Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem

Oww. E det här man postar event?
Då slänger jag upp ett här som gjordes i fredags. Ursäkta den tafliga klippningen, men det blir inte bättre på 1,15h som jag fick över igår kväll 😁

I armén skulle jag tro att vår grupp skulle kallas för "organiserad skithög", men roligt hade vi iaf 😄

Det blev 10 vs 10 tillslut.
Uppdraget går ut på att båda lagen skall ta sej från safezone, hämta ett paket från ett skepp för att sedan transportera paketet till det andra skeppet, ett sorts CTF, eller CTB (catch the box 😁)

Vi hade väl tänkt oss att vi skulle få nytta av diverse vapen som vi oftast inte använder såsom sniper vapen å dylikt. Med facit i hand så blev det "Mad max" i kvadrat. Ett event så långt ifrån långdraget man kan komma. Action från start till slut. Nästa event blir om 10 dar så vi får se vad våra vänner utanför Sveriges gränser hittar på då 😊

https://youtu.be/GQ5PH3DuIds

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Oww. E det här man postar event?
Då slänger jag upp ett här som gjordes i fredags. Ursäkta den tafliga klippningen, men det blir inte bättre på 1,15h som jag fick över igår kväll 😁

I armén skulle jag tro att vår grupp skulle kallas för "organiserad skithög", men roligt hade vi iaf 😄

https://youtu.be/GQ5PH3DuIds

Är du säker på att din bil inte är ett skepp? den flyger i alla fall

Medlem

Vecka 15:s community information från CIG
3.13 är fortfarande försenad till Live men är nu öppen för alla på PTU.

Inside Star Citizen återkommer nästa vecka.

Till sist meddelades det att Citizen Con i år blir en helt digital historia.
Datumet är satt till den 9 oktober 2021

Star Citizen Live: Audio Team Roundtable
Phil, Graham och Bob från Audio Team diskuterar och svarar på frågor om programmering och inspelning av ljudet i Star Citizens Persistent Universe.

Tack vare streamern Sitarow så har vi lite ögongodis för er som gillar FOIP.

Det startar runt 13:23 och en 3-4 minuter framåt.
FOIP börjar verkligen ta sig.

Screenshot av Vash-Motorov

Medlem

Häftigt att du kan se andras ansiktsuttryck nu måste pröva

Medlem

Försökte få det att funka med htc vive kameran, fick det nästan att funka med det är säkert något annat jag bör göra.

Medlem

Servrarna ligger nere nu för att uppdatering till 3.13

Medlem

3.13 är LIVE!
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Vad som har kommit kan du läsa här!
https://www.fz.se/forum/trad/443948-star-citizen-3-13-tonk-yo...

Nu bär det av på nya äventyr för oss alla. Nu kör vi!

Medlem

Vecka 16:s community information från CIG
3.13 är äntligen släppt!
Se Asgards sammanfattning om vad patchen innehåller här.

Inside Star Citizen: A New Studio Appears | Spring 2021
Vi får lära känna några av dom som kommer att ansvara för Turbulents nya studio i Montreal. De kommer i framtiden bland annat att ansvara för att vi får fler solsystem. Vi får även en Sprint report.

Star Citizen Live Gamedev: FPS Level Design
Antoine, Andreas och Manuel pratar level design samtidigt som dom bygger live.

Road mappen
Roadmappen uppdaterades denna vecka med en hel del tillägg även om några skepp har tagits bort tillfälligt.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Till sist lite bilder från 3.13

Medlem

Vecka 17:s community information från CIG
Invictus Laumch Week 2951 börjar den 21 maj. Det är ett av dom största ingame eventsen? i Star Citizen och i år verkar som om vi kommer att få se insidan av en Javelin!
Det blir även ett free fly event i samband med detta. Ja, jag tittar på dig @ClockWise

Inside Star Citizen: Armor Bearer | Spring 2021
Orison och Armor står på menyn i veckans Inside Star Citizen.

Star Citizen: Calling All Devs - Theaters of War Update
Frågor och svar om Theaters of war.
Theaters of war är ett "combined arms" spelläge vars syfte är att finslipa alla slags strider i Star Citizen i 30-40min per match. (tänk Battlefield/Planetside)
Man kan göra något liknande i Star Citizen idag men det krävs en massa planering, väntande och en massa tålamod vilket gör att man ofta inte orkar mer än en eller två omgångar per kväll.

