Diskussion: läser du recensioner innan du köper spel?

Medlem

Tittar på en hel del Twitch där folk testar spel(typ Lirik eller Cohh) och bygger min uppfattning efter det oavsett vad streamern tycker.

Medlem

Om det pirrar i baugetten så kan det bli köp.

Även de spel som feministerna börjar hojta om.

Rockstar, cd project och andra som gör spel som blir bannade i minst ett land brukar vara givna köp.

Medlem

Magkänsla mest, kanske en titt på Metacritic för att se ungefär var spelet hamnat.
Är det 70+ så tolkar jag det som ett spel värt att ge en chans om jag är nyfiken på det.

Är inte så besatt av höga betyg eftersom det blir så subjektivt vad som är riktigt bra enligt olika personer. Men spel som ligger under 70 på metacritic blir jag mer fundersam över och vill veta varför de ligger så lågt; eftersom det då oftast är stora saker som inte blivit bra.

I grunden så använder jag väl recensioner för att se om ett spel är i spelbart skick och underhållande.

Sen finns det vissa spelserier som t.ex. Dark Souls där jag vägrar läsa/se något alls innan släpp och bara köper. Där jag vet att det är ett spel jag kommer älska.

Sen är det sällan jag köper spel direkt på releasen utan väntar hellre tills de blir lite billigare, då är det ingen större förlust om nåt spel visar sig vara tråkigt/dåligt.

Så, flamea på nu om Metacritic vet att många här hatar sånt, men jag själv anser att det finns inget bättre sätt att se om ett spel är bra eller inte än genom att se ett genomsnitt på betygen. Helt rättvist blir det aldrig, men det är inte poängen heller; det ger en vink om spelet ligger på "bra" eller "dåligt" enligt majoriteten, resten får magkänslan bestämma.

Medlem

Här är min ordning när jag väljer spel:
1. Kommer nån av mina spelkömpisar spela det?
2. Youtubers
3. Steamanvändare
4. Recensioner
5. Vill min sambo spela det? (Svaret JA är dåligt för då får jag mindre speltid själv).

För övrigt tycker jag att toppkommentaren av Marcus8958 slår huvudet på spiken och jag skulle gärna ge den fem tummar upp.

Medlem

Ett triple-AAA spel som Maffia 3 är så ror bara namnet i sig hem distributörens å utvecklarnas ekonomiska prognos lätt.om dom nu inte klantat sig ngt ofantligt och släpper ett halvfärdigt Maffia 3 fullt med buggar och dålig kodning, så att det nästintill skulle vara ospelbart,... ngt av dom senaste batman spelen är ju ett bra exempel på hur man kan fucka upp ngt helt åt fanders.. nu har jag inte följt maffia nämnvärt, det känns mest som en gta klon i ny förpackning..och så verkar karaktären man spelar inte riktigt passa in i ett spel som heter Maffia imo.. påminner mer om en gängmedlem i typ cribs lr vad dom nu kallar sig, saknas bara en röd bandana och röd skjorta,och Speltitel i stil med,Dealing drugs,drugwars eller kanske "Drugkings",come n say hello to my little friend..... men oavsett så blir det säkert en day one patch, därav inga tidiga recentionsex i förväg, men det r ju bara spekulationer från min sida... men med tanke på alla intressanta spel som hux flux verkar komma väldigt tight så är det ett smart drag om det är planerat en patch på releasedagen eller under första veckan, skulle kunna röra sig om mängder av missade kunder som väljer bf1, gears 4 eller vad mer som släppts nyligen och kommer närmsta tiden...spelet kan såklart vara fritt från barnsjukdomar och dom tror hårt på att enbart hypen säljer x antal hundratusentals extra förbokningar och försäljningen går som tåget första veckan utan ngra recentioner, det är ju ändå maffia, .. kanske kan jämföra med ett släpp som Halo där bara namnet säljer sig självt...precis som töserna i red light district..

Medlem

Går enbart på användarrecensioner av spelare med 0.10tim speltid på Steam

Medlem

Jag läser recentioner av spel som jag r intresserad av, men tyvärr så finns det en del återkommande sådana ofta från samma sajter som skriver att det här är inte bra alls typ,.. men sen när man provar själv så låter det nästan påhittat med flit,eller så är resencenten inte insatt och bekant tillräckligt med tex nån spelserie som kommit ut med senaste släppet för att kunna bedömma spelet ordentligt och ge kritik och påpeka dom brister som faktiskt finns.

