Diskutera – Bra och dåligt med exklusiva spel?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Utan exklusivitetsavtal så hade vi inte fått vissa av de bästa spelen som har gjorts som är exklusiva av diverse anledningar (budget, publisherstöd, marknadsföringsstöd etc).
Exklusivitetsavtal = större budget för att skapa en så optimerad spel som möjligt för den platformen. Support från publishersn/platformsägaren. Mer PR. Oftast förtur med prototyp av konsol för att skapa spelet till och för att testa spelet på.

Det finns fördelar och nackdelar med det. Man bör försöka se bägge sidorna av myntet och inte bara det ena. Utan exklusivitetsavtal så hade vi aldrig fått t.ex. Bloodborne, en av de bästa spelen som släpptes till Ps4. Eller Gears of War (när det fortfarande var bra).

Med ditt argument så skulle man kunna säga att spel som kostar 800+kr är dåligt för de exkluderar folk som inte har råd att köpa spel för det priset, därmed så är det dåligt. Det finns alltid någon grupp som blir exkluderad på ett eller annat sätt oavsett hur du än gör.

Varför skulle inte Bloodbourne och Gears of war inte släppas om dom inte var exklusiva?
Bloodbourne är väll gjort av en känd utvecklare som gör dark souls spelen som inte är exklusiva men populära?
Gears of war gjorde av Epic, unreal engine som funkar till typ allt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är iaf "högre status" med en gaming dator
Det är vad kidsen vill ha. Dom nöjer sig i början kanske med konsol men det är gaming dator som är "målet'.

Sen kanske äldre blir bekväma med konsol igen men jag tror gaming datorn kommer alltid ha sin plats

Jasså, du säger det. Så bra dator som jag har råd med, kunde inte bry mig mindre om konsoller.
Tack för att du tycker jag är en "kid" troligen dubbelt så gammal som du.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skribent
Skrivet av johanAndersson:

"Hur är det fel?" Det blir fel för att om det inte fanns exklusivitetsavtal så hade utgivarna försökt leverera sin produkt till så många betalande kunder som möjligt. Alltså hade fler konsumenter kunnat ta del av kulturen.

För att maximera sin egna vinst förstör dessa företag upplevelsen på andra företags plattformar.
Det är just det som jag inte förstår hur andra inte kan se?

Utan exklusivitetsavtal hade utgivarna försökt sälja sin skapelse på samtliga plattformar med betalande kunder. Exklusivitetsavtalet innebär enbart att spelet inte kommer till de andra plattformarna, det medför inte att den plattformen som får spelet får något extra. Det är enbart ekonomisk förödelse där företag vinner genom att förstöra för andra plattformar.

Utan exklusivitetsavtal hade alla fått ta del av spelen. Nu som hyllar exklusiviteten hyllar enbart att andra fått mindre, inte att ni fått mer.

Det är så marknaden fungerar. Betalar du inte för Viaplay så kan du inte se Premier League i fotboll. Vill du se The Mandalorian så är det Disney+ som gäller, Beckfilmer så får du vända dig till Cmore o.s.v. Vill du köpa en ny Audi måste du gå till en handlare som har avtal med Audi, du kanske inte kan gå till samma säljare som du köpte din Toyota ifrån. Vidare så anser jag fortfarande alternativet att ge ett företag pengar för att skapa ekonomisk bekvämlighet och artistisk frihet jämfört med att köpa upp hela bolaget och styra över alla beslut.

Du har massvis med spel på Steam som inte finns på någon annan plattform trots att det inte finns något exklusivitetsavtal, så ditt argument är inte helt vattentätt.

Sedan är det ju ingen rättighet att spela alla spel på alla plattformar, och i fallet med Epic vs Steam så handlar det om en bekvämlighetsgrej, om du har burk nog att spela spelet på Steam så har du burk nog att spela spelet på Epic.

Steam vs Epic är i och för sig en exklusivitet, men inget som hindrar någon från att spela. Jag uppfattade tråden som exklusivitet mellan konsoler och datorer?

Medlem

Konsumenten tjänar inte ett skvatt på titelexklusivitet.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Fördelen är väll om det utnyttjar något konsoll-specifikt. Unik kontroll eller liknande. Om det likaväl kunde släppas på en annan konsoll ser jag bara nackdelar. De lär ju sälja färre exemplar än de annars skulle. Köper inte en extra konsoll för att lira något exklusivt iaf.

