Varför är det dyrare digitalt än fysiskt? Och när försvinner fysiska kopior?

Medlem
Varför är det dyrare digitalt än fysiskt? Och när försvinner fysiska kopior?

Som regel kostar det 100kr mer när man köper det digitalt än när man köper det fysiskt, jag kan inte komma på nån annan anledning än att bara för att dom kan.

Sen till min andra fråga: Vad är egentligen anledningen till att fysiska kopior finns kvar i alla fall i väst världen? Där vi har relativt bra internet.

Tankar?

Tja, de känner att de levererar en tjänst. Det är inte gratis att upprätthålla en gigantisk serverpark, dessutom kostar alltid bekvämlighet en extra peng. Titta som Cirkel K resonerar (bara ett exempel), de har öppet dygnet runt, därför kostar allting 3 gånger så mycket.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

”För att de kan” är väl ett bra svar!
Vi är ju tydligt villiga att betala mer för det bekväma i att slippa ta sig till en butik eller vänta på en beställning med posten.

Sen antar jag att servrar och bandbredd kostar mer att upprätthålla än vad man tror, men självklart är det egentligen konstigt att priset skiljer som det gör.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tja, de känner att de levererar en tjänst. Det är inte gratis att upprätthålla en gigantisk serverpark, dessutom kostar alltid bekvämlighet en extra peng. Titta som Cirkel K resonerar (bara ett exempel), de har öppet dygnet runt, därför kostar allting 3 gånger så mycket.

Vill bara nämna vilken oerhört bra jämförelse du gjorde
Väldigt tydlig och enkel!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Jag hade uteslutet gått över till digitalt om det fanns någon möjlighet att sälja tillbaka eller få någon typ av rabatt på nästa köp om man köpt tidigare. Jag kunde lämna in spel och få mellan 200-300 kr för många spel på GameStop vilket gjorde att jag kunde köpa nya spel för 300-400 kr istället för 699 kr.

Medlem

Kostnaden för servers och bandbredd är ett argument som jag inte kommer köpa förrän någon ger mig en detaljerad uträkning. Det kostar nämligen en hel del att sälja fysiska exemplar också. Skivor ska tryckas, fraktas, beställas, distribueras, säljas. Fysiskt marknadsföringsmaterial ska tryckas och distribueras till återförsäljarna. Alla de leden i distributionskedjan kräver fabriker, lager och lagerarbetare, distributörer, lastbilschaufförer, butiksyta och butikspersonal, med massor av företag och distributionsled inblandade som ska ha betalt i någon utsträckning. Är den kostnaden verkligen lägre än 50GB utrymme på en server som kan distribuera spelet till tusentals köpare samtidigt? Tilläggas bör att en stor del av serverkapaciteten även behövs till de fysiska exemplaren eftersom det som ligger på skivan ofta behöver en day 1-patch på flera gigabyte.

Jag tror mer på det enkla argumentet att folk gärna betalar för bekvämligheten och att de digitala distributörerna tar mer betalt för att vi är beredda att betala.

Medlem

Din andra fråga om när fysiska kopior försvinner. På PC är de ju redan borta i princip.

På konsol verkar det ju leva kvar åtminstone en generation till eftersom båda de stora drakarna valt att ha optisk läsare i sina konsoler. Men jag tror att gamepass och liknande prenumerationer kommer snabba på övergången även på konsol.

Personligen tycker jag det är lite tråkigt. Jag har alltid uppskattat att ha spelen snyggt uppradade i bokhyllan.

Medlem

Samma som Esspresso_Bengt! Köper spel fysiskt i den butik med bäst pris och lämnar in på Gamestop när det är utspelat. Var tredje spel blir gratis.
När Gamestop tyvärr stänger sina butiker blir det till att sälja spelen på blocket eller FB.
Om spelen hade legat på 499 så hade jag nog gått över till att enbart köpa digitalt.

