Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Jobbar med data

2FA är nu färdigutvecklad och ska genomgå ett internt test innan vi släpper lös det på SweClockers. Fungerar det bra internt kan arbete påbörjas för att lyfta över koden hit till FZ.

Jobbar med data

Kort vecka förra veckan (mån-ons) men nu är 2FA testat internt av kollegorna, så det kommer att gå ut för ett produktionstest denna vecka för att därefter aktiveras för samtliga användare. Annars håller jag på med ett test av senaste LTS versionen av MariaDB för att se om det är stabilt nog för att tas i produktion. Undra när MySQL ska hoppa på tåget och stabilisera sin plattform med LTS de med.

Jobbar med data

2FA har nu varit i produktionstest i snart en vecka på SweClockers och hittills har det gjorts två feedback-releaser på koden. Några små buggar som kunde inträffa vid specifika förhållande har rättats. De flesta förändringar rör dock design och text. Det har bedömts så pass stabilt att koden nu portas till FZ, så även ni kan få en säkrare vardag. Ser ut att bli klar med koden under dagen och därefter kan test och kodgranskning påbörjas.

2FA planeras att öppnas upp för den breda massan på SweClockers i slutet av V24 / början av V25.

Computex är äntligen igång igen och några justeringar har gjorts hos SweClockers för att ingen skall missa det t.ex. "Allt från Computex 2023" som finns överst på alla sidor.

Jobbar med data

Då är jag tillbaka från en mini-semester och ett produktionstest av 2FA lanseras imorgon på FZ. Har en 2FA feedback-release som ska ut på SweClockers efter några sällsynta buggar upptäcktes under portningen. Snart kommer vi kunna aktivera 2FA för alla användare.

Jobbar med data

Snabb och kort vecka avklarad. Under gården aktiverades 2FA på SweClockers för allmänheten samt så ersattes Google reCAPTCHA med Friendly Capcha. Den ska nu utvärderas och om den fungerar bra på SweClockers flyttas den över hit med.

Något som inte syns för er är att jag arbetat med våra interna KPI-verktyg.

Jobbar med data

SweClockers
- Missade att förnya Swish-certifiktatet så att det inte längre gick att betala för marknadsannonser.
- Mass-uppdatering av diagram i tester tog inte bort cachen (visade gamla diagram)
- Förbättrat förhandsgranskningen av förstasidan för redaktionen. Det går nu att se hur den ser ut i mobilen och inte endast datorn.

FZ
- 2FA är lanserat
- Friendly Capcha har ersatt Google reCAPTCHA
- Förbättrat förhandsgranskningen av förstasidan för redaktionen. Det går nu att se hur den ser ut i mobilen och inte endast datorn.

På lur kommer ett redaktionellt verktyg för att att förhangranska artiklar, så som de ser ut på mobilen. Annars har jag vidareutvecklat vårt interna KPI verktyg för att generera statistik. Bygg en kalender-bott till Slack som kan skicka iväg vår anslagstavla internt. Vi håller även på med planeringen av ett hemligt projekt (hype!) som startar efter sommar semestern.

Jobbar med data

SweClockers
- Inför Amazon Prime Day byggdes det in stöd för att lägga till vår egen affiate länk i kampanjportalen / dagens fynd

FZ
- Ingenting har utvecklats

IT
- Uppdaterat mjukvaran på alla servrar
- Installerat nya servrar
- Färdigställt 1.0.0 av dokumentation av produktionsservrarna - blev 175 sidor

Nu kommer jag ta lite semester och slakta demoner i Diablo IV.

Jobbar med data

Nu är jag tillbaka från semestern och ett par hundra tusen demoner har fått sätta livet till i Diablo IV, blev en bone spear Necromancer. Blir att vrida igång semesterhjärnan nu och komma in i matchen med att svara på mejl, kontaktmeddelanden, foruminlägg etc.

Blev mobbad minst en gång i veckan på Discord över att vi inte har darkmode.

Medlem
Skrivet av jreklund:

Nu är jag tillbaka från semestern och ett par hundra tusen demoner har fått sätta livet till i Diablo IV, blev en bone spear Necromancer. Blir att vrida igång semesterhjärnan nu och komma in i matchen med att svara på mejl, kontaktmeddelanden, foruminlägg etc.

Blev mobbad minst en gång i veckan på Discord över att vi inte har darkmode.

Använder du inte dark mode i din IDE, eller vad är det du säger?


signatur

IDKFA

Jobbar med data
Skrivet av mrFluffy:

Använder du inte dark mode i din IDE, eller vad är det du säger?

Att våra sajter inte har stöd för Dark Mode, Visual Studio Code har stöd för olika teman.

Jobbar med data

Då har man slitet i kolgruvan i två veckor. Gått väldigt fort men inte så mycket unikt arbeta. Allt fokus har lagts på att migrera till nya servrar samt lära mig Docker, vilket går sådär. xD När jag väl fått upp min utvecklingsmiljö igen behöver jag fixa lite buggar, har samlat lite väl många på hög nu.

