Jag har ett Playstation 5 - men spelar bara FIFA. HJälp mig!

Medlem
Jag har ett Playstation 5 - men spelar bara FIFA. HJälp mig!

Tja!

Jag är en PC-gamer, och har alltid varit. Visst, det har funnits ett PS3/4 i hushållet under alla år där främst FIFA och GTA gått varmt.

Nu fick jag chansen att köpa ett PS5 för ett par månader sedan och tänkte att det var en utmärkt möjlighet att expandera mitt spelande utöver WoW och CSGO/BF1 på dumburken.

Spola fram tills idag och jag har otroligt svårt att fastna för något spel på PS5:an. Testat Ratchet & Clank, God of War, kört lite It Takes Two med frugan (otroligt spel!), men jag återvänder gång på gång till att spela trötta FIFA 22. Så kan vi inte ha det.

Jag söker därför efter ett grymt instegsspel till konsollgaming, helst action/äventyr (ingen FPS). Gärna en bra story, fokus på gameplay och så lite "utforskning" som möjligt (om det inte är ett open world-spel dvs, ÄLSKAR Witcher 3).

Vad har vi för "must-plays"?

TACK!

Medlem

The Last of Us 1
God of War
Red Dead Redemption 2 (invänta gärna PS5-patch)
Uncharted 1-4
Days Gone
Bloodborne
Cyberpunk

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Tipsar Ghost of Tsushima om du ej kört på ps4.
Väldigt vackert spel, både grafiskt och artstyle, stämningsfullt, lagom tyngd på story(inte lika tung som witcher3), bra gameplay och rätt avslapnande när man utforskar.
Kom nyligen en ps5 uppgradering och expansion.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Ghost of Tsushima
Tomb Raider trilogin
Star Wars: Fallen Order
Mass Effect legendary edition + andromeda
Guardians of the galaxy
Kena: Bridge of spirits

Medlem

Last of Us 1 + dlc - Enligt mig det bästa story-drivna spel som har gjorts. Iofs ryktas en remake vara på gång så du kanske vill vänta in den.
Until Dawn - Här är det bara att luta sig tillbaka och njuta av en grym story och cool setting, speciellt såhär i vintertid. Iofs inte direkt fokus på gameplay.
Days Gone - Tydligen buggigt när det släpptes och inte tillräckligt PK, därför fick det lägre betyg än vad det förtjänar tycker jag. Bra story och underbara strategiska strider mot horder av zombies (introducerades kanske något sent i storyn)
Kena - Bridge of spirits - Från i år, ett lite kortare äventyr på knappt 10 timmar, snyggt och med grymma boss-fighter. En del på souls-nivå i svårighetsgrad.

Days Gone, Until Dawn och Last of us 1 har du gratis i konsollen via playstation collection (om du betalar för ps plus).

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Red Dead Redemption 2 (invänta gärna PS5-patch)

Är det ens bekräftat att det kommer en "next gen" patch för rdd2?

Medlem

Tipsar även om FFXIV på PS5, fantastiskt mmorpg och chill som tusan. Eftersom du spelar WoW på pc och gillar mmorpg.

signatur

PC | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av Catsmuggler:

Är det ens bekräftat att det kommer en "next gen" patch för rdd2?

Nä det tror jag inte, men man kan ju alltid hoppas

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Redberg:

Tja!

Jag är en PC-gamer, och har alltid varit. Visst, det har funnits ett PS3/4 i hushållet under alla år där främst FIFA och GTA gått varmt.

Nu fick jag chansen att köpa ett PS5 för ett par månader sedan och tänkte att det var en utmärkt möjlighet att expandera mitt spelande utöver WoW och CSGO/BF1 på dumburken.

Spola fram tills idag och jag har otroligt svårt att fastna för något spel på PS5:an. Testat Ratchet & Clank, God of War, kört lite It Takes Two med frugan (otroligt spel!), men jag återvänder gång på gång till att spela trötta FIFA 22. Så kan vi inte ha det.

Jag söker därför efter ett grymt instegsspel till konsollgaming, helst action/äventyr (ingen FPS). Gärna en bra story, fokus på gameplay och så lite "utforskning" som möjligt (om det inte är ett open world-spel dvs, ÄLSKAR Witcher 3).

TACK!

Kul! Du befinner dig i typ samma situation som jag gjorde för drygt 1,5 år sedan. Du har ju fått ett flertal riktigt fina tips här i tråden, men jag skulle vilja slå ett litet slag för Assassin's Creed-serien också. Jag kom också från WOW och frihetskänslan i Assassins's Creed gjorde att jag fastnade, precis som i WOW så kan du göra lite det du känner för just då. Detta är speciellt sant i de senare spelen.

Medlem

Guardian of the Galaxy, spelet har bättre humor än filmerna, 90%+ rating på steam

Cyberpunk 2077, men hade väntat tills next gen patch, vilket kommer i slutet av q1

signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Nä det tror jag inte, men man kan ju alltid hoppas

Ja det spelet är verkligen så sjukt fint och detaljerat. Spelade det på ps5 och saknade 60 fps. Kommer lätt spela igenom det igen om de släpper en patch.

Medlem
Skrivet av Redberg:

Tja!

TACK!

Där är vi lika, spelar visserligen inte FIfa men har också en tendens att bara spela något specifikt spel och fick det påtalat när jag tog över storebrors PS4-spel och playstation 4. Trots att jag nästan alla hans spel lite kort så la jag mer tid på RDR2...

Last of us testade jag snabbt, om man gillar skräck så är det säkert kul men det gör inte jag men tycker ändå storyn lockar så det tror jag kan vara kul även för dig.

RDR2 är ett mästerverk, enligt vissa är Last of us bästa spelet som någonsin gjorts, har inte spelat det men tycker än RDR2 är det bästa spelet som någonsin har gjorts ^^ Och skippa att vänta på någon patch, har du en smart-tv så har du i alla fall bra grafik och spelkänsla. Tror det är en bra story att spela ihop med fler också, exempelvis din fru. ^^

Tror att Assians Creed är bra spel. har bara inte fastnat för det som utspelar sig i Egypten men tror det är en kul serie att kolla in. Spelar inte heller PS5 utan PS4 men utgår från att de flesta spelen ändå funkar på båda konsolerna för det ska det göra.

Medlem

Har liknande problem där jag mest inväntar de större releaserna som äntligen börjar dyka upp framåt februari (Horizon Forbidden West t ex). Så har du inte kört Horizon Zero Dawn och gillar open world är det ju bra läge att dra igenom det lagom till tvåan.

Medlem

Åh, tack för alla fina svar!

Jag tänker att jag börjar med Ghost of Tsushima & Horizon Zero Dawn och sen jobbar mig framåt.

Ni är bäst, tack!!!

Medlem

Spiderman Miles Morales. Köp ultimate edition så får du tillgång till första spelet (tror jag).

Älskade Spiderman-spelet, bästa på ps4 enligt mig. Lirar Miles Morales nu och tycker det känns lika förtrollande. New York känns galet realistiskt, många gator ligger där de ska, dock kan jag inte minnas att Avengers Tower fanns då jag var där o strosade runt på upper east side

Medlem

Death Stranding
Cyberpunk
Ghostwire Tokyo
Control
Resident Evil 7
Resident Evil Village
Resident Evil 2
Uncharted 4
Red Dead 2
What Remains of Edith Finch
Metal Gear Solid 5