Robot
Zork

Går det fortfarande att spela de riktigt gamla klassikerna? Jakten på svaret har nu drivit oss ända tillbaka till Zork – och tiden innan grafiken.

#elite, #wasteland, #zork, #espionage-island, #call-of-duty-4-modern-warfare


Medlem
Zork

Kick ass spel! Länge sedan man lirade text adventures...saknar lite dom faktiskt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag lider med dig, skrivspel har jag aldrig lyckats bemästra.

Zork, Adventure, Enchanter, Forbidden quest, Seastalker osv

Alla har dom besegrat mig och fått mig att känna mig dum.

Sablans skrivspel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Underbart skrivet!
Ett tips när det gäller kartritande.
Du går ju runt i ett rutsystem, eftersom du bara kan gå åt upp, ner, höger, vänster. Använd ett rutat collegeblock, så ska det nog bli enklare att följa var du går.
Helst om du gör det grundligt, genom att t.ex. du kunde gå till vänster, gå då tillbaka direkt och kolla ifall du kan gå upp, gå tillbaka sen isf och prova gå till höger och gå tillbaka osv, så fortsätter du så rum för rum, och ett litet enkelt streck mellan rutorna är en bra markör för vilka håll man kan gå. På så sätt har du en grymt detaljrik karta.

Du kan även sätta olika symboler eller nummer i rummen ifall det finns ett svärd att hämta där, mer lampolja, mat, sköld osv

Edit: Kom på att i Zork går det att gå diagonalt också alltså Nordväst osv, så ni får ta tipsen ovan som generella tips när det gäller kartritning av detta spel


signatur
Medlem

Ohh, nostalgi! Har Zork 1,2 och 3 i original förpackningen hemma. ett A4 stort ark i papp, svart och mystisk blå färg pryder omslaget, följt av en sladdrig floppy-disk.

Medlem

Underbart spel! Sjukt konstiga pussel ofta. Har minne av en bit i spelet där man stöter på en cyklop som man måste besegra på ett sätt som för mig var sanslöst oväntat. Är osäker, men kanske man får hjälp av att ha läst manualen och förstå lite av världens bakgrund? I vilket fall som helst var jag vid många tillfällen tvungen att leta upp hur andra hade gjort för att överhuvudtaget ta mig vidare. Men så sjukt nöjd man var så fort man löste någonting själv och tog sig vidare.

Saknar lite den här upptäckarkänslan i många spel!

Medlem

Underbart skrivet, mer sånt ^^


signatur

Rwa?

Medlem

Vilken härlig artikel, skrattat gott. Aldrig själv vågat prova på någon av dessa spel, även om jag någorlunda hade åldern inne för att prova dem i begynnelsen. Men inser nu att Engelskan hade satt sina begränsningar i den åldern.

Inaktiv

Utan tvekan den bästa artikeln på länge!

Medlem

Visst går det att spela den här typen av spel idag, gillar man att läsa böcker så kan man till och med få ut mer av ett sådant här spel än ett med den bästa grafiken.

Just nu kör jag en remake på Dungeon Master och måste rita en karta, något som var ett krav förr, för utan en är man rätt så körd. Gillar spelet som tusan men avskyr att fiender återuppstår på diverse ställen.

Men för att återgå till textäventyr, det är något speciellt med dessa. De kan leverera en inlevelse som få spel idag kan men det beror på personen som spelar dessa hur bra den kommer bli. Detta är en av anledningarna till att Planescape Torment är ett så bra spel som det är, när man spelar det är det som att läsa en bra och intressant bok. Vidare krävs det i ett textäventyr att man verkligen tar till sig all info som är viktig för att kunna klara det. Dagens spel kan inte mäta sig med de spel jag spelade som barn och tonåring, tyvärr.

Har läst mycket om Zork serien men det har aldrig blivit av att jag började spela den. Ett annat spel som jag kan rekommendera om man gillar den här typen av spel är gamla hederliga Hitchhikers guide to the galaxy (som nu finns att spela gratis på http://www.bbc.co.uk/radio4/hitchhikers/game.shtml och numera även har grafik (något jag vill minnas saknades helt i originalet).

