Doom: The Dark Ages
Jag är (återigen) Slayer aka Doomguy.
Och jag är det på ett sätt som jag njuter av att vara det.
Med min nya leksak skölden tar jag mig ann helvetets samlade horder av demoner.
Den tillsammans med några, av mig, utvalda vapen bryter jag mig igenom deras försvar och slaktar dem en efter en, ibland flera åt gången.

Min nya kompis som får heta Sköldis
Gillar du medeltiden?
Eller kanske fantasy med lite riddare, drakar och att rädda prinsessor?
Då är nog The Dark Ages något för dig!
Dock blir det inte mycket medeltid med alltför många drakar och inga direkta svärd då vi inte befinner oss på Jorden.
Men det blir några medeltida vapen. Varav ett av dessa blir min favorit utöver Sköldis.
Spelet börjar med att Slayer skickas till en värld i rymden av de som styr honom för att hjälpa ett folk som kallas för Sentinels.
Dessa har fått problem med demonerna och deras ledare Ahzrak (för övrigt en av de tråkigaste och fulaste designerna på en boss typ... någonsin?)

Sentinels hyser stor respekt för Slayer
Storyn i sig är inget avancerat mästerverk. Men det är väl inget som Doom någonsin har varit heller.
Man har kul ändå.
Sättet du får döda demonerna på är ingen större nyhet från förr mer än Sköldis och lite senare även något som inte heter BFG.
De små demonerna dör utan att du droppar en enda svettdroppe inuti hjälmen.
De större demonerna behöver du använda skölden mot. Dock är de inte omöjliga att besegra utan den.
Executions finns och de är trevliga, åtminstone i början. Man tröttnar snabbt på dessa för att det blir ungefär samma animationer till slut med få variationer ens mellan demonerna man dödar.
Samtidigt är fienden ganska enkel att döda även utan att trycka på E (på PC) men det behövs ibland för att få ammo.
Sedan kommer vi till det jag tyckt varit mest meh i spelet.
Vapen.
Det finns vapen och sen finns det överdrivet många vapen.
The Dark Ages har det senare.
Du får ett nytt vapen ungefär på varje bana i början.
Man får snabbt sina favoriter. Av de som blev mina favoriter blev det mer fokus att uppgradera dessa.

Här blir dina vapen, sköld och melee-vapen mäktigare
Till din hjälp för att uppgradera dina vapen har du Shrines som finns lite varstans.
För att kunna uppgradera behöver du dock ha guld, juveler och kristaller som du hittar... men inte alltid helt lätt.
Jag hade hellre sett fokus på ett mindre antal vapen där man lärde sig vilka demoner är lättare att besegra med vilka vapen så man slapp använda samma hela tiden.
Särskilt då ammo inte var särskilt svårt att hitta.

Är man stor och stark får man vara snäll (men inte mot demonerna)
Vill du ha variation från köttandet?
Då får du din egen Tit... jag menar Atlan Mech!
Men den är tråkig.
Usch vad tråkig!
Banorna där jag fick leka med mechen var så små, slutna och tråkiga.
Samtidigt som jag kände mig stor, klumpig och långsam.
Nästan samma med draken man fick flyga runt med ibland.
Roligare än mechen men jag hade kunnat klara mig utan både mechen och draken.
Mer demoner att slakta åt folket!
Dock tycker jag att det är kul att de vågade sig på något nytt!
På tal om allt slaktande... jag vill ha ett nytt Splatterhouse!
Men det har inget med Doom att göra...
Banorna i Doom är vackra. Ibland för vackra för sitt eget bästa. Så vackra att jag skyller på detta att jag missade en och annan hemlighet under min genomspelning.
För vissa hemlisar är lättare än andra att ta sig till.
Andra kräver ibland både en och två, kanske tillochmed tre steg för att ta sig fram till.
Så som det ska vara. Ibland orkade jag dock bara inte hitta vägen till hemlisarna utan jag gick vidare.
Samt att det ibland var svårt att veta om man kunde komma tillbaka till förgående område om man gick vidare.
Spelet tar nog ca 20h att slutföra om man gör både storyn och alla hemligheter. Vissa dagar kände jag bara inte för det så jag fick nöja mig med närmare 17h och ändå ganska många hemligheter funna.

Allt är inte mörkt och grått, ibland blir det mörkt och rött
BFG?
More like BFC!
Ballistic Force Crossbow är vad Big Fucking Gun brukar vara. Ett armborst med massiv skada när man skjuter iväg pilen.
Ska jag vara ärlig... jag kan nog räkna antalet gånger jag använde BFC på en hand.
Ska jag vara än mer ärlig så var det nog bara på den banan där man fick den där den användes, kanske en till efteråt.
Inte för att vapnet är dåligt utan mer för att de vapen man uppgraderar blir väldigt kraftfulla så man inte känner något behov för att byta till BFC.

Shotgunen är fin men det finns trevligare vapen
Doom: The Dark Ages är kul och trycker gött på de punkterna inom mig som jag vill ha tryckta på.
Några snäpp roligare än Doom (2016). Eternals har jag inte spelat så kan inte jämföra med det.
Musiken är där den ska vara samtidigt som man njuter av det visuella.
Så om du gillade Doom (2016) kommer du att gilla The Dark Ages.

Om du, mot förmodan, får slut på ammo så kan nog dina biffiga armar göra jobbet
Halo kompis!
Spelade klart spelet för någon vecka sedan och började spåna på en recension själv men jag vet inte om jag orkar slutföra den. Inte helt olikt själva spelet som jag nästintill fick tvinga mig igenom. Otroligt mycket sämre än såväl 2016 som Eternal i mitt tycke men det är såklart kul att andra som tar sig an det har en bättre upplevelse