Världens bästa konsoler

Medlem
Världens bästa konsoler

Jag skulle säga Gamecube eller Snes.

Gamecube är en fruktansvärt underskattad konsol med enormt många färgglada spel som har åldrats väl.

Super Smash Bros Melee är är delen jag haft absolut mest kul med.

Super Mario Sunshine skriker sommar och semester.

Metroid Prime

Metroid Prime 2

Phantasy Star Online 1&2 troligen mitt mest spelade spel någonsin

Luigis Mansion

Mario Kart Double Dash

Resident Evil Remake

Resident Evil 4

Skies of Arcadia

Paper Mario The Thousand year door

Fire Emblem Path of Ridiance

Tales of Symphonia

Bate Kaitos

Eternal Darkness

F-Zero GX

Super Monkey Ball

Animal Crossing

Ikaruga

Metal Gear Solid Twin Snakes

Star Fox Adventures

Mario Strikers

Viewtidul Joe

Alla Zelda spel finns tillgängliga förutom Link to the Past

Sen är kontrollen väldigt underskattad, en av de skönaste kontroller som gjorts, mycket skönare än både original Xbox och PS2.

Jag skulle gärna påstå att de flesta GC spel har åldrats mycket bättre än PS2 och Xbox spelen.

Såhär i efterhand känns Xbox som en väldigt tråkig retrokonsol med få exklusiva spel.

Snes har ju fruktansvärt många fantastiska plattformsspel som åldrats riktigt bra.

Sen är ju ljudet sjukt mycket bättre på Snes än närmaste konkurrenten Mega Drive. Bara att jämföra turtles in time och Hyperstone heist och andra spel som släpptes till båda formaten.

Vilken eller vilka konsoler håller ni som världens bästa?

Medlem

PS2, det enda man behöver för att spela Suikoden 1-5. Eller huvudtaget spela något JRPG från genrens guldålder.

Medlem

Gamecube är väl knappast underskattad?

Själv spelade jag aldrig GC. Var inte så förtjust i N64 heller.
Jag röstar nog på Sega Megadrive eller PS1

Medlem
Skrivet av Loxus:

Gamecube är väl knappast underskattad?

Själv spelade jag aldrig GC. Var inte så förtjust i N64 heller.
Jag röstar nog på Sega Megadrive eller PS1

GC sålde runt 20 miljoner, PS2 150 miljoner, jag skulle säga att GC är en bättre konsol, så underskattad.

Enda konsolen som sålt sämre av Nintendos huvudkonsoler är ju Wii U. Wii sålde ju över 100 miljoner och den tycker jag är den sämsta de gjort av huvudkonsolerna.

Medlem

SEGA Megadrive (eller Genesis som jänkarna kallade den)

Endast NHL-hockeyspelen med 4-wayadapter gör att den utklassar alla andra konsoller.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv
Rättelse 🙂

Gamecube tycker jag också väldigt mycket om och som ett Zelda fan kan jag säga:

Skrivet av Siegfried:

Alla Zelda spel finns tillgängliga förutom Link to the Past

Att där har du fel!

Nintendo gjorde även en video på Zelda: Collector’s Edition att alla Zelda spelen fanns att spela på Gamecube.
Men vart är A Link to the Past kanske du frågar då?
Det släpptes ett spel på Gameboy Advance som hette The Legend of Zelda: A Link to the Past / Four Swords där man kunde spela A Link to the Past och om man hade två eller fler kassetter så kunde man även spela Four Swords med sina vänner ❤️

Medlem
Skrivet av Siegfried:

GC sålde runt 20 miljoner, PS2 150 miljoner, jag skulle säga att GC är en bättre konsol, så underskattad.

Enda konsolen som sålt sämre av Nintendos huvudkonsoler är ju Wii U. Wii sålde ju över 100 miljoner och den tycker jag är den sämsta de gjort av huvudkonsolerna.

Vad du tycker och fakta stämmer inte överens då.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Vad du tycker och fakta stämmer inte överens då.