Medlem

"You have been eaten by a Grue"

Zork är en klassiker. Jag har fortfarande kvar kartan som jag ritade till detta spel (30 år sedan?).

Efter att ha spelat Zork skapade jag ett eget textspel. Lärde mig programmering på kuppen.

Hm... undrar om jag har kvar Bard's Tale kartorna också? Måste kolla.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

"You have been eaten by a Grue"

Zork är en klassiker. Jag har fortfarande kvar kartan som jag ritade till detta spel (30 år sedan?).

Efter att ha spelat Zork skapade jag ett eget textspel. Lärde mig programmering på kuppen.

Hm... undrar om jag har kvar Bard's Tale kartorna också? Måste kolla.

Gjorde också lite programmering efter att jag spelat lite textäventyr, var nog tack vare just textäventyr jag blev intresserad av att lära mig programmera.

Inaktiv

Härlig tillbakablick till när världen fortfarande var ung. Grafiskt bling-bling är som sagt ingen given framgångsfaktor. Zork har inspirerat många att börja knappra kod själva.

> go north
you have been pwnd by a grue

Medlem
Medlem

Jag saknar svMUD... textbaserat äventyr online

Nedlagda,Dvärgen Nicklas,Valhall,Skumgummisvärd,Vilse i Pankakan,Skalbaggegrottan och det eviga sökandet efter Nekrons Gille.

Vilka minnen.


signatur

Nämen!

Medlem

Bra artikel , den var riktigt underhållande att läsa : )


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Efter att ha läst klart artikeln så blir man ju inte så lite sugen på att börja spela denna omtalade serie (har för mig att Zork senare övergick till att bli ett grafiskt äventyr i senare delar).

Kommer nog bli ett köp av Zork samlingen från GoG när tid finnes (http://www.gog.com/gamecard/the_zork_anthology)

Medlem

MUDs är sjukt kul att spela när andan faller på, även idag

Det är för övrigt lite kul att se hur vissa kommandon återfinns i mmo's även idag som var vedertagna i sådana här spel (och deras multiplayer-kusiner).

Medlem

Ballyho var helt klart min favvo bland textliren


signatur

spriten räddade mig från sporten

Inaktiv

haha kommer ihåg det börjar med nån brevlåda iaf

Medlem

Du är garanterat den bästa skribenten på FZ Keep up the awesome work Johan!!

Underbara spel har genren levererat, och viktigast är att de visar hur ärligt och lite som egentligen krävs, ty även i dagens spel finns detta gömt där under allt det som ögat och öronen inte registrerar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Spelar Zork på mobilen minst en gång i veckan, skit kul

Medlem

Vem har *inte* programmerat ett eget textäventyr?

Hursomhelst är ju det roligaste (sjukaste) av dem alla "Stugan".

Medlem

Undrar vad som fanns under gallret som låg under löven i skogen?

Medlem

Jagh ar bara spelat Return to Zork, som har grafik

Medlem

Suverän artikel, gav mig återigen ett gott skratt. Fortsätt med dessa!

Jag skulle säga att ett spel som Zork håller bättre än de andra titlarna som testats tidigare. Den totala avsaknaden av grafik gör spelet odödligt, förutsatt att man är den läsande typen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Suverän artikel, gav mig återigen ett gott skratt. Fortsätt med dessa!

Jag skulle säga att ett spel som Zork håller bättre än de andra titlarna som testats tidigare. Den totala avsaknaden av grafik gör spelet odödligt, förutsatt att man är den läsande typen.

Bra sagt!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det finns allt kvar en del fina minnen av diverse MUD och andra textbaserade spel som t.ex. Stugan

Medlem

Jag levde på såna här spel i mitten av 80-talet och har till stor del dem att tacka min flytande engelska för.
Satt med ett engelsk-svenskt lexicon för att förstå texten när jag gick i mellanstadiet så jag läste och skrev engelska helt obehindrat när jag började högstadiet.

12
Skriv svar