Så funkar Quick Resume på Xbox Series X i praktiken

Robot
Så funkar Quick Resume på Xbox Series X i praktiken

Snabbstarta upp till fyra nextgen-spel, och ännu fler bakåtkompatibla. Det här kan vi gärna bli vana vid.

#quick-resume, #xbox-series-x


Medlem

Verkligen en av de där märkbara förändringarna, förbättringarna nästa generation. För mig som spelar många spel samtidigt är detta grymt. Om så bara för att slippa alla intron i början av ett spel där man får se vilka som tillverkat det. Bara där är väl en halv minut på många.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ribcage:

Verkligen en av de där märkbara förändringarna, förbättringarna nästa generation. För mig som spelar många spel samtidigt är detta grymt. Om så bara för att slippa alla intron i början av ett spel där man får se vilka som tillverkat det. Bara där är väl en halv minut på många.

Ja, en till synes enkel quality of life för ens vardagliga spelande.


signatur
Medlem

Älskar funktionen men att den inte varnar när spel stängs av helt känns ju som en märklig miss.

Hoppas även PS5 kommer kunna ha fler titlar igång.

Medlem

FZ borde ju testa detta med exakt samma spel!

Medlem

För mig är detta en "måste" ha funktion.
Damen och jag delar på samma konsol (för tillfället) och att då komma hem och behöva starta t.ex. RDR2 från scratch tar ju en evighet... Kommer bli så otroligt nice


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Dex
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Älskar funktionen men att den inte varnar när spel stängs av helt känns ju som en märklig miss.

Hoppas även PS5 kommer kunna ha fler titlar igång.

Är rätt säker på att Microsoft kommer hitta en lösning på det. Hade ju varit en rätt så rejäl miss om det tar bort Quick Resume på ett spel utan att meddela då man ju tappar allt man inte har sparat i så fall

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Påskmust:

Älskar funktionen men att den inte varnar när spel stängs av helt känns ju som en märklig miss.

Hoppas även PS5 kommer kunna ha fler titlar igång.

Det dök upp något patent kring det för ett tag sedan, så rimligtvis borde även PS5 ha stöd för något liknande.

Skrivet av Lokander:

FZ borde ju testa detta med exakt samma spel!

Hänger inte riktigt med.

Skrivet av Issue:

För mig är detta en "måste" ha funktion.
Damen och jag delar på samma konsol (för tillfället) och att då komma hem och behöva starta t.ex. RDR2 från scratch tar ju en evighet... Kommer bli så otroligt nice

Verkar sjukt lovande! För er del så ska det även fungera mellan konton, om ni kör olika.


signatur
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Verkligen en av de där märkbara förändringarna, förbättringarna nästa generation. För mig som spelar många spel samtidigt är detta grymt. Om så bara för att slippa alla intron i början av ett spel där man får se vilka som tillverkat det. Bara där är väl en halv minut på många.

Tvärt om, spelar du ganska få spel så behöver du sällan se uppstarten, även om du startar om konsolen.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, en till synes enkel quality of life för ens vardagliga spelande.

Har ni provat att ha quick resume tom och sen jämfört lagringsutrymmet efter att ni buffrat upp några titlar?
Jag är mest nyfiken på om quick resume verkligen är inräknat då One X har över 20GB mindre efter ny installation(780GB), även fast att den inte har quick resume.

Skrivet av Issue:

För mig är detta en "måste" ha funktion.
Damen och jag delar på samma konsol (för tillfället) och att då komma hem och behöva starta t.ex. RDR2 från scratch tar ju en evighet... Kommer bli så otroligt nice

Kom inte hem och gnäll på att hon spelar för många spel bara

Skrivet av dex20:

Är rätt säker på att Microsoft kommer hitta en lösning på det. Hade ju varit en rätt så rejäl miss om det tar bort Quick Resume på ett spel utan att meddela då man ju tappar allt man inte har sparat i så fall

Jo, bra feature, men känns lite beta.
Det bästa skulle vara om man kunde sätta sina favoriter som ligger kvar, eller om den frågade om man vill spara spelet som håller på att avslutas, eller att man kan välja bort något av de som ligger i bufferten smidigt.