FLX
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det är inte gratis att upprätthålla en gigantisk serverpar

Det borde inte vara en extra kostnad. Det först som händer när man stoppar i skivan är ju att spelen uppdateras med en gigantisk nerladdning. Som nämnt tidigare handlar det nog mest om bekvämlighet för alla oss soffpotatisar som inte vill ha eller byta skivor i konsolen

Skrivet av FLX:

Det borde inte vara en extra kostnad. Det först som händer när man stoppar i skivan är ju att spelen uppdateras med en gigantisk nerladdning. Som nämnt tidigare handlar det nog mest om bekvämlighet för alla oss soffpotatisar som inte vill ha eller byta skivor i konsolen

Jag vet inte kostnaderna, men försöker föreställa mig hur de tänker. Någon slags vinst räknar de med, och de vet att gamers inte gillar att vänta. Det blir på många sätt så att tid är pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Ja, det är märkligt. Köper jag spelet innan online-reorna dragit igång blir det alltid fysiskt.

Medlem

Varför ta lägre betalt om man kan ta högre betalt? Dessutom så finns det inget lager som man måste tömma som kostar pengar när produkten blir förlegad.

Jag är den som älskar, det finns knappt nu mera, när man köper PCspel för 10kr som är nya, i någon stor låda i en affär. Har köpt väldigt mycket spel så, AAA-titlar som kanske är ett par år gamla, om ens det.

Quake4 gick day-0 direkt ner i en sådan stor låda bland Cities XL mfl.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Startpriset på spel när de släpps digitalt tycker jag är högt, men min magkänsla är att det faller snabbare i pris än sin fysiska motsvarighet så för mig som inte har bråttom att köpa spel är det guld med digitalt, jag vill heller inte ta mig tiden att åka till en butik.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag vill minnas att jag läst någonstans att en av anledningarna till högre pris digitalt är att inte konkurrera alltför mycket med de traditionella spelbutikerna. Jag har ingen källa på detta alls, utan kör en Jan Guillou på den.

Sen kan jag bara instämma med körerna på en hel del.
Jag köper till 99% fysiska exemplar, dels för att det är oftast markant billigare men jag kan också sälja/byta/låna ut spelet om jag vill.

Likadant har jag sedan en tid tillbaka funderat på det där med digitala köp överlag (film, musik, spel), där, om jag förstått det rätt, så äger du inte en kopia utan bara en licens. Om något skulle skorpa till sig med plattformen/butiken/profilen så försvinner licensen (eller iaf blir obrukbar), då blev spel/musik/filmsamlingen helt plötsligt tom.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Kostnaden för servers och bandbredd är ett argument som jag inte kommer köpa förrän någon ger mig en detaljerad uträkning. Det kostar nämligen en hel del att sälja fysiska exemplar också. Skivor ska tryckas, fraktas, beställas, distribueras, säljas. Fysiskt marknadsföringsmaterial ska tryckas och distribueras till återförsäljarna. Alla de leden i distributionskedjan kräver fabriker, lager och lagerarbetare, distributörer, lastbilschaufförer, butiksyta och butikspersonal, med massor av företag och distributionsled inblandade som ska ha betalt i någon utsträckning. Är den kostnaden verkligen lägre än 50GB utrymme på en server som kan distribuera spelet till tusentals köpare samtidigt? Tilläggas bör att en stor del av serverkapaciteten även behövs till de fysiska exemplaren eftersom det som ligger på skivan ofta behöver en day 1-patch på flera gigabyte.

Jag tror mer på det enkla argumentet att folk gärna betalar för bekvämligheten och att de digitala distributörerna tar mer betalt för att vi är beredda att betala.

Precis så är det.

Det är utan tvekan dyrare med fysiska exemplar. Anledningen till att digitalt är dyrare beror på en kombination av att folk fortfarande tror att "server-kapacitet" kostar extra och att det faktiskt är så bekvämt som det är. Självklart fortsätter Sony, Microsoft etc. då att ta extra betalat så länge folk går med på det.

Jag köper alltid digitalt för att jag inte orkar gå ner till affären och hatar att ha spelkartonger liggandes överallt. Jag är medveten om att det bli dyrare, men jag är lat och är fine med det.

Medlem

Det känns som de har högre TB på digitala försäljningar än fysiska...om det vore omvänt skulle de ju satsa på det helhjärtat. Visst vi lever i en extremt digital värld idag men ändå, i slutändan tror jag pengar talar.

Personligen älskar jag digitala köp, betalar mer än gärna lite mer bara för att slippa affären.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Som regel kostar det 100kr mer när man köper det digitalt än när man köper det fysiskt, jag kan inte komma på nån annan anledning än att bara för att dom kan.

