Spel krasch ja/nej

Medlem
Spel krasch ja/nej

Så vad tycker ni skulle det behövas en eller inte ?

Kanske inte ens spel krasch men det skulle fan i mig behövas 4-5 år där det ej kommer spel och spel företagen tar i börja tänka om. Att det är dags att kanske ska slutas släppas en jävla massa halv klara spel att det slutas med idiotiska loot boxes, Slut på alla jävla dlc bullshit. Utan man går tillbaka till riktiga expansions som man hade på den tiden som Warcraft II Beyond the Dark Portal eller Baldur's Gate II: Throne of Bhaal och att alla dessa jävla kläd dlcs och nya vapen dlcs eller nya spel bar gubbe blir saker man fan låser upp igenom att spela spelet.

Det största spel bolagen kanske ska tänka över gör jag detta enbart för pengar eller för att jag älskar spel och vill dela med mig av min vision och att man kanske ska skapa spel för sina kunder och inte skapa spel vad ens aktie ägare tycker man ska skapa så dom får mer pengar.

Och ja jag tycker 4-5 år utan nya spel skulle vara bra på det sätet skulle folk kanske sluta köpa nya spel hela tiden och kanske ta och spela igenom alla dom där spelen som sitter och samlar dam på hyllan eller gå igenom sitt Steam bibliotek spela igenom spelen man köpt. Jag menar erkänn nu många av er har nog en jävla drös med spel ni ej spelat klart och säker spel ni inte ens har pröva än.

Visst det skulle skapa ett problem det är många inom spel industrin skulle bli utan jobb vilket på så sätt inte är så jävla bra men någe måste ske så det blir slut på dessa dumheter.

Som en snubbe kommentera. Remember why the crash of 1983 happened? People started to say "hey, these games aren't really worth the asking price". Basically, history is repeating itself with big publishers.

Releasehästryttare

Spelcrash ala 1983 kommer inte hända, det är alldeles för många av jodens pop som spelar spel nu för tiden.

Det som är bra är att det verkar som folk börjar lära sig med förbokningar nu, givetvis inte alla men en tillräckligt stor del för att det skall köra ont i plånboken för storföretagen som gör skit spel.

Vad som är dåligt just nu är att det är många indie spel som släpps på Steam som är bra, men då de flesta inte kommer fram för att det drunknar i mängden av spel som släpps så självdör de utvecklarna vilket är urtrist.

För vem vet, spel nr 2 som den studion skulle gjort hade kunnat bli nästa undertale,stardew valley, terraria eller liknande indie spel som folk älskar.

Skulle jag gissa så har jag spelat runt 25 indie spel i år, och med tanke på att det är vad som släpps på Steam på 2 dagar så är det ruskigt lite.

Handen på hjärtat, hur många indie spel har ni spelat i år?

Medlem

Marknaden brukar korrigera sig själv.
Om det resulterar i total crash, det tror jag inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Fragtjuv

Njaa, har svårt att se att marknaden skulle krascha totalt igen som den gjorde 1983. Däremot så tror jag att det kommer att bli allt viktigare för företag att lyssna på communityn. Några snedsteg och det kan gå snabbt utför. Kolla bara vad som hänt med Starbreeze senaste månaden.

Precis som Devan skriver så tror jag att det kommer att bli allt viktigare för spelföretagen att släppa färdiga produkter som inte behöver patchas efter några dagar för att fungera på ett tillfredställande sätt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Tror inte på en total krasch av spelmarknaden idag. Spelmarknaden är alldeles för bred och mångsidig. Små utvecklingsstudios som lever på crowdfunding delar marknaden med giganter som Microsoft. Att allt skulle rasa som ett korthus samtidigt är långsökt. Däremot skulle jag inte ha något emot att någon av de större utgivarna hamnade i en rejäl ekonomisk kris den närmaste femårsperioden. Det skulle bli en rejäl näsbränna och ett uppvaknande för hela AAA-branschen om Bethesda eller EA tvingades ansöka om konkurs och sälja av sina tillgångar till andra studios. Men även det känns overkligt när gamers världen över klagar ena stunden och kastar pengar på dem för både microtransaktioner och förbokningar i nästa stund.

Medlem

@Devan: Tror jag köpt ca 12 indie spel i år men som du sa lite dom drunknar på steam specielt hur jävla mycket skit spel det släps herre gud vissa saker jag ser borde inte ens få kallas spel det ser ut som något jag skulle banka ihop med gammla click and play som kom ut på 90-talet.

Releasehästryttare

@ThePeon: Exakt därför jag skapade min artikel som jag försöker göra en gång i månaden, just för att försöka hjälpa spel som ser lovande ut men som annars saknar pengar att göra reklam för sig på bred front.

Sen Steam öppnade portarna för "porr" spel nu i höstas så har jag gått igenom 100+ hentai puzzel spel och de blir bara fler och fler varje gång man går igenom Steam flödet.
Nån därute sitter och köper dessa istället för att hitta liknande spel gratis vilket gör att det lönar sig för "utvecklarna" att fortsätta pumpa ut skiten.

Medlem
Skrivet av Devan:

@ThePeon: Exakt därför jag skapade min artikel som jag försöker göra en gång i månaden, just för att försöka hjälpa spel som ser lovande ut men som annars saknar pengar att göra reklam för sig på bred front.

Sen Steam öppnade portarna för "porr" spel nu i höstas så har jag gått igenom 100+ hentai puzzel spel och de blir bara fler och fler varje gång man går igenom Steam flödet.
Nån därute sitter och köper dessa istället för att hitta liknande spel gratis vilket gör att det lönar sig för "utvecklarna" att fortsätta pumpa ut skiten.

Ja det är bra tycker jag mer indie spel bör lyftas upp ett spel jag hitta för någon år sedan var Stonehearth helt underbart spel i still med dwarf fortress klar mysig och roligt spel.

Ja du dessa porr spel är ju fan ett skämt fine om du gör ett riktigt stort porr spel typ snuskigare leisure suit larry fine jag klagar inet finns dom som vill ha det men alla dessa jävla cheap hentai puzzle spel eller som Woman's body som är någe hentai kort spel seriöst skita ut massa sån dynga nä fan nu får Valve ta städa upp lite och kanske ändra till strängare regler för mer kvalitet.

Ambassadör
Xbox

Eftersom folk är som de är och köper all möjlig skit så lär det fortsätta. Däremot om det flödet stryps av andra orsaker så lär virtuella skins, valuta, lootboxes och dylikt strykas ur folks budget ganska snabbt.
Vi har levt i en högkonjunktur väldigt länge nu och en en allmän ekonomisk krasch är nog bara en tidsfråga. När folk får tightare budget så lär inte kaninkostymer i dataspel stå högt upp på listan längre...och då självregleras det av marknaden.


signatur

Jump in.

Medlem

Det är ju enklare än någonsin att utveckla spel och att sprida dem, så det är nog svårt att få stopp på (om man skulle vilja det). Det är nog lika svårt att som att stopp på musikproduktionen när vem som helst kan sitta framför en dator och skapa något som låter okej. Tusentals indiespel görs ju av personer som skapar det på fritiden på vinst och förlust. Jag tror den utvecklingen är svår att stoppa.

Däremot finns det säkert en risk för spelbutikerna att de kureras för dåligt och därför drunknar i allt skräp. Så risken finns nog snarare hos konsoltillverkarnas digitala butiker och Steam och dess konkurrenter.

1
Skriv svar