Än har Valve inte hittat något spel Steam Deck inte klarar

Robot
Än har Valve inte hittat något spel Steam Deck inte klarar

Spelen som testats har "genomgående klarat eller överträffat" 30 fps.

#steam, #steam-deck, #valve


KoP
Medlem

Har dom testat Crysis på den?

Medlem
Skrivet av KoP:

Har dom testat Crysis på den?

Jag skulle ju skriva det

Medlem
Skrivet av Thane:

Jag skulle ju skriva det

Neeej, jag skulle ju!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

"klarar"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ux mässigt då? Behövs det ingen handpåläggning av utvecklaren för att anpassa spelet till det lilla formatet?

Medlem

Klarar av att leverera 30 fps, men hur ser spelen ut då? Går säkert få ut 30 fps på det mesta om man drar ner grafiken till low för spel som kommer närmsta åren… Något jag funderar över är ifall spelen som spelas via Steam Deck får någon form av auto inställning för grafiken? Många spel känner ju själva av ungefär vilken inställning man ska lägga sig på men med tanke på att de verkar leta efter optimerade inställningar så antar jag Steam Deck kommer lägga in sina egna grafikinställningar, utan att spelet vet något, för annars måste ju spelet anpassas…


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Men det var jag som kom på det först.

Crysis.

Medlem

VRSS och DLSS hade gjort stor skillnad. Är lite skeptisk till att första iterationen av Steam Deck blir en bra upplevelse, även om man håller sig till enklare spel och/eller grafikinställningar så är den för tung.

Den väger som en iPad Pro 12.9” och enda sättet att komma runt det hade varit om dom använde ARM-chip istället för x86.

Medlem

Utöver att deras minimumkrav är 30fps så är resterande tweeten rätt intetsägande. Vilka spel? Vilka inställningar pratar vi om? Utan den informationen så får man lika bra gissning själv av att se vad för hårdvara Steam Deck har och vad för spel klaras att köra i liknande hårdvara...

Låter svårt att tro på. Till exempel MS flight sim bör ju inte fungera på den apparaten.
Jag ser fram emot denna lilla grej, men det kan omöjligen stämma att den skulle klara av samtliga spel på marknaden idag.

eld
Medlem
Skrivet av DKvarn:

Klarar av att leverera 30 fps, men hur ser spelen ut då? Går säkert få ut 30 fps på det mesta om man drar ner grafiken till low för spel som kommer närmsta åren… Något jag funderar över är ifall spelen som spelas via Steam Deck får någon form av auto inställning för grafiken? Många spel känner ju själva av ungefär vilken inställning man ska lägga sig på men med tanke på att de verkar leta efter optimerade inställningar så antar jag Steam Deck kommer lägga in sina egna grafikinställningar, utan att spelet vet något, för annars måste ju spelet anpassas…

Extremfall?:

På GPD win 3 så kör jag spel som fallout 4 på maxade inställningar i runt 60 fps, såklart kommer ju ps5/series-x generationen av spel behövas dra ner i inställningar och köra i 30 fps, men de kommer ju vara spelbara!

crossgen spel kommer ju köra bättre på steamdeck än på ps4/xbox one

eld
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Låter svårt att tro på. Till exempel MS flight sim bör ju inte fungera på den apparaten.
Jag ser fram emot denna lilla grej, men det kan omöjligen stämma att den skulle klara av samtliga spel på marknaden idag.

Beroende på inställningar:

Medlem

Har dålig koll på hur intels iris Xe som verkar sitta i den presterar. Men Gpun i steam däck är väl ännu "kraftfullare" AMD brukar ju ha ett övertag med integrerad grafik mot intel?
I så fall kan man nog få en helt okej upplevelse för så små skärmar.

Medlem

Ser mer och mer fram emot Steam Deck.
Den kommer att ta över från switch som det bärbara alternativet för mig.
Switch får användas för Nintendo exklusiviteter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

30 fps spelbart? skämtar dom?