Jobbar med data

Förra veckan gick åt att färdigställa min Docker utvecklingsmiljö. Efter lite om och men är den nu i produktion. Nu behöver jag inte längre två datorer för att göra mitt jobb. Firade med att laga nio stycken buggar, varav CMP-problemet kvarstår.

SweClockers:
- Tvinga artiklars tråd-id att vara 0 och inte null (artikelsystemet kraschade).
- Lagat några minnesläckor.
- Video-taggen stödjer nu m-länkar för YouTube.
- Krascher kunde uppstå i anonymiserings-scriptet gällande galleriet.
- Du blev bara uppmanad att verifiera din e-postadress när du svarar på ett inlägg och inte när du skapade en tråd.
- Uppdaterat CMP (Consent Management Platform) för att försöka laga en bugg - blev ingen skillnad.

FZ:
- Uppdatera standardvärdet på proxy-inställningar.
- Lagat några minnesläckor.
- Onödiga redirect i nyhetsflödet, RSS och arkivet.
- Video-taggen stödjer nu m-länkar för YouTube.

IT
- Uppdaterat programvaror på interna servrar.

Jobbar med data

Då är jag färdig med det hemliga projektet och återgått till det normala.

SweClockers
- Skapat Slack-bottar som notifierar redaktionen vid olika händelser
- Fortsatt arbetet med att automatiskt formatera om all kod enligt vår definierade kodstandard
- Komplett Geek Week
- Lagt in "Prestandaindex" i menyn
- Förberedelser inför Prime Days

FZ
- SEO förbättringar - be sökmotorer ignorera knappar
- Förstasidan kunde ibland få tomma element
- Snabbknappar för bb-kodelement i artiklar
- Dölja signaturer i forumet på mobilen

IT
- Tre hårddiskar har gått sönder på jobbet...
- Håller på att uppgradera vår NAS

Jobbar med data

SweClockers:

  • Flytta ned bildtexter under bilden och inte ovanpå (bildspel är som tidigare)

  • Anonymisering - När en anonymisering avbryts läggs användaren tillbaka i sin tidigare grupp. Deras avstängning upphävs och forumtitlar nollställs.

  • Anonymisering - Det går inte längre att ändra rättigheter när en användare är schemalagd för anonymisering

  • Anonymisering - Användaren får forum titeln "Kontot avslutas" (tidigare "Avstängd")

  • Fortsatt arbetet med att automatiskt formatera om all kod enligt vår definierade kodstandard

  • Lägga till en länk till FZ i "Externa nyheter"-widget

FZ:

  • Anonymisering - När en anonymisering avbryts läggs användaren tillbaka i sin tidigare grupp. Deras avstängning upphävs och forumtitlar nollställs.

  • Anonymisering - Det går inte längre att ändra rättigheter när en användare är schemalagd för anonymisering

  • Anonymisering - Det går inte längre upphäva avstängningar när en användare är schemalagd för anonymisering

  • Anonymisering - Användaren får forum titeln "Kontot avslutas" (tidigare "Avstängd")

  • Fortsatt arbetet med att automatiskt formatera om all kod enligt vår definierade kodstandard

  • Lägga till en länk till SweClockers i "Externa nyheter"-widget

IT:

  • Fortsatt jobba med vår NAS som krånglar.

  • Håller på att uppgradera alla Raspberry Pi på jobbet.

  • Satt upp en isolerad VPN till våra testserver så att moderatorer kan förhandstitta på funktioner.

Jobbar med data

Ingen kod släpptes förra veckan utan jag har jobbat med att driftsätta vår nya NAS och formatera om JavaScriptet (och fixa buggar i den) på FZ.

Jobbar med data

SweClockers

  • Det går nu att söka på "Avslutade annonser" för att få en prisbild om vad produkten sålts för senaste 5 åren.

  • Formaterat om redaktionella JavaScriptet samt lanserat den.

FZ

  • Lanserat den formaterade och rättade JavaScriptet. Vi använder inte längre jQuery!

IT

  • Driftsatt vår nya NAS.

  • Håller på att planera 2024 och framförallt vad som händer Q1-Q2.

Jobbar med data

SweClockers

  • Under veckan lanserades en hemlis på sajten - har du hittat den? Om inte har du något att göra i helgen! Vänligen avslöja den inte, om du hittar den.

  • Länken "Annonsera" i sidfoten pekade mot en sida som inte längre finns.

  • Lanserat SweClockers nya utmärkelser.

  • Det går nu att ladda upp 10 MB stora(?) bilder till artiklar - den förra gränsen på 4 MB var rätt förlegad.

FZ

  • Länken "Annonsera" i sidfoten pekade mot en sida som inte längre finns.

I övrigt har jag haft ett gäng möten för att kunna planera nästkommande års utvecklingsprojekt. Planen är att tänkt att spikas innan julledigheten.

Jobbar med data

SweClockers

  • Vi har lanserat Dark Mode (ifall ni missat det) och två feedback rundor för att rätta till de värsta problemen

  • Korrigerat rättigheterna i vårt artikelsystem - frilansskribenterna saknade rättigheter till vissa delar

  • Jultema är föreberedd och kommer att vara igång 2023-12-01 (första advent, förfest) till 2024-01-12 (tjugondag Knut, för-Grinch)

FZ

  • Korrigerat rättigheterna i vårt artikelsystem - frilansskribenterna saknade rättigheter till vissa delar

Estimerat alla större tilltänkta projekt inför kommande året - väntar själv på information om vilket prioritet projekten ska få.