Medlem
Skrivet av JRico:

Vecka 17:s community information från CIG
Invictus Laumch Week 2951 börjar den 21 maj. Det är ett av dom största ingame eventsen? i Star Citizen och i år verkar som om vi kommer att få se insidan av en Javelin!
Det blir även ett free fly event i samband med detta. Ja, jag tittar på dig @ClockWise
https://media.robertsspaceindustries.com/eq0a7dy5tc9md/source...

Inside Star Citizen: Armor Bearer | Spring 2021
Orison och Armor står på menyn i veckans Inside Star Citizen.
https://youtu.be/X51Nth7rRrQ

Star Citizen: Calling All Devs - Theaters of War Update
Frågor och svar om Theaters of war.
Theaters of war är ett "combined arms" spelläge vars syfte är att finslipa alla slags strider i Star Citizen i 30-40min per match. (tänk Battlefield/Planetside)
Man kan göra något liknande i Star Citizen idag men det krävs en massa planering, väntande och en massa tålamod vilket gör att man ofta inte orkar mer än en eller två omgångar per kväll.

https://youtu.be/tDSEPsMX9w4

Ohhhhhhhh, that's my cue, då blir det att testa tack för taggen!

Medlem

Jag kan inte låta det här passera, men låter Morphologis visa/prata istället, det låter bättre då.

Medlem

Precis klar med min andra video som är inspelad i detta underbara spel! Hoppas den uppskattas och ge gärna feedback! o7

Medlem

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/spectrum-dispatc...

Så bmm finns med, men min reclaimer från 2014 undrar fortfarande vart den där salvage-delen tog vägen 🤔

Medlem

Vecka 18:s community information från CIG
Det händer en hel del på vägen mot Invictus Launch Week.

Spectrum AMA - Reputation System - Passa på och ställ dina frågor på Spectrum.

Quantum, Quasar, and Virtual AI
- Vi får en video med Tony Zurovec nån gång under maj. Ni vet vad det betyder, information overload!

Till sist en liten teaser för Invictus Launch Week som släpptes under veckan som gick. (Free-fly börjar den 22 maj)

Inside Star Citizen: Plan and Scan | Spring 2021
En kort titt på hur Radar och Scanning kommer se ut i framtiden. Avslutningsvis får vi en sprint report.

Star Citizen Live: Radar and Scanning
SCL fortsätter med Radar och Scanning. Sean Tracy och Mark Abent diskuterar ämnet och svarar på frågor.

Den månatliga sammanfattningen för april 2021
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i april.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/181...

Road mappen
Roadmappen uppdaterades denna vecka med en del ändringar som ni kan se här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Medical gameplay är på gång inom en snar framtid

Medlem

3.13.1c är ute på PTU nu om man vill köra lite stridsvagn.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/spectrum-dispatc...

Så bmm finns med, men min reclaimer från 2014 undrar fortfarande vart den där salvage-delen tog vägen 🤔

Och min Drake Vulture. Minns att Salvage var inom räckhåll på roadmapen. Jag köpte mig in i hypen och min livslånga fantasi att samla rymdskrot och investerade i en Vulture. Strax därpå försvann Salvage helt från roadmapen.. 🤔

EDIT: Drake Vulture var planerat att släppas till 3.9, och salvage 3.10.
EDIT2: På tal om Vulture, här är en svart variant jag gjorde i Photoshop:


"I intend to live forever, or die trying."

Medlem

Vi tog en första titt på Hercules M2 och Nova Tanken

Medlem

Provade en bounty mission för första gången i ren lördags-tristess idag och fick pisk som tusan.
Visste inte att man fick spelare som mål.

Det var två killar nere i en stor grotta. Provade att skjuta på deras skepp. Fick friendly fire varning när jag gjorde det, jahopp, konstigt..
Men jag tänkte att "Det här blir ju lätt ändå, de är ju till fots. Jag väntar bara på att de kommer ut mot sitt skepp igen så mosar jag ner dom med mina gigantiska kanoner."
Jag hovrar i ett mörkt hörn av grottan.
De kommer runt hörnet ut i stora delen av grottan och jag brassar på.
Noll effektivitet. Men deras pyttesmå SMG's var tydligen jäkligt effektiva mot min 30m långa Freelancer.
Jag dog direkt.