Det ska helst ske på ett smidigt sätt så att man inte behöver sortera eller göra för mycket knapptryckningar för att det ska fungera bra.

Spelar man ganska få spel samtidigt så är ju detta en grym feature, hoppas att dom löser detta så att man kan vara i lobbyn i multiplayer riktigt snabbt också, utan att behöva starta spelet från början så att man snabbt kan delta i en match alltså.

Medlem
Skrivet av Issue:

För mig är detta en "måste" ha funktion.
Damen och jag delar på samma konsol (för tillfället) och att då komma hem och behöva starta t.ex. RDR2 från scratch tar ju en evighet... Kommer bli så otroligt nice

Precis, bara en sån grej!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fearnox:

Har ni provat att ha quick resume tom och sen jämfört lagringsutrymmet efter att ni buffrat upp några titlar?
Jag är mest nyfiken på om quick resume verkligen är inräknat då One X har över 20GB mindre efter ny installation(780GB), även fast att den inte har quick resume.

Enligt Jason Ronald påverkas inte tillgänglig lagring, det är inbakad i systemfilerna.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hänger inte riktigt med.

Att ni testar samma spel på erat exemplar av xboxen och jämför laddtiderna med videon.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Enligt Jason Ronald påverkas inte tillgänglig lagring, det är inbakad i systemfilerna.

Då borde Series X OS ta över 45GB mindre, undra hur dom löst det😊
Lite spännande att se hur det blir med dom där över 100GB utrymmet som ska finnas tillgängligt för utvecklare som cache också.

Ursäkta om jag nördar in mig på detaljer, men jag tycker att det är oerhört intressant.
Jag har raidat hårddiskar, kört RAM disk och vart ganska tidig med att skaffa SSD till PC.
Jag tycker att det är kul med prestanda och utveckling och är nyfiken på varför både spel på PC och konsoler inte verkar leva upp till den förväntade prestandan när det kommer till lagring.
Microsoft direct storage, Nvidias nya teknik på deras 2000/3000 kort och AMD/Sonys lösning verkar råda bot på detta.
Dock så verkar det som att spel behöver minst patchas för att kunna dra nytta av detta.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lokander:

Att ni testar samma spel på erat exemplar av xboxen och jämför laddtiderna med videon.

Ah!

Skrivet av Fearnox:

Då borde Series X OS ta över 45GB mindre, undra hur dom löst det😊
Lite spännande att se hur det blir med dom där över 100GB utrymmet som ska finnas tillgängligt för utvecklare som cache också.

Ursäkta om jag nördar in mig på detaljer, men jag tycker att det är oerhört intressant.
Jag har raidat hårddiskar, kört RAM disk och vart ganska tidig med att skaffa SSD till PC.
Jag tycker att det är kul med prestanda och utveckling och är nyfiken på varför både spel på PC och konsoler inte verkar leva upp till den förväntade prestandan när det kommer till lagring.
Microsoft direct storage, Nvidias nya teknik på deras 2000/3000 kort och AMD/Sonys lösning verkar råda bot på detta.
Dock så verkar det som att spel behöver minst patchas för att kunna dra nytta av detta.

Om du har specifika frågor kan vi säkert skicka dem vidare till MS.


signatur
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Älskar funktionen men att den inte varnar när spel stängs av helt känns ju som en märklig miss.

Vet inte. Moderna prylar som min iPhone, så varnar inte iOS något för när spel (eller andra appar) kastas ut från minnet. Allt sådant sker automtiskt utan notifieringar till mig som användare.

Vet inte hur det är med spel och appar på Android?

Skrivet av Påskmust:

Hoppas även PS5 kommer kunna ha fler titlar igång.

Fler än 4-6 samtidigt?

Det beror nog på minnet och lagringsplats. Har PS5 mycket större arbetsminne och lagringsplats än XSX?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om du har specifika frågor kan vi säkert skicka dem vidare till MS.

Jag tror att det jag efterfrågar gällande hastigheter kommer jag nog få svar på så fort det kommer optimerade spel.

En följdfråga som jag knappt vågar eller tycker att det är lite onödigt att ställa är ifall det finns en chans att dom går tillbaka och optimerar äldre spel för den supersnabba lagringen.

