi. ja det är kul, hihi) medans den andra halvan verkligen tror att det inte finns något nedsättande i ordet neger.

Neger kan låta nedsättande, negerboll gör det inte. Eftersom du tydligen förstår hur saker och ting fungerar på nätet så ör det ju ganska lätt att ignorera inlägg som bara vill provocera.

Skrivet av Ender:

Man behöver inte läsa många poster för att identifiera de små smygrasisterna, de som ganska snart börjar med "vi och dom" resonemanget.
Andra är inte ens så diskreta, utan säger faktiskt saker i stil med "men om då en neger skulle bla bla bla", för att i en annan post tala om någon slags demokrati och yttrandefrihet. Applåder, det är skönt att se att ni har en "normal" människosyn till att börja med.

Detta är precis vad som gör mig trött... Du vill verkligen peka ut folk som rasister för att du vill säga negerboll, det är... tröttsamt.
Demokrati och yttrandefrihet kan förvisso användas av folk som bara vill reta andra men samtidigt är det viktigt att inte kasta bort hela diskussionen bara för att "fel" personer står på rätt sida.

Skrivet av Ender:

Det är ju tyvärr rätt uppenbart att de flesta inte är intresserade av att ens försöka förstå, vilket gör en diskussion helt onödig. Men det är OK egentligen...det är ju faktiskt bara dumskallarna som INTE skyltar med att dom är just dummskallar som är farliga, så jag känner mig rätt trygg här ändå.

Vad är det "en del" inte är intresserade av att förstå? Att negerboll är ett fult ord? Kan man vara intresserad utan att hålla med eller är man automatiskt ointresserad om man inte köper resonemanget?

Skrivet av Ender:

PS. Gör inte misstaget att tro att jag bjuder in till debatt. Bebis debatten har pågått i hela tråden, i vad, 16 sidor? Det här är bara fakta, vilket naturligtvist är ointressant för de fleast

Haha, skall det där föreställa en "brasklapp" eller vad är tanken?

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

intressant diskussion, who cares lixom!

signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Jag lade till en poll så får vi rösta istället...

Rösta här:
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=33794&page=1

signatur

Medlem

Omg, idiotisk resultat.

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Detta gäller USA
"Alla slavar var inte svarta och alla svarta var inte slavar i USA före inbördeskriget. Det fanns afroamerikaner som var både fria och förmögna. Många av dessa hade egna slavar och en del av dem arbetade också som slavhandlare. Det fanns till och med svarta amerikaner som ägde vita slavar, men det förbjöds 1670. Vita familjer fick dock fortsätta att ha slavar fram till 1826."

"Under vikingatiden i Sverige kallades slavar för trälar och var dels gratis arbetskraft, dels handelsvara. Träldomen förbjöds, åtminstone delvis beroende på kristendomens utbredande, i svensk lag år 1337."

Det har funnits slaveri under en ganska lång tid och varför associerar man då "negrer" mer för att vara slavar när det har funnits måånga vita slavar också? Slaveri passar inte in i vårt morderna samhälle och ser ni några slavar i Sverige idag?

Sipmo snälla, du kan bara inte vara seriös nu.
Menar du att några artiklar från generellt "icke" trovärdiga källor samt diskutioner som skett online kan användas som fakta eller bevis?!

Medlem

CastorFiber: Vem säger att negerboll inta skulle vara nedsättande? Antar att det är det hela tråden handlar om egentligen. De flesta verkar ignorera ordets ursprung, vilket är helt enkelt ÄR ordet "neger" och dessutom liknelsen med en chokladboll.
Cholkadbollarna hade lika gärna kunnat kallats "Svartskallar", vilket låter mer som en modernare "förolämpning" än negerboll, men ändå imo har en mindre laddad känsla än negerboll.

Och sant, vissa pekar jag ut som smygrasister, men inte uteslutande dem som säger negerboll...läs det du citerade från mig igen. Jag hävdar inte att vissa tänker i "vi och dom termer", utan att dom verkligen säger det, samt använder ordet "neger" som en etikett på en människa.

Naturligtvis måste man inte hålla med, men då kanske man åtminstånde kan argumentera för det det på ett vettigt sätt istället för att hävda att ordet är någon slags finkultur och bara är mysigt. De flesta vet ju att "neger" ÄR ett nedsättande ord med ursprung i värre än bara rasism.
Naturligtvis, många (och speciellt här) växer upp med ordet "negerboll" utan någon som helst koppling till slaveri och förtryck. Men när man får reda på att det inte har den fina historia som man kanske trott så kunde man ju önska att dessa skulle harkla sig generat och ändra på sig, istället för att börja argumentera för det.
Finaste resonemanget jag hört var något i stil med "Jag känner en neger, och han blir inte alls förolämpad av ordet "negerboll". Skrämmande.

Edit: Det jag faktiskt "stör" mig på är att folk som generellt gillar att använda ordet "negerboll" också använder ordet "neger" (vanligare bland äldre förstås), eller bara ser en skillnad på "färgade" och "vita" människor. Jag är personligen oerhört emot "vi och dom" tänkande, även om tom jag får svårt att låta bli ibland. Jag själv kan vara så pass "rasistisk" (om man nu kan kalla det för det) att jag ser med reservationer på vissa kulturer. Att se nedsättande på någon för dess hud eller hårfärg däremot är ju bara efterblivet.

Medlem
Skrivet av WaltX:

Omg, idiotisk resultat.

Hehe, ja, forumets smånazister fick just en chans att tycka utan att någonn kan säga emot...aaah. internet och dess anonymitet är väl härligt, vilken frihet!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av WaltX:

Omg, idiotisk resultat.

Hehe, ja, forumets smånazister fick just en chans att tycka utan att någonn kan säga emot...aaah. internet och dess anonymitet är väl härligt, vilken frihet!

Det där vare mest fånigaste jag har sett på några veckor FRÖKEN MORAL TANT.

livet är inte svart å vitt..

signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar