Community-vänskap på Steam
Jag har länge känt att det vore kul att bygga upp ett större kontaktnät på Steam med andra som har liknande spelsmak. Det handlar om att bli community-vänner, inte nödvändigtvis att vi måste spela exakt samma spel eller alltid spela tillsammans. För mig är det mer en inspiration: att se vad andra med liknande preferenser spelar och på så sätt kanske hitta nya favoriter.
Vi har ju FZ:s Steam-grupp, men den känns ganska bred och inte särskilt aktiv. Därför tänkte jag att det kunde vara kul med en tråd där vi delar vår spelsmak och våra Steam-profiler, skickar vänförfrågningar till varandra och bygger ett nätverk baserat på gemensamma intressen.
Upplägg
Lista några av dina favoritspel på Steam.
Dela din Steam-profil (frivilligt).
Skicka vänförfrågningar till folk med liknande smak.
Njut av nya speltips, inspiration och kanske framtida co-op.
Låt oss bygga upp våra Steam-nätverk utifrån gemensam spelsmak!
Edit: Tråden är till för alla
Jag är självklart glad för alla härliga community-vänner, men vill förtydliga att den här tråden inte bara är till för att knyta kontakt med mig. Den är öppen för alla som vill hitta FZ-medlemmar med liknande spelsmak.
Om ni vill kan ni posta en lista på de spel ni gillar eller spelar mest, så kanske ni hittar andra med samma intressen och får upp nya kontakter sinsemellan.
Den största fördelen, även för er som mest spelar singleplayer, är att Steam blir roligare med ett större nätverk. Det blir enklare att se vilka spel som är aktiva inom er smak, och kanske upptäcker ni något ni annars skulle ha missat.
Själv sorterar jag min vänlista efter nära vänner, familj och olika communities. Det gör det lättare att hålla koll på vem som är vem och vad som spelas.

Vänlistan är sorterad efter vänner/familj och communityn
Varför?

Det är exakt det här jag vill se mer utav! Nya spel rekommenderas alltmer efter vänner som har liknande spelsmak. Jag tror att ju fler vänner och community-vänner du har, desto bättre blir också Steam-rekommendationerna!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag börjar:

Gillar du liknande spel som mig?
Känn dig fri att skicka en vänförfrågan på Steam! Det vore bäst om du gillar några av de spel jag spelat mest!
Min spelsmak:
Monster Hunter: World
Valheim
Dragon’s Dogma
The Witcher
Yakuza-serien
Umamusume: Pretty Derby
Helldivers 2
Ghostwire: Tokyo
Dave the Diver
Soulsborne-liknande spel
30-50-tal japanska indiespel
Låter det som något i din smak?
Skicka en vänförfrågan! Vi kanske hittar nya pärlor via varandras bibliotek! Sen om vi råkar spela samma spel någon gång, skriv att du är ifrån FZ och undrar om du kan va med!
Min Steam-profil
https://steamcommunity.com/id/SaamonSushi
Frivilligt, men skriv gärna om ni skickat en friend request med! Det är inte alltid vi heter samma på FZ som på Steam. Jag heter exempelvis サーモン寿司 (Salmon Sushi).
Jag kommer högerklicka på min vän-lista i Steam och skapa en kategori för alla FZ-vänner med liknande spelsmak. Likadant som jag har skapat listor för nära vänner / familj och dylikt.
Om du ångrar dig så är det bara att ta bort mig som vän. Det är inte svårare än så.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Mitt Steam har varit ganska så inaktivt det senaste årtiondet, spelar mest på Playstation och Switch nu för tiden, så att lägga till mig är kanske ganska så meningslöst.
Skulle dock vara kul att ha några svenska Steam-vänner då jag nästan bara har internationella vänner från mina dagar som "stamkund" hos Bethesdas officiella forum (som inte längre finns kvar). Går också i tankarna om att skaffa en ny PC och tillbaka till PC-spelandet, så det kan bli mer aktivitet framöver.
