Recension – Metro Exodus

Medlem

Tyckte storyn var så himla svajig och osammanhängande, samt rent tekniskt var spelet otroligt osmidigt att spela. Blev förbannad och avinstallerade det efter några timmar. Hade önskat att bli fångad som i en bra film där man bryr sig om karaktärerna och handlingen, men här blev man bara förbannad och jag hade inte kunnat bry mig mindre om en mutant käkat av huvudet på respektive karaktärer i spelet

Medlem

Spelade just klart det. Sjukt bra spel tycker då jag. Satt fängslad hela dagen igår och har spelat några timmar tidigare. Tror jag klarade det på ungefär 20 timmar. Hade däremot problem med dx12 då spelet krashade ett par gånger, tills att jag växlade till dx11 då funka det bra.

KoP
Medlem

Har haft riktigt roligt med spelet hitills och tror att jag börjar närma mig slutet. 4/5 skulle jag nog sätta som personligt betyg.

Medlem

Jag blev svag och köpte efter jag titta på några youtube klipp.
Men har svårt att falla för spelet - förutom att den är vackert, så känner jag inte för Artyom eftersom han är tyst; det känns gammaldag teknologi lösning (som för tex gamla Metro). Med tanke på att karaktären är låst och har en röst i loadingsscreens (och i böckerna) så skulle Artyom lätt har fått en dialogröst som i Uncharted, eller Red Dead/GTA.
Det andra är hur segt kontrollerna är (PS4) - tills Artyom reagera på min input.... Trodde först det är bara jag, men sonen har samma "problem".
Att det är "open-world-skriptat" (som tex RDR eller liknande) stör mig vanligvis inte, men i det här fallet gör det det. Vet inte varför.
Nåväl, lira igenom och glömma, antagligen.

Medlem
Skrivet av ProPain:

Fast Metro spelen (och t.ex. Stalker) är ett av dem i alla fall jag uppskattar den annorlunda "ryska" berättelsen i så¨jag kan ändå tycka att det är värt att ta upp.

Öststats SF eller Fantasy (te x The Witcher) har ofta en annan känsla för det "mörka" har jag alltid tyckt. Och med ålderns rätt har man ju verkligen upplevt den känslan från "Det kalla kriget", rädslan för jordens undergång i atomkriget. Det hade man som barn. Då var ju Öststaterna ngt främmande otäckt.

Berättelser från öst känns mer, skitiga, eländiga på något sätt. Och fascinerar mig på ett annat sätt än mycket från "västvärlden". Då menar jag inte att det behöver vara skillnad på kvalitén i berättelsen, bara att det berättas på olika sätt. Intressant iaf!

Medlem

Helt spot on. Köpte spelet men känns verkligen gammalt. Vackert med RTX iof (halva anledningen till varför jag köpte det)

Medlem

Jag spelar det just nu och gillar det väldigt mycket! Får Half Life vibbar och det är frukantsvärt atmosfäriskt och RTX gör verkligen sitt jobb.

Men joo visst, små glitch och lite osmidigt, samt rätt dåligt regisserat, men stoppar mig inte från att njuta av spelet.

Medlem

Spelade precis klart spelet. Ett av de bästa SP-spelen jag kört på sistonde!
Älskade de mesta av spelet. Är okej med spelets konstiga "mechanics".
Enda negativa för mig var dock hur dialogen kändes långtråkig då och då. Fick lite RDR2-vibbar. Det var ändå kul att alla karaktärer hade något att säga men men!!

Jag spelar inte SP-spel lika ofta längre men skulle lätt kunna tänka mig att spela om Exodus som jag t.ex gjorde med Witcher 3 och Frostpunk.

Medlem

Nu måste jag bara skriva av mig lite...
Ok mekanik och grafik. Lite tradigt med i princip samma upplägg vid varje stopp. Ett så sjuuukt dåligt manus och röstskådespeleri. Även ljudet är lite epa. Svårt att förstå konskvenssystemet. Mycket buggar, det var längesedan jag hade så många hårda krascher, men inget spelförstörande. Svag 3:a varken mer eller mindre. Det ska dock sägas att ambitionerna är höga och basen till något riktigt bra finns mer eller mindre närvarande hela tiden vilket gör att man trots allt stannar kvar tills eftertexterna rullar.

Skriv svar