Playstation – topp 30 genom tiderna
På tisdag fyller Playstation 30 år. 3 december 1994 var dagen då PS1:an släpptes i Japan. Jag inspirerades av dom topp 30 vi gjorde förra hösten till att göra en lista med mina 30 Playstation-favoriter genom tiderna. Gör din egen vetja! Det är kul – och riktigt svårt. Säkert har jag glömt nåt uppenbart. 😅
Jag utgick till stor del från exklusiva spel, eller i alla fall sådana som i min värld är väldigt mycket Playstation. Men det finns inga regler, tja, förutom att spelen ska vara släppta på en Playstation-konsol.
Hit me with your best list!
En Bamseponny av folket
Jag drogs tillbaka då man hade tid att spela alla 60h spel, så mycket är gammalt, Playstation 1 och 2 är ändå det som nyttjas mest, på äldre dar så är det svårare att sitta med 60h spel, även om det är möjligt :). Men det här är sjukt bra spel ändå, och som tur är äger jag till och med dom flesta i fysiskform.
Jag drogs tillbaka då man hade tid att spela alla 60h spel, så mycket är gammalt, Playstation 1 och 2 är ändå det som nyttjas mest, på äldre dar så är det svårare att sitta med 60h spel, även om det är möjligt :). Men det här är sjukt bra spel ändå, och som tur är äger jag till och med dom flesta i fysiskform.
<Uppladdad bildlänk>
Åh, Xenogears missade jag. Ett generalfel. Jag håller det skyhögt. Fantastiskt på alla sätt.
En Bamseponny av folket
Tankarna går väldigt mycket mot äldre spel, så det är lite ont om nyare spel. Nyaste spelet i listan är Yakuza 0 som släpptes i väst 2017. Ronin Blade (eller Soul of the Samurai som det hette i USA) är väl inte ett sådär jätteseriöst val, tänk Resident Evil i ett historiskt Japan, men hade tankarna på Konami och spelade igenom det flera gånger, så det fick bli det.
EDIT: Insåg nu att min lista bara har 25 spel, inte 30. Persona 3 FES, Shadow Hearts, Shadow Hearts: Covenant, Valkyrie Profile och Dragon Quest VIII får bli dom nästa 5 spelen.
<Uppladdad bildlänk>
H*lvete vad bra omslaget på kingdom hearts är. Hade nästan glömt det (har också ett fodral liggandes någonstans).
Najs!
Från din lista så är den solklara vinnaren Heavy Rain för mig.
ÄLSKAR det. Har faktiskt bara spelat det en enda gång på PS3 för massa år sedan, men har varit sugen på att plocka upp det igen.
En Bamseponny av folket
Inser snabbt hur otroligt lite PlayStation jag spelat när jag skall försöka sätta ihop en liknande lista.
Vidare är mängder med spel som skulle kunna platsa spel som jag spelat på andra spelplattformar.
Som...
Final Fantasy VIII (Windows)
Tomb Raider (Saturn)
Tony Hawk's Pro Skater 2 (Dreamcast)
WipeOut 2097 (Saturn)
Första PlayStation släpptes under min absolut minst spelande period i livet. Lite tragiskt, kan jag tycka, då jag så gärna hade upplevt alla de klassiska japanska rollspelen när de var nya. Samtidigt är det rätt trevligt att veta att där finns utrymme att ta igen de spel jag missat nu när jag i efterhand i lugn och ro kan botanisera bland utbudet.
PlayStation 3 är där jag befinner mig just nu med Sony. Älskar konsolen, trots en hel del designmässiga brister och hårdvara som inte känns speciellt stabil. Det är en lite lustig generation då utbudet utöver förstapartsexklusiviteter är mer eller mindre identiskt med det på 360 fast ofta i aningen sämre presterande versioner. Tycker det är underbart att defortfarande håller igång onlinebutiken, så jag är i full färd med att köpa på mig de licenser jag känner jag vill ha... och då även PSP-spel inkluderade. Synd bara att butikens frontend är urusel, att man inte kan söka via kategorier (säg, PSP-spel, PSOne-spel och så vidare) samt att man till och med forcerar PSOne 60 Hz-titlar in i 50 Hz så att de rycker och laggar så bedrövligt.
Undrar vilken genre jag föredrar.
Och skam till er alla som fortfarande inte spelat Brave Fencer Musashi.
Väldigt många bra spel här! Minns att jag blev helt trollbunden av omslaget till ICO när jag stod och grävde bland begagnathyllorna på EB Games en gång i tiden (originalet då, med pappkartong). Köpte det aldrig då och har därför aldrig spelat det :(.
Btw hur gör ni så snygga listor med omslagsbilder? 🤔🙈
Edit: Hittade listsidan👍.
samt att man till och med forcerar PSOne 60 Hz-titlar in i 50 Hz så att de rycker och laggar så bedrövligt.
Jo, det är trist gjort. Lyckligtvis så är Klonoa den enda "US import" dom gör det med, vad jag vet i alla fall. Och av någon anledning så körs det i rätt hastighet om man spelar det på en PS Vita istället.
I flera år under PS3-tiden så bönade och bad jag Sony och Square-Enix för fler "US imports" på PS Store, både via email och kommentarer på deras bloggar, men det var för döva öron. Men det hade verkligen varit trevligt om Xenogears, Chrono Cross, Brave Fencer Musashi, Valkyrie Profile, Threads of Fate och andra suveräna PS1-spel hade funnits där på Europeiska Playstation Store.
Jo, det är trist gjort. Lyckligtvis så är Klonoa den enda "US import" dom gör det med, vad jag vet i alla fall. Och av någon anledning så körs det i rätt hastighet om man spelar det på en PS Vita istället.
I flera år under PS3-tiden så bönade och bad jag Sony och Square-Enix för fler "US imports" på PS Store, både via email och kommentarer på deras bloggar, men det var för döva öron. Men det hade verkligen varit trevligt om Xenogears, Chrono Cross, Brave Fencer Musashi, Valkyrie Profile, Threads of Fate och andra suveräna PS1-spel hade funnits där på Europeiska Playstation Store.
Har bara testat med Shienryu, ett japanskt shoot 'em up som säljs som importlicens på europeiska PSN, men det är helt ospelbart när det tvingas in i 50 på PS3. På PSP flyter det dock på som det ska. Oavsett är det bedrövligt, eftersom att det hade varit en så enkel grej att låta det köras i 60 på PS3.