I alla fall, stort fan av Yakuza-serien, The Elder Scrolls, diverse metroidvanias, och immersive sims (Deus Ex, Dishonored osv). Brukade även vara ett stort fan av JRPGs, men tycker att genren varit mindre intressant dom senaste 20 åren än vad den brukade vara, men spelar fortfarande JRPGs då och då.
Hakar gärna på och ser vad ni andra spelar.
https://steamcommunity.com/id/robbskinizer/
Gillar Witcher, Battlefield 6 nu, monster Hunter och massa annat ...
1# FZ Troll
I alla fall, stort fan av Yakuza-serien, The Elder Scrolls, diverse metroidvanias, och immersive sims (Deus Ex, Dishonored osv). Brukade även vara ett stort fan av JRPGs, men tycker att genren varit mindre intressant dom senaste 20 åren än vad den brukade vara, men spelar fortfarande JRPGs då och då.
Hakar gärna på och ser vad ni andra spelar.
https://steamcommunity.com/id/robbskinizer/
Gillar Witcher, Battlefield 6 nu, monster Hunter och massa annat ...
Skickar en friend request!
Jag har ganska bred spelsmak men som synes på min profil så är "roguelikes" och konstruktion/basbyggare överrepresenterade. Favoritspel är bl.a. Satisfactory, FTL, Slay the Spire, Balatro, Hades och They are Billions. Men tycker även om Elden Ring, Yakuza, Fallout, Starfield, Resident Evil, Batman Arkham m.m. Föredrar dock att spela solo i huvudsak.
Skickar en vänförfrågan!
Jag skulle säga att jag spelar 80% singleplayer om inte mer. Det är mest när vänner och familj vill spela något som jag kör multiplayer.
Tja!
Tänker jag introducerar mig här. Har typ bara spelat på Playstation och Xbox senaste tiden, men ska införskaffa en gamingdator nu strax och då bli aktiv på Steam igen.
https://steamcommunity.com/profiles/76561197980124951/
Min spelsmak:
- Singleplayer RPGs (Cyberpunk 2077, Witcher 3, Mass Effect, Skyblivion förhoppningsvis)
- Ett multiplayerspel emellanåt (Helldivers 2 senast, snart säkert Battlefield 6)
- Lite racingspel emellanåt (Väntar på Wreckfest 2)
- Boomer shooters (Selaco, Doom)
Playstation 5 | Series X | Steam Deck
Gött initiativ! Saknar tiden när man var yngre och alla hängde på ventrilo varenda dag. Svårare att få ihop gubbar idag och det blir aldrig samma häng som förr. Matchmaking utan servrar leder också att communities inte skapas. Här önskar jag jag att spelskapare tog lite ansvar även om det kanske kostar lite mer.
Sen har det kommit så många spel att alla vill spela något annat För mycket av det goda ibland
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Gött initiativ! Saknar tiden när man var yngre och alla hängde på ventrilo varenda dag. Svårare att få ihop gubbar idag och det blir aldrig samma häng som förr. Matchmaking utan servrar leder också att communities inte skapas. Här önskar jag jag att spelskapare tog lite ansvar även om det kanske kostar lite mer.
Sen har det kommit så många spel att alla vill spela något annat För mycket av det goda ibland
Håller med!
Jag har ett 20-tal IRL-vänner på Steam och i stort sett alla kör sin egna grej. De spel som varit undantag är Valheim, Helldivers 2 och PUBG.
Majoriteten av mina Steam-vänner är obekanta som jag kanske ha kört några timmar eller dagar med i Monster Hunter eller liknande. De är dock bra att ha kvar för de hjälper mig hitta nya spel jag inte visste fanns.
Helt plötsligt släpps ett nytt fenomen på Steam och 4-5 personer på vänlistan kör ett helt nytt spel. Vad händer?! Bäst att kolla upp. Ena dagen är det Helldivers 2, andra Palworld, och nu i somras Repo & Umamusume.