Tycker du GC är Nintendos sämsta konsol eftersom den sålt sämst?

Inaktiv

Själv gillar jag väldigt mycket Gamecube.
Har haft väldigt kul med den och köpte på mig ett flertal olika konsoler så fort som det släpptes något exklusivt spel som inte såldes separat.

En av de bästa saker som jag köpte till min Gamecube var något som kallades för Gameboy Player. Den gjorde så att man kunde spela samtliga Gameboy och Gameboy Advance spel på sin Gamecube.

Som ett Zelda fan kunde jag därför spela både

The Legend of Zelda: Link’s Awakening DX
The Legend of Zelda: A Link to the Past och Four Swords
The Legend of Zelda: The Minish Cap

Men till Gamecube så kom även

The Legend of Zelda: The Wind Waker
The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
The Legend of Zelda: Twilight Princess

Vi fick även The Legend of Zelda: Ocarina of Time Master Quest som var en lite mer annorlunda version än originalet.
Och de släppte även en samling som hette
The Legend of Zelda: Collector’s Edition där vi fick de båda NES spelen och båda Nintendo 64 spelen.

Så tillsammans med alla Gameboy spelen så blev Gamecube den enda konsolen än idag där man kunde spela samtliga Zelda spel.

Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Vad du tycker och fakta stämmer inte överens då.

Skrivet av Siegfried:

Tycker du GC är Nintendos sämsta konsol eftersom den sålt sämst?

Bara för att en konsol inte säljer så bra så betyder det inte att den är sämre på automatik.
Vi vet ju att det är många som gillar exempelvis Gamecube handkontrollen, annars hade inte den släppts både till Wii U och Switch igen. Perfekt kontroll att spela Super Smash Bros med enligt många.

Btw: Har du läst mina tidigare inlägg? Tänkte eftersom du inte har svarat på dessa.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kazutoyo:

PS2, det enda man behöver för att spela Suikoden 1-5. Eller huvudtaget spela något JRPG från genrens guldålder.

Svårt att argumentera mot detta!

Men kan också hålla med flera här: Gamecube är väldigt fin. Estetiskt sett är det solklart min favoritkonsol. Himla fin.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Bara för att en konsol inte säljer så bra så betyder det inte att den är sämre på automatik.
Vi vet ju att det är många som gillar exempelvis Gamecube handkontrollen, annars hade inte den släppts både till Wii U och Switch igen. Perfekt kontroll att spela Super Smash Bros med enligt många.

Btw: Har du läst mina tidigare inlägg? Tänkte eftersom du inte har svarat på dessa.

Det är ju försäljningen som gör om den är underskattad/överskattad. Det känns inte som att det är speciellt många som älskar Wii lika mycket idag som folk gillar GC. Men Wii sålde typ 100 miljoner fler konsoler.

GC borde definitivt fått sälja minst 4 gånger så mycket med tanke på hur mycket bra som släpptes till den.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Gamecube tycker jag också väldigt mycket om och som ett Zelda fan kan jag säga:

Att där har du fel!

Nintendo gjorde även en video på Zelda: Collector’s Edition att alla Zelda spelen fanns att spela på Gamecube.
Men vart är A Link to the Past kanske du frågar då?
Det släpptes ett spel på Gameboy Advance som hette The Legend of Zelda: A Link to the Past / Four Swords där man kunde spela A Link to the Past och om man hade två eller fler kassetter så kunde man även spela Four Swords med sina vänner ❤️

Fast det är väll GBA spelet som innehåller Link to the past? Four swords till GC innehåller väll inte det? Tyvärr är ljudet så mycket sämre på GBA jämfört med Snes versionen :(.

Lyckades hitta four swords, Windwaker, Twilight Princess och Super Mario Sunshine för 49kr st hos Gamestop. Saknar deras begagnad sprider på retrospel

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Själv gillar jag väldigt mycket Gamecube.
Har haft väldigt kul med den och köpte på mig ett flertal olika konsoler så fort som det släpptes något exklusivt spel som inte såldes separat.

