Webhallen vs Inet
Har beställt dator inkl. montering 2ggr hos Inet. 2015 och 2020. Väldigt nöjd båda gångerna. 2020 fick jag däremot tyvärr direkt problem så burken vägrade starta. Men efter kontakt med supporten som dessutom var väldigt snabba så lämnade jag in datorn till en av deras butiker och de åtgärdade det på några dagar vill jag minnas och allt gick på garanti. Har för mig att det visade sig vara något fabriksfel i nätagget, så de bytte ut den utan extra kostnad. 10/10 pingvinstänger
Jag blev inbjuden till deras huvudkontor för något år sedan, med uppskattningsvis 30-40 andra kunder med hög level, för att få vara med och påverka framtiden. Det var fyra workshopstationer på deras kontor med olika teman. Därefter bjöds vi på pizza och allmänt surr, faktiskt väldigt trevligt.
Ett tag körde de med en hemlig symbol på sina pekskärmar i butikerna där man tryckte fram sin kölapp. Istället för att trycka på knapparna med rubriker så kunde man trycka på en blomma (tänk Super Mario-blomma) i ett av hörnen så kom man före i kön. Tanken var att bara vi med hög level skulle veta om den knappen, men det spred väl sig och togs bort
Det där må låta kul men ogillar verkligen affärer med stora VIP fördelar och spelsystem. Snart släpper väl butikerna DLC med gachi mekanismer och lootlådor. Känns också som vi håller på att skapa ett slags parasociala relationer med företag som livesänder (Inet) och börjar bete sig som en polare istället för ett företag. Det suddar ut gränserna och kan leda till att sårbara personer utnyttjas.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Det där må låta kul men ogillar verkligen affärer med stora VIP fördelar och spelsystem. Snart släpper väl butikerna DLC med gachi mekanismer och lootlådor. Känns också som vi håller på att skapa ett slags parasociala relationer med företag som livesänder (Inet) och börjar bete sig som en polare istället för ett företag. Det suddar ut gränserna och kan leda till att sårbara personer utnyttjas.
Jag både håller med, och inte håller med, på samma gång Jag tycker att det är helt OK att hålla igång incitament som kundklubbar, event, reor och andra förmåner till trogna kunder, Jag skulle snarare säga att jag förväntar mig att ett seriöst företag behandlar mig som kund på just det sättet.
Det jag håller med om är din slutkläm om att relationer mellan företag i olika delar av en näringskedja ser lite märklig ut, framför allt i det exemplet som du nämnde med livesändningar och liknande samarbeten. Sitter Inet/Webhallen-personerna och rekommenderar produkter för att de är kompisar med tillverkaren eller för att de genuint gillar produkten?
På ett sätt mer OK när det sker så här öppet och där det är 100 procent kommersiellt. Värre när det är samma nepotism mellan företag och "content creators" som ger sken av att vara konsumentvägledande.
Jag har gått över helt till Inet, Köper endast från Webhallen om jag verkligen måste.
| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn
Webhallen: När jag behöver något akut samt mindre dyra prylar då jag har 20 minuter till butiken.
Inet: Om jag köper dyrare prylar så är kundservice och support viktigare för mig, betalar gärna några 100 kr mer för det också.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Inet, alla dagar i veckan, deras kundservice är helt fantastisk.
Min syster köpte en laptop med ett bra grafikkort från Inet för något år sedan. Efter ungefär två månaders användning ångrade hon sig; datorn blev lite för varm för hennes smak. Den throttlade inte eller så, men hon var ändå besvärad över det.
Hon kontaktade Inet, och utan minsta diskussion bad de henne skicka tillbaka datorn. Hon fick tillbaka hela beloppet och använde pengarna, plus lite extra, till att köpa en stationär dator hos dem i stället.
Även om Inet hade sagt nej till det, vilket de hade all rätt att göra, hade jag fortfarande tyckt att de har en otroligt bra kundservice och ett grymt bemötande.
Edit: Det här med min systers dator är bara ett av många exempel på varför jag rekommenderar Inet. Jag använder deras sida oftare än andra eftersom de är pålitliga, har riktigt bra kundservice, schysta kampanjer då och då och rimliga priser på tilläggstjänster (som datorbygge på komponenter du själv väljer). Priserna i övrigt är vad de är, men helhetsupplevelsen gör att de sticker ut.