Men annars så kommer jag bara på en fråga just nu, om dom kan utveckla hur detta kommer att fungera och om systemet kommer att behöva 100GB(eller mer) ledigt för utvecklare.
Eller menar dom att spel kan kan ta upp 100GB eller mer framöver och att det fungerar bättre med det nya systemet(lite konstigt sätt dom uttrycker sig på i så fall, och varför nämna 100GB då)?

Från news xbox com

"Enter Xbox Velocity Architecture, which features tight integration between hardware and software and is a revolutionary new architecture optimized for streaming of in game assets. This will unlock new capabilities that have never been seen before in console development, allowing 100 GB of game assets to be instantly accessible by the developer. The components of the Xbox Velocity Architecture all combine to create an effective multiplier on physical memory that is, quite literally, a game changer."

Låter som att en del av lagringen kommer användas som förlängning av minnet(VRAM).

Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte. Moderna prylar som min iPhone, så varnar inte iOS något för när spel (eller andra appar) kastas ut från minnet. Allt sådant sker automtiskt utan notifieringar till mig som användare.

Vet inte hur det är med spel och appar på Android?

Fler än 4-6 samtidigt?

Det beror nog på minnet och lagringsplats. Har PS5 mycket större arbetsminne och lagringsplats än XSX?

I iPhones fall så gör det oftast inte lika mycket ifall man behöver starta om en app(det är oftast inget större besvär att starta appen igen OSV), så det skulle vara schysst ifall det gick styra det lite bättre på Series X.

Jag tror att han menade att han hoppas på att PS5 får samma möjligheter att swappa spel som Series X.
Minnet påverkar nog inte och lagringen för denna funktion verkar vara låst till en ganska liten del av det totala utrymmet.
Skulle gissa på max 6spel med upp till 10Gb, vilket blir 60GB, men antagligen lägre än så.
Antar att den dumpar informationen som ligger i VRAM till lagringen, jag kan ha helt fel här, men det känns troligt.

Medlem

Varje gång jag snabbstartar eller hoppar tillbaks i senaste spelade spelet på min One X så går alla menyer o cutscenes etc supersnabbt. Då måste jag hård-avsluta spelet o starta om så det går att spela i normal hastighet.

Någon mer som känner igen sig?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att han menade att han hoppas på att PS5 får samma möjligheter att swappa spel som Series X.

Ahh. Var nog jag som läste lite fel (sent på kvällen). Tack!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Förstår att man vill hoppa mellan titlar osv eller ja att dom förutspår att man har sånt spel beteende, inte för att jag själv har det, men det borde ju redan gå ohyggligt snabbt med dom diskarna.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Varför skulle man vilja ha spel som ligger och kräver resurser i bakgrunden, när man har ssd *av skrivhastighet högre bland dom som finns* som i princip eliminerar laddningstider ?

Förstår att man vill hoppa mellan titlar osv eller ja att dom förutspår att man har sånt spel beteende, inte för att jag själv har det, men det borde ju redan gå ohyggligt snabbt med dom diskarna.

Spel behöver minst patchas för att kunna utnyttja de höga hastigheter, så det fungerar nog inte på Xbox one spel utan en del arbete, som dom nog inte har rättigheter till eller helst vill slippa.
Utan patch så laddas spelen nästan lika fort med lagringsenheter som har typ 23% av Series X interna lagring(interna 2400MB/S enheten går ungefär lika snabb som extern 540MB/S enhet).

Nya spel kan antagligen ladda riktigt snabbt dock, det behövs bara smartare menysystem ifall man ska sänka behovet av Quick resume.

Quick resume drar antagligen ingen prestanda förutom att det kanske nöter lite på disken.
Antingen så dumpas informationen som spelet lagt i VRAM(typ pågående sessions data) till lagringen eller så har dom lyckats med en smartare lösning där bara vitala delar flyttas över dit(vilket är är lite krångligare, så jag tror främst på det förstnämda).
Det ligger inte kvar i VRAM eller drar resurser på annat sätt, du kan alltså stänga av konsolen helt och fortfarande köra quick resume när du startar den igen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spel behöver minst patchas för att kunna utnyttja de höga hastigheter, så det fungerar nog inte på Xbox one spel utan en del arbete, som dom nog inte har rättigheter till eller helst vill slippa.
Utan patch så laddas spelen nästan lika fort med lagringsenheter som har typ 23% av Series X interna lagring(interna 2400MB/S enheten går ungefär lika snabb som extern 540MB/S enhet).