En av de bästa saker som jag köpte till min Gamecube var något som kallades för Gameboy Player. Den gjorde så att man kunde spela samtliga Gameboy och Gameboy Advance spel på sin Gamecube.

<Uppladdad bildlänk>

Som ett Zelda fan kunde jag därför spela både

The Legend of Zelda: Link’s Awakening DX
The Legend of Zelda: A Link to the Past och Four Swords
The Legend of Zelda: The Minish Cap

<Uppladdad bildlänk>

Men till Gamecube så kom även

The Legend of Zelda: The Wind Waker
The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
The Legend of Zelda: Twilight Princess

Vi fick även The Legend of Zelda: Ocarina of Time Master Quest som var en lite mer annorlunda version än originalet.
Och de släppte även en samling som hette
The Legend of Zelda: Collector’s Edition där vi fick de båda NES spelen och båda Nintendo 64 spelen.

<Uppladdad bildlänk>

Så tillsammans med alla Gameboy spelen så blev Gamecube den enda konsolen än idag där man kunde spela samtliga Zelda spel.

Har både Gameboy player, bredbandsadapter och en skärm som sitter på GCn.

Det går än idag att spela Phantasy Star Online på privata servrar på GC.

Inaktiv
Skrivet av Siegfried:

Fast det är väll GBA spelet som innehåller Link to the past? Four swords till GC innehåller väll inte det? Tyvärr är ljudet så mycket sämre på GBA jämfört med Snes versionen :(.

Lyckades hitta four swords, Windwaker, Twilight Princess och Super Mario Sunshine för 49kr st hos Gamestop. Saknar deras begagnad sprider på retrospel

Det är på Gameboy Advance som A Link to the Past kom men med Gameboy Player kunde man spela det plus alla andra spel på Gamecube.
Precis, Four Swords Adventures på Gamecube innehåller inte A Link to the Past.

Tänkte du bara på Zelda spelen som släpptes till stationära konsoler när du skrev att A Link to the Past inte kom? I så fall stämmer det.

Det var väldigt billigt med 49 kronor styck. Framför allt för Zelda spelen som kostar mycket mer än så.

Inaktiv
Skrivet av Siegfried:

Har både Gameboy player, bredbandsadapter och en skärm som sitter på GCn.

Det går än idag att spela Phantasy Star Online på privata servrar på GC.

Varken bredbandsadaptern eller skärmen köpte jag. Sen hade jag inget internet hemma på den tiden så jag tänkte aldrig på att skaffa bredbandsadaptern.

Riktigt kul när de håller liv i gamla online spel på privata servrar. Spelade Mario Kart Wii online på en privat server för några år sedan.

Medlem

Sega Dreamcast!

Särskilt med tanke på hur många fantastiska spel som kom på så otroligt kort period:
Skies of Arcadia
Sonic Adventure 1 & 2
Dynamite Cop
Crazy Taxi 1 & 2
Space Channel 5 1 & 2
Street Fighter 3
Power Stone 1 & 2

Bara för att nämna några exempel. En så otroligt cool liten maskin som dog alldeles för tidigt.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

PS2, det enda man behöver för att spela Suikoden 1-5. Eller huvudtaget spela något JRPG från genrens guldålder.

Var nära att vara besserwisser och skriva "men kan det spela Chrono Trigger?" och kom på med att jo, det kan man.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Varken bredbandsadaptern eller skärmen köpte jag. Sen hade jag inget internet hemma på den tiden så jag tänkte aldrig på att skaffa bredbandsadaptern.

Riktigt kul när de håller liv i gamla online spel på privata servrar. Spelade Mario Kart Wii online på en privat server för några år sedan.

Köpte bredbandsadaptern för 200kr ca 2012 av Gamestop. Kostar massor idag.

Skärmen för ca 400kr på ebay, men den går på typ 3000kr idag.

Båda kompletta i kartong.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sarato:

Sega Dreamcast!