Medlem
Skrivet av Sille:

30 fps spelbart? skämtar dom?

Spelbart, ja. Men dom siktar ju högre. 30fps är det absolut lägsta, inte målet.

Medlem
Skrivet av Sille:

30 fps spelbart? skämtar dom?

Minimum 30FPS.
Många har nöjt sig konsol generationer att spela i max 30FPS

Men jag håller med men å andra sidan kommer inte jag spela spel som är så krävande på Steam deck.
Men det är ju bra att det går för dom som klarar 30FPS


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
eld
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Har dålig koll på hur intels iris Xe som verkar sitta i den presterar. Men Gpun i steam däck är väl ännu "kraftfullare" AMD brukar ju ha ett övertag med integrerad grafik mot intel?
I så fall kan man nog få en helt okej upplevelse för så små skärmar.

Exakt!

Det sägs att steamdecken med 15 watts TDP motsvarar samma performance som gpd win 3 i 25 watt TDP, och att steamdeck ska ha snäppet bättre gpu.

Men jo, ett 30 fps läge existerar ju inte bara för att det är ett slags mål för performance i vissa spel, men för att kunna få ut mycket mer batteritid genom att köra i lägre TDP.

kollar vi spelmängd så kommer ju den stora majoriteten av alla spel på steam att köras i 60 fps på steamdeck.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ser mer och mer fram emot Steam Deck.
Den kommer att ta över från switch som det bärbara alternativet för mig.
Switch får användas för Nintendo exklusiviteter.

har du inte en pc redan ? vad ska steam deck göra ?

Star Citizen släpps nog inte via Steam, det är nog det som de syftar på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Star Citizen släpps nog inte via Steam, det är nog det som de syftar på.

Det var ett skämt

Medlem

klarar den av att spela fallout 1 och 2 så är det nog en vinnare för mig ligga i sängen och spela

eld
Medlem
Skrivet av posyko:

klarar den av att spela fallout 1 och 2 så är det nog en vinnare för mig ligga i sängen och spela

FPS står för fallouts per sekund, vilket menas med hur många fallout du kan ha igång samtidigt, så minst 30!

Medlem

Vad förväntar sig folk av en handhållen enhet? Finns inte en chans att jag kommer köpa Steam Deck, men jag fattar ju ändå att fps och grafik kommer vara begränsad på en massa spel. Det är väl givet? Förstår inte hur folk tänker när de gnäller om det där, i förhållande till handhållna enheter.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

har du inte en pc redan ? vad ska steam deck göra ?

Jo men PC är stationär.
Men den ska ersätta Nintendo switch för det bärbara spelandet.
Som jag nu har switch till när jag inte är hemma.
Switch har ett stort utbud för spel, men det lär väll inte gå att "för över" till nästa gen.
Med Steam Deck har du Steams enorma utbud oavsett generation


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Caene:

Vad förväntar sig folk av en handhållen enhet? Finns inte en chans att jag kommer köpa Steam Deck, men jag fattar ju ändå att fps och grafik kommer vara begränsad på en massa spel. Det är väl givet? Förstår inte hur folk tänker när de gnäller om det där, i förhållande till handhållna enheter.

Fast så är det ju inte, den kommer vara väldigt kapabel, och kör ps4/xbox-one generationens spel utan några problem eller behov av att skruva ned grafiken för mycket.

Det är såklart att folk inte ska förvänta sig 4k, men de ska ju heller inte förvänta sig low settings och 30 fps i allt.

Medlem
Skrivet av eld:

FPS står för fallouts per sekund, vilket menas med hur många fallout du kan ha igång samtidigt, så minst 30!

Wow, spela 30 falloutkaraktärer samtidigt. Hårdvaran skulle nog palla det men min hjärna skulle garanterat överhettas 😅

Medlem
Skrivet av eld:

FPS står för fallouts per sekund, vilket menas med hur många fallout du kan ha igång samtidigt, så minst 30!

hehe

12
Skriv svar