Finns det bra forum numera?

Medlem
Finns det bra forum numera?

På 00-talet så fanns det massor av olika forum som levde mer än vad FZ gör idag. Jag hängde på Hamsterpaj och andra forum som FMsweden, stadium arcadium ect som var inriktade på något.

Jag saknar verkligen den typen av forum där man kan vara anonym. En grupp på facebook om RDR2 eller Arcade Fire är verkligen inte samma sak.

Finns det sådana forum numera som verkligen lever? Flashback är enda jag kommer på men det är ju bara SD-nötter där inne känns det som.

FM-guru
F.d. Sisyr

Är det svenska forum du är ute efter? Låter som det, men specificeras inte.

Medlem

Enda jag kan tänka mig är Reddit som i det stora hela är ett sorts forum. Finns massivs med subreddits som är fokuserade på precis sånt som man söker efter.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Är det svenska forum du är ute efter? Låter som det, men specificeras inte.

Ja.

Skrivet av Bunisher:

Enda jag kan tänka mig är Reddit som i det stora hela är ett sorts forum. Finns massivs med subreddits som är fokuserade på precis sånt som man söker efter.

Juste den, jag har inte hängt så mycket där faktiskt men kanske får ge det en större chans för jag har ändå det på telefonen.

Medlem

Finns rätt mycket svenska subreddits på Reddit, är väl det enda som egentligen finns idag, eller Flashback som du nämnde (vilket även jag inte rekommenderar).

Kanske Sweclockers?

Medlem

Kan rekommendera Reddit, det är min to go för senaste nytt eller diskutera inom alla mina intressen och specifika spel. Enda tråkiga är att det är väldigt anonymt, även fast med användarnamn.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag tycker att det är bra fart på SweClockers fortfarande. Go stämning dessutom.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Fragtjuv

Jag hängde inte på forum ens när det var som allra störst men jag kan tänka mig att det inte riktigt är samma sak. Jag måste emellertid ändå säga att jag tycker att det är ganska bra drag här på FZ också. Dessutom tycker jag att det blir bättre för varje år,


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag saknar verkligen 00-talets forum. Inte bara svenska forum, men internationella forum också, så som Bethesdas och Biowares forum. Bethesda har fortfarande ett forum, men det är så löjligt långt borta från 00-talets glansdagar.

Men forum är mer eller mindre utdöda nu, folk använder Facebook och reddit istället. Och Discord istället för IRC. Känner mig lite som en gammal gnällgubbe, men tråkig utveckling det här! *viftar på käppen*

Medlem

Själva pulsen i Forum- och irc-diskussionerna är egentligen mer aktiv nu än någonsin.

Visst har det gamla forumformatet som finns här hos FZ och Sweclockers blivit alltmer ovanligt.

Det är väl ålderdomligt att man måste regga sig här på FZ:s enskilda forum med din email och sedan enbart använda inloggningen för att diskutera om spel på FZ. I jämförelse med twitter, youtube, reddit och discord där du kan regga dej en gång och sedan prenumeran på alla olika sorters nischeintressen du har, även saker som inte specifikt är spel, och tvärtom kan du också prenumera på superspecika saker som exempelvis statistik vilken manga som sålts bra de senaste 5 veckorna, eller ett specifikt spel som Overwatch och sedan dess Fanart-kanal på Discord.

Som sagt själva diskussionen har inte minskat utan tvärtom har den ökat - exponentiellt! Diskussionen har spritt ut sig till breda plattformar som Youtube, Twitter, Facebook, Reddit, Twitch, Steam och Discord.

Det är väl framförallt Reddit och Discord som sticker ut?

Kasta ett öga i diskussionen i exempelvis Pverwatch-discorden. De är väl 5 post/sekund där dygnet runt?

Overwatch Discord
https://discord.gg/WNZcwM3a


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Discord har jag kollat och tittar på det nu igen, fattar inte hur jag ska hitta andra kanaler bara. Söker men det verkar som appen tror jag letar i min egna server...

Reddit är rörig men jag får väl ge den tid, men håller med dig @hanzo att internet i sig är mer levande nu än förut, men jag är väl lite old school. Men man är inte anonym på facebook eller twitter dock..

@joelthor100 Menade drag som i fullt ös i olika typer av sub-forum. Men FZ lever ju och det är skön stämning här.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Discord har jag kollat och tittar på det nu igen, fattar inte hur jag ska hitta andra kanaler bara. Söker men det verkar som appen tror jag letar i min egna server...