Sen till min andra fråga: Vad är egentligen anledningen till att fysiska kopior finns kvar i alla fall i väst världen? Där vi har relativt bra internet.

Tankar?

Som du o andra säger - för att de kan o vi verkar vara beredd att betala. Det är som "gratis" spel på mobilen, där det erbjuds "guld/diamanter/bla bla" för upp till 1500 spänn o det tar ju då inte slut. Några verkar ju betala annars skulle detta inte finnas kvar.

Medlem

Förbeställ konsolspel vid launch på skiva, kör igenom, sälj begagnat en månad senare, kostnad ~150:-. Köp digitalt, ha kvar för evigt, ~699:-. Inte en helt okomplicerad ekvation.

Medlem

Varför beställer folk mat via utkörning? BEKVÄMLIGHET!

Medlem

Jag betalar mer för digitala kopior för den extra tjänsten av att kunna ha tillgång till spelet på en server, så slipper jag ta hand om de fysiska kopiorna.

Medlem

Ja, det är väl så enkelt egentligen som att bara för att dom kan. Själv köper jag enbart digitalt sen jag köpte ps4. Och ja, det är mest för att jag är bekväm av mig.

Medlem

De digitala distributionskanalerna är ju långt ifrån gratis för utvecklare, säkert en bidragande faktor. Sedan har ju vissa företag såklart alltid kört löjligt högt pris även för sina 10+ år gamla titlar, företaget heter Activision..

Medlem

De fysiska formaten blir ju dubbelt konkurrensutsatta eftersom du både ska köpa spelet och den enskilda butikens produkt. En fysisk produkt måste ju säljas för att inte bli en kostnad (lagerhållning). Så funkar det ju lite på bilfirmor, de vill bli av med inköpta bilar.
(Obs Killgissar)

KoP
Medlem

Prismässigt så får väl inte digitala butiker konkurrera ut butiker som säljer spelet i fysisk form eller nåt har jag för mig att jag hört någonstanns. Därför är spel oftast dyrare när man köper dom digitalt.. kanske. 🤔

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Jag vill minnas att jag läst någonstans att en av anledningarna till högre pris digitalt är att inte konkurrera alltför mycket med de traditionella spelbutikerna. Jag har ingen källa på detta alls, utan kör en Jan Guillou på den.

Sen kan jag bara instämma med körerna på en hel del.
Jag köper till 99% fysiska exemplar, dels för att det är oftast markant billigare men jag kan också sälja/byta/låna ut spelet om jag vill.

Likadant har jag sedan en tid tillbaka funderat på det där med digitala köp överlag (film, musik, spel), där, om jag förstått det rätt, så äger du inte en kopia utan bara en licens. Om något skulle skorpa till sig med plattformen/butiken/profilen så försvinner licensen (eller iaf blir obrukbar), då blev spel/musik/filmsamlingen helt plötsligt tom.

Du är inne på rätt spår.
svaret är helt enkelt exponering.
Om det vore lika eller billigare digitalt så skulle det inte finnas någon som vill sälja de fysiska kopiorna. Det skulle innebära en gigantisk minskning av exponering av nya spel.
tänk all reklam som butiker har för spel.
Den skulle helt försvinna. Då pratar jag inte bara reklamblad i brevlådan eller reklamskyltar på stan, utan även banners på hemsidor.
gratis reklam som spelutgivarna desperat behöver för att nå ut till vanliga Svensson som inte hänger på spelsidor. Och de är nog den största köpgruppen skulle jag gissa på.

eld
Medlem

Butiker säljer ofta till otroligt liten vinstmarginal för att kunna tävla mot digitala butiker, samt att de drar kunder till butikerna som då köper andra saker som de går med mer vinst på.

Medlem

Ett spel i butik tar upp plats Som i sin tur kostar butikerna pengar

Medlem

Varje gång branschen byter format så gör den det till ett kostnadseffektivare format, men vi är ändå vana vid en viss prisklasser mediet så det finns ingen anledning att sänka priset. VHS till DVD, kassettband till CD. Gamla mekaniska kasetter måste kostat mer att producera än att trycka allt på en bit plast. Men en film kostar ju 169kr så då är det ju rimligt att vi fortsätter betala det. Även nu kostar det att köpa en nyrelease av en film digitalt lika mycket eller mer än vad en månad netflix kostar, så jag köper inte det hela “men serverparken kostar massa pengar”.

