Med andra ord: Allt från total förvirring till mörkning. Om det var spekulationer och förvirring Microsoft ville åstadkomma så lyckades de. En googling på "Tomb Raider exclusive Xbox One" ger till exempel 7,3 miljoner träffar. Den första artikeln på min söksida är än en gång från Gamespot, en betydligt skarpare artikel än den jag nämnde tidigare . Den inleds med ingressen: "Rise of the Tomb Raider Xbox Exclusivity Announcement Didn't Mean to Cause Confusion, Dev Says."

"Allt från total förvirring till mörkning."

Jaså inte, men varför sa ni just så där då? Det hade varit väldigt enkelt att vara tydligare genom att till exempel säga att spelet skulle komma först till Xbox One och exklusivt under hösten 2015. För det visade sig som bekant vara sanningen. Självaste Xbox-chefen Phil Spencer fick nämligen dagen efter till slut erkänna att exklusiviteten inte var evig. Hans svar på Eurogamers frågor finner jag både fåniga och fega. Jag saxar ur artikeln:

"When people want me to say, can you tell us when or if it's coming to other platforms, it's not my job," Spencer told Eurogamer. "My job is not to talk about games I don't own. I have a certain relationship on this version of Tomb Raider, which we announced, and I feel really good about our long term relationship with Crystal and Square.”

Och vidare:

[quote]"I don't own them building Tomb Raider on other platforms. I can't talk about the franchise that way. I can talk about the deal I have."

So, what, exactly, is that deal?

"I have Tomb Raider shipping next holiday exclusively on Xbox. It is Xbox 360 and Xbox One. I'm not trying to fake anybody out in terms of where this thing is. What they do with the franchise in the long run is not mine. I don't control it. So all I can talk about is the deal I have. I don't know where else Tomb Raider goes."

Is there a time limit on the exclusivity period?

“Yes, the deal has a duration. I didn't buy it. I don't own the franchise."[/quote]

Suck. Menar Spencer alltså att vi ska tro på att Microsoft inte reglerar den här typen av saker extremt noga i avtal? Microsoft som är ökända för sina bökiga och omfattande kontrakt, där exklusivitetens längd är bland det allra viktigaste? Det här var ju dessutom ett avtal som lär ha kostat Microsoft en hel del pengar. Och Spencer har mage att tro att vi ska gå på snacket om han inte kan ha koll på vad utvecklarna vill med sitt spel? Ska vi dessutom tro att han, en av spelvärldens högsta med järnkoll på vad som säljer, inte fattar att en så älskad och klassisk spelserie som Tomb Raider självklart även kommer att släppas på andra plattformar när exklusiviteten i avtalet upphör? Allt jag hör är skitsnack.

The Rise of Tomb Raider var inte så Xbox One-exklusivt som Microsoft ville få oss att tro. Skäms!

Dessutom var det en korkad taktik: Det enda resultatet av Tomb Raider-presentationen blev ju nu att både media och gamers kom att fokusera på om och när spelet skulle komma även till Playstation (man kan riktigt höra hur irriterad Spencer är över den saken i intervjun, rätt åt honom i så fall).

En godvillig tolkning av presentationen är att den var lite klantig, att allt skedde utan onda avsikter och i aningslöshet. Den lite mer troliga förklaringen är dock att Spencer och Xbox-gänget försökte med ett billigt knep; få det att framstå som om Xbox One hade snuvat konkurrenten Playstation 4 på en riktig godbit för alltid.

"Allt jag hör är skitsnack."

Återigen; presskonferenser från spelmässor följs inte folk med ett normalt, vardagligt spelintresse. Tvärt om är det vi spelnördar som sitter klistrade vid streamen eller är på plats. Hur trodde Microsoft att vi skulle ta emot deras ord? Att vi bara skulle svälja utan att fundera och undersöka? Eller att Playstations fanatiska fanskara inte skulle bli arga? Det sistnämnda kan ju i och för sig inte Microsoft ta någon hänsyn till, men det var ju inte särskilt svårt att begripa att Tomb Raider-frågan skulle bli det som dominerade rapporteringen efteråt. Resultatet? Massa artiklar om att spelet även kommer till just Playstation så småningom. Med andra ord: Ungefär det Phil Spencer & co ville undvika.

Vilket jag kunde berättat för dem i förväg, ty jag äger både rumpa och krita.Vilket antagligen du också gör. Och det vill jag gärna veta mer om. Vilka är dina sämsta minnen av hur speljättarna försökt förvirra eller lura oss med ord och låtsaslöften? Hoppa ner bland kommentarerna nedanför och berätta.