Du kan exempelvis googla ditt favvospel och discord:

Monster Hunter World Discord
Genshin Impact Discord
Battlefield 2 Discord
Diablo 2 Lord of Destruction Discord

Men om du ogillar att chatta slarvigt I realtid och hellre vill diskutera mer välskrivet ovh asynkront (som här på detta forum)... Så är det väl först och främst Reddit som är mest likt. Och det är samma sak där. Googla intresse + reddit och du är iland.

FZ

har ju sin nisch i att leverera både svenska originalnyheter och ett forum med diskussioner på svenska. Dessutom har FZ även lite videoinnehåll minst en gång i veckan (Fräcka Fredag).

FZ har både en discord och reddit btw!
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/idbpmn/regeringen_ka...

FZ är sparsamma med att länka till deras Discord/Reddit och liknande sociala medier. Jag misstänker att de vill att besökstrafiken ska ledas hit, och inte iväg på andra communities. Detta gör även alla andra nyhetssidor. Dvs nyhetssidor i allmänhet vill gärna öppna dörrar och olja vägen för att få in trafik ifrån alla håll till huvudsidan, men huvudsidan i sig tillhandahåller sällan gratis rutschkanor ut. Enkla vägar ut skulle sannolikt skada annonsintäkterna som får hela sidan att gå runt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Saknar också forum men det känns lite uråldrigt. Har hängt på flera stycken under åren men de enda som finns kvar är egentligen FZ och Flashback.

Tror forumdöden bland annat har att göra med att allt färre sitter vid datorn utan sitter med mobilen istället. Då passar inte riktigt forumupplägget där man bläddrar igenom evighetstrådar och skriver långa inlägg. Sen har väl Reddit gjort sitt också...men jag avskyr Reddit.

Medlem

Fördelen med forum är att de har bra kontinuitet. Reddit där något ämne är aktuellt en dag är borta nästa dag. Det är bättre på små redditkanaler där trådar stannar längre. Discord är ännu värre då det är en stor chatt. Forum är som elefanter, Reddit och Discord är som guldfiskar.

jbx
Medlem

Håller med ovanstående, Reddit har bra fart men även SweClockers ger snabba svar på diverse frågor.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Discord är verkligen ingen ersättare till ett forum, det är snarare det nya irc. Så som just irc inte ersatte forum back in the days.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem

Jag saknar Dvdforum! Gillar "gamla" typen av forum som är ägnade åt specifika ämnen.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag saknar Dvdforum! Gillar "gamla" typen av forum som är ägnade åt specifika ämnen.

AVSForum finns fortfarande kvar
https://www.avsforum.com/forums/

Medlem

Kolla här då!
http://www.svenskaforum.com/

Vet inte hur sidorna rankas men det finns en hel del svenska forum


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Reddit, bara vara snabb att lägga folk på blockerings listan när man märker vilja puckona är så brukar det styre upp sig och bli en rätt behaglig upplevelse efter ett tag.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kolla här då!
http://www.svenskaforum.com/

Vet inte hur sidorna rankas men det finns en hel del svenska forum

Väldigt oklart hur de rankas men det är kul att ungdomar.se verkar leva fortfarande i alla fall, ska se om jag hittar mina gamla trådar där som i en liten antikrunda

GTAsajten var också ett forum som levde och var relativt trevligt förutom att några på sidan fick för mig att trakassera mig för att jag skrev för mycket, jag besökte sidan förut för att se om det stod något intressant om RDR2 men det var typ bara någon som försökte väcka forumet till liv där inne.

Medlem

Allt har blivit mer centralt. Istället för nischforum såsom en hemsida för spel, en hemsida för hästar o.s.v. så har allt samlats på ett och samma ställe. Exempelvis reddit, twitter eller det största svenska forumet flashback. Lämpligt i sig atg kunna diskutera allt med bara ett konto. Men alldeles för anonymt. I ett aktivt forum för 15 år sedan så kände man till alla namn som var där.

Men på reddit. Vilka namn kommer man ihåg där. Inte ett enda. Så tyvärr har den fina gemenskapen försvunnit med de gamla nischforumen.

Men nåste ändå säga att FZ faktiskt är ganska aktivt. Måste ändå vara mer aktivt nu än för ett par-tre år sedan. Kul!

1
Skriv svar