Över 14 000 spel funkar bra eller grymt bra på Steam Deck

Robot
Över 14 000 spel funkar bra eller grymt bra på Steam Deck

En ökning med 4 000 sedan i somras.

#steam-deck


Medlem

Det är lite en sanning med modifikation. Valve verkar inte testa om spel så det finns flera spel som har en playable eller verified status för att de funkade när Valve testade men som nu har gått sönder p.g.a. någon patch.

Medlem

Fantastisk manick, tänk om man hade haft en sådan när man växte upp och skulle iväg på LAN😅

Saknar lite fler HDMI 2.1 dockor med VRR stöd bara. Vet bara en just nu för 1200Kr. Lite mycket för en docka, men den borde ju vara rätt framtidssäker till när man köper Deck 2 framöver.

Saknar bara 2 saker. En till USB-C port och sedan 2280 lagringsenhet istället för 2230. 2230 är rätt mycket sämre och finns inte hos stora butiker som Power och Elgiganten, även fast de säljer Steam deck.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Det är lite en sanning med modifikation. Valve verkar inte testa om spel så det finns flera spel som har en playable eller verified status för att de funkade när Valve testade men som nu har gått sönder p.g.a. någon patch.

Jag hörde detta också. Jag har dock själv bara spelat äldre titlar som JAG finner fungerande på SD, och de har fungerat i skrivandets stund. Nyare och "ögongodis" har jag lämnat till datorn.

Vid ett tillfälle jag var bunden till toa så testade jag Phasmophobia, men satan vad batteri tog slut fort.

------
För övrigt så är jag stor fan av hur de gjort med kontrollerna. Även titlar som inte varit verified har ju kunna trixas igång på ett eller annat sätt.

Vi får väl se hur framtida patcher fortsätter påverka SD, på gott och ont.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

För övrigt så är jag stor fan av hur de gjort med kontrollerna. Även titlar som inte varit verified har ju kunna trixas igång på ett eller annat sätt.

Håller med! Spelade igenom Vampire the Masquerade: Bloodlines från början till slut på min Steam Deck trots att spelet egentligen inte ens har kontrollstöd och det gick hur fint som helst.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Det är lite en sanning med modifikation. Valve verkar inte testa om spel så det finns flera spel som har en playable eller verified status för att de funkade när Valve testade men som nu har gått sönder p.g.a. någon patch.

I de allra flesta fallen är det anti-cheat som är boven. Jag hoppas Valve och Epic (EAC) kan jobba ihop för att lösa detta men det verkar gå trögt.

Medlem

Jag vill ha en Streamdeck.

Medlem
Skrivet av Brona:

I de allra flesta fallen är det anti-cheat som är boven. Jag hoppas Valve och Epic (EAC) kan jobba ihop för att lösa detta men det verkar gå trögt.

Helldivers 2 verkar funka trots att den använder sig av kernel level anti cheat. Så det är nog inte tekniken utan Epic som är bromsklossen för EAC.

Medlem

När tvåan kommer köper jag en direkt.

Medlem

Har endast steamDeck som huvud spelkonsol sedan september förra året då man sålde av datorn för att man aldrig fick tid att sitta vid den.
Har inte stött på många spel som inte fungerar på den som jag vill spela. Många som det står unknown
(eller vad dom nu använder för ord) på fungerar fint bara att dom inte verifierat spelen.

Spel som jag spelat igenom:
Doom
Doom: Eternal
Bloons TD 6*
Sea of thieves
Skyrim
Lego the hobbits
Pixel Survivors*
Fallout 4
Risk of rain 2*
Grounded
Tiny Tina's wonderland
Horizon Zero Dawn

Grind spel som man kan spela många gånger om *

Medlem
Skrivet av anarfox:

Helldivers 2 verkar funka trots att den använder sig av kernel level anti cheat. Så det är nog inte tekniken utan Epic som är bromsklossen för EAC.

Det verkar onekligen så. Problemet är väl att Epic är en konkurrent och verkar snarare mer intresserad av att sätta käpparna i hjulet för Steam Deck än att komma fram till en lösning. Epic och Microsoft har ett nära samarbete sedan många år och kanske tror/hoppas Epic att Windows kommer dominera bärbara PC's, så varför lägga resurser på Steam Deck?

