Test – Fanatec CSL Elite Racing Wheel for PS4

Robot
Test – Fanatec CSL Elite Racing Wheel for PS4

Minns du när en fenomenal racingratt kostade 3 000 kronor? Glöm det. Minns du hur bra kvalitén var? Glöm det också. Fanatecs PS4-debut spelar i en högre division.

#csl-elite, #fanatec, #ratt, #test


Medlem

För högt pris för min del men det är ju bra att alternativet finns. Använder fortfarande G27 till PC, synd bara att Logitech var sviniga nog att försöka tvinga konsumenterna att köpa G29 genom att skippa stöd för dagens konsoler.

Medlem

Jag använder Logitech G27 ratt, inköptes för ~5 år sedan. För 8 månader sedan så brast båda klämmorna, dom som håller fast ratten undertill. Jag skicka ett mail Logitech och beskrev mitt problem. Dom svarade med att dom ville ha lite bilder samt serienummer på min ratt. Fine, jag skickade det dom önska. Efter det fick jag till svar att "Vi skickar en helt ny G27 till dig utan extra kostnad samt så får du behålla din gamla G27" Ja vad kan man säga. Nu har jag 2st G27. 1st bruksratt samt 1st fullt fungerande(förutom klämmorna som är av) reservdelsratt. Jag kan inte klaga på Logitech iaf

Roligt med en ratt recension på FZ mera sånt : )

Medlem

Ser ut att vara en väldigt bra och robust ratt, men min G27 duger fortfarande för mig

Medlem

Tack för recension! Kör med min G27 tills den pajar. Kan ju hoppas att det blir hellre förr än senare, fast G27:an verkar ju hålla för alltid tyvärr. En DD-ratt lockar en hel del dock.

Medlem

Jag kör med en G29, tycker 2000 är smärtgränsen. Docks å gillar jag inte att G29 och många rattar har ett "glapp" i mitten utan motstånd. Vill helst att det ska vara ett mjukt motstånd hela vägen utan "hack". Har lyckats ställa in det hyfsat nu i vissa spel så det känns som det är motstånd hela vägen.

Som student får man nog nöja sig med Thrustmaster T150 ett tag till!

Medlem

Har länge sneglat på Fanatecs Elite serie, redan under dess utveckling, om ekonomin någonsin tillåter kommer det nog bli en sån, själv sitter jag fortfarande med en G25, funkar bra men det är ett jäkla liv och man känner varenda kugg i kugghjulen.

Medlem

Intressant recension. Låter tyvärr en aning krånglig att använda. Men efter några bugfixar kanske det förhoppningsvis blir bättre? Kan Fanatec's ratt vara släppt för tidigt?
Jag använder Logitech G27 med pedaler och växelspak till PC sedan några år, som jag fortfarande är helt nöjd med.


signatur

autograph

Medlem

Kör med en fanatec csr elite, nådigt go ratt och pedalerna är kul med load-cell.

Dirt Rally blir skitkul med en bra ratt

Medlem

Och testexemplaret tänkte ni nu alltså lotta ut? Fan va najs. Tack FZ.

Medlem

Jag är ingen race nörd, men hade älskat att prova lira med denna ratt och VR. Måste vara helt cray cray

Redaktör

@Frisell: tillbakaskickat till Tyskland.


signatur
Medlem
Medlem

Går det använda G27 gas-/broms-/kopplinspedal till ratten? Blir lite sugen på ratten men gillar fotpedalen starkt redan till g27. Enda är att ratten får distortion vid stark forcefeedback vilket döljer detaljer. Inte viktigt egentligen går köra fort utan forcefeedback med men kul!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Frisell: tillbakaskickat till Tyskland.

Den Swed den va? =P

I'll let myself out. Sry.

Quake-konnässsör

Första man tänkte på, hur mycket kostar det här. Tyckte priset inte var så farligt ändå, om allt känns stabilt, bra kvalite och bra respons så tycker jag ändå det är värt det.