Särskilt med tanke på hur många fantastiska spel som kom på så otroligt kort period:
Skies of Arcadia
Sonic Adventure 1 & 2
Dynamite Cop
Crazy Taxi 1 & 2
Space Channel 5 1 & 2
Street Fighter 3
Power Stone 1 & 2

Bara för att nämna några exempel. En så otroligt cool liten maskin som dog alldeles för tidigt.

Och Shenmue 1 & 2.

Skies of Arcadia har otrolig stämning. Tiden med Dreamcast var kort, men jäklar vilka minnen!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Och Shenmue 1 & 2.

Skies of Arcadia har otrolig stämning. Tiden med Dreamcast var kort, men jäklar vilka minnen!

Förstår inte hur jag kunde glömma en av de absolut bästa spelupplevelserna någonsin.

Medlem

Nintendo Switch håller jag nog som den bästa konsolen, om jag försöker lägga nostalgiglasögonen åt sidan. Grym hårdvara och riktigt stort utbud av fruktansvärt fina exklusiva spel.
Vill ju gärna säga Nintendo 64 för att man på sätt och vis hade roligast med den då man var mitt uppe i barndomen när den var aktuell och den hade flera riktigt banbrytande spel som är riktigt bra än idag. Det är helt enkelt svårt att slå fina spelminnen från barndomen..
Gamecube känns lite överskattad, lite som Dreamcast så höjs den till skyarna efter sin "död" för att den sålde dåligt så får den lite oförtjänt kultstatus, känns det som. Jag menar, t.ex. SM Sunshine är väl tidernas största besvikelse efter legendariska SM64...enformigt med en och samma omgivning var verkligen en dålig idé jämfört med SM64 stora variation av olika världar.

Medlem

PSX och PS2, för att utbudet av spel var så sinnessjukt stort och många stortitlar släpptes till dessa två konsolerna.

Sen är det inget fel på N64 och GC heller, fanns väldigt bra spel till dem med men Sonys gamla konsoler hade bara ett så galet stort och bra utbud så att de får bli mitt val.

Snackar vi lite modernare konsoler så tyckte jag Xbox 360 var riktigt fin med. Kontrollen var perfekt, UI:t väldigt tilltalande, Xbox Live och Live Arcade fungerade riktigt bra och även här skitmånga bra spel som man har spelat igenom på konsolen.

Super NES och PSX är nog mina all-time favoriter. Guldåren för j-rpg-genren och en massa annat.

Nintendo DS är också lite av en personlig favorit, mest för att den hade så otroligt många nyskapande och quirky spelkoncept som blommade ut på den där märkliga konsolen. Det kanske inte alltid var de bästa eller mest fängslande spelen, men just bredden och variationen i nya grejer var svårslagen. Samt DQ 9 och remakes av DQ 4,5,6.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

PSX och PS2, för att utbudet av spel var så sinnessjukt stort och många stortitlar släpptes till dessa två konsolerna.

Sen är det inget fel på N64 och GC heller, fanns väldigt bra spel till dem med men Sonys gamla konsoler hade bara ett så galet stort och bra utbud så att de får bli mitt val.

Snackar vi lite modernare konsoler så tyckte jag Xbox 360 var riktigt fin med. Kontrollen var perfekt, UI:t väldigt tilltalande, Xbox Live och Live Arcade fungerade riktigt bra och även här skitmånga bra spel som man har spelat igenom på konsolen.

Saknar när det var blades istället för avatarer på Xbox.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Nintendo Switch håller jag nog som den bästa konsolen, om jag försöker lägga nostalgiglasögonen åt sidan. Grym hårdvara och riktigt stort utbud av fruktansvärt fina exklusiva spel.
Vill ju gärna säga Nintendo 64 för att man på sätt och vis hade roligast med den då man var mitt uppe i barndomen när den var aktuell och den hade flera riktigt banbrytande spel som är riktigt bra än idag. Det är helt enkelt svårt att slå fina spelminnen från barndomen..
Gamecube känns lite överskattad, lite som Dreamcast så höjs den till skyarna efter sin "död" för att den sålde dåligt så får den lite oförtjänt kultstatus, känns det som. Jag menar, t.ex. SM Sunshine är väl tidernas största besvikelse efter legendariska SM64...enformigt med en och samma omgivning var verkligen en dålig idé jämfört med SM64 stora variation av olika världar.

