Webhallen vs Inet

Medlem
Webhallen vs Inet

Jag har tidigare beställt dator och montering från Webhallen, men aldrig testat Inet. Nu funderar jag på att prova dem i stället. Har någon erfarenhet av deras monteringstjänst, och i så fall, hur upplevde ni den? Var ni nöjda?

Medlem
Medlem

Inet är utan tvekan bästa datorbutiken i Sverige.
De har även gott rykte när det kommer till kundservice, har dock aldrig behövt nyttja själv.

Webhallen går väl i KK vilken månad som helst nu? Finns matiga trådar på sweclockers om du vill läsa mer

Medlem

Inet. Webhallen har varit med i blåsväder senaste tiden där de skyltar gamla varor som nya.

Annars kan du bygga en dator själv med 6 grafikkort som Pewdiepie (det går inte så bra)

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Köpt större saker på inet på sista, några mindre saker på webhallen. Helt ärligt så har webhallen sakta men säkert blivit sämre, så därför inet.

Förra gången jag gick till webhallen så stod det något sorts pucko i kassan, så man börjar ju undra.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inet alla j*vla dar i veckan sedan 2015, vid mitt första inköp.
Hade inget emot Webhallen tills de en dag satte sig riktigt på tvären om en telefon jag ville göra ett återköp på.
Fick kriga ända in i h-vetet för att försöka få dem att förstå att de bryter mot distansköplagen ifall jag inte får lämna tillbaka den.

Sen har det bara gått utför, med bla gamla varor som de packat om och säljer som nya, helt befriade från service-tänk mm.

Så, vill du slippa krångel & tjafs så bör du välja Inet.

Medlem

Köper oftast på Webhallen då jag har hög level och cheevos. Men de blir sämre varje år.

Medlem

Handlat på Inet sedan 1997 när man fick åka till dem på Ringön på Hisingen i Göteborg. Det var på den tiden man hade kontot på Fragzone.se och inte fz.se. Därefter beställt mycket från Webhallen genom åren. Men så fort man får problem med produkter, vare sig det gäller garanti eller öppet köp hos Webhallen så strular de. Webhallen har gjort en rejäl utförsresa de senaste 10 åren, emedan Inet gjort motsatt resa.

Inet är klasser bättre idag och får min rekommendation i frågan. Sedan är pingvinstången alltid god.

Medlem

Pingvinstången är avgörande.

Medlem
Skrivet av Razken:

Inet alla j*vla dar i veckan sedan 2015, vid mitt första inköp.
Hade inget emot Webhallen tills de en dag satte sig riktigt på tvären om en telefon jag ville göra ett återköp på.
Fick kriga ända in i h-vetet för att försöka få dem att förstå att de bryter mot distansköplagen ifall jag inte får lämna tillbaka den.

Sen har det bara gått utför, med bla gamla varor som de packat om och säljer som nya, helt befriade från service-tänk mm.

Så, vill du slippa krångel & tjafs så bör du välja Inet.

Enligt marknadsföringslagen (MFL) så får man sälja returnerade varor som nya så länge de är returenrade i nyskick. De betraktas då fortfarande som nya. Så _Alla_ firmor gör detta. Så det är en illusion om man tror att det är 100% garanterat att inga andra människor haft produkten man köpt i sin hand före en själv. Det kan mycket väl vara så.

Webhallen var i blåsväder för ett år sedan för att deras matris för vad man skulle anse som "nyskick" och därmed återplombera läckte till Sweclockers.

I en klädbutik betalar man fullpris för kläder trots att massor av andra människor provat kläderna innan utan att folk har problem med det. Men när det gäller prylar och komponenter så blir det krav på rabatt och skandalrubriker om någon hittar minsta lilla fingeravtryck efter de öppnar kartongen.

Samma lag hanterar båda dessa kategorier av produkter.

Medlem

Webhallen är inget seriöst företag. Sätter väl in sina ”putsade och omplomberade” returvaror i datorbyggen där folk inte kan kontrollera varorna.

Medlem

Nu är det iofs Webhallen och Inet ni pratar om..men värst erfarenheten har jag av Komplett. Köpte ett 1080ti Kingpin kort när det släppts genom dom.. 14000 typ. Den slutade fungera efter en vecka. Jag provade den i flera datorer men samma problem. Skickade den till dom och fick tillbaka den med texten "hittade inget fel på den". Så jag la ner över 2 veckor på att provköra på olika datorer, dokumentera, filma osv... skickade det till dom och sa att de får titta på den igen. (bilden låste sig efter 2 minuter i alla spel men allt fortsatte i bakgrunden typ...bara bilden som slutade röra sig).
Samma svar..

jag erbjöd mig att köra upp med datorn och visa dom live - de fick jag inte.

Sen sa jag "ni behöver inte fixa den om ni inte kan, skicka ett billigare kort bara så är vi kvitt"...

gick inte i heller...

till slut gav jag bara upp köpte ett nytt kort från inet i stället.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Medlem

Inet. WH är dödsdömda.