Medlem

Det finns 3 spel jag fått "trixa" för att få igång som jag har av en massa testade
Triangle Strategy - Efter nån patch fick man ändra Proton-version för att annars crasha spelet vid main menu typ. - Spelet står fortfarande som Steam Deck Verified (grön) men borde få en gul status om det är samma fortfarande.

Wrestling Empire - Wrestling-spel som är roligast i MP men spelar man det på Steam deck så måste man ändra Proton version där också annars är det usel prestanda - det spelet är också verified men var inte förr så det kan ju vara fixat.

Snowrunner (via epic store) - här var det samma fick ändra proton version för ökad prestanda - det spelet är dock markerat som "Playable" (gul) men det fungerar hur bra som helst med rätt Proton version.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja ända spel jag haft svårt med är väldigt gamla spel. Men för allt nytt funkar den perfekt och med cloud sync av saves så går det väldigt fort att hoppa mellan pc till deck då det behöver bytas.

Medlem

Känns som det är bättre att vänta på tvåan

Medlem

Även rätt skoj att man kan plocka över ett spel från datorn till Steam Decken och i vissa fall lyckas få det att fungera.
Brukar lira lite Brutal Doom på min Steam deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Keima:

Känns som det är bättre att vänta på tvåan

Kanske känns bättre att vänta på trean när tvåan väl släpps 🤔


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske känns bättre att vänta på trean när tvåan väl släpps 🤔

Nej jag sa väl inte det här men borde förtydliga att när man har sparat ihop pengar så har man väl råd med tvåan det är väl inte direkt omöjligt att Steam Deck 2 kommer 2025

ZF
Medlem

SD2 ligger en god bit längre bort än så om man ska tro på vad som antyds från Valve.

Å andra sidan dök OLED upp från i princip tomma intet..

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Håller med! Spelade igenom Vampire the Masquerade: Bloodlines från början till slut på min Steam Deck trots att spelet egentligen inte ens har kontrollstöd och det gick hur fint som helst.

Argh, du nämnde mitt favoritspel!! Upptäckte att fans gjort patcher och håller det igång än! Jag får tom igång den på min ultrawide-skärm.
Du fick mig att fundera på att installera och köra igen (körde dock tre olika bloodlines förra året, så måste nog ge det lite mer tid). Men satan vad jag älskar det spelet!

Medlem
Skrivet av Keima:

Nej jag sa väl inte det här men borde förtydliga att när man har sparat ihop pengar så har man väl råd med tvåan det är väl inte direkt omöjligt att Steam Deck 2 kommer 2025

Tror inte dem vill rusha ut maskiner och just nu så klarar Deck att köra det mesta.

Jag tror på 2026 eller kanske vänta tills Zen6/RDNA5 går att gå tag i till ett pris som gör så att de kan sälja den till liknande priser som Deck har idag.

Så 2 saker kan påverka. Att utveckling och prisutveckling av komponenter tar ett rätt stort fram jämfört med vad Deck1 kan erbjuda. Eller att nuvarande får ganska stora problem att köra många nya spel och att det då till rätt pris kan åtgärdas med ny Deck. Frågan är tillexempel hur deck hanterar Direct storage liknande teknik tillexempel.

Medlem

Otroligt bra konsoll, använder den även dockad. Aldrig spelat så mycket spel som när jag fick den, såväl PCn, Xbox och PS5an samlar numera damm. Spelar spel köpta på Steam, emulatorn och GamePass via streaming

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Argh, du nämnde mitt favoritspel!! Upptäckte att fans gjort patcher och håller det igång än! Jag får tom igång den på min ultrawide-skärm.
Du fick mig att fundera på att installera och köra igen (körde dock tre olika bloodlines förra året, så måste nog ge det lite mer tid). Men satan vad jag älskar det spelet!

Du vet vad de säger, "every time you mention VTMB someone re-installs it".

Medlem

Jäkligt trevlig maskin det där. Körde nyligen igenom Portal 2 igen och njöt för fulla muggar.
Gör sig riktigt bra till Point&Click också.

1
Skriv svar