Njae, pvp är inget för mig verkar det. Känns lite snett när mitt skepp exploderar efter ett halvt SMG mag och mina stora kanoner inte gör något mot deras overaller.


Ryzen9 3900X - RTX3080

Medlem

Var väldigt spännande att titta in Javelin en och se Bengal flyga förbi

Medlem
Skrivet av Mojo:

Provade en bounty mission för första gången i ren lördags-tristess idag och fick pisk som tusan.
Visste inte att man fick spelare som mål.

Det var två killar nere i en stor grotta. Provade att skjuta på deras skepp. Fick friendly fire varning när jag gjorde det, jahopp, konstigt..
Men jag tänkte att "Det här blir ju lätt ändå, de är ju till fots. Jag väntar bara på att de kommer ut mot sitt skepp igen så mosar jag ner dom med mina gigantiska kanoner."
Jag hovrar i ett mörkt hörn av grottan.
De kommer runt hörnet ut i stora delen av grottan och jag brassar på.
Noll effektivitet. Men deras pyttesmå SMG's var tydligen jäkligt effektiva mot min 30m långa Freelancer.
Jag dog direkt.

Njae, pvp är inget för mig verkar det. Känns lite snett när mitt skepp exploderar efter ett halvt SMG mag och mina stora kanoner inte gör något mot deras overaller.

Låter väldigt konstigt är du säker på att dom inte använde Railguns?

Tycker du inte ska ge upp på PVP ibland blir man sönder spräng. Men det får man ta i början

Medlem
Skrivet av zemion:

Var väldigt spännande att titta in Javelin en och se Bengal flyga förbi

https://www.youtube.com/watch?v=92Ok2RbGlZs

Kul video! Javelin är mäktig, och förstås Bengal på 1 km (huvudmotorerna ser ut att ha en längd på minst ett par hundra meter!).

Verkar finnas många i besättningen som är bra på chicken dance.

07:00 i klippet: Jösses vad han pratar på! Tar liksom aldrig slut.

Medlem
Skrivet av zemion:

Låter väldigt konstigt är du säker på att dom inte använde Railguns?

Tycker du inte ska ge upp på PVP ibland blir man sönder spräng. Men det får man ta i början

Kan ha varit nåt server-lagg som fick det att se ut som automateld. Det var svårt att se, ska jag ärligt säga.
Kändes bara konstigt när mitt skepp har gigantiska kanoner, men verkade inte ens träffa. Kändes som att skjuta hagelbössa på för långt avstånd.


Ryzen9 3900X - RTX3080

Medlem

Vi får inte glömma bort hur roliga starter-skeppen kan vara!

Medlem

Vecka 19:s community information från CIG
Den här veckan anordnades en AMA om reputation i SC.

Glöm inte att nästa vecka börjar Invictus Launch Week 2951 (den 21 maj) där free-fly börjar den 22.
Starter pack kommer att prissänkas något om det skulle visa sig att Star Citizen var något för dig.

Inside Star Citizen: Capacity For Battle | Spring 2021
Man pratar om Capacitors, Operator Modes och Missile Reworks i och med 3.14 och framåt.

Star Citizen Live Gamedev: Invictus Historical Uniforms
I detta avsnitt går man igenom historiska UEE Fleet Uniformer.
Japp!, det är precis så spännande som det låter.

Medlem

https://status.robertsspaceindustries.com/

3.13.1 på ingång! 😀

C2, M2, Nova, sen ship to station docking, en jädrans massa buggfixar. Det blir nog till att spela imorgon kväll 😁

Medlem

Efter att ha sett en bra, kortfattad informativ video om hur man kan spela, göra något vettigt/seriöst samtidigt som man kan tjäna pengar på kort tid på ett relativt lätt sätt så tänkte jag att nu ska jag försöka mig på detta, och även "tvinga" på min oerhört skeptiska bror till detta. Jag vill leva på hoppet att det blir något utav detta medans han är less på allt snack om SC då de än så länge bara skapat yta, och skepp.
Videon jag pratar om, det här ser ju lätt ut, det borde jag klara...

