Game Pass på Playstation 5, nya konsoler, inga konsoler, endast digital framtid, Phil Spencer är egentligen en rymdvarelse.

Rykten, rykten, rykten. Det snurrar så mycket olika rykten om Microsoft och Xbox just nu att det är svårt att hålla reda på dem alla. Men om vi trycker på paus för alla rykten i en liten stund och tittar på fakta istället så finns det en del intressanta saker att grotta ned sig i. Exempelvis följande citat:

Målet är att göra förstapartsspel och Game Pass tillgängligt på alla skärmar som kan spela spel, vilket inkluderar rivalernas konsoler.

Orden är Tim Stuarts, ekonomichef för Xbox, och han sa dem när han talade på teknik-, media- och kommunikationskonferensen Wells Fargo TMT Summit 28 november 2023. Han specificerade senare uttrycket ”alla skärmar” till följande; ”Det betyder smart-TV, smarta telefoner, det betyder Playstation och Nintendo, som vi såg som konkurrenter tidigare.”

Det är egentligen inget märkligt utspel, snarare logiskt. Microsoft har spenderat ofantliga summor på att köpa upp varumärken och spelstudior, dyra investeringar som måste resultera i bra avkastning, vilket är grunden för alla välmående företag. För att tjäna cash måste du bränna cash.

Spelens Netflix.

Att få en klar bild kring Game Pass och hur pengar det drar in är inte helt enkelt, eftersom Microsoft slutade presentera säljdata under Xbox One-eran. Att Game Pass är värde för pengarna råder det inget tvivel om – men är det lönsamt? Enligt Phil Spencer är det lönsamt och står för ungefär 15 procent av den totala intäkten för innehåll och tjänster inom Xbox-divisionen. Genom läckta dokument går det att få en uppfattning kring hur de bryter ned siffrorna, även om dokumenten baserar sig på uppskattningar. Licenskostnaden för tredjepartsspel som Star Wars Jedi: Survivor uppskattas till 300 miljoner dollar, Assassin's Creed Mirage tros kosta 100 miljoner dollar och Baldur’s Gate 3 5 miljoner dollar. Nej, ingen såg den succén komma.

Kostnaden för att skapa ett ”day one”-spel som Starfield är enkelt att glömma bort, men totalkostnaden att förvärva det (och andra titlar, och Bethesda) var trots allt 7,5 miljarder dollar, vilket måste räknas med. Att göra en exakt kalkyl är svårt, men det vi kan utgå från att kostnaden av uppköp alltid ställs mot antal nya prenumeranter samt genomsnittlig tid som de förblir det. Under rättegången med FTC uppskattade Sony antalet Game Pass-prenumeranter till runt 29 miljoner.

"Det är lätt att se hur stora titlar snabbt äter upp pengarna"

Men jag har hittat några olika exempel på beräkningar kring hur mycket Microsoft får in på Game Pass, och många av förslagen pekar på runt 400–415 miljoner dollar per månad. Vilket är en ofantlig summa. Men samtidigt: Star Wars Jedi: Survivor kostar 300 miljoner dollar, så det är lätt att se hur stora titlar snabbt äter upp pengarna. Samtidigt finns det hundratals spel på Game Pass, DLC, och sedvanliga utgifter som personal, logistik, marknadsföring. Vilket också måste tas med i alla kalkyler.

Så är Game Pass lönsamt? Ja, det kan vi nog utgå ifrån. Kan Game Pass bli ännu mer lönsamt? Oh ja, och det är här vi kommer vi in på varför Xbox bör överväga att tillåta Game Pass på PS5.

Det enklaste svaret är för att det enligt branschanalytiker säljs uppskattningsvis två eller tre PS5 för varje såld Xbox Series X/S. Genom att släppa Game Pass på PS5 skulle Xbox nå en bredare publik. Playstation har en stor och engagerad användarbas som skulle kunna dra nytta av tillgången till Game Pass spelbibliotek. Detta skulle inte bara öka tjänstens prenumerationer utan också tillåta fler spelare att uppleva Xbox-exklusiva titlar, vilket i sin tur kan resultera i avkastning på investeringar av spelstudior.

Samarbete mellan Sony och Microsoft kan gynna alla.

"Vad skulle Game Pass innebära för PS Plus?"

Game Pass till PS5 skulle även gynna spelutvecklare och utgivare genom att öka synligheten och tillgängligheten för deras spel. Med ett större publikunderlag kan spel nå ut till fler potentiella spelare, vilket kan leda till ökade intäkter från både prenumerationer och eventuella DLC-köp. Detta kan också uppmuntra utvecklare att skapa mer innehåll och innovativa spel, vilket gynnar hela spelindustrin. I en tid där konsumenterna efterfrågar mer valfrihet och flexibilitet i hur de konsumerar media, skulle tillgången till Game Pass på PS5 vara ett stort steg framåt. Det skulle ge spelare möjligheten att välja en enda plattform för många av deras spelbehov, utan att behöva investera i flera konsoler. Detta konsumentcentrerade tillvägagångssätt kan stärka lojaliteten hos nuvarande prenumeranter och locka till sig nya användare. Samtidigt går det att ana skepsis hos Sony: vad skulle Xbox-titlar på Playstation innebära för deras egna titlar? Vad skulle Game Pass innebära för PS Plus?

För Microsoft och Xbox representerar expansionen av Game Pass till PS5 en möjlighet att diversifiera sina intäktsströmmar och minska beroendet av hårdvaruförsäljning. Genom att tillgängliggöra tjänsten på fler plattformar kan de också samla in värdefulla data om användarbeteenden över olika konsolmiljöer, vilket kan bidra framtida affärsstrategier och spelutveckling. Att implementera Game Pass på Playstation 5 kommer naturligtvis med en uppsjö av utmaningar. Teknikfrågor, förhandlingar, ekonomi, ersättning, licenser, med flera Trots dessa utmaningar skulle fördelarna för både företagen och konsumenterna kunna överväga nackdelarna.

Drömspelet på Game Pass.

I min bok är Game Pass på Playstation 5 en win-win för alla inblandade parter – Microsoft, Sony, spelutvecklare, spelutgivare och framför allt för oss – spelarna. Konkurrens behöver inte handla om hårdvaran, det fungerar utmärkt att ha en konkurrens om mjukvaran. Microsofta-ägda studior skulle inte göra sämre spel för att de går att spela på Playstation.

Den stora frågan blir dock, med Game Pass på Playstation – är Xbox en överflödig konsol? Har den ett utrymme på marknaden? Tills dess att Phil Spencer har talat ur skägget så vet ingen av oss något egentligen. Rykten är rykten och ska tas med grova nypor vägsalt. Men idén om Game Pass på Playstation skulle kunna omforma spelindustrin att bli mer konsumentvänlig, kanske även mer innovativ. Det som krävs är att Sony och Microsoft släpper prestige och lyfter blicken. I slutändan kanske det bara är en barnslig dröm, en framtidsvision eller vem vet, verklighet? Men det är värt att utforska, för spelarnas skull.