Värst är exklusivitet på PC-fronten. Då blir det bojkott av den butiken. Där är det bara nackdelar. En fungerande marknad där så ska de ju konkurera med priserna butikerna emellan vilket gynnar oss konsumenter. Exklusivitet där ger ju bara sämre priser för oss konsumenter då det inte finns några fördelar i övrigt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför skulle inte Bloodbourne och Gears of war inte släppas om dom inte var exklusiva?
Bloodbourne är väll gjort av en känd utvecklare som gör dark souls spelen som inte är exklusiva men populära?
Gears of war gjorde av Epic, unreal engine som funkar till typ allt.

Pengar. Exklusivitetsavtal ger pengar till företagen som kan användas för att skapa spelet, expandera studion, uppgradera verktygen etc.
Hade Sony inte avtalat med FromSowftare så finns det en stor chans att Bloodborne aldrig skulle vara på tapeten, och istället hade de kanske gjort DS3 direkt efter 2an.
Pengarna för exklusivitet gissar jag överväger de marginala extra salun om de hade varit multiplatform.
Sen finns det en möjlighet att Sony gav FromSoftware i uppdrag att göra nytt IP som är exklusiv till Playstation, därmed föddes Bloodborne.

Vi vet ju inte exakt vad för avtal de gör för exklusivitet, men jag skulle inte vara förvånad om vissa spel aldrig skulle sett dagens ljus om de inte vart ombedda att göras exklusivt till en viss platform.

Medlem

Gäller det alla plattformar eller bara konsolerna? Tycker alla dessa DRM-butiker på PCn blivit något förjävligt nuförtiden. Folk diskuterar t o m vilken DRM-butik som är den bästa, saknar att kunna starta spel utan att behöva starta en DRM-klient likt Steam, Origin, Uplay osv.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Använda hårdvaran i den aktuella maskinen fullt ut. Gäller både pc och konsol.

Nackdel: exklusivt.

Sen så är det ju oftast de stora pengarna som gör spelen möjliga som resulterar i dess exklusivitet, så exklusiva spel ger oss stora dyra spel vi kanske inte hade fått annars.

Medlem
Skrivet av alias:

Jasså, du säger det. Så bra dator som jag har råd med, kunde inte bry mig mindre om konsoller.
Tack för att du tycker jag är en "kid" troligen dubbelt så gammal som du.

Alltså, jag tror inte det är det som @Molotov säger här? Låter inte som han kallar folk med gamingdatorer för "kids". Ser mer ut som att han säger att det faktiskt är högre status med en bra gamingdator bland de unga, än konsoler, något som jag med en tonåring i huset kan bekräfta.

Och Molotov är inte direkt en gröngöling, så jag blir lite nyfiken på hur gammal du är

Medlem
Skrivet av alias:

Jasså, du säger det. Så bra dator som jag har råd med, kunde inte bry mig mindre om konsoller.
Tack för att du tycker jag är en "kid" troligen dubbelt så gammal som du.

Nu hänger jag inte med riktigt.
Jag tror du missförstog


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alltså, jag tror inte det är det som @Molotov säger här? Låter inte som han kallar folk med gamingdatorer för "kids". Ser mer ut som att han säger att det faktiskt är högre status med en bra gamingdator bland de unga, än konsoler, något som jag med en tonåring i huset kan bekräfta.

Ja exakt, kanske skrev otydligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alltså, jag tror inte det är det som @Molotov säger här? Låter inte som han kallar folk med gamingdatorer för "kids". Ser mer ut som att han säger att det faktiskt är högre status med en bra gamingdator bland de unga, än konsoler, något som jag med en tonåring i huset kan bekräfta.

Och Molotov är inte direkt en gröngöling, så jag blir lite nyfiken på hur gammal du är

Varför, hur gammal är du? är 50+ spelkarriären satte fart med pong.
Samma år såg jag det färska bandet The Ramones på göta lejon, Bob Marley på grönan,
troligen säger det dig ingenting lol var du ens född?
Sorry om jag missförstod dig Molotov.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Pengar. Exklusivitetsavtal ger pengar till företagen som kan användas för att skapa spelet, expandera studion, uppgradera verktygen etc.
Hade Sony inte avtalat med FromSowftare så finns det en stor chans att Bloodborne aldrig skulle vara på tapeten, och istället hade de kanske gjort DS3 direkt efter 2an.
Pengarna för exklusivitet gissar jag överväger de marginala extra salun om de hade varit multiplatform.
Sen finns det en möjlighet att Sony gav FromSoftware i uppdrag att göra nytt IP som är exklusiv till Playstation, därmed föddes Bloodborne.