Det går ju kolla på Steams New & Trending med. Men då är det ju alla möjliga spelsmaker featurade. Har man många vänner med liknande spelsmak ser man bättre vilka spel man kanske missat.
Hur mycket har du lagt (pengar) på Umamusume?
Köpt
- 2x Daily Carat Pack ($6.99 USD)
- 1x Rookie starting pack A ($3.99 USD)
- ”1,500 Carats (2 times only)” ($13.99 USD) x 2
- 210 Carats x 1 = $2.99 USD / st
- 60 carats x 10 = 0,99 USD / st
Totalt ca.
14+4+28+3+10 = 59 dollar
(Kan ha missat någon)
Men säg mellan 600-800 kr?
Då har jag över 200h speltid.
Sen är jag väl i stort sett klar med spelet.
Jag har nästan intill alla troféer. Klarat kampanjen med över 12 pers och så.
Jag saknar 1 achievement (500x team trials, är på 300+ och man kan få 4-5 / dag, kostar inget mer än att du loggar in och kör 5 min)
Finns egentligen ingen anledning för mig att köpa fler grejer. Spelet är generöst med valutan Carats som låter dig låsa upp nya Supporkort och gubbar.
Nya kort eller gubbar känns inte lika lockande längre när jag redan vunnit alla de svårare troféerna. Allt som är kvar är någon random små-trofé här och där.
Bortsett ifrån sista achievementet är jag mer eller mindre klar med Umamusume. Det är väl om det kommer något event som kan vara roligt.
Mer story/dialoger vill jag inte se. Jag har auto-skip på allt Visual Novel-grejs ändå. Det är management-gameplayen som är skoj.
Jag har skickat vänförfrågan.
här är min profil:
https://steamcommunity.com/profiles/76561197985281306/
Jag spelar dock inte mycket multiplayer, senaste veckan har det mest blivit Strider och Wall world
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Jag har skickat vänförfrågan.
här är min profil:
https://steamcommunity.com/profiles/76561197985281306/
Jag spelar dock inte mycket multiplayer, senaste veckan har det mest blivit Strider och Wall world
Accepterat och klart!
Uppdaterat första inlägget!
Lade till ett förtydligande om att tråden är för alla som vill knyta nya Steam-kontakter.
Tänk Community-vänner.
Hoppa in och dela er spelsmak så vi kan bygga nätverket tillsammans!
Köpt
- 2x Daily Carat Pack ($6.99 USD)
- 1x Rookie starting pack A ($3.99 USD)
- ”1,500 Carats (2 times only)” ($13.99 USD) x 2
- 210 Carats x 1 = $2.99 USD / st
- 60 carats x 10 = 0,99 USD / st
Totalt ca.
14+4+28+3+10 = 59 dollar
(Kan ha missat någon)
Men säg mellan 600-800 kr?
Då har jag över 200h speltid.
Sen är jag väl i stort sett klar med spelet.
Jag har nästan intill alla troféer. Klarat kampanjen med över 12 pers och så.
Jag saknar 1 achievement (500x team trials, är på 300+ och man kan få 4-5 / dag, kostar inget mer än att du loggar in och kör 5 min)
Finns egentligen ingen anledning för mig att köpa fler grejer. Spelet är generöst med valutan Carats som låter dig låsa upp nya Supporkort och gubbar.
Nya kort eller gubbar känns inte lika lockande längre när jag redan vunnit alla de svårare troféerna. Allt som är kvar är någon random små-trofé här och där.
Bortsett ifrån sista achievementet är jag mer eller mindre klar med Umamusume. Det är väl om det kommer något event som kan vara roligt.
Mer story/dialoger vill jag inte se. Jag har auto-skip på allt Visual Novel-grejs ändå. Det är management-gameplayen som är skoj.
Det låter helt okej för 200h.
Förtydligat första inlägget med fler bilder och så. I hopp om att tråden tar av ännu mer.