Medlem

Jag köper ingenting utan att först sett extensive gameplay eller testat det först.

Detta brukar resultera i att jag minst behöver se en youtube vars åsikt jag respekterar spela igenom en ordentlig bit av gameplay och gå igenom gameplay lopen i relativ detalj från att jag skall kunna fatta mig en åsikt om det är värt ett köp.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Bara en liten not:
Det finns inga objektiva recensenter. Alla recensioner är subjektiva och om ni tror något annat så tror ni fel.

Om ni ni tror att en recensent är objektiv så har ni hittat en recensent som har liknande smak som er själva vilket i sig är bra men inte ett tecken på objektivitet.

En subjektiv recension, av en recensent med liknande smak som en själv, är de bästa recensionerna som går att hitta.

(PS. Sluta förboka spel)

Medlem

utrymmet som är ledigt på datorns diskar :P... Steam collector

Medlem

Jag läser inte recensioner eftersom att jag vill undvika spoilers.

Jag lirar mest RPGs och strategispel. Så jag följer på egen hand vilka releaser som kommer till olika plattformar inom dessa genres sedan går jag på utvecklarens tidigare track record samt det material de själva släppt om spelet på förhand.

Jag är även en av dem som naivt förbokar de flesta spelen. Trots det så känner jag att jag inte bränt mig speciellt många gånger genom att köpa saker jag tyckt var skit inom dessa genres.

Medlem

Artiklar och spelklipp är ju det som ger mig en första inblick i spelet och utifrån det så skapar jag mig en uppfattning huruvida det är ett spel som jag tänker skaffa eller ej.

P.S. Fortsätt med att förboka spel.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Metal Gear,det senaste brännde jag mig på, var tveksam..men var det bra betyget som fick mig att skaffa det, och är ju ändå uppväxt med serien sedan NES, men introt
, först att man har spliter i pannan som ser ut som ett svart kantigt noshörningshorn
..WTF!! Sen folk som brinner,en brinnande häst med ryttare därtill,,sen en brinnande val som dessutom flyger, tänkte bara va i helvete är det här för skit..där tröttna jag, var bara för spacat å överdrivet för att klara av å pina sig igenom mer av spelet...den som skrev det introt måste gått på syra typ.... bytte ut det dagen efter, snyggt spel dock,

Medlem

Jag har tidigare gått på recensentioner men det har jag märkt ger lite att bara gå på, samt demo om det finns.

Idag provar jag många spel när det är beta. För det är få man känner om spelet är något för mig (nu när man sen aldrig får prova spelet igen).

Köpte tidigare nästan varje nfs , men tröttnade på den genren (tror det var pro Street som var det sista). Även cod blev det bara två spel cod 4 och efterföljaren modern warfare.

Köpt spel som bara blir liggande, köpt sista 4 åren inte ens ett spel (förutom nu med overwatch). Blivit f2p i stället, inget spel har lockat så mycket för våra värt ett köp.

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av marcus8958:

Tycker det är för lite recensioner på Fz och för mycket hype om spel som inte släppts.

Förstår samtidigt att det är mycket lättare att skriva om en 3 minuters video som visar vapen i något nytt hypat spel än att sitta och spela 15 timmar och skriva en recension.

Därför vänder jag mig rätt ofta till youtube där man kan se personer som Angry Joe, TotalBiscuit eller någon random youtuber som recenserar eller spelar ett nytt spel som spelsidor som Fz undviker att recensera.
Kanske det Fz borde satsa på? En spelsida på youtube där ni testar nya eller ovanliga spel men kanske inte nödvändigtvis gör en recension utan kommenterar delar av spelet under spelets gång.

This. Kanske ha någon video där man spelar spelet själv eller tillsammans med någon annan (andra åsikt). Något i stil med detta: https://www.youtube.com/watch?v=Nvt5oEU4Tvg

GB är och kommer alltid att vara #1.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Angust:
Skrivet av nollgrader:

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Tror du missat vad recensioner går ut på, en recension är just ens personliga åsikt om produkten.

Nej, du kan recensera ett spel objektivt.

Berätta gärna hur en person kan recensera ett spel objektivt och samtidigt agera konsumentrådgivande?


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

123
Skriv svar