Playstation 5 blir dyrare i USA
Jag ser det framför mig i framtiden kostar en konsol/pc & spel så pass mycke att folk kommer sluta köpa nya spel & pc/konsol
Så kommer TV-Spel dö ut, tyvärr kanske till och med filmer & streaming
Då kommer ju inga köpa produkterna, då måste dom sänka priserna.
Helt knas, grejerna ska ju bli billigare med tiden, inte tvärsom😩
Det där är gammalt. Det var hundra år sedan något blev billigare.
RTX 5090 har minskat i pris med 4000kr sedan lanseringen i början på året.
RX 9070 XT har minskat med en dryg tusenlapp sedan lanseringen.
iPhone 16 Pro har minskat med drygt 3000kr sedan lanseringen sent förra året.
Galaxy S25 Ultra har minskat med drygt 6500kr sedan Januari.
MacBook Air (2025) har minskat med drygt 3700kr sedan Mars.
Märkligt hur helt ny teknik från Apple, Samsung, Nvidia och AMD sjunker i pris som vanligt medan spelkonsoler med ett halvt decennium gammal teknik magiskt kostar mer och mer.
Märkligt hur helt ny teknik från Apple, Samsung, Nvidia och AMD sjunker i pris som vanligt medan spelkonsoler med ett halvt decennium gammal teknik magiskt kostar mer och mer.
Nej, det är inte speciellt märkligt.
Nya grafikkort och telefoner med mera säljs med rejäla vinstmarginaler och man kan sänka priset när efterfrågan minskar. Nya konsoler säljs med förlust så om komponenter, tillverkning och andra kostnader stiger måste priset höjas för att inte förlusten ska bli för stor.
Nej, det är inte speciellt märkligt.
Nya grafikkort och telefoner med mera säljs med rejäla vinstmarginaler och man kan sänka priset när efterfrågan minskar. Nya konsoler säljs med förlust så om komponenter, tillverkning och andra kostnader stiger måste priset höjas för att inte förlusten ska bli för stor.
Förlust kompenseras med tillbehörspriser och totalt monopol på digital försäljning innan tillverkningskostnaden går ned tills även konsolen är vinstdrivande, tror man att en konsol fortfarande säljs till förlust när hårdvaran är över 5 år gammal är man extremt naiv alternativt aktivt söker att ursäkta och bortförklara ren girighet.
Jag ser det framför mig i framtiden kostar en konsol/pc & spel så pass mycke att folk kommer sluta köpa nya spel & pc/konsol
Så kommer TV-Spel dö ut, tyvärr kanske till och med filmer & streaming
Nja, det kommer inte dö ut. Däremot så kommer säkert hårdvara som du äger dö ut. Priserna höjs nog medvetet för att få folk att övergå till cloud gaming.
Tidigare konsoller har ju sjunkit i pris med tiden vill ja minnas, och de va inte hundra år gamla
Med de stigande konsolpriserna känns mitt köp av PS5 och Xbox Series X 2021 som rena kapet... Det kändes verkligen inte så då.
Tidigare konsoller har ju sjunkit i pris med tiden vill ja minnas, och de va inte hundra år gamla
Säker på det?
Med de stigande konsolpriserna känns mitt köp av PS5 och Xbox Series X 2021 som rena kapet... Det kändes verkligen inte så då.
Exakt. I den här takten så kanske vi kan byta PS5 rakt av mot ett PS6 när det väl släpps.
Xbox One sjönk också en bra bit under det initiala priset efter nåt år.
Det var väl när MS bestämde sig för att sluta bundla Xbox One med Kinect som den blev billigare?
ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ
Föga oväntat i och med Trumps socialkonservativa och protektionistiska ekonomiska politik, att Moore's lag nått sin fysikaliska ände och den växande AI-bubblan.
Sony vill som de flesta andra bolag maximera marginalen och vinsterna.
Pengarna från Playstation-skatten på andras spel tillsammans med bristen på egna spel och krympande marknadsandelar på sin egen Playstation 5 marknad tycks göra vinsten alltför otillräcklig för Sony och spelarna får betala priset.
Sony har redan deklarerat att de inte avser att erbjuda spelarna samma värde med PS Plus som Microsoft gör med Game Pass ge. Sony vill helt enkelt inte då Sony inte vill se bolagets reella vinster krympa ännu mer. Och då är det inte så att Sony har en låg vinstmarginal, tvärtom.
Politik spelar roll för spelare, företag och marknad.
"Make America Great Again"
För vem/vilka egentligen?
Det var väl när MS bestämde sig för att sluta bundla Xbox One med Kinect som den blev billigare?
Oj, Xbox 360 skulle jag ha skrivit ovanför. Men ja, det kan stämma med One. Men jag tror den prissänktes mer än så. Samma med PS4:an, den gick oskså ner rejält. Jag köpte den med 1 TB lagring för typ 3 700, kort efter sjönk priset en skvätt minns jag. Enda gången man ogillar prissänkningar.
Förra konsolgenerationen blev ju betydligt billigare några år efter släpp. Köpte Xbox one s för 2222kr bundlat med horizon 3 samt någon film 2016. Xbox 360 köpte jag för ca1600kr 2008 eller 9.