Det är väl därför som det där med 18- och 16-årsrekommendation känns lite märkligt, åtminstone för mig. Om bio tillåter alla filmer för en publik som är över 15, blir det ju lite konstigt om spelen ska ha andra gränser. Det brukar jag också säga till föräldrar som frågar, att de ska tänka på samma sätt som på bio; låter de sin 15-åring se valfri film på bio så har jag svårt att fatta varför det ska vara andra regler för spel.

För egen del tycker jag ändå kanske att just 18-årsspelen är de enklast att ta ställning till, de är i princip alltid är just för en mer vuxen publik. Det är sällan (eller kanske snarare aldrig) jag spelat ett sådant och tyckt att det är för barn (även om jag personligen alltså tycker att 15-årsrekommendation vore mer rimligt). Men redan på 16-årsmarkeringen blir det ibland lite svårt att avgöra; kanske inte så att innehållet är lämpligt för de minsta, men att man ska behöva vara 16 för att lira #Sunset Overdrive känns väl kanske en smula överdrivet? Ibland fattar man inte heller riktigt vad som skiljer två spel; #Bayonetta 1 har 18-årsrekommendation, medan #Bayonetta 2 har 16. Vad hände däremellan?

Sunset Overdrive rekommenderas från 16 år. Om det hade varit en film skulle gränsen satts vid 15. Högst.

Inte kommer situationen bli mindre rörig heller. På Steam krävs exempelvis ingen åldersrekommendation alls, det är frivilligt. Många spel saknar det därför helt, särskilt indiespel och produktioner från mindre studior. Utvecklare som släpper spelen i helt egen regi har ju inga krav på sig alls att åldersmärka.

När SvD till exempel recenserade skräckspelet #Neverending Nightmares fick man ange "Ej åldersmärkt" där det normalt ska anges just en ålder. Såg jättemärkligt ut.

"Det har varit och är viktigt i en värld där spel beskylls för allt från massmord till försämrade skolresultat."

I App Store har #Apple egna åldersgränser, numera väl angivna vid spelets titel. De är dock varken synkade med Pegi eller amerikanska ESRB:s regler. #Grand Theft Auto: San Andreas har 17 år och #Limbo 12 till exempel. 4 och 9 är andra åldersrekommendationer; inte en siffra stämmer med Pegi.

Men här har du ändå grejen med hela Pegi, med alla dess brister och begränsningar: Branschen lovar både konsumenter och myndigheter att vara självkontrollerande. Det är både för att slippa statlig granskning - och för att skapa förtroende, visa att man tar ansvar. Det har varit och är viktigt i en värld där spel beskylls för allt från massmord till försämrade skolresultat.

Att Pegi marknadsförts så mycket handlar därför inte bara om att branschen vill berätta hur systemet funkar, utan också om att man vill visa upp för allmänhet och myndighet att man tar sitt ansvar för att barn inte spelar våldsamma spel.

Vilket alltså framstod som ypperligt skitsnack på Comiccon Gamex. För där satt inte en vuxen publik och lirade 18-årsspelet Battlefield Hardline. Det var fullt av barn. Inte ens om spelet hade haft 16-årsgräns skulle det sett särskilt bra ut.