Helt klart. Just nu är ju Nintendo Switch en väldigt bra konsol som jag gillar väldigt mycket. En av de bästa.
Det som är synd är den dagen när internet stängs ner på den och det inte längre går att ladda ner eller uppdatera spel. Flera spel som kommer bli helt värdelösa typ (nästan)
Spyro trilogin är det väl bara ett spel på kassetten?
Metal Gear Solid: Master Collection vol 1 innehåller endast Metal Gear, Metal Gear 2: Solid Snake och NES versionerna
Grand Theft Auto: Trilogin har en massa buggar om den inte uppdateras och det är väl bara San Andreas som inte finns på den kassetten om jag minns rätt.

Sen finns det nog massor av fler spel som det är liknande med, och det kommer inte kännas kul i framtiden.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Helt klart. Just nu är ju Nintendo Switch en väldigt bra konsol som jag gillar väldigt mycket. En av de bästa.
Det som är synd är den dagen när internet stängs ner på den och det inte längre går att ladda ner eller uppdatera spel. Flera spel som kommer bli helt värdelösa typ (nästan)
Spyro trilogin är det väl bara ett spel på kassetten?
Metal Gear Solid: Master Collection vol 1 innehåller endast Metal Gear, Metal Gear 2: Solid Snake och NES versionerna
Grand Theft Auto: Trilogin har en massa buggar om den inte uppdateras och det är väl bara San Andreas som inte finns på den kassetten om jag minns rätt.

Sen finns det nog massor av fler spel som det är liknande med, och det kommer inte kännas kul i framtiden.

Tyvärr är detta någonting som fått mig att avstå att köpa spel till Switch, även när det finns fysiska exemplar är de oftast inte kompletta utan kräver nedladdning. Nu finns det lite mer hopp då det låter som de ska "bära över" konton till kommande konsoler men det kanske bara blir en generation och sen kanske de inte är spelbara längre utan stängs ned likt Wii U+3DS-shoppen. Mycket tråkigt! Annars håller jag med i att Switch är en riktigt bra konsol med massvis utav spel, läste i en Discord-chatt nyligen att det finns nästan 11k spel till konsolen! Perfekt för retro och indie-spel också! Annars håller jag med om att Gamecube och Snes är bästa konsolerna. Att de kanske inte har sålt mest har dock ingenting med saken att göra.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tyvärr är detta någonting som fått mig att avstå att köpa spel till Switch, även när det finns fysiska exemplar är de oftast inte kompletta utan kräver nedladdning. Nu finns det lite mer hopp då det låter som de ska "bära över" konton till kommande konsoler men det kanske bara blir en generation och sen kanske de inte är spelbara längre utan stängs ned likt Wii U+3DS-shoppen. Mycket tråkigt! Annars håller jag med i att Switch är en riktigt bra konsol med massvis utav spel, läste i en Discord-chatt nyligen att det finns nästan 11k spel till konsolen! Perfekt för retro och indie-spel också! Annars håller jag med om att Gamecube och Snes är bästa konsolerna. Att de kanske inte har sålt mest har dock ingenting med saken att göra.

Tycker det är väldigt få switch spel som det står download required

Snart får jag ett eget arbetsrum hemma och då jävlar ska mitt Gamecube kopplas in igen.
Fortfarande den bästa kontrollen. Bara synd att den är trådbunden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Saknar när det var blades istället för avatarer på Xbox.

Håller med, det var ett riktigt charmigt och smidigt gränssnitt!

Var tvungen att kolla en video om ämnet bara för det

12
Skriv svar