Medlem

Inet utan tvekan. Webhallen har blivit mer som Elgiganten genom åren, att står du inte på dig och vet dina rättigheter så kommer de se till att du inte får ta del av dem.

Medlem

Sammanfattningsvis verkar FZ juryn enig. Webhallen har spelat sitt sista game. Inet tar hem high score. Tack för alla inputs!

Medlem

Webhallen va grymma till 2013. Sen de ägs av Komplett är de lika skit som övriga butiker inom den koncernen. Handla på Inet om du har möjlighet!

Medlem

Instämmer i kören. Inet är fenomenala och har alltid varit tillmötesgående och snabba för mig under alla år.

Medlem

Inet är nr1 till dator prylar även om jag ofta handlar på webhallen/netonet men då mest runt om pryttlar.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

INET varje gång.

efter att komplett köpte webhallen 2013 har det bara gått utför där.
https://www.sweclockers.com/nyhet/16903-komplett-forvarvar-sv...

och 2022 köpte komplett oxå netonnet...

Medlem

Webhallen är definitivt inte vad de en gång i tiden var, men jag köper fortfarande det mesta där. Dels på grund av att jag gillar att kunna boka och hämta i en fysisk butik (som finns på fler ställen än i det här fallet Inet), men också att jag är på nästa högsta leveln och lever i någon villfarelse att det ger något i slutändan att vara dem trogen.

De få gånger jag handlat på Inet har de varit klockrena, och alla rekommendationer verkar tyda på att fler har den upplevelsen.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Webhallen är definitivt inte vad de en gång i tiden var, men jag köper fortfarande det mesta där. Dels på grund av att jag gillar att kunna boka och hämta i en fysisk butik (som finns på fler ställen än i det här fallet Inet), men också att jag är på nästa högsta leveln och lever i någon villfarelse att det ger något i slutändan att vara dem trogen.

De få gånger jag handlat på Inet har de varit klockrena, och alla rekommendationer verkar tyda på att fler har den upplevelsen.

Jag är också näst högsta leveln, men det ger typ inget, inget som jag märker av i alla fall. Kanske beror lite på vad och hur man handlar iofs.

Butikerna borde ha någon sorts sak där man får klicka i sin level när man tar en kölapp så de fattar att här kommer en person man måste tjäna som om denne var gud själv.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inet alla dagar i veckan. Webhallen ska undvikas som synden så länge det handlar om att köpa datorkomponenter från dem. Jag har köpt en av deras Igloo stolar (hos Komplett) och är väldigt nöjd.

Men hösten 2023 så byggde jag en ny dator. Köpte delar från Inet, Proshop och moderkort från Webhallen då de var de enda som hade modellen jag ville ha i lager.

Datorn fungerar utan problem fram till våren 2024. Då börjar Star Citizen krascha för mig inom 5 minuter till att fungera kanske 1 timme. Ingen annan jag spelade med hade samma problem. Problemen blir värre och värre och börjar hända i andra spel också. Till slut så började datorn få blåskärm när som helst. Jag kör memtest och märker att min andra ram kanal korrumperar data. Jag testar varje ram sticka för sig själv och ensam fungerar dem, det är bara när båda sitter i som problemen uppstår.

Jag kontaktar Webhallen de ber mig skicka in det. Paketet åker iväg i slutet på Maj, men Webhallens verkstad ligger i Norge så först går paketet ner till Ljungby innan det skickas till Norge så det tar 1.5 vecka innan de ens får in det. Hör av mig runt midsommar för att fråga vad som händer. De svarar med att de inte kommit till det ärendet än och beräknas hinna med det 4 juli.

Ringer till dem igen andra halvan av juli och då svarar dem med att de också testat med memtest 18 gånger och inte hittat några problem men de säger att pinns på cpu socketen är skadade och säger att jag skapat felet men de har åtgärdat det också.
Lite suspekt tycker man kanske..

Får tillbaka moderkortet och sätter ihop datorn igen. Nepp exakt samma problem som innan. Ser inget heller som indikerar att cpu socketen är skadad eller några pinns som är det minsta skadade. Ringer Webhallen och frågar om de ens har gjort något. De vidhåller att de löst problemet och råder mig till att skicka ram minnen till Inet och be dem testa dem.

Jag gör det och Inet ringer mig för att meddela att de inte hittat något fel men de skickar ändå nya stickor. Jag får också en pingvinstång. Allt genomfört inom en vecka.

Jag ringer Webhallen igen och de säger att de testade moderkortet med memtest 12 gånger. Jag kontrade direkt med att förra gången jag pratade med dem så var det 18 gånger. De går med på att testa moderkortet igen så jag skickar in det igen. Hör ingenting och nu är vi i slutet på augusti. Får en swish notis om pengar från Komplett Services. De har hävt köpet och betalat tillbaka nypriset för vad moderkortet kostade då, inte vad jag betalade för det nästan ett år tidigare. Så de snyltade mig på nästan 600kr också.

Köpte exakt samma moderkort från Inet och datorn har fungerat felfritt sen dess.

signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

1
Skriv svar