Nya spel kan antagligen ladda riktigt snabbt dock, det behövs bara smartare menysystem ifall man ska sänka behovet av Quick resume.

Quick resume drar antagligen ingen prestanda förutom att det kanske nöter lite på disken.
Antingen så dumpas informationen som spelet lagt i VRAM(typ pågående sessions data) till lagringen eller så har dom lyckats med en smartare lösning där bara vitala delar flyttas över dit(vilket är är lite krångligare, så jag tror främst på det förstnämda).
Det ligger inte kvar i VRAM eller drar resurser på annat sätt, du kan alltså stänga av konsolen helt och fortfarande köra quick resume när du startar den igen.

Läste om cachen nu i efterhand, missade den. Tycker dock att det är en lite lustig grej att lägga krut på, kanske är lite gammalmodig av mig som oftast inte byter spel på någon timme minst, har själv inte reflekterat något nämnvärt över laddningstider sen jag skaffade första ssd'n som typ skriver typ 10% av vad dessa gör.

Trodde att det var cpun i ps4 och xbox1 som fungerade som flaskhals mot skrivhastigheter, är alltså spelen i sig ett problem på nya ? *gamla spelen då*

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Läste om cachen nu i efterhand, missade den. Tycker dock att det är en lite lustig grej att lägga krut på, kanske är lite gammalmodig av mig som oftast inte byter spel på någon timme minst, har själv inte reflekterat något nämnvärt över laddningstider sen jag skaffade första ssd'n som typ skriver typ 10% av vad dessa gör.

Trodde att det var cpun i ps4 och xbox1 som fungerade som flaskhals mot skrivhastigheter, är alltså spelen i sig ett problem på nya ? *gamla spelen då*

tänk dig att man är fler i familjen som delar xbox, alla spelar "sitt" spel.
det kommer bli så nice för mig och damen att direkt kunna hoppa in i det spel man spelar istället för att starta från scratch och sen vänta på en sparfil ska laddas.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KeyserSoze:

Förstår att man vill hoppa mellan titlar osv eller ja att dom förutspår att man har sånt spel beteende, inte för att jag själv har det, men det borde ju redan gå ohyggligt snabbt med dom diskarna.

Som jag skrev i artikeln, tror inte jag kommer hoppa mellan spel under samma session men däremot detta hjälper ju också om du vill spela ett spel ena kvällen, och ett annat en annan kväll.


signatur
Medlem
Skrivet av Issue:

tänk dig att man är fler i familjen som delar xbox, alla spelar "sitt" spel.
det kommer bli så nice för mig och damen att direkt kunna hoppa in i det spel man spelar istället för att starta från scratch och sen vänta på en sparfil ska laddas.

Ah jo jag förstår tankegången. Hade dock förstått konceptet mer om man fick välja manuellt exakt vilka titlar som ska vara dedikerade i denna cache.
Låt oss säga att du har gamepass och tillgång till en jävla massa spel, din brud känner för att testa ett gäng, då sparkas det du spelade automatiskt ur cachen och du åker på laddningstiderna ändå.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KeyserSoze:

Ah jo jag förstår tankegången. Hade dock förstått konceptet mer om man fick välja manuellt exakt vilka titlar som ska vara dedikerade i denna cache.
Låt oss säga att du har gamepass och tillgång till en jävla massa spel, din brud känner för att testa ett gäng, då sparkas det du spelade automatiskt ur cachen och du åker på laddningstiderna ändå.

Håller med, någon form av fastnålning vore toppen, och det var något MS funderar på.


signatur
Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Ah jo jag förstår tankegången. Hade dock förstått konceptet mer om man fick välja manuellt exakt vilka titlar som ska vara dedikerade i denna cache.
Låt oss säga att du har gamepass och tillgång till en jävla massa spel, din brud känner för att testa ett gäng, då sparkas det du spelade automatiskt ur cachen och du åker på laddningstiderna ändå.

yes, förstår, det lär ju garanterat komma, om inte till release så i någon patch framöver


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

1
Skriv svar