Vi vet ju inte exakt vad för avtal de gör för exklusivitet, men jag skulle inte vara förvånad om vissa spel aldrig skulle sett dagens ljus om de inte vart ombedda att göras exklusivt till en viss platform.

Ja mycket möjligt att Sony köpte och betalade för Bloodbourne då så dom gjorde spelet, annars kanske som du säger hade dom bara gjort Dark souls. Men jag tror Bloodbourne hade fungerat lika bra på xbox och PC som på playstation då spelet vad jag vet inte bjuder på nå unikt som bara finns på ps4?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av alias:

Varför, hur gammal är du? är 50+ spelkarriären satte fart med pong.
Samma år såg jag det färska bandet The Ramones på göta lejon, Bob Marley på grönan,
troligen säger det dig ingenting lol var du ens född?
Sorry om jag missförstod dig Molotov.

Det var bara det att Molotov har varit här sedan minst 2001, och om jag inte minns helt fel så spelade jag lite BF1942 runt 2002/2003 med han och andra via sidor som Battlefield1942.se, och (igen, om jag inte har helt fel) så har jag för mig att han var min ålder, eller strax under, och borde vara 35-40. Så när du sa att du troligen var dubbelt så gammal, så kändes det lite som en överdrift

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det var bara det att Molotov har varit här sedan minst 2001, och om jag inte minns helt fel så spelade jag lite BF1942 runt 2002/2003 med han och andra via sidor som Battlefield1942.se, och (igen, om jag inte har helt fel) så har jag för mig att han var min ålder, eller strax under, och borde vara 35-40. Så när du sa att du troligen var dubbelt så gammal, så kändes det lite som en överdrift

LOL nej är inte 80+ men vem vet vips så är man där,,,haha


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Det finns ju saker som visar på att man tappar pengar på exklusiva titlar med gratis spel som Epic har gjort det senaste. Steam har ju ett helt battlebräde med gratis spel som är ängnad åt den sidan men funktionen fungerar i det hela. Microsoft har släppt en massa spel som är gratis om man har deras gamepass som dom har en stor inkomstkälla för men tror också att dom fansen av konsolerna köper fler saker och där med ger blanka fan i epic eller liknande.

Dom har ju varit i stridens hetta när det kommer till konkurrensen dom är fortfarande lite, så men vi ser ju hur till exempel ,det har gått mer åt en vänskap än ovänskap i u med att Microsoft har nu Horizon 0 Dawn som utgavs av Sony som har Playstation. Jag kanske är ute och cyklar i blåsväder nu fast det känns som att exklusiva titlar nästan är borta nu.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja mycket möjligt att Sony köpte och betalade för Bloodbourne då så dom gjorde spelet, annars kanske som du säger hade dom bara gjort Dark souls. Men jag tror Bloodbourne hade fungerat lika bra på xbox och PC som på playstation då spelet vad jag vet inte bjuder på nå unikt som bara finns på ps4?

Bloodborne hade kunnat köras på PC och Xbox utan problem, men jag ser inte vad det har med ämnet att göra? Det handlar om avtal, där Sony betalar studion om ensamrätt för ett nytt IP från en studio som har gjort 3 bra spel tidigare, där alla har varit framgångsrika. Det gynnar studion på det sättet att de får en investerare, publisher samt PR hjälp i ett och samma paket. Det gör att du slipper massa huvudvärk med att hitta olika aktörer och göra separata avtal med alla olika parter, när du nu istället får allt genom samma.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det var bara det att Molotov har varit här sedan minst 2001, och om jag inte minns helt fel så spelade jag lite BF1942 runt 2002/2003 med han och andra via sidor som Battlefield1942.se, och (igen, om jag inte har helt fel) så har jag för mig att han var min ålder, eller strax under, och borde vara 35-40. Så när du sa att du troligen var dubbelt så gammal, så kändes det lite som en överdrift

Du minns rätt
Själv har man glömt bort och tappat kontakten med många gamla bf rävar man spelade med förutom dom man kände IRL. Men det var roliga tider


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Isak19:

Det finns ju saker som visar på att man tappar pengar på exklusiva titlar med gratis spel som Epic har gjort det senaste. Steam har ju ett helt battlebräde med gratis spel som är ängnad åt den sidan men funktionen fungerar i det hela. Microsoft har släppt en massa spel som är gratis om man har deras gamepass som dom har en stor inkomstkälla för men tror också att dom fansen av konsolerna köper fler saker och där med ger blanka fan i epic eller liknande.