Startar på Lorville, npc karaktärerna på vägen är lika döda som sist jag var här(ingen direkt utveckling av npc här), tar mig till min Sabre, hoppar in och börja lyfta, upptäcker att hangar dörren inte öppnas, i panik, minns att man skulle klicka på någon knapp för att kommunicera men vilken, samtidigt som man får helt meningslösa textrader om att man kan styra med w,a,s,d och hur quantum travel fungerar, dvs det klassiska tutorial som är helt intetsägande. Provar att köra mot taket/dörren men det går inte, får ett meddelande om att jag är för inaktiv... sänker ner skeppet och stänger av motorn och den landar, hoppar ut och skeppet och den despawnar.

Nästa försök, efter att ha sett denna video, gammal men mer informativ än en hela Hurston:
Star Citizen 3.6 Tutorial - How To Take Off from a Hangar - without going BOOM!
Meny knappen i instrumentpanelen på skeppet!

Så när jag väl är framme till slut och ska skanna så verkar det som att något rött redan var där(det där med att zooma in och se vad saker är är jag inte bra på), men försöker skanna, upptäcker att timern redan börjat räkna ner innan jag skjutit sönder något och den räknar ner till noll, sen kommer ett skepp och skjuter på mig, jag skjuter tillbaka, jag missar hejvillt, till slut flyr jag och tar första bästa namn jag känner igen, Arc Corp... När jag väl är där så har jag Crimestat 1, och kan inte landa. Loggar ur och är bara irriterad, vad fan gör jag för fel?

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Efter att ha sett en bra, kortfattad informativ video om hur man kan spela, göra något vettigt/seriöst samtidigt som man kan tjäna pengar på kort tid på ett relativt lätt sätt så tänkte jag att nu ska jag försöka mig på detta, och även "tvinga" på min oerhört skeptiska bror till detta. Jag vill leva på hoppet att det blir något utav detta medans han är less på allt snack om SC då de än så länge bara skapat yta, och skepp.
Videon jag pratar om, det här ser ju lätt ut, det borde jag klara...
https://youtu.be/qPFTXQgBXyQ

Startar på Lorville, npc karaktärerna på vägen är lika döda som sist jag var här(ingen direkt utveckling av npc här), tar mig till min Sabre, hoppar in och börja lyfta, upptäcker att hangar dörren inte öppnas, i panik, minns att man skulle klicka på någon knapp för att kommunicera men vilken, samtidigt som man får helt meningslösa textrader om att man kan styra med w,a,s,d och hur quantum travel fungerar, dvs det klassiska tutorial som är helt intetsägande. Provar att köra mot taket/dörren men det går inte, får ett meddelande om att jag är för inaktiv... sänker ner skeppet och stänger av motorn och den landar, hoppar ut och skeppet och den despawnar.

Nästa försök, efter att ha sett denna video, gammal men mer informativ än en hela Hurston:
Star Citizen 3.6 Tutorial - How To Take Off from a Hangar - without going BOOM!
Meny knappen i instrumentpanelen på skeppet!

Så när jag väl är framme till slut och ska skanna så verkar det som att något rött redan var där(det där med att zooma in och se vad saker är är jag inte bra på), men försöker skanna, upptäcker att timern redan börjat räkna ner innan jag skjutit sönder något och den räknar ner till noll, sen kommer ett skepp och skjuter på mig, jag skjuter tillbaka, jag missar hejvillt, till slut flyr jag och tar första bästa namn jag känner igen, Arc Corp... När jag väl är där så har jag Crimestat 1, och kan inte landa. Loggar ur och är bara irriterad, vad fan gör jag för fel?

Problemet är att star citizen för närvarande är långt ifrån nybörjarvänligt och där det absolut inte finns en enkel guide ingame. Tyvärr så har du som spelare bara två val: antingen läsa på om star citizen på nätet via youtube videos eller forum. Eller så spelar man med folk som redan kan spelet så man med enkelhet kan fråga nån om hjälp när man fastnar. Och utöver det så buggar star citizen lite grann så även om du gör allting rätt så blir det fel ibland ändå.
Det är en alpha, det får man inte glömma bort. Men om man kommer över den där magiska gränsen så kan man ha riktigt roligt ändå 🙂