Medlem
Skrivet av KoP:

Prismässigt så får väl inte digitala butiker konkurrera ut butiker som säljer spelet i fysisk form eller nåt har jag för mig att jag hört någonstanns. Därför är spel oftast dyrare när man köper dom digitalt.. kanske. 🤔

De får väl göra det om de vill, men under en längre tid har de inte vågat sälja för lägre pris och riskera irritera de fysiska återförsäljarna i USA (Walmart, GameStop, etc) som kan plocka bort spelen från sortimentet i protest. Det har helt enkelt inte varit smart.

Men nu ändras ju saker och ting i världen, så vi får se hur viktig Walmart (GameStop var ju redan döende och kommer inte överleva pandemin) kommer vara i framtiden. Snabbt (läs: normalt) Internet utan stränga begränsningar kommer ju helt klart byggas ut till den större befolkningen i USA efter detta, och då blir Walmart mindre relevant i allt detta.

Det betyder ju naturligtvis inte att priserna kommer gå ner. Tror själv att priserna kommer gå upp, så som allt annat går upp i pris just nu, helt enkelt på grund av att de kan (som andra redan sagt i tråden).

Medlem
Skrivet av Bennii:

Kostnaden för servers och bandbredd är ett argument som jag inte kommer köpa förrän någon ger mig en detaljerad uträkning. Det kostar nämligen en hel del att sälja fysiska exemplar också. Skivor ska tryckas, fraktas, beställas, distribueras, säljas. Fysiskt marknadsföringsmaterial ska tryckas och distribueras till återförsäljarna. Alla de leden i distributionskedjan kräver fabriker, lager och lagerarbetare, distributörer, lastbilschaufförer, butiksyta och butikspersonal, med massor av företag och distributionsled inblandade som ska ha betalt i någon utsträckning. Är den kostnaden verkligen lägre än 50GB utrymme på en server som kan distribuera spelet till tusentals köpare samtidigt? Tilläggas bör att en stor del av serverkapaciteten även behövs till de fysiska exemplaren eftersom det som ligger på skivan ofta behöver en day 1-patch på flera gigabyte.

Jag tror mer på det enkla argumentet att folk gärna betalar för bekvämligheten och att de digitala distributörerna tar mer betalt för att vi är beredda att betala.

Visst är fysiska spel kostsamma i det att de ska tryckas och distribueras, men detta är en engångskostnad, och det visas i priset vid släpp då fysiska spel är som dyrast. När efterfrågan på spelen sjunker så sjunker också priserna, och framför allt för att de tar upp onödig plats på lager och hyllor och att man vill bli av med dem för att göra plats för spel som säljer. Mest troligt säljs de med ganska stor förlust. Som ett exempel så köpte jag Anthem till Xbox för 39kr för inte så länge sen, och nu har produkten utgått ur sortimentet.

Med digitala spel så lagras spelen på servrar dygnet runt, år efter år. Den fysiska utgåvan av Anthem är slut i butik, men i den digitala butiken så finns den fortfarande tillgänglig, både för köp och nedladdning, även om ingen vare sig köper det eller laddar ner det så måste det ligga på servrarna och invänta nedladdning. Så på längre sikt så är digitala spel mindre ekonomiskt hållbart, vilket gör att de kostar mer. Hur gynnsam är ett digitalt spel från, låt oss säga, 2004 idag? Hur många köper storsäljaren Half-Life 2 idag? Förmodligen inte så många som de fysiska butikerna sålde spelet under den första tiden. Men hur många av dessa butiker säljer fortfarande den fysiska utgåvan? Förmodligen inte en enda.

Under den första tiden så är nog vinstmarginalen för digitala spel betydligt större eftersom man slipper kringkostnader för att distribuera spelen, men det är som sagt i det långa loppet som digitalt blir mindre gynnsamt. Kommer det fortfarande gå att ladda ner Half-Life 2 ytterligare 16 år? Och vad kostar det att ha 6 GB data tillgängligt för alla kunder i 32 år eller längre? Även om utvecklingen går framåt och pris/GB går ner samtidigt som prestanda/watt går upp så kan det ju inte vara särskilt gynnsamt att stå för driftkostnader för något som man sålde för 32 år sedan.

12
Skriv svar