Hur länge ska ett spel vara spelbart?
Var nyligen en krönika från FZ där man undrar hur länge är spelskapare skyldiga att hålla spel vid liv?
Svaren var blandade, x antal år, tills det inte är populärt längre, så länge utvecklarna vill osv...
Svaret borde vara alltid!
Självklart förstår jag att ett spel inte kan liras för all framtid, men det ska kunnas spelas så länge som det någonsin går. Bäst-före-datum borde verkligen inte existera i en digital spelvärld som ett gammalt mjölkpaket.
Vi köper ett spel, vi spelar spelet, vi älskar spelet och sen kan allt vara borta i morgon. Våra favoritspel som vi spelar fler timmar än det är förnuftig är... borta.
Tänk bara tanken när Blizzard stänger ner WOW-servrarna.
Idag finns det i princip inga lagar som behandlar hur länge ett spel ska var spelbart vilket är tragiskt och påvisar okunnigheten inom de styrande organen. Det utnyttjas såklart av de stora företagen som tänjer gränserna dagligen.
Så när kommer vändningen? Som det ser ut just nu, aldrig. Det värsta är att gejmers på något konstigt vis har accepterat att "det är så det är" och storföretagen jublar.
Tar ett exempel från min tid som aldrig skulle hända nu.
Diablo 2. Jag tror jag har spelat det spelet om inte årligen i alla fall vart annat år sen det släpptes. Nostalgi kanske, men det är fortfarande ett av de bästa arpg:er vi sett! Och jag kan spela det än idag 24 år senare... och förhoppningsvis flera år därtill.
Om D2 hade skapats det senaste decenniet hade jag aldrig fått uppleva det igen.
Eller så vi kan ta en annan enkel sak som berör alla, ditt bredband går ner, hur många spel kan du spela då?
Så vad vill jag egentligen säga;
Alla spel, framförallt SP-spel som göms bakom en "online only" borde ha krav på sig att de den dagen de stänger ner servrarna tillgodoser spelarna som betalat en fulltjänig avgift för en produkt får fortsätta att spela för den produkt de betalat för, mao offline.
Ganska enkelt egentligen, när utvecklarna börjar koda ett nytt "online SP-spel" ska det redan finnas på plats i koden att det med enkla modifieringar fungerar offline även när servrarna stänger ner. Då kan dom inte skylla på att det är krångligt att göra om koden den dagen det stänger ner.
Framför allt borde inte ett SP-spel vara bakom online-only från början. Men vi vet varför...
Sen finns det dom ändå går emot vinden, stor eloge!
Lirar tex "Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr". Nu när säsongerna är slut så kodar dom om spelet så att det blir offline, kudos!
"The Lord of the Rings: Adventure Card Game" är ett spel jag helst spelar irl men som gjorde en habil digital tolkning. Men samma beslut där, offline till godo när vi lägger ner.
Finns säkert fler exempel men dom är nog tyvärr få. Kommentera gärna vilka
Oavsett så borde det vara standard i branschen. Varför sitter vi gejmers bara och köper det som försiggår?
Tror jag lirar lite D2 nu...
Det stora problemet som jag ser det är digitaliseringen.
När ett spel endast går att få tag på digitalt så handlar det mest om hur länge servrarna finns kvar där spelet är tillgängligt.
Vi satt och pratade här hemma för flera år sedan om några Facebook spel som man spelade ibland förr i tiden. Idag finns inte dessa spel där längre och söker man efter dessa spel så går det inte att hitta dem längre någonstans.
Ett gäng med spelhistoria som går upp i rök eftersom man bestämmer sig för att ta bort dessa spel.
Liknande kommer det ju bli med alla spel i framtiden när de tas bort eller att servrar stängs ner och det enda sättet att kunna spela dessa spel igen blir att ladda ner de olagligt från någon server.
Det finns ett spel som jag vill ha till Wii. Final Fantasy: My Time as a Darklord. Jag har My Time as a King men eftersom jag aldrig köpte det andra spelet så måste jag ladda ner det olagligt om jag ska kunna spela det, vilket är väldigt tråkigt.
Dessa spel släpptes också endast till Wii. Men vem vet om de återsläpps i framtiden, men just nu så finns de inte att få tag på tyvärr.
När det kommer till online spel så kan de fortfarande gå att spela om någon gör en egen server åt dessa spelen men om ingen gör det så är också detta förlorad spelhistoria till viss del.
Så mitt svar är väl som ditt att ett spel alltid ska vara spelbart. Man ska kunna sätta sig om tjugo år och fortfarande kunna njuta av sina barndomsspel eller kunna hitta ett spel som man exempelvis missade under 90-talet för att då kunna njuta av det istället precis som om det vore ett helt nytt spel.
När det kommer till online spel så kan de fortfarande gå att spela om någon gör en egen server åt dessa spelen men om ingen gör det så är också detta förlorad spelhistoria till viss del.
Precis ZeldasCastle.
Generellt inom kultur så försöker vi bevara det så länge det någonsin går.
I spelvärlden går vi i helt motsatt riktning
Kommer bli ett stort hål av förlorad spelhistoria framöver.