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Problemet är att star citizen för närvarande är långt ifrån nybörjarvänligt och där det absolut inte finns en enkel guide ingame. Tyvärr så har du som spelare bara två val: antingen läsa på om star citizen på nätet via youtube videos eller forum. Eller så spelar man med folk som redan kan spelet så man med enkelhet kan fråga nån om hjälp när man fastnar. Och utöver det så buggar star citizen lite grann så även om du gör allting rätt så blir det fel ibland ändå.
Det är en alpha, det får man inte glömma bort. Men om man kommer över den där magiska gränsen så kan man ha riktigt roligt ändå 🙂

Det gamla vanliga alltså, bortförklaringar.
Eve online var aldrig nybörjarvänligt men jag klarade av att lära mig grunderna där utan större bekymmer.
CIG tvingar alltså på spelare att spela med andra erfarna spelare, hylla buggar och kallar det "feature" och ignorera idiotiska designval, och om man inte vill spela med frälsta så har man inget i SC att göra.

Varför får jag denna helt meningslösa textraden på rutan efter att mitt skepp sprängts?
Cockpiten lyste rött och luckan bak på Avenger var halft öppen och gick inte att stänga. Jag har heller ingen aning om varför skeppet stängdes av och föll ner mot en kolsvart mark, antar att det var det som hände.
Tänk om det hade kommit upp en text om att nu är mitt skepp snart trasigt försök reparera det...

Just ja, att ha rök, dimma massa effekter i skeppen och jättehäftiga explosioner när man dör är viktigare än att informera spelare på ett seriöst sätt VAR service ställen är, eller varför man vaknar upp på Grim Hex och ingen som helst förklaring till varför man är kriminell, eller hur man tar sig tillbaka till en neutral status. Att vara i alpha stadie efter alla år är ingen som helst ursäkt till att inte hjälpa en spelare med tips om vad som händer runt en. Det är väl bara att skapa ett skript när man fått skada om att man borde läsa av något på skeppet om det nu visas någonstans. CIG ligger ju årtionden efter här.
Jag lyckades för övrigt inte ens att göra ett enda uppdrag ikväll och kände mig bara helt vilse i rymden.
Lite datum när det gäller Repair & Salvage... https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/ngke3m/salvage_...

Brorsan som fick köra med sin Aurora gav upp när han inte ens kunde lyfta iväg från landningsstället, en gammal jävla bugg/funktion som lever kvar. Och det är efter man avslutat spelet man upptäcker sådant här:
Can't takeoff in 3.10? Fix this game setting! - Star Citizen Tutorial
Sist vi provade spela så startade inte ens Cutlass(Det är sådant man kommer ihåg) som jag ville få han att testa så CIG gör ett jävligt dåligt jobb att fixa trasiga saker och jag vet inte varför jag ens bryr mig men det handlar väl om jag vill att SC ska bli ett fungerande och roligt spel, men CIG fallerar på de flesta poster hittills.

edit. kan tillägga att när brorsan väl hade kommit upp i rymden första gången kraschade spelet för honom. Sen verkade det som att vi körde på olika servrar resten av tiden. Så det där med att spela tillsammans funkar ju lika bra som allt annat i SC...

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Varför får jag denna helt meningslösa textraden på rutan efter att mitt skepp sprängts?

Hehe, jag förstår vad du menar — den är jättekonstig. Kan det vara en bit av navigatorn som satt i skeppet som fortfarande är igång och skickar iväg meddelanden?

Nä, det är bara en bugg i alphan förstås men jag tycker det är lite roligare att tänka sig ett trasigt instrument som snurrar omkring där ute i rymden och som ihärdigt försöker kommunicera med spelaren. Jag har ingen aning varifrån den får energi till det men den kanske har ett inbyggt backupbatteri.

Medlem

Vecka 20:s community information från CIG
Invictus Launch Week började i Fredags för oss som äger spelet.
För er som inte slagit till än så började Free-fly idag. Det kommer nya skepp varannan dag som man kan testa.

CiG släppte även den fullständiga trailern för eventet.

Man kan även vinna joysticks genom att delta i denna tävling under eventet.

Läs mer här.

Inside Star Citizen: Sting Operation | Spring 2021
Ett inlägg om det nya skeppet RSI Scorpius plus en sprint report bjuds vi på denna vecka.

Star Citizen Live: All About Spaceships
Frågor och svar om skepp och fordon mestadels de militära varianterna.

Road mappen
En hel del tråkiga ändringar på roadmappen den här veckan. Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

En av ljuspunkterna var att Orison åtminstone inte blev flyttat eller försenat

Skriv svar