Jobbar med data

Båda

  • Vi håller nu på att utvärdera Google Ad Managers Limited ads. Tidigare körde vi Non-personalized ads (när man godkände "Riktade cookies") eller Limited ads (när man tackar nej). Nu har vi endast Limited ads påslaget (även när man godkänner "Riktade cookies") då Google tar bort sin egna CMP-alternativ och övergår till IAB TCF v2.2, vilket inte är en stor favorit hos oss.

  • PHP 8.3 har släppts - börjat undersöka vad som krävs för att lägga till stöd för den versionen.

SweClockers

  • Julen har anlänt till sajten.

  • Gmail har introducerat nya krav på e-postutskick - snart stödjer vi deras krav

Jobbar med data

Vi har nu kört med Limited ads i ca 3 veckor utan några anmärkningar, vi behöver därmed inte göra ett byte till IAB TCF 2.2 nästa år, ifall de inte ändrar på något väsentligt (de är rätt duktiga på att ändra saker spontant).

Båda

  • Vi stödjer nu Gmails nya krav på e-postutskick. Yahoo har strängare rekommendationer...?

  • Förbättra schemaläggning av element på förstasidan.

  • Om du inte hade bilderna i mitten av synfältet på mobilen och öppnade dem - stängdes de direkt.

  • Kunde inte zooma in och scrolla vänster/höger på bilder som inte ligger i ett bildspel.

  • Lagt in stöd för Youtube shorts.

SweClockers

  • Formaterat om all JavaScript - projektet är nu klart.

  • Förberedelser för mellandagsrean.

  • Under vissa förutsättningar kunde "Mina affärer" i marknaden krascha.

FZ

  • Uppdaterat "Releaselistan".


Nu är de större teknikprojekten inför 2024 bestämda. Mindre projekt (som tar upp till en vecka) presenteras löpande i tråden, efter att de lanserats.

Teknikprojekt 2024

  • Öka engagemanget i nyhetsbreven

  • Förbättra distributionen av element på förstasidan

  • Gamification 1.0 - exakt innebörd är inte definerat

  • Hemligt projekt på FZ (inte dark mode)

  • Förbättra diagrammen på SweClockers


Och med det får jag tacka för det här året - sista releasen lanserades idag. Vi ses i mitten av januari, 2024.

Jobbar med data

Nu är jag inne på andra veckan efter semestern, i fredags släpptes följande;

SweClockers

  • Retro tema

  • Forumulären är nu mörka i mörkt tema

  • 25 års logotyper i mörkt och ljust tema

  • Wallpaper annonsen aktiveras först på 1800px eller större webbläsarfönster

  • Lagt in Edin Jusovic som redaktionsmedlem

FZ

  • Wallpaper annonsen aktiveras först på 1800px eller större webbläsarfönster

Jobbar med data

SweClockers

  • Ändrat lösenords algoritm till Argon2id*

FZ

  • Ändrat lösenords algoritm till Argon2id*

  • Vi byter logotyp till "FZ - Bildat av geeks"

Utöver det har jag hållit på med nya KPI:er och tittat på verktyg för att automatiskt få rättstavad kod. Nu håller jag på att skriva om BankID-modulen till SweClockers marknad, då nya strängare krav kommer i maj.

* Uppgraderas automatiskt vid inloggning och vi använder samma inställningar som Bitwarden. Lanserades i måndags runt kl 10.00, så har ni loggat in efter det har ert lösenord redan hashats om.

Jobbar med data

Utöver nedan lanserad kod har jag uppdaterat vår Proxmox-server och de Raspberry Pi vi har på kontoret.

Båda

  • Uppdatera tävlingsvillkor och möjlighet att stänga av dem

  • "Visa tävlingsvillkor" säger nu "Dölj" när du öppnat dem

  • Det gick att få fler rätt än möjligt i quizet

  • Om en omröstning används flera gånger på samma sida fyllde den inte i svaret

FZ

  • Engagemangsboxen saknade en ikon i Red

  • Utlyfta citat svävade utanför sin box

  • List-bubblorna klarade inte fyra siffor

  • Ibland öppnades mobilmenyn på desktop

SweClockers

  • Annonsruta i Dagens fynd

  • Uppdaterat jQuery och jQuery UI

Jobbar med data

SweClockers (2024-03-01)

  • Ny design för bli medlem och logga in, samt dess underdersidor

  • Räkna unika deltagare i flervalsfrågor (omröstningar)

  • Placeholder-texter har nu en ljusare text i dark mode

  • Rättat stavfel

FZ

  • Räkna unika deltagare i flervalsfrågor (omröstningar)

  • Rendera biltext under bilden och inte ovanpå (gäller inte bildspel)

Kontoret

  • Bytt brandvägg/router

  • Bytt core switch

123
Skriv svar