Funderar på att köpa en ratt med tillbehör till datorn, kanske inte blir denna variant med en Thrustmaster T500 ligger nog närmast. Blir betydligt roligare och köra bil spel med dessa tillbehör än att sitta med tangentbord. Problemet är att det blir ett ständigt flyttande på allt, bort med ratten när man ska sitta och göra annat framför datorn. HOTAS och flygpedalerna tar inte lika mycket utrymme och går att plocka bort relativt snabbt.

Medlem

Tips
Växelspaken Th8a har ett längre utslag som mer liknar det i "äldre" bilar (Fanatecs är mer modernt KORT) sen kostar den bara 1440:-


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

@almblad: jag har en sån här till min t300 smidig och lätt bara att vika ihop när man är färdig och man får en bra position på växelspaken

http://cdon.se/leksaker/next-level-racing-wheel-stand-pc-p410...

Gnällkuk
Skrivet av Troll1:

Schaize O.O

Scheisse/Scheiße

Ratten ser sjukt mumma ut men det är fan för mycket pengar... Kostar ju mer än fetaste grafikkortet liksom. Men, om jag hade väldigt gott om pengar så hade jag ju inte tvekat en sekund! Kul med lite mer nischad recension också av hårdvara. Har ni planer på något annat lite mer "udda" framöver?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Quake-konnässsör

@Piano_is_on_fire: Kanske får kolla upp detta

Har lite funderingar på att skaffa lite delar från MonsterTech, tysktföretag. Men det blir i framtiden.

Redaktör

@tricky: Vi gör gärna såna här tester, men ett utbud som inte är jättestort och vissa svårigheter att få loss testprodukter hindrar fler tester. Men vi ska försöka ligga på lite mer, och ge gärna tips (som i den här tråden) på sånt som kan vara intressant. Jag hade gärna gjort (jämförande) tester av joysticks och rattar; dyra prylar som är svåra att klämma och känna på som konsument. Fanatec-prylarna säljs ju t.ex. direkt från tillveraren, finns inte i vanliga butiker vad jag sett.


signatur
Medlem

Det är kul med riktigt grejer att leka med i simulatorer.

Visst knorra man till lite när man handlade ett par MFG Crosswind pedaler och fick snällt vänta 3 mån eller så innan det blev leverans på dom.
Pengen glömmer man dock bort när dom väl hamnar under fötterna. Det är som helt annan styrsel och kontroll när man flyger t ex UH-1 Huey i DCS: World med dessa pedaler.

Den där stjärten far dit du vill.

Medlem

@tricky: mein tyska ist not so gut

Medlem

Vette fan. Känns lite överprisat. Det går absolut att göra en kvalitésprodukt utan allt "exklusivt" crap. Själv sitter man på en G920 (ps4 versionen heter så va?) och jag för sina ynka 3k så får man i min mening väldgt mycket valuta för pengarna. Ta det lite som den där AnalogueNT NES clonen. Den kostar 5000kr för den har ett maskinsvarvat skal i aluminium för rymdskyttlar. Innandömet är inte mycket mer än originaldelar från ett NES för 3-400kr. Känns lite så här med. 3500-4000 för ratt och pedalar hade varit ett mer attraktivt paket.

Redaktör

@Pholiage: Grejen med den här ratten är inte massa fancy funktioner - de funktioner ratten har finns där av en anledning, och kvalitén är galet hög. Som jag skrev: jag kör ofta med en Thrustmaster T300 RS, och jag blev förvånad över hur enkel och "leksakig" den kändes efter CSL-testningen. Och Thrustmastern är verkligen inte en dålig ratt. Det är olika nivåer av kvalitet, och även om CSL kostar galet mycket pengar är jag inte säker på att den är överprisad. Om den är värd priset är en annan fråga, som man bara själv kan besvara.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Jo det är mycket möjligt. Det är ju samma visa med entusiastnivå på flygkontroller. Men man hade gott kunna göra en version av dessa grejer för amatörerna 😉 Fanatecs finesser är lockande men inte för priserna de tar

Redaktör

@Pholiage: Helt enig med dig.


signatur
1
Skriv svar