Dom har ju varit i stridens hetta när det kommer till konkurrensen dom är fortfarande lite, så men vi ser ju hur till exempel ,det har gått mer åt en vänskap än ovänskap i u med att Microsoft har nu Horizon 0 Dawn som utgavs av Sony som har Playstation. Jag kanske är ute och cyklar i blåsväder nu fast det känns som att exklusiva titlar nästan är borta nu.

Ja, du är ute och cyklar :). Kollar vi förra årets största och mest hyllade spel så finns det rätt många exklusiva spel. Om det beror på att det var en ny generation Playstation och Xbox på ingång eller inte är svårt att bekräfta. Jag menar, ett av de spelen som sålde mest förra året är ju exklusivt till Switch (Harvest Moon). Just Nintendo Switch säljer fortfarande som smör och deras egna spelserier köper folk gång på gång, oavsett pris. Står det Mario i titeln så säljer spelet, så är det. Nintendo har ju även avtal på Pokémon vilket också är något som tagit fart efter Pokémon Go-hetsen senaste åren.

eld
Medlem
Skrivet av Isak19:

Det finns ju saker som visar på att man tappar pengar på exklusiva titlar med gratis spel som Epic har gjort det senaste. Steam har ju ett helt battlebräde med gratis spel som är ängnad åt den sidan men funktionen fungerar i det hela. Microsoft har släppt en massa spel som är gratis om man har deras gamepass som dom har en stor inkomstkälla för men tror också att dom fansen av konsolerna köper fler saker och där med ger blanka fan i epic eller liknande.

Dom har ju varit i stridens hetta när det kommer till konkurrensen dom är fortfarande lite, så men vi ser ju hur till exempel ,det har gått mer åt en vänskap än ovänskap i u med att Microsoft har nu Horizon 0 Dawn som utgavs av Sony som har Playstation. Jag kanske är ute och cyklar i blåsväder nu fast det känns som att exklusiva titlar nästan är borta nu.

Även om det är windows det handlar om så ses den plattformen som en mer neutral plattform, microsoft får ju inga procent av varje såld kopia av horizon zero dawn på windows.

Annars om vi ser windows som en microsoft-exklusiv plattform så har microsoft vunnit för länge sen med oändligt antal exklusiva spel ända tillbaka till urminnes tider.

Bara gå in på GOG.com så hittar du oändligt med spel som aldrig varit och antagligen aldrig kommer vara på någon av sonys plattformar, men det är som sagt inget microsoft tjänar på direkt, förutom att det fortfarande hjälper windows att bli den huvudsaklinga gamingplattformen på pc.

Medlem

Tycker det är bra. Varför ska jag köpa just DIN plattform (eller i modern tid din service) ? Vad har du mer att erbjuda som dina konkurrenter inte har? Mer än cool hårdvara.
Men jag motsätter mig att skaffa exklusiva spel på bekostnad av multiplatform tillverkarna. Det är inget positivt med att köpa upp de som gjort spel för flera plattformar under flera års tid. Bygg din egen portfolio av bra utvecklare istället. Bara för att du har stål o köpa upp etablerade utvecklare säger inget om du har någon taktkänsla om att bidra till att bra spel görs.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av Dex:

Sen en annan väldigt stor poäng som jag tycker många missar som inte gillar exklusivitet är var drar man gränsen? Utveckla spel som funkar på PC, Xbox och PS är kanske inte jätte jobbigt, men för att ett spel inte ska vara exklusivt så ska det ju i så fall även komma till Switch, VR, telefoner osv. Typ alla plattformar man kan tänka sig och då är det klart att där finns mycket negativt med exklusivitet.
Som sagt var ska man dra gränsen?

Du har helt klart en poäng här, men jag tror med "exklusivt" så menas i första hand Xbox, PS och även Switch på ett hörn. Nog för att det blivit lite av ett krig på PC-sidan också med Epic som köper åt sig exklusiviteter.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Tycker det är bra, just pga att det skapar konkurrens mellan bolag som ger utveckling och bättre prissättning etc. Monopol är aldrig bra, exklusiva spel osv är ett sätt att motverka.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Tycker det är bra, just pga att det skapar konkurrens mellan bolag som ger utveckling och bättre prissättning etc. Monopol är aldrig bra, exklusiva spel osv är ett sätt att motverka.

Nu förstår jag faktiskt inte alls hur du menar? Får vi billigare spel såhär?

Medlem

Försöker Fz skydda spel exklusivitet nu?, världen blir bara sämre.

Medlem

Varför ska man välja just en XBOX eller en PS om ingen av dem har exklusiva spel?

Det är såklart en fördel att kunna köpa vilken som och ändå ha tillgång till alla spel.

123
Skriv svar